abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 december 2005 @ 14:53:58 #1
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_32835729
Kan iemand iets vertellen over de kwaliteit van woningen die in de jaren '70 gebouwd zijn?

Bijvoorbeeld over geluidsisolatie?

Ik heb nu namelijk een jaren '50 appartement en dat is verrekte gehorig. Als de bovenburen een feestje heben kan ik bijna letterlijk meeluisteren.

Dus ik wil een nieuwere woning gaan kopen. Wil eigenlijk een jaren '80 woning minimaal, maar jaren '70 is natuurlijk iets goedkoper, dus zou mooi zijn als daar niet al te veel haken en ogen aan zitten.
pi_32835785
Leeftijd van het huis is geen garantie... Mijn huis is 100 jaar oud en ik hoor de buren nooit.
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
pi_32836147
quote:
Op maandag 5 december 2005 14:56 schreef Wolfskuil het volgende:
Leeftijd van het huis is geen garantie... Mijn huis is 100 jaar oud en ik hoor de buren nooit.
Alleenstaand huis?

Anyway, de jaren zeventig waren de jaren van de woonerven.
Volgens mij zijn die redelijjk goed geisoleerd...
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 5 december 2005 @ 15:14:36 #4
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_32836251
quote:
Op maandag 5 december 2005 14:53 schreef IntroV het volgende:
Kan iemand iets vertellen over de kwaliteit van woningen die in de jaren '70 gebouwd zijn?

Bijvoorbeeld over geluidsisolatie?

Ik heb nu namelijk een jaren '50 appartement en dat is verrekte gehorig. Als de bovenburen een feestje heben kan ik bijna letterlijk meeluisteren.

Dus ik wil een nieuwere woning gaan kopen. Wil eigenlijk een jaren '80 woning minimaal, maar jaren '70 is natuurlijk iets goedkoper, dus zou mooi zijn als daar niet al te veel haken en ogen aan zitten.
jaren '70 huizen...poeh... ik zou er niet van uitgaan of iets uit een bepaalde periode komt, want als je echt goede akoestiek verantwoorde huizen wilt, kan je beter zelf beginnen met bouwen. maar meestal zijn huizne uit de jaren '70 met betonnen constructis en spouwmuren, wat de akoestische isolatie kan verbeteren. en anders kijk je naar onderzoeken op internet, bijv. gedana door studenten, die met een akoestisch onderzoek hebben bepaald of de woning nog voldoet aan bepaalde akoestische normen.
put
your
clothes
on!
pi_32836284
'k heb me laten vertellen (in m'n vorige jaren 70 huis) dat woningen uit deze periode vaak problemen hebben met betonrot...
pi_32836572
mijn huis is jaren '30 en ik heb ook nergens last van. Heb je niet gewoon erg lawaai makende buren?
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 13:25:49 #7
37843 lady-wrb
kortaf
pi_32860804
jij gaat verhuizen omdat je buren herrie maken?
laat zij lekker moven !
  dinsdag 6 december 2005 @ 13:45:54 #8
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_32861329
De buren maken niet overdreven veel herrie. De woning is gewoon erg gehorig.
pi_32861421
Volgens mij werd er toen nog niet gebouwd met geluidsspouwen tussen de woningen. Mijn ouders bijvoorbeeld, wonen in een jaren '70 rijtjeswoning en die is gehorig als de pest.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  dinsdag 6 december 2005 @ 14:36:35 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_32862562
klopt. De muur zelf zou voldoende dik moeten zijn, om genoeg geluid te weren
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_32933040
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 13:49 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Volgens mij werd er toen nog niet gebouwd met geluidsspouwen tussen de woningen. Mijn ouders bijvoorbeeld, wonen in een jaren '70 rijtjeswoning en die is gehorig als de pest.
Ik woon ook in een jaren '70 huis en de hoeveelheid massief gewapend beton is lekker stevig, maar 'draagt' (contact)geluiden wel goed door het gehele complex heen. Toch prefereer ik de jaren '70 veruit boven die van de jaren '80 en '90, want door aanpassingen van het bouwbesluit zijn die woningen welliswaar energie zuiniger em onderhoudsarmer, maar ook vaak stukken kleiner (lage plafonds) en goedkoper gebouwd (kleinere kavels, goedkope kozijnen met bv. luikjes ipv klapraampjes etc. en goedkopere materialen). Wil je echt geluidsarm wonen in een rijtjeshuis, moet je een huis kopen met een geluidsspouw. Maar dan praat je over huizen die gebouwd zijn vanaf ca. '97, dacht ik
Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
pi_32940008
Bij een rijtjes huis uit de jaren 70 werd niet gespiegeld gebouwd. Dat betekent zoveel als dat de hal en gang aan de woonkamer granst van het nadere huis.

Dat is niet voor niets natuurlijk, dat is om geluid toch enigsinds binnen de perken te houden.
pi_32940318
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:14 schreef Marsepein het volgende:
Bij een rijtjes huis uit de jaren 70 werd niet gespiegeld gebouwd. Dat betekent zoveel als dat de hal en gang aan de woonkamer granst van het nadere huis.

Dat is niet voor niets natuurlijk, dat is om geluid toch enigsinds binnen de perken te houden.
Hm, dat ligt maar net aan het project.
De rijtjeswoning van mijn ouders (uit begin jaren '70) is wel gespeigeld geschakeld.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_32940516
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:27 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Hm, dat ligt maar net aan het project.
De rijtjeswoning van mijn ouders (uit begin jaren '70) is wel gespeigeld geschakeld.
Iets nuance had ik wel kunnen aanbrengen ja. Er werd vaak niet gespiegeld gebouwd
pi_33200764
kijk ook even of dat het huis geisoleerd is met polystyreen balletjes, zoals nadien veel gedaan werd. Dit kan nogal eens tot vochtproblemen in huis en in de spouw (en stank) leiden.
Welkom in de 21e eeuw !!! Bouwen met moderne bouwmethoden kan iedereen zelf. Ook met 2 linkerhanden !!!
pi_33209719
Wat JohnnyKnoxville zegt....M;'n ouders wonen in een woning van de jaren '70, harsikke gehorig.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_33209826
quote:
Op donderdag 8 december 2005 23:58 schreef RRRobert het volgende:

[..]

Ik woon ook in een jaren '70 huis en de hoeveelheid massief gewapend beton is lekker stevig, maar 'draagt' (contact)geluiden wel goed door het gehele complex heen. Toch prefereer ik de jaren '70 veruit boven die van de jaren '80 en '90, want door aanpassingen van het bouwbesluit zijn die woningen welliswaar energie zuiniger em onderhoudsarmer, maar ook vaak stukken kleiner (lage plafonds) en goedkoper gebouwd (kleinere kavels, goedkope kozijnen met bv. luikjes ipv klapraampjes etc. en goedkopere materialen). Wil je echt geluidsarm wonen in een rijtjeshuis, moet je een huis kopen met een geluidsspouw. Maar dan praat je over huizen die gebouwd zijn vanaf ca. '97, dacht ik
Dat contactgeluid kan ik over meepraten.. wij woonden in een 2onder1kapper uit eind jaren 70 waar je de buren nooit hoorde, totdat de buurjongen begon te knikkeren Tering wat een kabaal (huizen waren standaard voorzien van tegelvloer)
pi_33209942
Me ouders wonen in een normale '70 woning....
Zo gehorig, als de kids de trap oplopen, is het erg gehorig.
Andersom, me pa is best doof, dus de buren zouden iets kunnen horen...
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_33231652
Ik woon in een 2004 appartement. En dat is ook best gehorig bij flink lawaai hoor.
pi_33231767
Alle woningen zijn volgens mij even gehorig. Door al die parket- en laminaatvloeren wordt het nog gehoriger. Je mag je gelukkig prijzen als je buren tapijt op de vloer hebben liggen.
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
  maandag 19 december 2005 @ 23:20:03 #21
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_33231795
Hangt er vanaf of het voor of na de energiecrisis is ontworpen.
Ons huis is na de energiecrisis gebouwd maar ervóór ontworpen, dus slecht geïsoleerd.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_33231910
Los van de gehorigheid zijn veel dure jaren 70 doorzonwoningen indertijd afgewerkt met panelen aan de voor- en achterzijde waardoor ze moeilijk te isoleren zijn.
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
pi_33232118
Wij hebben 3,5 jr geleden een jaren '70 huis gekocht. De hele buurt hier kent twee typen huizen; het onze en een doorzontype, beiden steeds gespiegeld.
De buren hoor ik nauwelijks. Mijn buurman heeft een enorm lage en harde stem en pas als hij enthousiast telefoneert, of als er een doelpunt valt hoor ik hem Zijn hond hoor ik wel soms blaffen.
De andere kant staat momenteel leeg (te koop) en pas sinds de bewoners eruit zijn kan je af en toe horen dat er een bezichtiging is omdat het hol klinkt.
Je kan mensen horen als ze op de trap stampen, zeker als de trap niet bekleed is (zouden ze eigenlijk moeten verplichten in dit soort huizen). De zoldertrappen bekleedt men in de buurt niet zovaak.
Betonrot is in onze wijk ook een probleem. Wij hebben er ook enigzins last van, maar niet echt op een vervelend punt (alleen bij kruipluik).

Het voordeel is de enorme lap grond, dit je na de jaren '70 er niet meer bij kreeg. De kamers zijn groot en de buurt is ruim opgezet. Ik zou voor geen goud in een jaren '80 woning willen wonen, ook al omdat ik de bouwstijl uit die tijd erg benauwend vind.
Binnenkort plaatsen we een dakkapel op -toch al grote- zolder zodat we daar nog meer kamers kunnen maken en gaan we op de 1e verdieping de badkamer uitbouwen.

@Abbafan: wij hebben geen panelen; het is hier uitstekend geisoleerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')