abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32827387
He allemaal,

ik heb zojuist een voorlopig koopcontract getekent voor een appartementje wat eind volgend jaar opgeleverd zal gaan worden (nieuwbouw dus). Nu ben ik een beetje rond gaan shoppen voor een hypotheek en ook daar heb ik nu een goede offerte liggen. NU vraag ik me alleen nog 1 ding af: Hoe gaat het nu dadelijk met het geld dat ik krijg van die hypotheek? Wordt dit op mijn rekening gestort en krijg ik er volledige controle over of gaat dit op een andere manier?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

greetz

Boost
Live to ride, ride with your heart
  maandag 5 december 2005 @ 08:22:00 #2
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_32827392
Ga maar eens praten met een hypotheekadviseur.
Die kan het je per hypotheek haarfijn uitleggen!

Oh, en gefeliciteerd.
pi_32827467
Je krijgt straks 200.000 op je rekening gestort en daar mag je mee doen wat je wil
pi_32827497
Het geld dat nodig is voor de koop van de woning en bijkomende kosten wordt door je bank overgemaakt naar de notaris. Deze zorgt voor de betaling aan de oude eigenaar en de betaling van de kosten. Houdt de notaris iets over dan maakt hij dat over naar jouw rekening.
Heb je een hogere hypotheek dan je eigenlijk nodig hebt dan blijft dat geld in depot bij de bank staan. Middels facturen kan je de beschikking krijgen over dat geld.
pi_32827507
Geld wordt rechtstreeks naar de notaris overgemaakt, die houdt het in beheer en betaald bij oplevering (Als je bij de notaris geweest bent om te tekenen) de verkoper. Het geld wat bv overblijft nadat de notaris e.d. is betaald (Als je dit meegefinancieerd hebt) wordt op je rekening gestort.

Net iets te laat [zie hierboven]
pi_32827510
De hypotheekverstrekker betaald het bedrag aan diegene waarvan je je appartement verkoopt en jij betaalt dat netjes maandelijks terug aan hem. Dacht je nou werkelijk zoveel geld te krijgen??
pi_32827535
Inderdaad een vraag voor je adviseur, maar ik ben de moeilijkste niet.

Wanneer alles rond is qua hypotheek (oftewel: jij hebt alles aangeleverd en je hebt een akkoord voor je hypotheek gekregen), dan zal je hypotheekverstrekker e.e.a. gaan doorsturen naar de door jou gekozen notaris.
De notaris zal nog het e.e.a. controleren en zal dan een afspraak maken met jullie en de verkopers.
Wanneer die datum bekend is, zal de notaris de hypotheekverstrekker inlichten en dan zal de hypotheekverstrekker ervoor zorgen dat het benodigde geld bij de notaris gestort wordt.
De notaris zorgt er dan weer voor dat uit dat geld de verschillende mensen (verkopende partij/hypotheekverstrekker van die partij, taxateur, zichzelf) betaald worden zodra jij/jullie je handtekening hebt/hebben gezet.

Dus nee, je krijgt het niet zelf.

edit: dus nu is het wel duidelijk (dit in het geval van "geen nieuwbouw", overheen gelezen)

[ Bericht 2% gewijzigd door Five_Horizons op 05-12-2005 10:52:32 ]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32827850
via bank naar verkopende partij... je merkt er dus niets van... behalve dat voordat het bedrag overgemaakt wordt jij eerst je handtekening moet zetten.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_32827934
quote:
Op maandag 5 december 2005 09:09 schreef Chandler het volgende:
via bank naar verkopende partij... je merkt er dus niets van... behalve dat voordat het bedrag overgemaakt wordt jij eerst je handtekening moet zetten.
Nu hebben er al een stuk of drie gezegd dat e.e.a. toch echt via de notaris gaat. (de eerste keer i.i.g.)

[ Bericht 2% gewijzigd door Five_Horizons op 05-12-2005 10:51:46 ]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32828070
Ik had idd zelf ook al wel het idee dat ik het beheer over het geld niet zelf kreeg...leek me ook wel logisch, maar ik wist niet hoe het nou precies in z'n werk gaat. In ieder geval bedankt voor de antwoorden!
Live to ride, ride with your heart
  maandag 5 december 2005 @ 10:43:20 #11
44195 Janne33
live and let live.
pi_32829292
Volgens mij ligt het met nieuwbouw toch net iets anders: meestal betaal je zo'n woning in termijnen: bij aankoop betaal je de grond en vaak de eerste termijn (dit loopt inderdaad via de notaris) en vervolgens krijg je van de aannemer rekeningen voor de volgende termijnen. In je koopcontract moet omschreven zijn wanneer men welke termijn in mag dienen.
Vervolgens dien je deze rekeningen in bij je hypotheekverstrekker, die ze uit jouw bouwdepot (want zo heet dat) betaalt.
Angels can fly because they take themselves lightly; devils fall because of their gravity
pi_32898541
wat janne schrijft klopt, bij nieuwbouw betaal je in termijnen. je betaalt bijvoorbeeld eerst de grond en de rest van de hypotheekgelden worden in een zogenaamd bouwdepot gehouden en telkens als er betaalt moet worden wordt dat uit depot gehaald
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')