Als jij je irriteert aan pubers die stoeptegels gooien of fietsers in het donker zonder licht, dat ligt dat inderdaad aan jou.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 20:37 schreef YoopY het volgende:
wat een gelul, dus als ik me erger aan pubers die zonodig stoeptegels van viaducten moeten gooien of aan fietsers in het donker zonder licht, dan ligt dat voor een gedeelte aan mezelf vanwege dat spiegelgebeuren...
tsssk
kul
Het lijkt wel een beetje op gnostiek/gnosticisme. Een vroege christelijke "ketterse" stroming die door de RK kerk in de latere middeleeuwen werd uitgeroeid.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 13:02 schreef Urquhart het volgende:
welke raakvlakken met religies en filosofische stromingen herken jij in de spiegelogie?
Bram Moerland hamert ook altijd in z'n boek "Schatgraven in Nag Hammadi" op het beginnen te leven van je leven alsof het een verhaal is en jij de hoofdrolspeler. En ook "het losmaken van de kudde".quote:In elk mens schuilt een goddelijke vonk, leerden de gnostici. Maar de meeste mensen zijn daar onwetend van. Als spirituele traditie biedt de gnostiek een weg om de mens in staat te stellen zich weer met die innerlijke vonk te verbinden. Wie die verbinding heeft hersteld, beschikt tengevolge daarvan over gnosis.
Om de gnosis in zichzelf te kunnen vinden moet een mens zich innerlijk vrijmaken, zich bevrijden van alle morele slavernij. Alleen wie zich vrij heeft gemaakt van alle uiterlijke morele dwang kan de gnosis in zichzelf ontdekken, kan de goddelijke bron van zichzelf, in zichzelf vinden, kan de goddelijke liefde in zichzelf realiseren.
Interessantquote:Op dinsdag 7 februari 2006 16:10 schreef MrBean het volgende:
[..]
Het lijkt wel een beetje op gnostiek/gnosticisme. Een vroege christelijke "ketterse" stroming die door de RK kerk in de latere middeleeuwen werd uitgeroeid.
http://www.brammoerland.com/start/
[..]
Bram Moerland hamert ook altijd in z'n boek "Schatgraven in Nag Hammadi" op het beginnen te leven van je leven alsof het een verhaal is en jij de hoofdrolspeler. En ook "het losmaken van de kudde".
Ah leukquote:Op woensdag 8 februari 2006 13:19 schreef -Will- het volgende:
Geweldig boek. Het heeft mijn leven en denkwijze ingrijpend veranderd
Toen ik het boek las zat ik midden in een burnout. Ik had totaal geen energie meer omdat ik steeds bezig was na te denken over wat ik allemaal nog moest doen en wat ik allemaal verkeerd had gedaan of verkeerd aan het doen was. Ik lag 's nachts slapeloos en trillend in bed van de spanning.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:25 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Ah leuk
Kun je misschien wat voorbeelden geven wat er allemaal verandert is, dat soort verhalen vind ik altijd erg leuk om te lezen.
Bedankt voor je verhaal, erg leukquote:Op donderdag 9 februari 2006 17:21 schreef -Will- het volgende:
[..]
Toen ik het boek las zat ik midden in een burnout. Ik had totaal geen energie meer omdat ik steeds bezig was na te denken over wat ik allemaal nog moest doen en wat ik allemaal verkeerd had gedaan of verkeerd aan het doen was. Ik lag 's nachts slapeloos en trillend in bed van de spanning.
Meteen na de eerste paar pagina's voelde ik mijn denkwijze veranderen. Opeens snapte ik dat ik alles wat ik binnen kreeg in een negatief kader plaatste. Ik dacht véél te veel na over alles; maar door ergens aan te denken los je het niet op!
Opeens stonden daar, zwart op wit, alle denkmanieren en kleine gedachten die me me het jaar daarvoor zo happy lieten voelen. Opeens had alles een naam en kon ik het zélf toepassen in plaats van mijn gemoedsgesteldheid voor lief te nemen. Wat een vrijheid!
Sindsdien is alles alleen maar mooier geworden. Ik speel de hoofdrol in mijn eigen sprookje. Ik geniet intens van het verhaal met al zijn wendingen. Elke week heb ik het gevoel dat mijn leven perfecter wordt, met als hoogtepunt mijn eerste zelfgeorganiseerde goa-feest vorige week. In een maand ging het van een idee naar een daadwerkelijk feest! Ook vrij zware tegenslagen vang ik heel goed op; binnen een dag voel ik me weer normaal en geniet ik weer van alles. Het is heerlijk om bijna elke dag met een euforisch gevoel wakker te worden. Ik voel me op en top gezond, een gezonde mens.
In zo'n 2,5 maand tijd ben ik uit een diep dal geklommen en ik ben nu echt op m'n top... en die top wordt steeds hoger.
Tuurlijk! Zijn nog meer mensen die het willen lezen o.a. mijn vriendin dus je moet wel even wachtenquote:Op donderdag 9 februari 2006 17:38 schreef LostFormat het volgende:
Zeg -Will-, kan ik dat boek niet eens van je lenen?
Wie weet is dat boek inderdaad wel heel erg goed voor je om je uit het dal te trekken.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:22 schreef amornl87 het volgende:
ze zeggen ook tegen mij dat ik van mezelf moet gaan houwe
Je bént je eigen hoofd... je lichaam en je geest zijn niet zo gescheiden als men in deze cultuur vaak aanneemt. Jezelf laten gaan en vertrouwen op de oneindige liefde van het universum is de manier om controle te krijgen over je eigen leven. Leer om dingen te wensen op de meest effectieve manier en ze worden op de meest merkwaardige, onverwachte (en liefdevolle) manieren tot werkelijkheid.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:44 schreef amornl87 het volgende:
Dit gaat echt helemaal over mij. Je bent baas over je eigen hoofd
![]()
Waarom zou je daar over nadenken? Hoe meer energie je stopt in nadenken over wat er zou kunnen gebeuren als het niet lukt, hoe groter de kans wordt dat het ook niet lukt. Je maakt voor jezelf een blokkade aan waar je later tegenaan gaat lopen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 13:24 schreef amornl87 het volgende:
Ja, ik zit echt in een enorme dip. Ik heb echt bijna geen bewustzijn over om nog te kunnen beseffen dat ik bepaal wat ik denk. Dat komt omdat ik zo slecht slaap. Ik voel me echt heel versuft.
Wat als beseffen niet lukt?
quote:Op zaterdag 25 november 2006 12:02 schreef Urquhart het volgende:
Even een schopje.
Het blijft fascinerend idd. Het is ook ontzettend praktisch om uit te voeren.quote:Ik kwam van de week weer iets tegen over spiegelogie, en het heeft mij interesse weer wat aangewakkerd. Ik ga het weer wat meer in de praktijk proberen te brengen.
Bij resultaten, uiteraard.quote:Op zaterdag 25 november 2006 13:33 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
[..]
Het blijft fascinerend idd. Het is ook ontzettend praktisch om uit te voeren.
Als je voorbeelden hebt uit de praktijk, ga je ze dan hier posten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |