Hmm, beetje vage titel misschien.
Even de situatie
Een maand of drie, vier geleden, ben ik op zoek gegaan naar andere woonruimte (een kamer), aangezien ik op mijn huidige woonsituatie maar tot eind december kan blijvven. Overigens wil ik daar zelf ook graag weg hoor.
Een redelijk groot probleem is dat ik een kat heb. 95% van alle kamers die worden aangeboden, staan geen huisdieren toe. En zelfstandige woonruimte wordt gewoon te duur. De kat kan ook nergens anders heen, heb daar al voor gekeken. Optie uitgesloten, kat moet mee.
Nu sta ik ingeschreven bij de woningstichting in Zwolle, en verwacht rond Augustus een kamer toegewezen te krijgen. Ik heb nu eindelijk iets gevonden via kamernet; een tijdelijke kamer (feb-augustus) waar ook huisdieren zijn toegestaan, én een goede locatie, én een goede oppervlakte, én een betaalbare prijs
Alleen in mijn enthousiasme had ik over het hoofd gezien dat inschrijven bij de gemeente niet mogelijk was. Navraag deed blijken dat de kamer in onderhuur was. Aangezien ik die kamer erg graag wou, heb ik met het meisje van wie ik de kamer huur een contractje zelf opgesteld.
Uiteraard zit ik hier ook niet helemaal lekker mee. Als ik me nu inschrijf bij de gemeente op dat adres (weet ook geen ander adres waarbij ik me zou kunnen inschrijven). Waar ik bang voor ben is dat ze zien dat het een woning van de woningbouwvereniging is, navraag doen, en zien dat er teveel mensen op dat adres staan ingeschreven, bovendien zonder toestemming.
Ik wil op zich wel legaal onderhuur, maar ik ben bang dat we dat nu aan de woningbouw ga aanvragen, ze nee zeggen en uiteraard meteen geallarmeerd zijn; dan kan ik het dus wel helemaal vergeten met inschrijven.
Mijn vraag is dus nu: Is de kans groot dat de woningbouwvereniging onderhuur toestaat, als je dit aanvraagt? Of is dat überhaupt niet mogelijk bij dit soort woningen? Is het verstandig als we dit aanvragen bij de woningstichting? Het gaat overigens om een studenteneenheid (soort minflatje is het, het is als het ware een zelfstandige eenheid in dit 'studenten'complex waar je met slechts 1 ander persoon alle voorzieningen deelt. Deze woning heeft toevallig ook nog een betimmerde en gestoffeerde vliering. De kamer werd afzonderlijk verhuurd via de woningstichting.)