Welke oefenrecords doel jij op? Alle vergelijkingen die ik ken, inclusief die van de fransen zelf, beschouwen de F-1 als de mindere van de all-round F-16, met name op het gebied van Air-to-Air. Het enige waar Nederlandse F-16s traditioneel een probleem hebben tegen de Mirage F-1(zowel tegen de Spaanse luchtmacht als de Franse) is bij luchtgevechten op zeer lage hoogte, en dan nog voornamelijk omdat de Nederlandse toestellen lichtgrijs zijn, tegen de camo-kleuren van de Mirages. Die kleuren helpen zeer goed bij visuele gevechten. De Mirage-2000 komt meer in de buurt van de F-16.quote:Op dinsdag 13 december 2005 21:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik heb een half jaar direct naast een basis gewoond waar 2 squadrons mirages F1 gestationeerd zijn, die steeds per twee te gelijk take offs deden met full afterburner. Je wilt niet weten hoveel kabaal dat die maken!
mooi toestel overigens. Ik blijf het jammer vinden dat Nederland destijds niet voor dit vliegtuig had gekozen in plaats van de F16 (ze zijn redelijk vergelijkbaar qua capaciteiten, de f1 net wat beter, zo blijkt ook uit oefenrecords) , dan was nu een overstap naar de rafale makkelijker en logischer geweest.
[afbeelding]
Heb je gezien van wie het bericht was?quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:17 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Welke oefenrecords doel jij op? Alle vergelijkingen die ik ken, inclusief die van de fransen zelf, beschouwen de F-1 als de mindere van de all-round F-16, met name op het gebied van Air-to-Air. Het enige waar Nederlandse F-16s traditioneel een probleem hebben tegen de Mirage F-1(zowel tegen de Spaanse luchtmacht als de Franse) is bij luchtgevechten op zeer lage hoogte, en dan nog voornamelijk omdat de Nederlandse toestellen lichtgrijs zijn, tegen de camo-kleuren van de Mirages. Die kleuren helpen zeer goed bij visuele gevechten. De Mirage-2000 komt meer in de buurt van de F-16.
Door de buitengewoon hoge productie van de F-16 (VEEL hoger dan gepland), en het feit dat we actief deelnamen in de ontwikkeling, hebben we per F-16 in 1975 dollars (gecorrigeerd voor de inflatie naar 1975) slechts 0.9 miljoen per toestel betaald. Dat leverde de belastingbetalers een voordeel van 1 miljard dollar op! Er wordt geklaagd dat we te weinig compensatie-orders zouden hebben gekregen. 58% van de compensatie-orders werd in '75 gegarandeerd. In 1994 (terwijl er nog ordrs liepen) zaten we al op 76,6% procent (terwijl De Telegraaf in 2002 op een aanzetje door Van Landschot nog beweerde dat we op 62% van het beloofde aantal (van 58%, zo'n 33% dus) zijn uitgekomen. (Bron: Gen-Maj. Willem Glaser in Onze Luchtmacht)quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:11 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Mwah geef mij toch maar de F-16Geweldige kist. Denk ook dat ze daarvoor hebben gekozen ivm bedrijfsorders. Tijdje terug lezing gezien op de faculteit van Starink. Eigelijk hebben die F-16's ons niet eens zo gek veel gekost door alle verdiensten bij bedrijven. Volgens die man was het grootste plus punt van de F-16 dat hij meer stuwkracht had dan gewicht, en dus ongeloofelijk snel kon stijgen. Maar goed door alle nieuwe systemen maakt dat nu ook niet meer uit. Plus zal de nationaliteit ook wel wat te maken hebben gehad.
quote:De grootste problemen in Nederland zijn uiteindelijk veroorzaakt door een meevaller die lang verborgen bleef als gevolg van problemen met de kwaliteit van de beleidsinformatie. Afgezien daarvan was het verder een goed project.
Jawel, en ook hij mag onderbouwen wat hij beweertquote:Op dinsdag 13 december 2005 23:24 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Heb je gezien van wie het bericht was?
Mag ie ook, maar meestal lukt hem dat niet erg zeg maar....quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:52 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Jawel, en ook hij mag onderbouwen wat hij beweert
Witte lichtjes?quote:Op dinsdag 13 december 2005 10:55 schreef M5 het volgende:
Hoe zie jij aan de verlichting van een toestel dat het militair is?
Verlichting is op alle toestellen standaard en overgenomen van de zeevaart. Rood links, en groen rechts. De mastlichten zijn vervangen door strobes, en zijn rood of wit. Je vindt ze op de rug/staaart, onder de romp en aan de vleugeleinden.quote:Op woensdag 14 december 2005 14:38 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Witte lichtjes?
Ik dacht dat een rood knipperend licht een burgerluchtvaart toestel betrof en witte militaire. Staat me vaag iets van bij.
Ik bedoel die strobes. Wat is het verschil tussen witte en rode strobes?quote:Op woensdag 14 december 2005 15:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Verlichting is op alle toestellen standaard en overgenomen van de zeevaart. Rood links, en groen rechts. De mastlichten zijn vervangen door strobes, en zijn rood of wit. Je vindt ze op de rug/staaart, onder de romp en aan de vleugeleinden.
De mate waarin je door die dingen verblind wordtquote:Op woensdag 14 december 2005 15:30 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Ik bedoel die strobes. Wat is het verschil tussen witte en rode strobes?
mja.. je moet toch een excuus verzinnen als je grof de fout in gaat? 'k weet niet zeker hoor, maar als je op enkele tientallen meters naast een 747 vliegt moet je die als gevechtsvlieger toch in die mate kunnen indentificeren als "hee dit is misschien wel geen militaire kist, ik ga eens wat beter kijken."quote:Op woensdag 14 december 2005 19:31 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik heb een keer een documentaire gezien over een verhaal wat ons allen bekend is, namelijk het neerschieten van die Koreaanse 747 boven Siberie, door een Sovjet SU-15 Flagon. Daar beweerden zgn. Amerikaanse experts dat die Russische piloot het burgerluchtvaarttoestel had kunnen herkennen aan het type verlichting. Hij vloog immers op een paar tientallen meters afstand van de 747 en zou dmv de verlichting onderscheid moeten kunnen maken tussen een militair en een burgerluchtvaart toestel.
VS vlogen ook met louche burgerkisten over Sovjet gebied om te provoceren en/of spionagevluchten.quote:Op woensdag 14 december 2005 19:41 schreef M5 het volgende:
[..]
mja.. je moet toch een excuus verzinnen als je grof de fout in gaat? 'k weet niet zeker hoor, maar als je op enkele tientallen meters naast een 747 vliegt moet je die als gevechtsvlieger toch in die mate kunnen indentificeren als "hee dit is misschien wel geen militaire kist, ik ga eens wat beter kijken."
oh dat vliegen met vage kisten met civiele regs doen ze nog steeds wel. maar een civiele kist is meestal duidelijk te indentificeren, ook snachts (licht in de cabine), soms staartlogo verlicht, anders wel door ff radio contact te maken. ik weet niet hoe het precies zat met die korean 747 en de sovjets, maar ik dacht dat de sovjets er niet al te lang over hebben gedaan (of er veel tijd in gestoken) om de kist als "foe" te identificeren. maar ja. da's geschiedenis.quote:Op woensdag 14 december 2005 19:43 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
VS vlogen ook met louche burgerkisten over Sovjet gebied om te provoceren en/of spionagevluchten.
De Russen claimden indertijd (en dat is later ook bevestigd) dat er een RC-135 rondvloog in het gebied. Ze dachten er zo één te achtervolgen. Het schier-eiland waar de onderschepping plaatsvond was een geheim Russisch militair gebied, en de USAF vloog daar regelmatig rond om te kijken wat ze konden oppikken aan signalen.quote:Op woensdag 14 december 2005 19:31 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik heb een keer een documentaire gezien over een verhaal wat ons allen bekend is, namelijk het neerschieten van die Koreaanse 747 boven Siberie, door een Sovjet SU-15 Flagon. Daar beweerden zgn. Amerikaanse experts dat die Russische piloot het burgerluchtvaarttoestel had kunnen herkennen aan het type verlichting. Hij vloog immers op een paar tientallen meters afstand van de 747 en zou dmv de verlichting onderscheid moeten kunnen maken tussen een militair en een burgerluchtvaart toestel.
Als je civiel geregistreerde U-2s telt als louche burgerkisten, dan heb je gelijk. Verder weet ik alleen maar van militaire toestellen, zoals C-130s die in Rusland zijn neergeschoten tijdens spionage missies.quote:Op woensdag 14 december 2005 19:43 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
VS vlogen ook met louche burgerkisten over Sovjet gebied om te provoceren en/of spionagevluchten.
Blijft een triest verhaal, waarvan de waarheid voorlopig nog steeds niet bekend is (ondanks alle gegevens die er zijn).quote:Op woensdag 14 december 2005 21:25 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De Russen claimden indertijd (en dat is later ook bevestigd) dat er een RC-135 rondvloog in het gebied. Ze dachten er zo één te achtervolgen. Het schier-eiland waar de onderschepping plaatsvond was een geheim Russisch militair gebied, en de USAF vloog daar regelmatig rond om te kijken wat ze konden oppikken aan signalen.
Tot op zekere hoogte kun je met de Russen meegaan in hun bewering. Ze zaten achter een 4 motorig airliner-achtig vliegtuig aan (de RC-135 is een familielid van de Boeing 7x7 familie), terwijl er geen airway in de buurt ligt (de KAL007 lag echt honderden mijlen uit koers). Er zijn echter ook wat zaken die niet kloppen.
- Waar je je in het formaat nog zou kunnen vergissen, zeker als je de afstand in het donker niet goed kunt inschatten, zou je het verschil wel degelijk moeten zien. Een airliner zal over "uncontrolled airspace" (en het luchtruim tussen Alaska en Japan was uncontrolled) NOOIT zijn navigatieverlichting uitdoen, om botsingen te voorkomen. Een RC-135 op spionage missie zal die naar alle waarschijnlijkheid WEL uitgezet hebben.
- De Russen claimden een visuele identificatie te hebben uitgevoerd. Als dat klopt moeten ze gezien hebben dat ze niet te maken hadden met een RC-135, maar met een B-747, die niet alleen veel groter is, maar ook de voor het type kenmerkende bobbel voor op de romp heeft.
- De Rus MOET gezien hebben dat er verlichting in het toestel was, over de volle lengte zitten raampjes, waarvan er altijd wel een paar open zijn tijdens een nachtelijke vlucht.
Meer over het ongeluk en de nasleep kun je vinden op Google, vooral answers.com heeft er een duidelijk verhaal over.
[afbeelding]
Foto van betreffende kist (registratie HL7442) op Airliners.net
Wie gaat er dan ook met een C130 een spionage vlucht maken?quote:Op woensdag 14 december 2005 21:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als je civiel geregistreerde U-2s telt als louche burgerkisten, dan heb je gelijk. Verder weet ik alleen maar van militaire toestellen, zoals C-130s die in Rusland zijn neergeschoten tijdens spionage missies.
Ik ben niet zo thuis is de (militaire) luchtvaart, maar bedoel je dat de Russen legaal over een route over Nederland konden vliegen?quote:Op woensdag 14 december 2005 21:27 schreef RonaldV het volgende:
De Russen hadden trouwens nogal wat boter op hun hoofd. Ik heb meermalen gezien hoe Aeroflot Tupolevs per ongeluk uit de airway Eelde-Spijkerboor vlogen om precies over Leeuwarden en/of Den Helder te donderen. Niet dat we daar overigens iets mee deden, anders dan rapporteren aan (toen nog) 2ATAF
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |