abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32873886
Wat ik nou wel is zou willen weten , hoeveel een gemiddelde student die op zich zelf woont nou te besteden heeft?

Ik ben in juli 18 geworden , en naja je komt meer en meer in aanraking met het gedoe van belastingdienst nu ook zorgtoeslag verzekering etc. Binnenkort ga ik ook nog is op kamers. En rondkomen voor me is nu al soms best moeilijk! Ik vrees dan ook het ergste soms als ik op mezelf woon. Vooral na al die verhalen van studenten die nog maar met ¤3 over hebben aan het begin van de laatste week van de maand. Is het nou echt zo'n ramp voor een student tegenwoordig?
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
pi_32874095
Als je te weinig knaken hebt kun je nog altijd bij de ib-groep lenen, dus in geld nood hoef je eigenlijk nooit te zitten...
pi_32874154
dat is idd, waar ...maar dan heb je wel een lening. Ken veel die daar niet aan vast willen zitten!! Is het verstandig denk je?
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
pi_32874351
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 21:54 schreef kebabkever het volgende:
dat is idd, waar ...maar dan heb je wel een lening. Ken veel die daar niet aan vast willen zitten!! Is het verstandig denk je?
Als je wil studeren, en niet wil werken, en je hebt geen ouders die willen dokken (ze zouden gek zijn ook als ze alles voor je dokken) dan zul je maar moeten lenen, En IBG is echt niet de beroerdste met lenen dus. Daarnaast heb je als je HBO/uni enzo gaat doen zowieso een prestatiebeurs die in principe een lening is, maar als je je opleiding netjes af maakt wordt je dat kwijtgescholden...
  dinsdag 6 december 2005 @ 22:04:02 #5
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_32874513
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 21:54 schreef kebabkever het volgende:
Die lening stelt echt niks voor. Nauwelijks rente, zeer soepele aflossing, en kan je het na 15 nog niet betalen hoeft het niet eens.

Ik leen en werk, zo bouw ik nu een buffer op; als ik op kamers ga heb ik een flinke pot om uit te putten.
pi_32874591
Ik heb een dikke 1000 euro aan salaris stufi en ouderlijke bijdrage.
Zoek gewoon een goeie baan, hoef je niet te lenen en ook niet te pauperen aan het eind vd maand.
clown hat-curly hair-smiley face
pi_32874596
Nou.. Ik woon sinds mei op mezelf en ik doe een HBO-studie. Ik heb de maximale lening bij IB-groep en dat is voldoende om in ieder geval mijn huur en andere vaste lasten en mijn studie te betalen. Daarnaast werk ik ook gemiddeld 20 uur per week voor andere dingen zoals cadeaus, een avondje uit, eten en kleding.

En dat lukt me allemaal aardig. Ik mag niet klagen denk ik. Ik ken mensen die minder hebben als mij. Dus het is echt wel te doen, alleen kan je nooit ondoordachte uitgaven doen. Maar dat kan later ook niet altijd even gemakkelijk als je aan het werk bent.
  dinsdag 6 december 2005 @ 22:09:18 #8
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_32874698
ik ben lui dus ik verdien maar 160,- p/mnd met werken. daarbij leen ik maximaal, en ik kom rond. maar niet meer dan dat.
ohja, ik betaal alles zelf. dus collegegeld, boeken, huur, verzekeringen, kleding, eten, drinken etc etc.. alles dus
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_32874740
Volgens mij is er zelfs een wetswijziging in de maak die het mogelijk maakt tot 25 jaar na dato terug te betalen
Wartaal.
  dinsdag 6 december 2005 @ 22:10:40 #10
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_32874750
ik ga binnenkort trouwens wat meer werken om te sparen voor mn reisje
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
  dinsdag 6 december 2005 @ 22:28:08 #11
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_32875392
Ik heb 1700 euro p/maand te besteden. Volle lening plus 1000 euro p/maand van baantje. Me ouders betalen studie.
Dus ik heb zat.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_32875669
ik heb euhm:
225 basisbeurs, leen ik nog eens 250 bij geloof ik,
gaat 300 aan huur af, dus dan hou ik per maand 175 pleuro's over om van te eten en uit te gaan, en kleren betaald me moeder voor me
en ik red me best goed verder met die 175..
pi_32876381
Ga er gewoon bij werken... het verdient geld, je leert er een hoop van (sociaal gezien) en het is vaak nog leuk ook!

Je hebt een hoop studenten die alsmaar lenen en de hele dag op hun luie gat zitten. Ik zou dat echt niet kunnen... Ik heb door mn werk in de horeca in ieder geval véél geleerd (het verbreedt je kijk op mensen omdat je daar ook veel met niet-studenten omgaat) en heb er hele leuke vrienden en vriendinnen aan over gehouden.

Gewoon doen dus
  woensdag 7 december 2005 @ 00:44:32 #14
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_32880038
Precies, werken is ook goed voor je discipline. Half 7 uit je nest, half 9 aan 't werk. Hoppa, tevens heb je referenties en heb je een voet tussen de deur bij dat bedrijf na je studie, in mijn geval iig.

En ja, blablabla, bestuurfuncties veel beter, blabla, bullshit, het staat pas goed als je kan aantonen dat je werkervaring hebt en bekend bent met het woordje discipline.
pi_32880148
Krijg van IBG 430 en ouders 230 en volgens mij red ik het daarmee wel.. Ik zit sinds september op kamers en sta nu wel gigantisch rood elke maand, maar dat komt vooral door de inboedel van mn kamer, laptop etc. In 2006 ga ik ook een baantje nemen, maar ik heb geen zin om weer klote werk te moeten doen, dus ben rustig een beetje aan het wachten tot ik wat leuks zie . (had al her en der vernomen dat de achter de bar in de klimwand evt zou kunnen)

Ik vind zelf dat ik mn geld wel goed onder controle heb, kan goed rondkomen straks (nadat ik zegmaar weer wat heb kunnen sparen om uit het rood te komen) en als ik een maandje wat geld tekort kom zorg ik dat ik de maand erop wat minder in de kroeg zit . (dat is momenteel wel mijn grootste maandelijkse kostenpost naast de huur).
  woensdag 7 december 2005 @ 00:55:26 #16
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_32880268
Gozer, dat je het daarmee red man, hoe kom je dan aan kleding, eten, plezier maken etc?
pi_32880302
ouders dokken studie, kleding etc. Dus ik heb 430 per maand om van te stappen, eten, etc. Red het daar wel aardig mee geloof ik.
pi_32880315
Ik ga 'binnenkort' een bijbaan zoeken.
pi_32880340
Als ik ECHT niet rond kan komen kan ik altijd weer terug gaan naar de supermarkt bij mn ouders om in het weekend te werken, maar liever niet.. . Zijn veel leukere baantjes hier in Groningen!
  woensdag 7 december 2005 @ 01:02:38 #20
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_32880400
Aah, ok, dat moet wel te doen zijn, net wat je allemaal wilt natuurlijk. Ik wil gewoon veel kunnen doen .
pi_32880762
Weet niet hoe het tegenwoordig is, maar ik heb nooit geleend (als het effe kan gewoon niet doen is mijn instelling)... ook als is de lening "goedkoop"... niet lenen is goedkoper!
Kon gelukkig wel bij m'n ouders blijven wonen (1,5 uur reistijd per studiedag), dus als je niet op kamers hoeft, en je hebt geen probleem met je ouders... gewoon doen (ook al zeggen anderen stoer dat ze 't thuis niet uithouden, en je anders nooit zelfstandig wordt en dat soort bla bla... allemaal bull-shit)

Heb van mijn SF alleen al gewoon studie, boeken, ziektekosten, kleding, vervoer enzo kunnen betalen... alleen eten (en wonen) deed ik dus nog vaak thuis... waar ik ook een kleine bijdrage deed...

Ik ben trouwens ook niet iemand die elke weekend heftig uitging, met veel zuipen of zo... en ik rook ook niet... dat zijn pas kostenposten... (vaak "er bij willen horen"-kosten)... nee dit is geen advies tot kluizenaarsgedrag... er bestaat een normale middenweg...

Je kunt dus veel dingen zelf beïnvloeden...

Ik heb het over 10 jaar geleden... is het zo veranderd nu?
pi_32880797
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 22:28 schreef LaZZ het volgende:
Ik heb 1700 euro p/maand te besteden. Volle lening plus 1000 euro p/maand van baantje. Me ouders betalen studie.
Dus ik heb zat.
't is vast ouderlijke liefde... en je vind het natuurlijk best....maar dat je ouders dat doen, zeg... gezien je inkomsten...

pi_32880815
Als je gewoon werkt naast je studie kan je niet klagen over centjes imho.
  Redactie Games woensdag 7 december 2005 @ 01:32:58 #24
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_32880858
Tja, van een uitwonende beurs alleen haal ik het niet en m'n ouders sponsoren me niet meer na 2 opleidingen afgerond te hebben.Dus met huur, verzekering, lesgeld en heel goedkoop eten in maand is het op en geen geld meer voor andere dingen. Dus dan zul je minimaal 8 uur in de week bij moeten werken...
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  woensdag 7 december 2005 @ 01:40:04 #25
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_32880941
quote:
Op woensdag 7 december 2005 01:28 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

't is vast ouderlijke liefde... en je vind het natuurlijk best....maar dat je ouders dat doen, zeg... gezien je inkomsten...

Ze zouden net zo goed alles kunnen betalen. Maar dat is een afspraak die we gemaakt hebben. Zij betalen mijn opleiding, voor de rest ga ik mijn eigen boontjes doppen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')