abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 mei 2009 @ 12:28:20 #226
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_68935211
quote:
Op maandag 11 mei 2009 01:02 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Thuisstudie of ergens anders zitten dan waar je bent ingedeeld
Mag niet. Hoorcolleges kun je wel skippen, maar je moet echt per sé naar die werkgroep waarvoor je ingeschreven staat.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:28:54 #227
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_68948406
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 03:42 schreef n00000b het volgende:
Na een jaar geluierd/gereisd te hebben ga ik volgend jaar Spaans en Economie doen. Ben benieuwd, lukken gaat het gewoon, want mijn motivatie is nooit zo goed geweest
Opvallende combinatie.

@ Glimworm

Hoe ben je toegelaten tot de master sociologie? Of heb je hiervoor ook de bachelor gecombineerd met je studie in Delft.
Oh really?
pi_68952594
Ik heb een vraag aan jullie. Hoe denken jullie over de haalbaarheid om binnen een jaar of 5 een studie economie en rechten te voltooien? Ik leer weliswaar vrij makkelijk, maar als vwo'er heb ik natuurlijk nog weinig weet over hoe het er op de universiteit aan toe gaat...
  dinsdag 12 mei 2009 @ 21:38:06 #229
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_68955348
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 20:36 schreef Banaan10 het volgende:
Ik heb een vraag aan jullie. Hoe denken jullie over de haalbaarheid om binnen een jaar of 5 een studie economie en rechten te voltooien? Ik leer weliswaar vrij makkelijk, maar als vwo'er heb ik natuurlijk nog weinig weet over hoe het er op de universiteit aan toe gaat...
Dat moet makkelijk kunnen. In die tijd zou je ook wel in minstens één van die twee een master gehaald kunnen hebben dunkt mij.
pi_69001027
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 21:38 schreef Horloge het volgende:

[..]

Dat moet makkelijk kunnen. In die tijd zou je ook wel in minstens één van die twee een master gehaald kunnen hebben dunkt mij.
Ja, maar het is eigenlijk de bedoeling om twee masters binnen een jaar of vijf te behalen..
  donderdag 14 mei 2009 @ 01:16:49 #231
241594 iBolt
Lighting
pi_69002492
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 20:36 schreef Banaan10 het volgende:
zolang het geen wiskunde, informatica, natuurkunde, elektrotechniek is moet dat prima kunnen
  donderdag 21 mei 2009 @ 21:14:41 #232
80407 glimworm
'The Shining'
pi_69272662
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 18:28 schreef Matthijs- het volgende:

[..]

Opvallende combinatie.

@ Glimworm

Hoe ben je toegelaten tot de master sociologie? Of heb je hiervoor ook de bachelor gecombineerd met je studie in Delft.
Je kon/kan met iedere willekeurige bachelor een schakeljaar doen, en dan een 1 jarige master. Ik vond het zelf ook nogal vreemd, maar geloof dat je met dat schakeljaar wel redelijk op het bachelor niveau sociologie zit (behalve dan dat je nul ervaring hebt met sociaal onderzoek). Ik geloof wel dat je tegenwoordig eerst een toelatingstoets meot doen.
Glimmen is een keuze
  donderdag 21 mei 2009 @ 22:53:51 #233
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_69275948
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 21:14 schreef glimworm het volgende:

[..]

Je kon/kan met iedere willekeurige bachelor een schakeljaar doen, en dan een 1 jarige master. Ik vond het zelf ook nogal vreemd, maar geloof dat je met dat schakeljaar wel redelijk op het bachelor niveau sociologie zit (behalve dan dat je nul ervaring hebt met sociaal onderzoek). Ik geloof wel dat je tegenwoordig eerst een toelatingstoets meot doen.
Is alleen voor HBO-ers
http://www.eur.nl/fsw/soc/onderwijs/master/schakelsoc/
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:14:18 #234
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_69523943
Heb nog een mailtje gestuurd naar de studieadviseur in Rotterdam of het mogelijk is om naast IBA ook Economie te studeren, maar die raadt het alleen sterk af. Zijn er eigenlijk ook studieadviseurs die je plannen wél serieus nemen?
Oh really?
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:16:50 #235
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69524029
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:14 schreef Matthijs- het volgende:
Heb nog een mailtje gestuurd naar de studieadviseur in Rotterdam of het mogelijk is om naast IBA ook Economie te studeren, maar die raadt het alleen sterk af. Zijn er eigenlijk ook studieadviseurs die je plannen wél serieus nemen?
Ik denk dat hij kijkt naar slagingspercentages van mensen die een soortgelijke combinatie hebben gekozen. Kennelijk zijn die niet echt denderend. Toen ik laatst bij een voorlichting over een master vroeg of ik het naast een bachelor kon combineren, werd dat ook afgeraden. Als jij denkt dat je het aankunt kun je toch een poging wagen? Maar wellicht is het slim om eerst met één studie te beginnen, en het tweede jaar met de andere te starten.
Primum non nocere
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:40:30 #236
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_69524780
Dat laatste wordt over het algemeen aangeraden inderdaad. Echter heb ik ook zoiets van, als het niet mogelijk is heb ik heus geen half jaar nodig om daar achter te komen en kan ik nog wel op tijd met de tweede studie stoppen om me volledig op het BSA van mijn hoofdstudie te richten.

Maar tips krijgen van de studieadviseur, ho maar.
Oh really?
  vrijdag 29 mei 2009 @ 14:08:19 #237
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_69525696
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:16 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Ik denk dat hij kijkt naar slagingspercentages van mensen die een soortgelijke combinatie hebben gekozen. Kennelijk zijn die niet echt denderend. Toen ik laatst bij een voorlichting over een master vroeg of ik het naast een bachelor kon combineren, werd dat ook afgeraden. Als jij denkt dat je het aankunt kun je toch een poging wagen? Maar wellicht is het slim om eerst met één studie te beginnen, en het tweede jaar met de andere te starten.
Vergeet niet dat een hogeschool/universiteit pas betaalt krijgt als een student is geslaagd. Ze zullen dus altijd proberen je een zo hoog mogelijk slagingspercentage te geven.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  vrijdag 29 mei 2009 @ 15:01:01 #238
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_69527156
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:08 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Vergeet niet dat een hogeschool/universiteit pas betaalt krijgt als een student is geslaagd. Ze zullen dus altijd proberen je een zo hoog mogelijk slagingspercentage te geven.
Een studieadviseur moet daar niet naar kijken en alleen denken in het belang van de student.
pi_69529314
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 00:07 schreef Banaan10 het volgende:

[..]

Ja, maar het is eigenlijk de bedoeling om twee masters binnen een jaar of vijf te behalen..
Kan prima bij economie en rechten.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 19:16:34 #240
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_69534543
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 15:01 schreef Horloge het volgende:

[..]

Een studieadviseur moet daar niet naar kijken en alleen denken in het belang van de student.
Dat is jouw mening. De instelling waar de studieadviseur voor werkt zal hier waarschijnlijk een hele andere denkwijze op na houden. En dan is het de vraag waar een studieadviseur zich meer van aantrekt.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:03:44 #241
124676 RobertoCarlos
pi_70137800
quote:
Verzet tegen duurdere tweede studie
Tweede studie kan ook Nederlandse studenten 10.000 euro gaan kosten

Het voorstel van minister Plasterk om het recht van studenten om een tweede studie te volgen tegen het wettelijke collegegeld te laten vervallen, is niet in goed aarde gevallen bij de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

DOOR VINCENT BONGERS De studentenorganisaties willen dat de Tweede Kamer verhindert dat studenten na het behalen van een master- of bachelortitel, het veel hogere instellingscollegegeld moeten gaan betalen. Wel blijft het in de plannen van de minister mogelijk om twee studies tegelijk te doen zonder extra kosten. Maar het volgen van een master na een master wordt flink duurder.

Instellingscollegegeld wordt nu alleen gevraagd aan studenten die van buiten de Europese Economische Ruimte (EU plus IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) komen. Het gaat om flinke bedragen. Het gemiddelde ligt rond de tienduizend euro. Maar er zijn uitschieters naar het dubbele hiervan. Het wettelijk collegegeld was voor dit studiejaar 1565 euro.

Plasterk stuurde de wijzigingen op de Wet Hoger op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW) in december op naar de Tweede Kamer. Deze week wordt er daar nog druk overlegd over de voorstellen van de minister. De studentenorganisaties hebben een petitie naar de Kamer gestuurd om nog de nodige invloed uit te oefenen op deze gesprekken.

‘Helaas zal het voorstel van Plasterk het waarschijnlijk wel halen’, zegt Thijs de Wit van de LSVb. ‘GroenLinks, D66, SP en de SGP zijn tegen de plannen van Plasterk, De VVD heeft zijn bedenkingen. Maar CDA, PvdA en ChristenUnie gaan -zoals het er nu uit ziet- akkoord.’

ISO-voorzitter Hidde Terpoorten vindt het beleid van Plasterk merkwaardig: ‘Voor de minister is het een principiële zaak. Hij vindt dat de overheid maar voor een bachelor en masterstudie hoeft te betalen. Dat vinden wij vreemd want het staat natuurlijks haaks op het streven naar excellentie. Iets wat Plasterk erg belangrijk zegt te vinden.’

De vereniging van universiteiten (VSNU) vindt dat studenten die een tweede master doen gewoon het wettelijk vastgestelde collegegeld moeten betalen. Voorwaarde is wel dat beide masters meetellen voor de bekostiging van de universiteiten.

Maar volgens de vereniging is het wel redelijk dat studenten die na het afronden van een bachelor een nieuwe bachelorstudie gaan doen, het instellingscollegelid gaan betalen. Universiteiten ontvangen voor hen immers geen bekostiging. Ook is er voor deze groep studenten voldoende ruimte voor extra studieprestaties tijdens de bachelor. Bijvoorbeeld in de vorm van een Honours-programma.

Door de hogere kosten zullen minder studenten voor een tweede studie kiezen, stellen het ISO en de LSVb in de petitie. En dat is jammer want ‘studenten die twee studies volgen, zijn een meerwaarde voor de maatschappij. Zij zorgen voor interdisciplinariteit in de wetenschapsgebieden en een brede kennisbasis, essentieel voor onze kenniseconomie.’

De studentenorganisaties schuift nog een ander bezwaar naar voren: studenten moeten soms voor het vinden van een passende baan nog een studie volgen.
http://www.mareonline.nl/artikel/0809/34/0401/
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:05:04 #242
124676 RobertoCarlos
pi_70137859
Voor het oorspronkelijke standpunt van de uni's.
quote:
Wettelijk collegegeld voor tweede master
print stuur door english

Den Haag 10 juni 2009 - Afstuderen in twee masters is een prestatie die aanmoediging verdient. De VSNU vindt daarom dat studenten die naast elkaar twee masterstudies doen, dit tegen het wettelijk collegegeld mogen doen, in plaats van tegen het hogere instellingscollegegeld. Voorwaarde is dat beide masters meetellen voor bekostiging.

In het wetsvoorstel Versterking Besturing kunnen studenten twee studies gelijktijdig tegen het wettelijk collegegeld volgen. Voor een tweede studie na de afronding van de eerste, moet een student wel het instellingscollegegeld betalen, zo staat in het wetsvoorstel.

De VSNU vindt dat wanneer een student tijdens zijn master een tweede masteropleiding volgt, dat gezien kan worden als teken van excellentie. De VSNU vindt in dit geval het wettelijk collegegeld voor een tweede master billijk, ook nadat de eerste master is afgerond. Wel is belangrijk dat deze tweede masters voor bekostiging meetellen. Voor de macrofinanciering heeft dit geen gevolgen, alleen voor de verdeling van onderwijsgeld tussen universiteiten. Ongeveer 2300 masterstudenten volgen een tweede master, waarvan 300 aan een andere universiteit. Voor studenten die hun master na afronding van de eerste master beginnen, geldt wel het instellingscollegegeld.

Tweede bachelor

Voor bachelorstudenten geldt een andere situatie: voor hen zijn voldoende mogelijkheden voor extra studieprestaties, bijvoorbeeld in Honoursprogramma’s en University Colleges. Voor bachelorstudenten die gelijktijdig twee bachelors volgen, blijft de situatie bestaan dat studenten slechts eenmaal colleggegeld betalen, tegen het wettelijk tarief. Als zij echter een bachelor hebben afgerond, vindt de VSNU het redelijk dat de universiteiten voor een tweede bacheloropleiding het instellingscolleggeld kunnen vragen. De universiteiten ontvangen voor hen immers ook geen bekostiging.

Financiering

Los van het inhoudelijk argument van extra studiemogelijkheden, is het wettelijk collegegeld voor een tweede bachelorstudie ná afronding van de eerste, door de huidige zeer krappe onderwijsbekostiging voor de universiteiten onbetaalbaar. Een dergelijk arrangement is alleen te financieren bij evenredige verhoging van het macrobudget. Recente cijfers laten zien dat de onderwijsbijdrage in 12 jaar fors is gedaald, met 500 euro per student (zie bijlage).
http://www.vsnu.nl/Media-(...)or-tweede-master.htm
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:09:14 #243
122997 zquing
Drama Junk
pi_70138025
Ik ben opzich wel bereid om wettelijk collegegeld te betalen voor een 2e studie, als het maar instellingscollegeld wordt
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:05:54 #244
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_70139818
Een slechte ontwikkeling voor het hoger onderwijs lijkt me.
Ook ik speel met het idee om twee masters aan een publieke universiteit te volgen, maar dat plan moet toch maar herzien worden.

Is het trouwens een uitzondering dat studenten voor een tweede master kiezen? of komt het vaker voor?
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:08:40 #245
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_70139902
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:05 schreef GR het volgende:
Ook ik speel met het idee om twee masters aan een publieke universiteit te volgen, maar dat plan moet toch maar herzien worden.

Is het trouwens een uitzondering dat studenten voor een tweede master kiezen? of komt het vaker voor?
op dit moment komt het vaak voor, omdat mensen veel minder direct een baan krijgen aangeboden en mensen dus uit een soort gemak nog een 2e master gaan doen. Daarnaast is het 'in' om niet te weten wat je wilt, en dus dan ook maar niets kiest.
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:34:22 #246
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_70140626
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:05 schreef GR het volgende:

Die paar doekoes die je extra kwijt bent verdien je echt wel terug hoor, gewoon doen als je het graag wilt! Het stelt nog steeds geen ene fuck voor bij de studenten die een master in Engeland, Frankrijk, VS etc. willen doen.
Oh really?
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:38:40 #247
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_70140769
http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0809/34/master.html
quote:
Die regel gaat niet op als het om een bachelorstudie gaat. Dat zou de universiteiten volgens de Vsnu teveel extra gaan kosten
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:53:45 #248
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_70141234
quote:
Die paar doekoes die je extra kwijt bent verdien je echt wel terug hoor, gewoon doen als je het graag wilt! Het stelt nog steeds geen ene fuck voor bij de studenten die een master in Engeland, Frankrijk, VS etc. willen doen.
Klopt helemaal. Maar ik verkeer in dit geval in een luxe dilemma. Ik kan via een speciaal programma vanuit mijn huidige studie (heao BE) direct instromen in een master (Finance aan de RuG). Aangezien ik dan pas 21 ben en een hoop geld heb bespaart (geen schakelprogramma, niet blijven zitten etc.), wil ik mij graag verder verdiepen in algemene economie, in de vorm van de master international economics & business (eveneens aan de RuG). Met de huidige prijzen kan ik dat goed financieren (ook met inachtneming van huurkosten kamer etc.), maar met de nieuwe regels zal dit een stuk moeilijker gaan. Ik wil alles zonder lening financieren aangezien ik, wanneer ik alles nominaal haal, mijn studieloopbaan wil afsluiten met de master financial management aan Nyenrode, en daar dien ik een grote lening voor af te sluiten. Maargoed, hopelijk draait Plasterk nog wat bij in zijn standpunt.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:11:08 #249
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_70163706
Even een snelle vraag: hoef je ook maar een keer collegegeld te betalen als je twee voltijdstudies doet aan twee verschillende universiteiten?
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:24:33 #250
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_70164169
ik heb sowieso nog wel wat extra vragen: wat als je al een studie hebt afgerond, in hoeverre is het dan een 2e studie? En wat als de 2e studie nou later aangevangen is en eerder afgelopen is, betaal je dan voor de 1e studie ook hogere kosten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')