Als je wil studeren, en niet wil werken, en je hebt geen ouders die willen dokken (ze zouden gek zijn ook als ze alles voor je dokken) dan zul je maar moeten lenen, En IBG is echt niet de beroerdste met lenen dus. Daarnaast heb je als je HBO/uni enzo gaat doen zowieso een prestatiebeurs die in principe een lening is, maar als je je opleiding netjes af maakt wordt je dat kwijtgescholden...quote:Op dinsdag 6 december 2005 21:54 schreef kebabkever het volgende:
dat is idd, waar ...maar dan heb je wel een lening. Ken veel die daar niet aan vast willen zitten!! Is het verstandig denk je?
Die lening stelt echt niks voor. Nauwelijks rente, zeer soepele aflossing, en kan je het na 15 nog niet betalen hoeft het niet eens.quote:Op dinsdag 6 december 2005 21:54 schreef kebabkever het volgende:
dat is idd, waar ...maar dan heb je wel een lening. Ken veel die daar niet aan vast willen zitten!! Is het verstandig denk je?
't is vast ouderlijke liefde... en je vind het natuurlijk best....maar dat je ouders dat doen, zeg... gezien je inkomsten...quote:Op dinsdag 6 december 2005 22:28 schreef LaZZ het volgende:
Ik heb 1700 euro p/maand te besteden. Volle lening plus 1000 euro p/maand van baantje. Me ouders betalen studie.
Dus ik heb zat.
Ze zouden net zo goed alles kunnen betalen. Maar dat is een afspraak die we gemaakt hebben. Zij betalen mijn opleiding, voor de rest ga ik mijn eigen boontjes doppen.quote:Op woensdag 7 december 2005 01:28 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
't is vast ouderlijke liefde... en je vind het natuurlijk best....maar dat je ouders dat doen, zeg... gezien je inkomsten...
![]()
Je krijgt nog een beurs terwijl je al 2 opleidingen hebt afgerond?quote:Op woensdag 7 december 2005 01:32 schreef Mr.Noodle het volgende:
Tja, van een uitwonende beurs alleen haal ik het niet en m'n ouders sponsoren me niet meer na 2 opleidingen afgerond te hebben.Dus met huur, verzekering, lesgeld en heel goedkoop eten in maand is het op en geen geld meer voor andere dingen. Dus dan zul je minimaal 8 uur in de week bij moeten werken...
Idd ik verdien 300 eurie voor 4 dagen werk, p/m daarbij krijg ik 233,- stufi p/mquote:Op woensdag 7 december 2005 01:32 schreef Mr.Noodle het volgende:
Tja, van een uitwonende beurs alleen haal ik het niet en m'n ouders sponsoren me niet meer na 2 opleidingen afgerond te hebben.Dus met huur, verzekering, lesgeld en heel goedkoop eten in maand is het op en geen geld meer voor andere dingen. Dus dan zul je minimaal 8 uur in de week bij moeten werken...
Zo gek is het toch niet dat je ouders een studie waar je 7 jaar over doet niet geheel willen sponsoren?quote:Op woensdag 7 december 2005 01:49 schreef Nightanimal het volgende:
[..]
Idd ik verdien 300 eurie voor 4 dagen werk, p/m daarbij krijg ik 233,- stufi p/m
Huursubsidie van 134 per maand. daar kan ik alles van betalen inclusief internet, aanvullend verzekerd voor ziekte, lesgeld.
Wat ik absoluut niet begrijp is dat de IB-groep die link blijft houden tussen kind en ouders, als het kind uitwonend is met betrekking op de toeslag. Je kan als je echt bonje hebt met je ouders een harheidsclausule invullen maar dan moet je echt aan kunnen tonen dat je ouders voor geen meter willen samenwerken. Vaak is het niet zo erg, en woon je gewoon ergens anders(dan wel niet op kamers).
Mijn ouders verdienen goed en daarom wordt ik gekort op de aanvullende beurs, ze hebben een tijdje dit aangevuld, maar er kwam een tijd dat ze zeiden, nu moet je het eens een keertje zelf kunnen rooien, nou dan zit je even met de handen in het haar. Niet echt eigenlijk want je kan wel riant bij lenen, maar daar begin ik gewoon niet aan, heb het nu al 7 jaar gered zonder bij te lenen.
Moeten ze echt eens veranderen daar in Groningen![]()
Nee vindt ik ook niet vreemd. maar die 7 jaar is niet 1 opleiding, dat was 4 jaar mbo en 3 jaar hbo.quote:Op woensdag 7 december 2005 01:51 schreef Xennia het volgende:
[..]
Zo gek is het toch niet dat je ouders een studie waar je 7 jaar over doet niet geheel willen sponsoren?
Master opleiding als vervolg op m'n HBO opleiding, is maar 2 jaar. En het is idd maar 1 jaar nu, ben blij dat ik dat nog heb. Maar in plaats van te zeuren dat ik te weinig verdien, werk ik er nu 2 dagen in de week erbij, dan kom ik ruim rond.quote:Op woensdag 7 december 2005 01:49 schreef Xennia het volgende:
[..]
Je krijgt nog een beurs terwijl je al 2 opleidingen hebt afgerond?
Ik heb 1 jaar hbo gedaan en 4 jaar uni. In mijn vierde jaar kreeg ik geen stufi meer. Toen ben ik 350 euro per maand gaan lenen. Heb altijd gemiddeld 15 uur per week gewerkt naast mijn studie. Ik moest alles zelf betalen (collegegeld, boekengeld, huur, vaste lasten, boodschappen, kleding, uitgaan etc) en aan het eind van de maand was het vaak afzien. Statiegeldflessen wegbrengen zodat je vissticks en aardappelpuree kon kopen en zo.
Ze moeten toch ergens een grens trekken. Veel studenten zijn bang om geld te lenen, maar uiteindelijk is het een investering in jezelf en in je toekomst. Waarom zou de staat daar voor op moeten draaien? We mogen al lang blij zijn dat de staat mee deelt in de kosten. Al moet ik toegeven dat ik ook niet stond te springen om te lenen. Heb dit dan ook pas in mijn laatste jaar gedaan toen het echt niet meer anders kon.quote:Op woensdag 7 december 2005 01:54 schreef Nightanimal het volgende:
[..]
Nee vindt ik ook niet vreemd. maar die 7 jaar is niet 1 opleiding, dat was 4 jaar mbo en 3 jaar hbo.
Maar vindt die regel van de ib-groep zo banaal.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...quote:Op woensdag 7 december 2005 01:55 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Master opleiding als vervolg op m'n HBO opleiding, is maar 2 jaar. En het is idd maar 1 jaar nu, ben blij dat ik dat nog heb. Maar in plaats van te zeuren dat ik te weinig verdien, werk ik er nu 2 dagen in de week erbij, dan kom ik ruim rond.
En ik neem het me helemaal niet kwalijk dat m'n ouders me niet meer sponsoren. Ik mag ze trouwens nog wel wat "terugbetalen"..
Precies en je zult nu met je afgeronde HBO ook wel een goede kans hebben op de beter betaalde bijbaantjes?quote:Op woensdag 7 december 2005 01:55 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Master opleiding als vervolg op m'n HBO opleiding, is maar 2 jaar. En het is idd maar 1 jaar nu, ben blij dat ik dat nog heb. Maar in plaats van te zeuren dat ik te weinig verdien, werk ik er nu 2 dagen in de week erbij, dan kom ik ruim rond.
Nope, maakt geen ruk uit. Het werk wat ik nu erbij doe, wordt ook full-time gedaan door MBO'ers.quote:Op woensdag 7 december 2005 01:59 schreef Xennia het volgende:
[..]
Precies en je zult nu met je afgeronde HBO ook wel een goede kans hebben op de beter betaalde bijbaantjes?
Ik kan je vertellen dat werk als schoonmaker(ster) of part-time vuilnisman stukken beter verdiend dan dan de gemiddelde deskjob die je als bijbaan kan krijgen. Maar goed, dat moet je ook wel willen.quote:Op woensdag 7 december 2005 02:02 schreef Nightanimal het volgende:
Zelfs voor studerende HBOers zijn er al vaker beter betaalde bijbaantjes dmv studentenuitzendbureau's die uitsluitend hboers aannemen, gemiddeld uurloon ligt meestal een stuk hoger dan regulier uitzendbureau
Helaas Die Hard-noobquote:Op woensdag 7 december 2005 01:58 schreef Nightanimal het volgende:
gewoon je doet de 3 gallon voor de helft vol en de 5 gallon voor de helft vol, helft van 3 = 1.5 helft van 5 = 2.5 1.5 + 2.5 = 4 gallon! mag ik nu door voor de koelkast![]()
Laat ik het zo zeggen, ik ben nu al aan het "sparen" voor het lesgeld van komend schooljaar + de aankomende studiereis naar Amerika. Ik ben nog steeds huiverig voor het lenen zelf, als ik die stap gezet heb, dan voel ik me "afhankelijk en schuldig" van anderen en dat heb ik liever niet...quote:Op woensdag 7 december 2005 02:16 schreef Miguel het volgende:
[..]
Helaas Die Hard-noobHoe kun je ze nou PRECIES halfvol doen... niet dus, ik ga het je ook niet uitleggen ook.... kijk de film nog maar een keer als je het echt niet snapt
![]()
Ow ja, en ik kom rond van zo'n 940E nu, iets van 430 beurs (prestatiebeurs+aanvullend) en zo'n 500E bijbaantje, kan genoeg doen, ben zelfs al aan het sparen voor m'n motorrijbewijs..
Als m'n beurs afloopt is lenen zeker een optie, kleine investering die je zo terug hebt betaald als je eenmaal een goede baan hebt op hbo of academisch niveau.
Ow god, en iedereen maar zeggen dat ie te makkelijk was. Maar mensen weten het nog steeds te verprutsen..quote:Op woensdag 7 december 2005 01:58 schreef Nightanimal het volgende:
[..]
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
gewoon je doet de 3 gallon voor de helft vol en de 5 gallon voor de helft vol, helft van 3 = 1.5 helft van 5 = 2.5 1.5 + 2.5 = 4 gallon! mag ik nu door voor de koelkast![]()
Ik heb geld zat om nog minstens 2x per jaar met vakantie te gaan.quote:Op woensdag 7 december 2005 01:02 schreef LaZZ het volgende:
Aah, ok, dat moet wel te doen zijn, net wat je allemaal wilt natuurlijk. Ik wil gewoon veel kunnen doen.
verzekeringen, g/w/l (als die niet inclusief zijn), internet (zit erook niet altijd automatisch bij)en als je een zelfstandige woonruimte heb gemeentebelasting en er zijn ongetwijfeld nog kosten die ik zo snel niet kan bedenkenquote:Op woensdag 7 december 2005 08:54 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Hoeveel kosten blijven er eigenlijk nog over per maand, naast de huur, collegeld en boeken?
Internet, televisie, telefoon en g/w/l zitten bij de huur, maar wat houdt die gemeentebelasting dan in? Want je hebt wel huursubsidie. Dan zijn er nog de gewone uitgaven, zoals kleding, voedsel, verzekeringen etc. Zie ik nu nog grote zaken over het hoofd?quote:Op woensdag 7 december 2005 09:15 schreef IrisVrede het volgende:
[..]
verzekeringen, g/w/l (als die niet inclusief zijn), internet (zit erook niet altijd automatisch bij)en als je een zelfstandige woonruimte heb gemeentebelasting en er zijn ongetwijfeld nog kosten die ik zo snel niet kan bedenken
internet en zo zitten niet standaard in elke huur hoor (bij mij niet in ieder geval)quote:Op woensdag 7 december 2005 09:32 schreef Pizza_Shooter het volgende:
[..]
Internet, televisie, telefoon en g/w/l zitten bij de huur, maar wat houdt die gemeentebelasting dan in? Want je hebt wel huursubsidie. Dan zijn er nog de gewone uitgaven, zoals kleding, voedsel, verzekeringen etc. Zie ik nu nog grote zaken over het hoofd?
Nee, dat is inderdaad niet standaard, maar bij de woning die ik op het oog heb wel. In Amsterdam staan sinds een paar jaar op drie plaatsen containerwoningen. Dan heb je een eigen keuken, douche en toilet op 24² m. Doordat je huursubsidie krijgt, kost het ook 'slechts' 250 euro incl. gas, water en licht. Voor 28 euro meer heb je televisie, telefoon en internet. Het wordt zwaar gesubsidieerd.quote:Op woensdag 7 december 2005 09:57 schreef IrisVrede het volgende:
[..]
internet en zo zitten niet standaard in elke huur hoor (bij mij niet in ieder geval)
gemeentebelasting is o.a. de rioolheffing en cliqo
you're wrong.quote:Op woensdag 7 december 2005 01:25 schreef LennyKravitz het volgende:
Kon gelukkig wel bij m'n ouders blijven wonen (1,5 uur reistijd per studiedag), dus als je niet op kamers hoeft, en je hebt geen probleem met je ouders... gewoon doen (ook al zeggen anderen stoer dat ze 't thuis niet uithouden, en je anders nooit zelfstandig wordt en dat soort bla bla... allemaal bull-shit)
Je moet gewoon hard werken. Zelf hoef ik maar één dag per week naar de uni + een dagje reserveren om daarop voor te bereiden. Dan heb je 5 dagen om te werken :-) (waarvan je vrij tijd vrij maakt om niet te werken)quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:35 schreef Billy_daKid het volgende:
Als jij 800 Euro bijbeund met je baantje, besteed je zeker niet zoveel tijd aan je studie?
Ik heb een salaris van ongeveer 700 Euro en daar ben ik al 20 uur in de week mee bezig. Tijd die ook naar studie had kunnen gaan![]()
Misschien 2 avonden per week in een kroeg of disco? Leverde vroeger 100 gulden op, weet niet wat het nu is. Sowieso zwart.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:35 schreef Billy_daKid het volgende:
Als jij 800 Euro bijbeund met je baantje, besteed je zeker niet zoveel tijd aan je studie?
Valt eigenlijk reuze mee, ik werk niet eens altijd zo heel gek veel.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:35 schreef Billy_daKid het volgende:
Ik heb een salaris van ongeveer 700 Euro en daar ben ik al 20 uur in de week mee bezig. Tijd die ook naar studie had kunnen gaan![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |