abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32864444
Hallo!

Dit jaar moet ik zoals waarschijnlijk velen kiezen wat ik ga studeren, nou heb ik twee studies op het oog, namelijk Informatica en Natuurkunde. Ik twijfel tussen deze twee naar aanleiding van wat men zegt over Informatica, dat het nogal beperkt is etc. echter heeft het wel mijn voorkeur omdat ik er veel interesse voor heb. Natuurkunde aan de andere kant vind ik heel interessant omdat het gaat over wat er om ons heen gebeurt en daarmee bedoel ik op grote en kleine schaal. Voorlichtingsdagen heb ik alleen van Informatica bezocht.

Bij voorbaat dank voor jullie advies/suggesties

[ Bericht 0% gewijzigd door thomzor op 06-12-2005 15:51:38 (typo) ]
  Moderator dinsdag 6 december 2005 @ 15:53:01 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32864503
TT aangepast Lekker duidelijk nu
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_32864527
Ahá, ok dankjewel. I guess
pi_32865103
Tsja, wat wil je worden?

Nadeel van informatica, is dat als je hobby, je werk wordt.
Je mogelijk geen hobby meer hebt.

Maar andere mensen maken juist op deze manier, van hun hobby hun werk.

Ik zou eerder natuurkunde gaan doen, omdat dat een degelijke studie is.

Als je 20 jaar geleden informatica gedaan hebt, is die kennis redelijk verouderd lijkt mij. En dat zal over 20 jaar weer zo zijn.
Iemand Fien soms gezien?
pi_32865214
Wat je ook doet: ga niet naar Leiden voor deze studies.
Vroeger, toen schepen nog van hout en mannen van staal waren....
pi_32865334
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:15 schreef mhr-zip het volgende:
Tsja, wat wil je worden?

Nadeel van informatica, is dat als je hobby, je werk wordt.
Je mogelijk geen hobby meer hebt.

Maar andere mensen maken juist op deze manier, van hun hobby hun werk.

Ik zou eerder natuurkunde gaan doen, omdat dat een degelijke studie is.

Als je 20 jaar geleden informatica gedaan hebt, is die kennis redelijk verouderd lijkt mij. En dat zal over 20 jaar weer zo zijn.
Helaas! Wat een misvatting! Natuurkunde is niet 'degelijker' dan informatica. Verder is het fout om te veronderstellen dat informatica ook maar iets met programmeren te maken heeft. OKOK, ietwat overtrokken, maar toch.
Bij natuurkunde ga je leren over de wetten van de natuur, bij informatica over de wetten van automaten. Als software echt je ding is, ben je bij een HBO beter af.
Daarnaast kan je beter een beetje gevoel hebben voor wiskunde. Bij beide vakken wordt daar erg veel gebruik van gemaakt.

Moet ik doorgaan? Kan moeiteloos een paar pagina's vol spuien, maar is redelijk zinloos als je geen zin hebt om dat allemaal te lezen ;-)
pi_32865394
Misschien stomme vraag, waarom niet allebei??

Ik dacht dat deze twee redelijk goed te combineren waren...

Maar dat weet ik niet zeker...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_32865411
@ degene boven staaltje:
misschien heb je wel gelijk, maar er bestaat zoiets als bijscholing en meestal vergoed je werkgever dat. en of informatica wel of geen degelijke studie is is discutabel natuurlijk, ik vind zelf naar aanleiding van mijn eerste indrukken dat het wel degelijk een aardige studie is. maarja wie ben ik om te oordelen over studies als 6 vwoer

@ staaltje:
was ik al niet van plan , waarschijnlijk ga ik naar utrecht.
maar waarom niet leiden als ik vragen mag?
pi_32865453
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:28 schreef teigan het volgende:
Misschien stomme vraag, waarom niet allebei??

Ik dacht dat deze twee redelijk goed te combineren waren...

Maar dat weet ik niet zeker...
nou laat ik het zo zeggen, werken is niet mijn sterkste kant... . de brains heb ik volgens de meest wel om het te doen maar mijn werkhouding is ruk.

en twee bachelors combineren is geloof ik toch wel zwaar, ik zou het best willen proberen als de mogelijkheid er is om er een na verloop van tijd te laten vallen, is die er?
pi_32865517
Leiden heeft een vrij kleine faculteit voor zowel informatica als natuurkunde. De nadruk ligt er enorm op onderzoek en dat heeft tot gevolg dat veel docenten hun onderwijstaak lijken te zien als de ene vervelende contractuele verplichting waar ze aan moeten voldoen.
pi_32865524
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:25 schreef staaltje het volgende:

[..]

Helaas! Wat een misvatting! Natuurkunde is niet 'degelijker' dan informatica. Verder is het fout om te veronderstellen dat informatica ook maar iets met programmeren te maken heeft. OKOK, ietwat overtrokken, maar toch.
Bij natuurkunde ga je leren over de wetten van de natuur, bij informatica over de wetten van automaten. Als software echt je ding is, ben je bij een HBO beter af.
Daarnaast kan je beter een beetje gevoel hebben voor wiskunde. Bij beide vakken wordt daar erg veel gebruik van gemaakt.

Moet ik doorgaan? Kan moeiteloos een paar pagina's vol spuien, maar is redelijk zinloos als je geen zin hebt om dat allemaal te lezen ;-)
nouja zelf ben ik redelijk wat bezig met dingen maken in c/c++ en ik vind het leuk om bepaalde problemen op te lossen en erover na te denken, en wiskunde heb ik weinig tot geen problemen mee
pi_32865828
Maar dan nogmaals een woord van waarschuwing: informatica is geen opleiding tot systeemontwikkelaar / programmeur.
Je gaat fundamentele zaken leren die ten grondslag liggen aan wat wij allemaal met computers kunnen doen. Om maar eens een paar onderwerpen te grijpen:
- Logica
- Formele talen en automaten
- Discrete wiskunde
pi_32865912
Overigens doe ik niet mijn best je te ontmoedigen, maar wat je heel veel ziet is dat de computerhobbyisten informatica gaan studeren en dan afhaken omdat het helemaal niet aansluit op wat zij leuk vinden om te doen.
Daar staa tegenover dat als je het zakie eenmaal hebt afgerond er wel mooie (relevante) banen te vinden zijn.
pi_32866033
ja lastig, en dat wat jij noemt heb ik vaker gehoord. ik zou toch graag reacties van Informatica studenten krijgen als die hier op fok zitten en hun ervaringen horen, dan pas kan ik echt zeggen of het wel of niet iets voor mij is

toch erg bedankt staaltje
pi_32866152
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:34 schreef staaltje het volgende:
Leiden heeft een vrij kleine faculteit voor zowel informatica als natuurkunde. De nadruk ligt er enorm op onderzoek en dat heeft tot gevolg dat veel docenten hun onderwijstaak lijken te zien als de ene vervelende contractuele verplichting waar ze aan moeten voldoen.
Dit is op elke informaticafaculteit in Nederland zo.
pi_32866212
Over informatica: de wetenschap is erg interessant, maar de academische opleiding zoals ze in Nederland wordt gegeven absoluut niet.
pi_32876893
thabit kijkt als wiskundige natuurlijk heel erg neer op informatici.
(Volgens sommige wiskundigen zijn informatici mislukte wiskundigen...)

"Programming is one of the most difficult branches of applied mathematics; the poorer mathematicians had better remain pure mathematicians."
--Edsger W Dijkstra

Verder moet de TS maar naar staaltje luisteren.
Informatica op de universiteit heeft helemaal niets te maken met 'prutsen aan/met computers' of andere Tweaker-achtige dingen. Je leert niet hoe je Windows moet installeren, of hoe de geavanceerde functies van Word werken. Dat heeft absoluut niets met Informatica te maken.
In het eerste jaar krijg je wel wat programmeren, maar het programmeren is geen doel op zich. Je zult ook zeker niet als onderbetaalde programmeerslaaf oid eindigen. Programmeerslaven en andere tweaker-achtigen haalt men maar van het HBO ;-)

Als je binnen de Informatica kiest voor Computational Science zit je eigenlijk weer bij de Natuurkunde. Als je kiest voor Theoretische Informatica ben je met Wiskunde bezig.
Diegene die beweerde dat Informatica een beperkte studie is, moet heel hard geslagen worden; Informatica is juist een ontzettend brede studie!

Wat je kunt doen (als je universiteit dat aanbiedt): een soort major-minor programma volgen met major Natuurkunde en minor Informatica of andersom.

edit:
Ohja: welke universiteit is ook belangrijk:
  • Bij TUe ligt de nadruk heel erg op formele specificaties, procesalgebra, etc. (erfenis van Edsger Dijkstra)
  • Bij UvA hebben de secties 'Computational Science' en 'Institute for Logic, Language and Computation' veel invloed en ben je veel bezig met simulaties e.d. (zoek maar op Lattice Boltzmann Method, daar word je bij afstudeerrichting Computational Science mee doodgegooid). Ook krijgt parallel rekenen/distributed computing daar veel aandacht.
  • Bij de VU worden studenten uit de hele wereld aangetrokken door de aanwezigheid van Andy Tanenbaum, een besturingssysteem-guru.
  • Universiteit Utrecht heeft een van de grootste Informaticaopleidingen. Wat ik van UU heb gehoord is dat je daar terecht kunt voor al je algoritme-fetishes.

Overigens betekent het niet dat deze universiteiten dan maar minder/geen aandacht besteden aan andere zaken. Bijv. op de UvA wordt ook veel gedaan aan formele specificatietheorie en aan de TUe ontkom je -als het goed is- ook niet aan computational science en distributed computing.

[ Bericht 5% gewijzigd door klnvntrbyt op 06-12-2005 23:23:36 ]
  • dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
    hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
    pi_32882984
    hartstikke bedankt klnvntrbyt, hier kan ik wat mee
    pi_32886759
    quote:
    Op dinsdag 6 december 2005 23:06 schreef klnvntrbyt het volgende:
    thabit kijkt als wiskundige natuurlijk heel erg neer op informatici.
    (Volgens sommige wiskundigen zijn informatici mislukte wiskundigen...)
    M'n opmerkingen doelden meer op Nederland dan op informatica.
      woensdag 7 december 2005 @ 12:01:53 #20
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_32887085
    De UU heeft inderdaad een hoop algoritmiek. Voor de rest heb ik er weinig aan toe te voegen. Misschien kun je voor de keuze waar je gaat studeren ook alvast een kijkje nemen naar de masterprogramma's die gegeven worden, ik neem althans aan dat de bachelors in hoge mate vergelijkbare stof geven.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_32893519
    Bij Natuurkunde krijg je ook informatica... Maar je zult bij informatica constant moeten leren, en als je het 5 jaar niet doet, dan zal het wel lastig worden een grote inhaalslag te maken. natuurkunde is geweldig. Ik ga het ook doen.

Informatica... saai. Je zult van 9 tot 5 achter een beeldscherm zitten. En veel mensen programmeren Weinig natuurkundigen.
      woensdag 7 december 2005 @ 16:17:36 #22
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_32894229
    De natuurkunde zit ook niet bepaald stil, anders.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_32895934
    Da's natuurlijk een totaal andere beweging dan informatica.
      woensdag 7 december 2005 @ 17:42:14 #24
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_32896402
    Welnee, je spiegelt denk ik een gemiddelde IT-baan aan een gemiddelde natuurkunde baan. Alleen is die laatste abstract -wat is nou weer een gemiddelde natuurkunde baan-? Dus lijkt die onveranderlijk.

Wat je moet zien is dat het allebei academisch is, en dat als je op academisch niveau bezig bent, je voortdurend aan het vernieuwen bent, de informaticus zowel als de natuurkundige. Maar ook praktisch gezien; ga je bij de sterrenwacht werken, ben je over tien jaar hele andere dingen aan het doen c.q. onderzoeken dan nu.

Ga je de hele dag dingen solderen, ja, dan hoef je niets bij te leren. Maar daarvoor doe je geen natuurkunde op de universiteit.

Als je de hele dag gaat programmeren, ja dan moet je wel dingen bij leren, maar daarvoor doe je ook geen informatica op de universiteit.
    pi_32901428
    quote:
    Op woensdag 7 december 2005 15:54 schreef Koewam het volgende:
    Informatica... saai. Je zult van 9 tot 5 achter een beeldscherm zitten. En veel mensen programmeren Weinig natuurkundigen.
    dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
    hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')