,,La Louvière in macht van gokmaffia''
,,Misschien ben ik wel het grote slachtoffer geworden'', zegt Emilio Ferrera.
Een reportageteam van het Canvas-programma Panorama ondervond in China aan den lijve dat de Belgische eersteklasser La Louvière wordt beschouwd als een ploeg waar ,,veel geld mee valt te verdienen.''
Een driekoppig reportageteam van Panorama werkte twee maanden aan een reportage rond de maffiapraktijken in het Belgische voetbal. Daarbij zouden spelers uit eerste klasse worden omgekocht om hun ploeg te doen verliezen, ten voordele van gokbelangen in Azië.
Reporter Tom Van de Weghe trok zelfs tien dagen naar het Chinese Shanghai en drong er undercover binnen in de gokpaleizen waar Chinezen via het internet gokken op de uitslagen van het Belgische voetbal. Ze gokken op ploegen waarvan ze met moeite de naam kunnen uitspreken. Van de Weghe stelde vast dat de Chinezen niet ouderwets gokken op winst of verlies, maar ook op de uitslag zelf en/of op het doelpuntenverschil. Een en ander kan tot vlak voor en zelfs tijdens de wedstrijd.
Zo gokte Van de Weghe vorige woensdag in China om half vier 's nachts op de heenwedstrijden van de kwartfinales van de Belgische beker. Toen de Chinezen merkten dat hij inderdaad goed op de hoogte was van het Belgische voetbal werd hij gevraagd om mee te werken met hen.
,,Opvallend is dat in de gesprekken met die gokkers steeds La Louvière genoemd wordt als de ploeg waarmee geld valt te verdienen'', aldus Van de Weghe. ,,Het wordt in China algemeen aangenomen dat die klup in de macht van de gokbedrijven is.''
,,Spelers bij bijvoorbeeld La Louvière moeten het soms stellen met 1.000 euro per maand en eventuele winstpremies'', zegt Chris Van den Abeele, die ook aan de reportage meewerkte. ,,Dan is de verleiding groot. Ploegen die onderaan het klassement staan, doen er soms drie jaar over om 25 matchen te winnen. Als je dan 25.000 euro in één wedstrijd kan vangen...''
Dat trainer Emilio Ferrera in oktober bij La Louvière werd ontslagen, is volgens de programmamakers geen toeval. Ferrera zou hebben geweigerd om mee te werken. Hij vroeg ook al lang om één bijkomende speler aan te werven die zo'n 3.000 euro per maand zou kosten. Daar was geen geld voor.
Eens Ferrera weg was, kwam er bij La Louvière plots wel ruimte om spelers aan te werven. De transfers werden afgehandeld via Pietro Allatta, die geregeld met Zheyun Ye werd opgemerkt en er ook bij was toen de Chinees in Finland de klup Alliansi overnam. Die klup is nu bijna failliet.
,,Men heeft mij nooit gevraagd om wedstrijden te vervalsen'', zegt Ferrera, die na zijn ontslag wel verklaarde gedegouteerd te zijn door het Belgische profvoetbal en nog altijd niet opnieuw aan de slag is. ,,Ik heb inderdaad versterking gevraagd. Dat kon niet en na mijn vertrek zijn er enkelen gekomen. Dat is juist. Ik lees ook de kranten en misschien ben ik wel het grote slachtoffer geworden. Dat weet ik niet. Maar nogmaals, niemand heeft mij ooit benaderd om wedstrijden te vervalsen.''
Tom Van de Weghe raakte tot zeer dicht bij de vermaarde Zheyun Ye, maar die was op dat moment niet meer in Shanghai. Het reportageteam bracht wel een bezoek aan het pand waar de Chinees dure merkkledij zou verkopen, maar dat stond leeg.
Panorama zegt dat het zondag een vijftigtal namen zal noemen van zowel clubs als spelers. De programmamakers beweren ook belastende elementen te hebben tegenover de Belgische voetbalbond.
PANORAMA WIL NAMEN NOEMEN IN GOKZAAK
Het VRT-programma Panorama wijdt zondag
een aflevering aan de mogelijke omkoop-
zaak met de Chinees Zheyun Ye als spil-
figuur. Panorama trok naar Sjanghai en
belooft zondag man en paard te noemen.
Panorama zegt dat het namen zal noemen
van zowel clubs als spelers. Minstens
twee keepers zouden zich laten omkopen
hebben. Volgens de programmamakers lei-
den alle sporen naar La Louvière, dat
in de macht zou zijn van de gokmaffia.
"In de gesprekken met gokkers in China
wordt La Louvière steeds genoemd als dé
ploeg waar geld mee te verdienen valt",
zegt Tom Van de Weghe van Panorama
"AL MINSTENS VIJF MATCHEN VERVALST"
Panorama is niet tot bij Zheyun Ye ge-
raakt, maar zegt wel gesprekspartners
gevonden te hebben die willen getuigen.
"Eén van hen is bedreigd", luidt het.
Programmamaker Tom Van de Weghe is in
China doorgedrongen tot het gokmilieu.
"La Louvière wordt gecontroleerd door
de gokmaffia, die, via Macau, werkt met
agenten in Europa", zegt hij in HBvL.
Chris Van den Abeele, die ook aan het
programma werkte, zegt: "Van ten minste
vijf matchen in de huidige competitie
kunnen we aantonen dat ze werden ver-
valst. In de slotfase van vorig seizoen
werden ook duels van Bergen vervalst."
When all things seem to end, the future still remains..