Ik hou me er niet echt mee bezig. Het is meer een soort houding die je aanneemt. Positief denken, mijn eigen werkelijkheid creëren en naar mijn intuïtie luisteren. Daar probeer ik zo vaak mogelijk naar te strevenquote:Op zaterdag 25 november 2006 13:34 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Bij resultaten, uiteraard.
Hou jij je er nog een beetje mee bezig?
Doe je trouwens aan die fanclubjes? Dat is eigenlijk het enige van het hele fenomeen Spiegelogie wat mij niet zo aanstaat.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:39 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik hou me er niet echt mee bezig. Het is meer een soort houding die je aanneemt. Positief denken, mijn eigen werkelijkheid creëren en naar mijn intuïtie luisteren. Daar probeer ik zo vaak mogelijk naar te streven. Het is wel eens moeilijk als je iets naars overkomt of als je last hebt van een winterdip (
), maar ik krijg vaak te horen dat ik een positief ingesteld mens ben. Dus volgens mij gaat het wel goed
.
Ik heb er vroeger erg veel over gelezen. Het is een interessant onderwerp. Ik heb nog steeds wel dat als ik mensen tegenkom waar ik me aan erger of me juist heel erg aangetrokken tot voel, dat ik denk aan het idee dat iedereen een spiegel voor je is. Dan ga ik kijken wat die persoon heeft wat ik niet heb. Ik kan altijd veel leren van dat soort personen. Je eigen emoties zijn een handig hulpmiddel wat dat betreft. Het zegt iets over wie jij bent. Men zegt niet voor niets wel eens dat emoties de taal zijn van de ziel.
Nah dat lijkt me echt 3x niks. Het klinkt een beetje sekte-achtig.quote:Op maandag 27 november 2006 16:20 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Doe je trouwens aan die fanclubjes? Dat is eigenlijk het enige van het hele fenomeen Spiegelogie wat mij niet zo aanstaat.
Idd, en volgens mij kun je het ook wel af zonder die groepjes.quote:Op maandag 27 november 2006 22:26 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Nah dat lijkt me echt 3x niks. Het klinkt een beetje sekte-achtig.
Ik heb nog even een vraagje aan je over spiegelogie. Gaat men in die theorie er nu vanuit dat er een buitenwereld is of gaat het uit van het solipsisme? Ik ben even kwijt hoe dat nu precies zat.quote:Op maandag 27 november 2006 22:26 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Nah dat lijkt me echt 3x niks. Het klinkt een beetje sekte-achtig.
Ik heb zo ook wel genoeg mensen om me heen die me helpen herinneren dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn leven.
Nou, die moest ik toch echt even uit wikipedia plukkenquote:Op donderdag 14 december 2006 13:44 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Ik heb nog even een vraagje aan je over spiegelogie. Gaat men in die theorie er nu vanuit dat er een buitenwereld is of gaat het uit van het solipsisme? Ik ben even kwijt hoe dat nu precies zat.
Ik denk niet dat je rechtlijnig kan stellen dat spiegelogie uitgaat van het solipsisme. Spiegelogie gaat namelijk niet uit van het feit dat het universum een illusie is, maar dat het universum beïnvloedbaar is. Het ligt wel dicht bij het solipsisme omdat spiegelogie de wereld ook benadert vanuit de waarnemer zelf. Bij spiegelogie zegt men ook wel eens dat het leven een groot toneelstuk is waarin jij de hoofdrol speelt. In die zin gaat spiegelogie wel uit van het idee dat het leven een illusie (toneelstuk) is, maar de andere spelers in het toneelstuk zijn net zo goed waarnemers van hun eigen leven. Zij spelen zelf ook in een toneelstuk, namelijk die van henzelf. Zo krijg je een heel netwerk van toneelstukken.quote:Solipsisme komt van solo wat 'alleen' betekent en ipsus wat 'zelf' betekent. Het is het geloof of de filosofie dat er maar een enkel bewustzijn bestaat: dat van de waarnemer. Dus in dit geval jij die nu deze woorden leest. Het hele universum en alle andere personen waarmee gecommuniceerd wordt bestaan slechts in de geest van de waarnemer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |