Ik wil wel normale kwaliteit foto's (dus gwn goede kwaliteit). Is 800*600 echt voldoende? Lijkt me niet, want de foto's die ik met mijn webcam maak (800*600) kan ik niet mooi laten afdrukken denk ikquote:Op zondag 4 december 2005 15:51 schreef Innisdemon het volgende:
800x600 is voldoende, dus je hebt aan 2mpixels ruime voldonede.
quote:Op zondag 4 december 2005 16:03 schreef Re het volgende:
crop hem op 10,1 cm x 15,1 cm en zet dpi op 300![]()
Ik snap dit echt niet. Ik kan de crop tool wel op 300dpi instellen of de crop heeel klein nemen (op bv. 1/10 van de foto), maar dan wordt de foto toch niet mooi afgedrukt?quote:Op zondag 4 december 2005 16:05 schreef Gizz het volgende:
Gewoon croppen in een verhouding van 3:2.
Aan het aantal DPI hoef je niet te zitten. Als jij een bestand opstuurt naar de afdrukcentrale en aangeeft dat je een 10x15cm afdruk wilt, dan drukken ze hem gewoon als 10x15cm af ook al zou je het aantal DPI op 30.000 of 1 zetten.
Down- of upsampelen doen ze zelf wel.
Ik moet eerlijk zeggen dat mij dat wel erg weinig lijkt. Heb je het ooit zelf geprobeerd?quote:Op zondag 4 december 2005 22:03 schreef Gizz het volgende:
Ik zou boven de 200 dpi blijven, dus minimaal 1200x800 pixels. Of ongeveer 1 Megapixels, als je het in Megapixels wilt weten
DPI gewoon leeg laten. Dan berekent de croptool aan de hand van de verhoudingen (cm) die je ingeeft zelf de uiteindelijke DPI, zonder dat je plaatje vergroot of verkleind wordt. Daarna kun je in het Info venster (Window -> Info of F8 als je m niet ziet) of bij Image Size zien wat de DPI geworden is.quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:33 schreef mrfox het volgende:
Oke, blijft nog 1 vraag over: als ik van een foto (van 3,2 MP) alleen de helft nodig heb, ga ik natuurlijk croppen. Dan vul ik in 15 cm bij 10 cm
Maar ik zou echt niet weten wat ik bij dpi moet invullen. Ik weet wat wat dpi is en wat het inhoudt, ook het verband met cm weet ik. Maar toch vind ik het nu erg verwarrend (klinkt misschien raar).
Wat zou ik nu bij dpi moeten invullen? Want als ik 300 dpi invul en de foto crop op 10*15 cm, dan cropt die telkens 1771*1182 px (duuh). Hij interpoleert dus. Hoe kan ik ervoor zorgen dat die niet interpoleert?
quote:Maar misschien wil je na je vakantie je foto's wel afdrukken op het standaard 10x15 formaat. In de regel heb je daarvoor 2MP nodig, meer is wenselijk, maar al met 2MP ziet het resultaat er doorgaans goed uit.
wat is de afmeting van je foto nu dan?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:32 schreef Schanulleke het volgende:
En hoe is dit dan wel goed op te lossen als ik het naar 300 dpi zou willen krijgen?
geen probleemquote:Op dinsdag 3 januari 2006 22:13 schreef Schanulleke het volgende:
Dat is precies wat ik wou.
Hartelijk dank voor deze uitleg!
Welk vinkje waar?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:41 schreef Xilantof het volgende:
als je foto 1688 bij 2488 is en hij moet naar 300 dpi maar dus met dezelfde pixels dan moet je in PS even 't vinkje voor (in't engels) "resample image" (onderste vinkje) wegklikken.
dan kun je je DPI instellingen veranderen (en dan zie je ook de werkelijke maten in cm veranderen).
onder "image size"quote:
En dan kan je toch nog gewoon zo klein croppen tot het er niet meer uitziet?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:11 schreef Xilantof het volgende:
[..]
onder "image size"
heb je eerste de resolutie
dan de afmetingen met DPI
en daaronder 3 vinkjes.
croppenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:14 schreef pea4fun het volgende:
[..]
En dan kan je toch nog gewoon zo klein croppen tot het er niet meer uitziet?
heb ik het weer verkeerd begrepen? ik dacht dat het ging om hoe klein je de uitsnede kon maken zonder kwaliteitsverlies.quote:
owhja... eerst welquote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:20 schreef pea4fun het volgende:
[..]
heb ik het weer verkeerd begrepen? ik dacht dat het ging om hoe klein je de uitsnede kon maken zonder kwaliteitsverlies.
Om af te drukken kan je beter tiffjes maken hoorquote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:16 schreef Schanulleke het volgende:
Dit topic was me even ontgaan.
Ik heb toevallig net voor het eerst dat een drukker opmerkt dat een foto, in RAW geschoten en naar JPG geconverteerd, een resolutie heeft van 240 DPI. Dit zou wat aan de lage kant zijn. Ik heb inmiddels gevonden dat ik in het image size menu'tje in PS het aantal DPI kan aanpassen, en dat als gevolg hiervan ook de dimensies in pixels omhoog gaan. Is het werkelijk zo simpel dat hij interpoleert oid, of zit aan deze methode nog een nadeel verbonden?
Valt reuze mee hoor. Afdrukken van JPG vanaf kwaliteit 9 a 10 zijn niet meer te onderscheiden van afdrukken van lossless formaten als TIF.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:25 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Om af te drukken kan je beter tiffjes maken hoor
Ik zie het verschil al op mijn scherm...echt waar...quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:28 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Valt reuze mee hoor. Afdrukken van JPG vanaf kwaliteit 9 a 10 zijn niet meer te onderscheiden van afdrukken van lossless formaten als TIF.
Op het scherm zijn de pixels wat groter dan op papierquote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:29 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik zie het verschil al op mijn scherm...echt waar...
mijn drukker is het daar niet mee eensquote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:28 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Valt reuze mee hoor. Afdrukken van JPG vanaf kwaliteit 9 a 10 zijn niet meer te onderscheiden van afdrukken van lossless formaten als TIF.
Apart dat er toch nog zoveel 'afwijkingen' zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2006 07:53 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
mijn drukker is het daar niet mee eens
de eerste keer dat ik kaartjes bij hem liet drukken moest het in Tiff of Psd, ik had als voorbeeld een jpg gestuurd, daar had hij een proefdruk van laten makenzag er niet uit!! terwijl hetzelfde ontwerp in tiff gewoon strak was
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |