Alleenstaand huis?quote:Op maandag 5 december 2005 14:56 schreef Wolfskuil het volgende:
Leeftijd van het huis is geen garantie... Mijn huis is 100 jaar oud en ik hoor de buren nooit.
jaren '70 huizen...poeh... ik zou er niet van uitgaan of iets uit een bepaalde periode komt, want als je echt goede akoestiek verantwoorde huizen wilt, kan je beter zelf beginnen met bouwen. maar meestal zijn huizne uit de jaren '70 met betonnen constructis en spouwmuren, wat de akoestische isolatie kan verbeteren. en anders kijk je naar onderzoeken op internet, bijv. gedana door studenten, die met een akoestisch onderzoek hebben bepaald of de woning nog voldoet aan bepaalde akoestische normen.quote:Op maandag 5 december 2005 14:53 schreef IntroV het volgende:
Kan iemand iets vertellen over de kwaliteit van woningen die in de jaren '70 gebouwd zijn?
Bijvoorbeeld over geluidsisolatie?
Ik heb nu namelijk een jaren '50 appartement en dat is verrekte gehorig. Als de bovenburen een feestje heben kan ik bijna letterlijk meeluisteren.
Dus ik wil een nieuwere woning gaan kopen. Wil eigenlijk een jaren '80 woning minimaal, maar jaren '70 is natuurlijk iets goedkoper, dus zou mooi zijn als daar niet al te veel haken en ogen aan zitten.
Ik woon ook in een jaren '70 huis en de hoeveelheid massief gewapend beton is lekker stevig, maar 'draagt' (contact)geluiden wel goed door het gehele complex heen. Toch prefereer ik de jaren '70 veruit boven die van de jaren '80 en '90, want door aanpassingen van het bouwbesluit zijn die woningen welliswaar energie zuiniger em onderhoudsarmer, maar ook vaak stukken kleiner (lage plafonds) en goedkoper gebouwd (kleinere kavels, goedkope kozijnen met bv. luikjes ipv klapraampjes etc. en goedkopere materialen). Wil je echt geluidsarm wonen in een rijtjeshuis, moet je een huis kopen met een geluidsspouw. Maar dan praat je over huizen die gebouwd zijn vanaf ca. '97, dacht ikquote:Op dinsdag 6 december 2005 13:49 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Volgens mij werd er toen nog niet gebouwd met geluidsspouwen tussen de woningen. Mijn ouders bijvoorbeeld, wonen in een jaren '70 rijtjeswoning en die is gehorig als de pest.
Hm, dat ligt maar net aan het project.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:14 schreef Marsepein het volgende:
Bij een rijtjes huis uit de jaren 70 werd niet gespiegeld gebouwd. Dat betekent zoveel als dat de hal en gang aan de woonkamer granst van het nadere huis.
Dat is niet voor niets natuurlijk, dat is om geluid toch enigsinds binnen de perken te houden.
Iets nuance had ik wel kunnen aanbrengen ja. Er werd vaak niet gespiegeld gebouwdquote:Op vrijdag 9 december 2005 11:27 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Hm, dat ligt maar net aan het project.
De rijtjeswoning van mijn ouders (uit begin jaren '70) is wel gespeigeld geschakeld.
Dat contactgeluid kan ik over meepraten.. wij woonden in een 2onder1kapper uit eind jaren 70 waar je de buren nooit hoorde, totdat de buurjongen begon te knikkerenquote:Op donderdag 8 december 2005 23:58 schreef RRRobert het volgende:
[..]
Ik woon ook in een jaren '70 huis en de hoeveelheid massief gewapend beton is lekker stevig, maar 'draagt' (contact)geluiden wel goed door het gehele complex heen. Toch prefereer ik de jaren '70 veruit boven die van de jaren '80 en '90, want door aanpassingen van het bouwbesluit zijn die woningen welliswaar energie zuiniger em onderhoudsarmer, maar ook vaak stukken kleiner (lage plafonds) en goedkoper gebouwd (kleinere kavels, goedkope kozijnen met bv. luikjes ipv klapraampjes etc. en goedkopere materialen). Wil je echt geluidsarm wonen in een rijtjeshuis, moet je een huis kopen met een geluidsspouw. Maar dan praat je over huizen die gebouwd zijn vanaf ca. '97, dacht ik
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |