abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32895445
Ik woon in een studentenhuis in sinds september met 6 huisgenoten. Dit huis was vorig jaar onbewoonbaar verklaard (brandgevaarlijk) door de gemeente, maar de huisbaas heeft uitgebreid verbouwd en is in september gewoon begonnen met verhuren.

Nu komt het, toen hij onze kamers verhuurde in september was het huis nog niet gekeurd. Volgens de huisbaas de schuld van de gemeente en volgens de gemeente natuurlijk de schuld van de huisbaas. Anyway, het huis is vorige maand gekeurd en het is afgekeurd en wordt binnenkort hoogst waarschijnlijk weer onbewoonbaar verklaard (daar hebben we allemaal een officiele brief over gekregen en we hebben een uitnodiging van de burgemeester voor een gesprek over hoe en wat nu. Ik woon belgie trouwens, maar ben Nederlands). De gemeente heeft toegezegd ons aan nieuwe woonruimte te helpen.

Nu weet ik dat de burgermeester en mijn huisbaas elkaar haten en heb ik mijn vermoedens dat de gemeente gewoon heeft gezocht naar iets om het huis weer af te keuren. De huisbaas is ook niet helemaal zuiver, hij heeft ons bijvoorbeeld een flink bedrag laten betalen voor reparatiekosten bij aanvang van de huur erg vaag allemaal.

Maar goed ik zal proberen het kort te houden:

Kan de gemeente ons zomaar uit huis zetten? En op wat voor termijn kan dat? Kunnen we dat verlengen of hiertegen in beroep gaan?

Mijn huisbaas heeft me illegaal een kamer verhuurd? Het was niet goedgekeurd toen ik er kwam te wonen en ik alsnog afgekeurd. Kan ik mijn geld terug eisen? Hij zal hier niet aan willen meewerken, waar kan ik naartoe voor gratis/goedkoop gerechtelijk advies?

Ik heb het gevoel dit ik de dupe word van een kinderachtige ruzie tussen de belgische burgemeester en de nederlandse huisbaas. En ik vind dat zij hiervoor moeten opdraaien en niet wij.

Advies of tips zijn van harte welkom!

alvast bedankt
pi_32895826
In ieder geval maar eens stoppen met huur betalen. De huisbaas op afstand houden met smoesjes van studie betalen, rekening tandarts, alles tegelijk, etc. Dan ben je iig je borg niet kwijt mocht het misgaan over een maand (of 2).
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
pi_32895852
Volgens mij is het zo dat de husibaas eerst de mogelijkheid krijgt om het pand bewoonbaar te maken, gebeurt dat niet dan kan de gemeente overstappen op bestuursdwang. Jullie moeten dan het huis uit.

Misschien dat de huurovereenkomst nietig verklaard kan worden omdat het illigaal was dat jullie daar kwamen wonen, wellicht kan je de huurovereenkomst dan nietig laten verklaren, maar of je je geld dan terug kan krijgen.. ?

Ik weet niet of wat ik net zei klopt, zowie zo gaat het op voor het Nederlands recht en is het in Belgie misschien anders geregeld.

Als je ouders, of jij zelf, een rechtsbijstandsverzekering hebben zou ik dat maar eens gaan gebruiken.
Als je niet durft te verdwalen, zul je nooit een nieuwe route vinden
pi_32895868
Belgisch recht is dus van toepassing, verschilt dat veel met het nederlandse?
Iemand Fien soms gezien?
pi_32902947
Ja ik heb mijn huur sinds deze maand stop gezet. Sommige van mijn huisgenoten hebben nog niets betaald. De huisbaas heeft er ook nog niet naar gevraagd.

Een nietigingsverklaring zou cool zijn. Ik zal die belgische burgermeester eens vragen dinsdag. Hij heeft er vast meer verstand van.
pi_32903132
Ik denk dat de gemeente jullie wel uit het huis kan zetten ja. Dan heb jij geen probleem met de gemeente, maar met je huisbaas die dan niet langer zijn verhuurdersverplichtingen na komt.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')