abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32889374
Na lang nadenken heb ik besloten om in september te beginnen met de bachelor rechten aan de UvA. Doodeng, na drie jaar fulltime werken weer gaan studeren! Ook heel anders, zal qua inkomen heel wat moeten missen en de plannen om op mezelf te gaan wonen komend jaar gaan ook even op de lange baan.

Ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die deze stap hebben genomen en hoe dat is bevallen.

Liefs
It's like you're a drug, it's like you're a demon I can't face down...
  woensdag 7 december 2005 @ 13:35:19 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_32889471
Ik heb na een aantal jaar werken ook mijn schooltas weer gepakt en ben de PABO gaan doen. Na twee jaar voltijd ben ik overgestapt op de deeltijd, door verschillende redenen.
Je zit in een compleet andere leeftijd dan de mensen die meteen van de middelbare school komen, heel andere levensfase.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_32889516
Voordeel is natuurlijk wel dat je behoorlijk wat werkervaring hebt, wat je studie weer makkelijker maakt.
Trots van het Noorden!
pi_32889582
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:35 schreef Troel het volgende:
Ik heb na een aantal jaar werken ook mijn schooltas weer gepakt en ben de PABO gaan doen. Na twee jaar voltijd ben ik overgestapt op de deeltijd, door verschillende redenen.
Je zit in een compleet andere leeftijd dan de mensen die meteen van de middelbare school komen, heel andere levensfase.
dat valt best mee. Tuurlijk is het meerendeel fris van de middelbare school, maar er lopen ook genoeg studiewisselaars, wereldreizigers etc rond.
pi_32889644
Ik heb het geluk dat ik een vroege leerling ben en vrij vlot het VWO heb gedaan. Ben nu 21, tegen de tijd dat ik wil beginnen ben ik net 22.
  woensdag 7 december 2005 @ 13:41:37 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_32889658
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:39 schreef Broodbeleg het volgende:

[..]

dat valt best mee. Tuurlijk is het meerendeel fris van de middelbare school, maar er lopen ook genoeg studiewisselaars, wereldreizigers etc rond.
dat ligt maar net aan je studie natuurlijk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_32889659
Ik werk nu 7 jaar fulltime en moet er echt niet aan denken om weer altijd die onrust te hebben van "ik moet eigenlijk nog studeren". Als ik nu het pand verlaat 's avonds, heb ik echt avond. Als je studeert, heb je imo nooit echt vrij. Daar zou ik nog de meeste moeite mee hebben. Oh en het gebrek aan genoge geld natuurlijk
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
  woensdag 7 december 2005 @ 13:42:45 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_32889707
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:41 schreef Sunrise1984 het volgende:
Ik heb het geluk dat ik een vroege leerling ben en vrij vlot het VWO heb gedaan. Ben nu 21, tegen de tijd dat ik wil beginnen ben ik net 22.
Ik ben nu 23 en ben de afgelopen jaren veruit de oudste uit mijn klas geweest (op een meisje na, maar die was ook alweer een paar jaar ouder dan ik )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_32889774
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:41 schreef Fling het volgende:
Ik werk nu 7 jaar fulltime en moet er echt niet aan denken om weer altijd die onrust te hebben van "ik moet eigenlijk nog studeren". Als ik nu het pand verlaat 's avonds, heb ik echt avond.
je bekleedt vast geen belangrijke functie?
pi_32889792
Tja het zal wel wennen zijn om eens niet de jongste te zijn... Denk dat het moeilijker wordt om te wennen aan het inkomensverschil, verdien nu goed en straks wordt het weer leven op bijbaantjes....
pi_32889799
Ik ben in februari dit jaar begonnen aan een voltijd HBO Rechten opleiding na 3.5 jaar gewerkt te hebben. In het begin hield er veel vrije tijd aan over, ik was gewend om 40 uur per week te werken, en zoveel uur haalde ik niet met school. Althans, dat was niet nodig.

Ik merk nu dat het elk blok wat zwaarder wordt, maar dat is iets wat ik van te voren ook al zag aankomen. Ik weet dat ik niet tot mijn 65e of langer nog van die kutbaantjes wil hebben als in de afgelopen 3,5 jaar en dat is mijn motivatie.

Zoals Troel al zei kom je wel met jongere mensen in de klas te zitten, dat was wel even wennen. Maar ben nog steeds blij dat ik de stap gezet heb.
pi_32889803
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:45 schreef Broodbeleg het volgende:

[..]

Hahaha
pi_32889818
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:35 schreef Troel het volgende:
Leeftijd / levensfase ligt denk ik aan de PABO. Op de UvA zijn er een hoop 20+ 1ste jaars, net als op HBO scholen overigens..
Als je niet durft te verdwalen, zul je nooit een nieuwe route vinden
pi_32889845
Ik heb exact dezelfde plannen, alleen nog niet concreet. De inkomsten zal ik iig het meest gaan missen...
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_32889852
Mijn vriendin is er 3 jaar tussenuit geweest (1 jr werk, zwanger, 1 jaar thuis), en is sinds september 2004 weer fulltime aan het studeren (en fulltime is bij deze studie een understatement), en dat als moeder.
Het gaat trouwens heel goed, ze heeft alles in 1 keer gehaald, en zit nu in het tweede jaar.

Financieel hebben we het niet makkelijk, maar zolang we geen eigen huis hebben is het te doen..
alles voor een goeie toekomst hè!
Alweer 2½ jaar papa!!
pi_32889854
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:46 schreef Dwaashaas het volgende:
Ik ben in februari dit jaar begonnen aan een voltijd HBO Rechten opleiding na 3.5 jaar gewerkt te hebben. In het begin hield er veel vrije tijd aan over, ik was gewend om 40 uur per week te werken, en zoveel uur haalde ik niet met school. Althans, dat was niet nodig.

Ik merk nu dat het elk blok wat zwaarder wordt, maar dat is iets wat ik van te voren ook al zag aankomen. Ik weet dat ik niet tot mijn 65e of langer nog van die kutbaantjes wil hebben als in de afgelopen 3,5 jaar en dat is mijn motivatie.

Zoals Troel al zei kom je wel met jongere mensen in de klas te zitten, dat was wel even wennen. Maar ben nog steeds blij dat ik de stap gezet heb.
Precies, ik wil ook niet meer van die kutbaantjes. Zie mezelf niet eeuwig als secretaresse werken. Beetje jammer dat ik dat niet direct na het vwo zo zag haha.

Ik twijfel nog wel tussen HBO Rechten en de bachelor Rechten aan de UvA trouwens.
pi_32889910
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:47 schreef Sunrise1984 het volgende:

[..]

Precies, ik wil ook niet meer van die kutbaantjes. Zie mezelf niet eeuwig als secretaresse werken. Beetje jammer dat ik dat niet direct na het vwo zo zag haha.

Ik twijfel nog wel tussen HBO Rechten en de bachelor Rechten aan de UvA trouwens.
Bij de economische studies van de HvA kan je een masterprogramma volgen, dan stroom je na het 2e jaar door naar de UvA voor je master. Wellicht is deze optie er ook voor rechten?
pi_32889916
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:45 schreef Broodbeleg het volgende:

[..]

Omdat je in belangrijke functies dag en nacht werkt? Eerlijk gezegd heb ik best een hoge positie maar ik probeer m'n werk wel "op m'n werk" te laten, zeg maar. Mensen ook in hun vrije tijd met werk bezig zijn en alleen maar over werk praten, vind ik over het algemeen erg saai.
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
pi_32889943
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:50 schreef Rogiertw het volgende:

[..]

Bij de economische studies van de HvA kan je een masterprogramma volgen, dan stroom je na het 2e jaar door naar de UvA voor je master. Wellicht is deze optie er ook voor rechten?
Klopt ja, heb ik ook over gelezen. Dus inmiddels heb ik drie opties, wordt er niet makkelijker op
pi_32889945
quote:

[..]

Hehehe, na de havo wist ik ook nog niet wat ik wilde doen. Maar het heeft zo z'n voordelen zo merk ik dat ik in die 3,5 jaar wel veel ervaring heb opgedaan en met namen in het samenwerken. Dat is ivm het projectonderwijs op de HBO erg handig.
pi_32889979
Maar als ik nu bedenk dat als ik toen meteen was begonnen met rechten ik nu nog een jaartje te gaan had (als alles een beetje goed was gegaan uiteraard)... pffff..... Maar ja, als.... zo kan ik nog wel even doorgaan.
pi_32889994
en ja.... de inkomsten, dat is een beetje jammer, maar kom op, die 4 jaar zijn zo voorbij en dan gaat het grote geld komen

spreek me niet tegen, anders verkloot ik mijn studie
pi_32890016
Ik heb het ook gedaan.
Vooraal financieel gezien viel het mij enorm tegen, want ging van 800 euro in de maand naar een bijbaantje :-P

maar ben er wel blij mee dat ik naar school gegaan ben
pi_32890024
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:53 schreef Sunrise1984 het volgende:
Maar als ik nu bedenk dat als ik toen meteen was begonnen met rechten ik nu nog een jaartje te gaan had (als alles een beetje goed was gegaan uiteraard)... pffff..... Maar ja, als.... zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar dan was je wel minder gemotiveerd geweest. Nu weet je dat je niet tot je 65e kut werk wil gaan doen. Als rechten jouw richting is, heb je in ieder geval een baan die je leuk vind.
pi_32890038
Ja het salaris van de gemiddelde jurist ziet er beter uit dan dat van een secretaresse haha!
pi_32890051
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:51 schreef Dwaashaas het volgende:

[..]

Hehehe, na de havo wist ik ook nog niet wat ik wilde doen. Maar het heeft zo z'n voordelen zo merk ik dat ik in die 3,5 jaar wel veel ervaring heb opgedaan en met namen in het samenwerken. Dat is ivm het projectonderwijs op de HBO erg handig.
Ik wist ook niet wat ik moest na de havo.. Ik ben daarom maar MER gaan doen, echt zo'n studie die je gaat doen als je het niet meer weet.

Inmiddels loop ik nu 3e jaars stage (sja het is nu niet zo druk) op een Marketing & Communicatie afdeling, en heb bedacht dat ik toch maar Commerciele Economie had moeten doen of iets in die geest.

Ik wou dat ik was gaan werken...
pi_32890059
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:54 schreef Dwaashaas het volgende:

[..]

Maar dan was je wel minder gemotiveerd geweest. Nu weet je dat je niet tot je 65e kut werk wil gaan doen. Als rechten jouw richting is, heb je in ieder geval een baan die je leuk vind.
Helemaal waar. Nu ben ik echt ontzettend gemotiveerd, toen klooide ik maar een beetje aan met alles in mijn leven.
pi_32890081
Die terugval in inkomsten zie ik echt tegen op. Ik heb geen recht meer op studiefinanciering, dus ik val terug van 1400 euro naar niks....
pi_32890085
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:54 schreef Tembaco3kwart het volgende:
Ik heb het ook gedaan.
Vooraal financieel gezien viel het mij enorm tegen, want ging van 800 euro in de maand naar een bijbaantje :-P

maar ben er wel blij mee dat ik naar school gegaan ben
Ik verdien nu zo'n 1400 netto.... dat gaat niet lukken met n bijbaantje hè? Snik.....
pi_32890106
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:56 schreef Sunrise1984 het volgende:

[..]

Ik verdien nu zo'n 1400 netto.... dat gaat niet lukken met n bijbaantje hè? Snik.....
Ben jij mijn kloon??
pi_32890122
Haha lijkt erop hè
pi_32890215
Als je nou begint met elke maand een bedrag over te maken naar een spaarrekening en dat geld alleen voor je studie te gebruiken, dan scheelt dat ook zo elke maand gekloot met rondkomen
  woensdag 7 december 2005 @ 14:05:25 #33
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32890290
Ik wil ook graag weer gaan studeren, maar krijg geen stufi meer. Verder ben ik nog een heel stuk ouder dan jullie...Ik kan wel deeltijd, maar de studie die ik voor ogen heb is alleen voltijds te doen
pi_32890344
quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:05 schreef Aventura het volgende:
Ik wil ook graag weer gaan studeren, maar krijg geen stufi meer. Verder ben ik nog een heel stuk ouder dan jullie...Ik kan wel deeltijd, maar de studie die ik voor ogen heb is alleen voltijds te doen
Ik krijg waarschijnlijk nog 2,5 jaar stufi... Denk dat ik wel moet gaan bijlenen bij de IB. Maar ja, moet ik er maar voor over hebben.
  woensdag 7 december 2005 @ 14:10:45 #35
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32890404
Ik heb ook geen huisgenoot/woon niet samen, dus ik heb echt minimaal 1200 nodig volgens mijn berekeningen, maar zelfs dat is al krap. OV-kaart heb ik niet nodig omdat ik al in de stad van mijn beoogde studie woon. Het zal wel bij dromen blijven...
pi_32890487
quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:10 schreef Aventura het volgende:
Ik heb ook geen huisgenoot/woon niet samen, dus ik heb echt minimaal 1200 nodig volgens mijn berekeningen, maar zelfs dat is al krap. OV-kaart heb ik niet nodig omdat ik al in de stad van mijn beoogde studie woon. Het zal wel bij dromen blijven...
Ok minimaal 1200 netto per maand, moeilijk idd. Mag je nog wel bijlenen bij de IB?
  woensdag 7 december 2005 @ 14:30:32 #37
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32890937
Nee volgens mij niet, ben al 27 en heb al 5 jaar gestudeerd waarvan 1 jaar geleend. De koek is op ben ik bang..
pi_32891065
quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:30 schreef Aventura het volgende:
Nee volgens mij niet, ben al 27 en heb al 5 jaar gestudeerd waarvan 1 jaar geleend. De koek is op ben ik bang..
Rijke vent scoren dan maar...
  woensdag 7 december 2005 @ 14:35:09 #39
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32891102
Dan hoef ik ook niet meer te studeren, whehe.
pi_32891380
Ik ben na een aantal jaren werken een deeltijd HBO-studie gaan doen. Door omstandigheden ben ik het laatste jaar voltijd gaan doen. Ik kan het absoluut niet aanraden aan iemand ouder dan 20 om weer tussen de 17 jarigen te gaan zitten! Zij zijn helemaal niet serieus, en aangezien je 80% van je oprachten in groepjes moet doen is dat niet zo handig.

Inmiddels ben ik afgestudeerd en begonnen aan een universitaire studie Criminologie.
Ik ben echt achter gekomen dat er echt een wereld van verschil is tussen ge gemiddelde havo-er en vwo-er. Ik sta elke dag versteld van het hoge niveau en de serieusheid van de 18-jarigen bij mij in de klas.

Verder heb ik met mijn studie veel rechtenvakken waarbij ik dus ook samen met rechtenstudenten zit. Een opmerkelijk groot aantal komen van een studie HBO Rechten vandaan en gaan naar de uni omdat het niveau op HBO's erg slecht is. Je kunt daar trouwens ook geen advocaat oid mee worden, maar dat terzijde.

Verder hoor ik van heel veel mensen dat de overstap van HBO naar Uni zeer moeilijk te doen is, ook al beweren de opleidingen dat ze op elkaar aansluiten.
Spoilers!
  woensdag 7 december 2005 @ 14:45:25 #41
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32891439
Waar ik zelf trouwens ook tegenaanloop is dat ik nog een VWO-diploma oude stijl heb. Dat is tegenwoordig ook net meer zomaar een vrijbrief om aan elke universiteit een studie te beginnen.
pi_32891692
Wat betreft het leeftijdsverschil; het valt echt reuze mee. Ik ben veruit de jongste (Ben nu een paar maandjes 18) en na mij is de volgende 20.. de oudste 25 en dit is het eerste jaar. Dus ik denk echt niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken. En zelfs al zijn je klasgenoten veel jonger, boeien, je doet die studie immers voor jezelf.
pi_32891703
quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:10 schreef Aventura het volgende:
Als je ervan overtuigd ben dat je de studie wil doen en de capaciteiten hebt om de studie af te ronden moet je gewoon gaan studeren. Lenen bij de IB-groep is mogelijk tegen gunstige voorwaarden zodat je pas terug hoeft te betalen als je werk hebt.

De 'kosten' van het studeren verdien je makkelijk terug met een afgeronde studie. Dus het ligt aan jezelf - ben je overtuigd van jezelf dan is het dom om niet te doen. Twijfel je? Dan kun je het waarschijnlijk niet en dan zou ik het niet doen. Ben je overtuigd van jezelf, ga je het doen en mocht het om de een of andere reden toch niet lukken hoef je (als je echt aan de grond zit) niet krom te liggen om de lening af te betalen. Er is in sommige gevallen een mogelijkheid tot kwijtschelding. Het niet hebben van een beurs vind ik echt een drogreden om niet te gaan studeren.
pi_32891720
quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:45 schreef Aventura het volgende:
Waar ik zelf trouwens ook tegenaanloop is dat ik nog een VWO-diploma oude stijl heb. Dat is tegenwoordig ook net meer zomaar een vrijbrief om aan elke universiteit een studie te beginnen.

Een VWO-diploma is toch een VWO-diploma?
Ik heb er ook eentje van 1997, zou die dan minder goed zijn dan een van 2005?
pi_32891999
quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:30 schreef Aventura het volgende:
Gefeliciteerd. Je hebt nog 2 jaar recht op een ov-jaarkaart en mag nog 2 jaar maximaal bijlenen (bijna 800 euro per maand) tot je 30 bent.
Support! Protest! Country! Rock & Roll!
  woensdag 7 december 2005 @ 15:03:18 #46
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32892020
quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:54 schreef Koningin het volgende:

[..]

Een VWO-diploma is toch een VWO-diploma?
Ik heb er ook eentje van 1997, zou die dan minder goed zijn dan een van 2005?
Ik heb een VWO-diploma uit 96, dus nog zonder de zgn. profielen. Bij alle uni-opleidignen waar op zijn minst statistiek wordt gegeven, moet je al een VWO-diploma hebben nieuwe stijl, of oude stijl met wis A en-of B, en daarmee moet je dan een beschikking van de universiteit zien te verkrijgen.
  woensdag 7 december 2005 @ 15:16:10 #47
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32892380
quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:53 schreef Shakes het volgende:

[..]
Het niet hebben van een beurs vind ik echt een drogreden om niet te gaan studeren.
Ik weet niet hoe makkelijk in die geldbehoefte van 1200 euro te snijden is maar een dergelijk bedrag is toch erg moeilijk overbrugbaar zonder beurs. Het kan, maar het wordt toch wel fors moeilijk.
Vampire Romance O+
  woensdag 7 december 2005 @ 15:22:23 #48
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32892568
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:16 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe makkelijk in die geldbehoefte van 1200 euro te snijden is maar een dergelijk bedrag is toch erg moeilijk overbrugbaar zonder beurs. Het kan, maar het wordt toch wel fors moeilijk.
Niet, die 1200 zou al een grote achteruitgang zijn. Enige wat ik kan doen om mijn lasten te verlagen is mn woning verkopen en bij mijn ouders gaan wonen ofzo
pi_32892634
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:03 schreef Aventura het volgende:

[..]

Ik heb een VWO-diploma uit 96, dus nog zonder de zgn. profielen. Bij alle uni-opleidignen waar op zijn minst statistiek wordt gegeven, moet je al een VWO-diploma hebben nieuwe stijl, of oude stijl met wis A en-of B, en daarmee moet je dan een beschikking van de universiteit zien te verkrijgen.
Wat stom. Heb ik daar voor geleerd om nog geen 10 jaar later al geen normale toegang meer te krijgen tot een universiteit.
  woensdag 7 december 2005 @ 15:24:55 #50
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_32892653
Heb ik ook eens geprobeerd. Na 2 jaar full-time te hebben gewerkt zou ik 4 jaar full-time gaan studeren..

Baan opgezegd en ingeschreven bij de Hogeschool van Rotterdam. De studie was International Management en Technical Consulting.. poeh poeh da's een mond vol dure woorden.

Voordat ik ophield met werken vroeg ik een Britse klant om m'n mentor te worden, omdat hij een eigen bedrijf had dus veel over internationale zaken wist mochten de leraren mijn vragen niet kunnen beantwoorden.

Tijdens de eerste dag werden we voorgesteld aan de leraren en kregen een rondleiding van de gebouwen. Ik was niet blij met wat ik zag en hoorde en besloot mijzelf diezelfde dag uit te schrijven..

Vanaf die tijd ben ik dus weer naar werk gaan zoeken en ik bleef mijn mentor op de hoogte houden. Banen zoeken ging niet zo heel goed dus na een maand heeft mijn mentor me in London aangenomen.

Nu doe ik International Management en Technical Consulting zonder daarvoor echt te hebben gestudeerd. Ik heb wel dit jaar nog m’n avondstudie ICM afgerond. (toen ik een ½ jaar geleden nog in International Credit Management werkte) Dat was een post-graduate en ik ben niet eens een graduate!
reset
  woensdag 7 december 2005 @ 15:29:39 #51
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32892806
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:22 schreef Aventura het volgende:

[..]

Niet, die 1200 zou al een grote achteruitgang zijn. Enige wat ik kan doen om mijn lasten te verlagen is mn woning verkopen en bij mijn ouders gaan wonen ofzo
Is een duale hbo opleiding geen optie?
Vampire Romance O+
pi_32892946
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:29 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Die doe ik op het moment (beetje uitgelopen... ), ik ben daar na 2 van de 4 jaar mee begonnen, en ik vraag me af of je daarmee al gelijk in het 1e jaar kunt beginnen....
  woensdag 7 december 2005 @ 15:37:36 #53
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32893045
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:29 schreef MouseOver het volgende:

[..]

De opleiding die ik wil doen is alleen universitair te doen helaasch. Maar ik ben al aan het kijken naar alternatieven. De OU bv. heeft een aantal modules die ook in mijn beoogde studie zitten. Ik wil die dan eerst doen, kan ik meteen kijken of het wel écht iets voor me is.
  woensdag 7 december 2005 @ 16:49:49 #54
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_32895085
Ik ga ook in februari weer beginnen na 3 jaar. In die 3 jaar heb ik 2 jaar gewerkt daar ben ik ziek geworden (RSI) en daarna in de Ziektewet gezeten en nu in de WW. Ik ben dan ook 23 jaar en waarschijnlijk wel wat ouder dan de andere studenten in mijn klas.

Ook zit ik waarschijnlijk in een andere levensfase ik woon samen en ga volgend jaar trouwen. Ik geloof niet dat dit echt een probleem zal zijn.

Qua financiën ga ik er volgend jaar erg vooruit ik heb dan de uitwonende beurs + max. lening voorlopig en ik krijg dan mijn alg. heffingskorting iedere maand van de belastingdienst omdat ik geen echt komen heb volgend jaar. Ook krijgen we dan volgend jaar huurtoeslag om die reden.
  Eindredactie Games woensdag 7 december 2005 @ 16:55:02 #55
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_32895229
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:47 schreef highworker het volgende:
Mijn vriendin is er 3 jaar tussenuit geweest (1 jr werk, zwanger, 1 jaar thuis),
alles voor een goeie toekomst hè!
ja, vooral dat zwanger zijn heeft geholpen
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_32911284
Heb me weer even flink overal in verdiept en toch gekozen voor de UvA. Heb er echt zin in!!!

Gelukkig willen mn ouders me financieel ook helpen, dat scheelt echt!

xxx
pi_32912127
Ik ben 22 en ben na een aantal jaar werken nu 1e jaars rechten aan de UU. Gaat goed, heb nog geen punten verspeeld tot nu toe. Die motivatie die ik in het begin had is wel ingekakt trouwens, maar ik weet ook dat er geen alternatief is (ja, kutbaantjes) dus als puntje bij paaltje komt en er komt een deadline aan dan maak ik er toch ff wat moois van (probeer ik althans). Als je 40+ uur per week gewerkt hebt zie je wel in dat zo'n studie eigenlijk een luizenleventje is, dat scheelt ook. Moet er wel bij gaan werken binnenkort trouwens, al was het maar omdat ik nu gewoon tijd over heb.
  donderdag 8 december 2005 @ 09:47:46 #58
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32912230
In m'n studie zitten ook wat aardige obstakels ingebouwd. Ik heb gemerkt dat daardoor je zelfvertrouwen behoorlijk stijgt, en dat is mooi meegenomen.

Eigenlijk is dat meer een kwestie van afwerking: ik was nooit echt onzeker, maar zwakke plekken zijn gelijk getrokken naar de rest van het niveau. Eigenlijk kom je erachter dat je gewoon veel meer kunt dan je zelf denkt, en volgens mij geldt dat voor elke studie.
Vampire Romance O+
pi_32912411
quote:
Op woensdag 7 december 2005 16:55 schreef donald_dick het volgende:

[..]

ja, vooral dat zwanger zijn heeft geholpen
Ik vind het juist knap dat je ondanks de zwangerschap nog een studie gaat volgen.
Is 10 keer moeilijker dan hoor!!
pi_32912828
quote:
Op donderdag 8 december 2005 09:41 schreef smvs het volgende:
Ik ben 22 en ben na een aantal jaar werken nu 1e jaars rechten aan de UU. Gaat goed, heb nog geen punten verspeeld tot nu toe. Die motivatie die ik in het begin had is wel ingekakt trouwens, maar ik weet ook dat er geen alternatief is (ja, kutbaantjes) dus als puntje bij paaltje komt en er komt een deadline aan dan maak ik er toch ff wat moois van (probeer ik althans). Als je 40+ uur per week gewerkt hebt zie je wel in dat zo'n studie eigenlijk een luizenleventje is, dat scheelt ook. Moet er wel bij gaan werken binnenkort trouwens, al was het maar omdat ik nu gewoon tijd over heb.
Ja ik bedacht me net pas dat ik dan weer zomervakantie, kerstvakantie enz. krijg... Heerlijk denk ik haha. Maar werken moet ik er zeker bij, wil toch wel wat geld hebben
pi_32912835
quote:
Op donderdag 8 december 2005 10:00 schreef Koningin het volgende:

[..]

Ik vind het juist knap dat je ondanks de zwangerschap nog een studie gaat volgen.
Helemaal mee eens.
pi_32916531
quote:
Op donderdag 8 december 2005 09:47 schreef MouseOver het volgende:
In m'n studie zitten ook wat aardige obstakels ingebouwd. Ik heb gemerkt dat daardoor je zelfvertrouwen behoorlijk stijgt, en dat is mooi meegenomen.

Eigenlijk is dat meer een kwestie van afwerking: ik was nooit echt onzeker, maar zwakke plekken zijn gelijk getrokken naar de rest van het niveau. Eigenlijk kom je erachter dat je gewoon veel meer kunt dan je zelf denkt, en volgens mij geldt dat voor elke studie.
Ik hoop daar ook op eigenlijk, heb nu het gevoel dat ik stil sta, dat ik me niet meer verder ontwikkel en daar word ik soms wel onzeker van. Ik heb het gewoon nodig om te leren denk ik.
pi_32922425
quote:
Op donderdag 8 december 2005 10:26 schreef Sunrise1984 het volgende:

[..]

Ja ik bedacht me net pas dat ik dan weer zomervakantie, kerstvakantie enz. krijg... Heerlijk denk ik haha. Maar werken moet ik er zeker bij, wil toch wel wat geld hebben
Ik weet niet hoe het bij andere rechtenopleidingen is maar wij hebben wel een zeer apart schema. Tot nu toe hebben we nog geen vrij gehad, en over 2 weken hebben we ruim 7 weken vrij.
pi_32945080
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:37 schreef Aventura het volgende:

[..]

De opleiding die ik wil doen is alleen universitair te doen helaasch. Maar ik ben al aan het kijken naar alternatieven. De OU bv. heeft een aantal modules die ook in mijn beoogde studie zitten. Ik wil die dan eerst doen, kan ik meteen kijken of het wel écht iets voor me is.
Welke studie is het die je wil volgen? Ik zou niet te lang wachten, want wanneer je 30 bent verlopen de meeste rechten die je hebt denk ik. Terwijl je toch nog 3 jaar ofzo kan lenen als je daar snel aan begint. Vaak kan je door het lezen van studiegidsen genoeg te weten komen over de studie. Of je loopt gewoon binnen bij hoorcolleges, zolang het grote hoorcolleges zijn kan je zo binnenlopen en een beetje de les volgen.
pi_33002165
Mijn buurjongen begon na z'n VWO een studie op de UVA, maar was 18 jaar en was de jongste en dat vond hij maar niets. Hij heeft 3 jaar fulltime gewerkt en is nu toch een studie gaan volgen aan de UVA. Hij is heeel erg blij dat ie alsnog de studie is gaan volgen! Het was inderdaad wel wennen, maar hij heeft er nog geen moment spijt van gehad!!!
  Eindredactie Games maandag 12 december 2005 @ 06:25:47 #66
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_33006425
quote:
Op donderdag 8 december 2005 10:00 schreef Koningin het volgende:

[..]

je zou bijna denken dat ze hersenen heeft
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  maandag 12 december 2005 @ 14:25:02 #67
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_33014205
Ik ben na een jaar fulltime werken weer gaan studeren en ik hoop nu in februari mijn diploma te halen . Het is in het begin heel erg wennen met geld. Ik had het geluk dat ik al samenwoonde en mijn vriend een fulltime baan heeft.
Tijdens mijn studie ben ik zwanger geworden en heb ik een kindje gekregen. Daardoor heb ik een half jaar vertraging opgelopen. Studeren met een kindje is best zwaar, maar wel te doen. Het zwaarst vind ik nu de afstudeerperiode, ik moet 5 maanden fulltime afstuderen bij een bedrijf.
Maar daarna heb ik een diploma en kan ik met een parttime baan net zoveel verdienen als ik voor deze studie met een fulltime baan kon verdienen .

Nu nog een parttime baan vinden, die liggen in mijn sector (ICT) niet voor het oprapen
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 12 december 2005 @ 14:36:33 #68
128807 Rinze007
Black Cherry's
pi_33014457
Ben na 10 jaar werken weer begonnen aan een studie. Doe nu de PABO deeltijd. Gaat heel veel tijd in zitten en je moet je er wel voor inzetten. Maar na 4 jaar heb je wel je diploma. Enne.. het duurt maar een paar jaar en je hebt er wel wat aan, dus ik zou lekker aan je studie beginnen, je kan altijd nog werken! ;-)
Great minds think like me...
  maandag 12 december 2005 @ 14:48:19 #69
81237 releaze
best of both worlds
pi_33014765
ik ben na vier jaar fulltime werken voor het eerst gaan studeren, op 22 jarige leeftijd. ik ben begonnen met de pabo, alwaar ik in een klas kwam gevuld met 18 jarige WHEEEEEE meisjes, waar ik totaal geen aansluiting bij kon vinden. Omdat ik al jaren lang in de 30+ wereld hing was dit heel erg moeilijk en heb in de klas niet mn plek kunnen vinden.
daarnaast was de overstap naar fulltime studeren ook moeilijk, daar heb ik nog steeds last van. het inplannen studeren, bijvoorbeeld. in het eerste jaar ging dat rampzalig. in de tentamenweken leerde ik snel even alles, en dat ging overigens met gemak. ik weet niet hoe veel moeilijker stof wordt door de studie heen, of dat het alleen uitgebreid wordt, maar ja de pabo was niet zo moeilijk....

maar goed, ik ben dus na een jaar met de pabo gestopt en doe nu pedagogiek aan de HvA .. omdat ik al een oefenjaartje heb gehad gaat het inplannen van studeren me iets makkelijker af, maar ik baal als een stekker dat ik 3 uur per dag moet reizen om op school en thuis te komen.. dus het verschijnen op colleges gaat erg moeizaam.
daarnaast heb ik ook "geldproblemen" waardoor ik bijvoorbeeld niet kom opdagen bij het keuzevak wat ik heb uitgekozen, 35 euro voor een boek aanschaffen zit nu niet in mn budget.

de financiele ommekeer is heel erg groot en heel erg moeilijk geweest voor mij. mn ouders betalen niet mee aan mijn opleiding of onderhoud, ik ben te oud en heb totaal geen zin in een baantje, nu al helemaal niet, en op een lening en reguliere stufi (733 euro per maand) is het gewoon heel erg moeilijk.
Als je zelf behoefte hebt aan een bijbaantje moet je het zeker doen,
maar ik persoonlijk zit zo met de ommekeer in de knoop, met het plannen van de studie, dat ik er eigenlijk niet nog bij wil gaan werken. En nu dat ik dus zoveel tijd in de trein verdoe is het echt niet verstandig dat ik ook nog eens ga werken.

mijn ervaring is, het is moeilijk. maar het zal het uiteindelijk wel waard zijn. met mn havo kan ik alleen maar werk doen dat mij totaal niet aanstaat.

ik zit er eventueel aan te denken de studie op een gegeven moment deeltijd te gaan volgen, als dat mogelijk is. het laatste jaar heb ik geen recht meer op stufi dus dan moet ik dat op een andere manier aan zien te pakken.
Alas...
  maandag 12 december 2005 @ 15:37:54 #70
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33016122
quote:

[..]

Werkgevers weten niet wat ze met een Bachelor uni aanmoeten. Je bent namelijk geen academicus maar ook geen hbo-er
Mijn tip is dus: HBO
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 13 december 2005 @ 11:48:45 #71
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33039324
quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:05 schreef Aventura het volgende:
Is het niet mogelijk om je werktijden zo in te delen dat je een paar keer per weekl naar college kunt? Mijn ervaring is namelijk dat voltijdsstudie absoluut niet de veertig uur in de week kosten die er voor staan. Ik doe al geruime tijd twee studies (succesvol) naast elkaar en zelfs dan haal ik die veertig uur doorgaans niet. Je moet het woord "voltijds" dan ook niet te letterlijk nemen.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  dinsdag 13 december 2005 @ 11:50:51 #72
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33039380
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:37 schreef Aventura het volgende:

[..]

De OU zou ik je ten zeerste willen afraden, wordt amper serieus genomen.

Overigens hb ik voor ik ging studeren ook enige tijd fulltime gewerkt en de overgang naar een studie is me zeker niet slecht bevallen. Integendeel, ik zou nog jaren kunnen doorstuderen, ware het niet dat ik uit financieel oogpunt toch echt komend voorjaar zal moeten afstuderen.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')