Meer informatie te vinden op:quote:Van onze collega's van Animal Defense International (ADI) kregen we bericht dat in Portugal productiemaatschappij Endemol plannen heeft voor een Celebrity Circus reality TV-show. Men heeft de handen hiervoor in een geslagen met het circus Victor Hugo Cardinali. Dit circus staat bekend als een circus waar dieren zowel geestelijk als fysiek mishandeld worden.
Endemol wil in de show bekende personen laten optreden met dieren. Hierdoor werkt men mee aan de verheerlijk van dierenleed door gebruik te maken van dieren, die gedwongen moeten optreden. Victor Hugo Cardinali is onlangs gefilmd terwijld die een dier mishandeld.
De videoclip is hier te zien:
http://www.ad-international.org/media_centre/videos.php?g=1&page=2
ADI en hun portugese collega organisatie ANIMAL hebben opgeroepen om internationaal protest aan te tekenen tegen het voornemen van Endemol om te samenwerken met dat circus en gebruik te maken van dieren in de show. Actiegroep CircusLeed zal in Nederland gehoor geven aan de oproep en verzend deze week een brief naar Endemol Nederland met de oproep om de show niet door te laten gaan of te kiezen voor een celebrity circus zonder dieren en zonder gebruik te maken van circus Victor Hugo Cardinali.
Actiegroep CircusLeed roept iedereen op om mee te doen met het internationale protest en een email te sturen naar info@endemol waarin je de samenwerking en gebruik van dieren afkeurt.
Actiegroep CircusLeed heeft een standaard brief beschikbaar gemaakt welke direct verstuurd kan worden van de website. Klik hiervoor op onderstaande link:
http://www.circusleed.nl/emailactieendemol.php
We hopen dat iedereen meedoet en dat Endemol inziet dat ze hier een belangrijk ethisch standpunt kunnen innemen en als voorbeeldfunctie te dienen.
quote:Vandaag kregen we berichten van bezorgde ouders in onze email over smarties en hun doosjes waarop circusdieren staan..
Daarom is er vandaag een email de deur uitgegaan naar Nestle. Zie hieronder de brief.
Geachte heer/mevrouw,
Tot onze schrik krijgen wij afgelopen dagen verontrustende e-mails van bezorgde ouders. Het betreft één van uw producten, namelijk de smarties.
Volgens onze informatie zijn er in de winkels mini-smarties te koop in kleine doosjes met afbeeldingen erop. Op de doosjes zijn echter afbeeldingen te vinden van dieren in gevangenschap. Volgens één van de ouders zou het gaan om een afbeelding waarop een leeuw in een kooi zit van een circustransportwagen.
Kinderen zijn erg beïnvloedbaar en deze afbeeldingen zorgen dat kinderen een verkeerd beeld krijgen van dieren in gevangenschap. Zoals u wellicht bekend is heeft een circusdier geen fijn leven. De dieren leven 90% van de dag in hun (vervoers)kooien, stallen of op een afgezet stukje terrein en moeten gedwongen optreden. Door de dwang, de beperkingen en de stress vertonen deze dieren stereotype gedrag. Dit gedrag is te herkennen aan monotone herhalende bewegingen, zoals bij leeuwen en tijgers vaak te zien is is het ijsberen. Dat is het heen en weer lopen. Bij onze observaties bij Nederlandse circussen hebben we nog geen circus gevonden waar de dieren niet dit afwijkende gedrag vertonen.
Dieren in het circus zijn eigenlijk altijd getraind via dwangmethoden. Dieren wordt voeding en water onthouden om ze dwingen hun kunstje te doen of men gebruikt geestelijk en fysiek geweld om de dieren zo ver te krijgen. Collega-organisaties over de hele wereld tonen elk jaar weer aan met undercoverbeelden hoe geweld in de circustraditie zit. Geen enkel dier is veilig voor de (gewelddadige) dwangmethoden die men gebruikt. Of het nou honden, paarden of katten zijn of wilde dieren als olifanten en tijgers.
Vele ex-circusmedewerkers, ex-dierentrainers, wetenschappers, biologen en experts op gebied van dieren roepen al lange tijd op om dieren uit het circus te halen, omdat het geen leven voor de dieren is.
Voor meer informatie kunt u terecht op onze website: www.circusleed.nl
Daar ziet u ook hoe ongelukkig circusdieren zijn.
De kinderen die uw snoep eten krijgen nu een rooskleurig beeld van circussen en hun omgang met dieren. Kinderen leren op deze manier dat het juist is om dieren te houden in kooien en zullen niet nadenken over hoe dieren horen te leven. We stellen daarom voor dat u in de volgende productie van doosjes de dieren in gevangenschap vervangt door mooie en leuke plaatjes van hoe dieren in het wild leven. Hierdoor zien kinderen hoe gelukkig dieren zijn in het wild en waar ze juist horen te zijn in plaats van een circus.
Wij horen graag van u.
Met vriendelijke groet,
Alex Romijn
Voorzitter
--
Actiegroep CircusLeed
Postbus 222
9400 AE Assen
info@circusleed.nl
www.circusleed.nl
Ja he..quote:
quote:Ik ben een moeder van een dochterje van 3 jaar,Brechje.Deze week had ik een zak met doosjes mini- Smarties voor haar gekocht,omdat ze net als alle kleine kinderen,gek is op kleine doosjes snoepverpakking voor zichzelf.
Ik presenteerde haar de zak ,waar ze zelf een doosje mocht uitpakken. terwijl zij een doosje had gepakt,ik wegliep om de zak weer op te bergen,hoor ik haar ineens roepen: Dat is niet leuk! Dat is ZIELIG!!!
Ik loop naar haar toe en laat het aan me zien: op de verpakking van het doosje staat een gekooide leeuw in een circus transportwagen.
De route van circusparade, welke start om 13:00 (tot 15:00):quote:Op dinsdag 28 maart 2006 15:06 schreef Bluezz het volgende:
Klein beginnen en de ouders opvoeden![]()
Ik ben ook a.s. zaterdag in Utrecht, heb jij tijden of een route?
Haha nee niet op zaterdag, maar ik moet wel leren voor mn tentamens op maandag en dinsdag.quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:37 schreef TechXP het volgende:
Heb je op zaterdag dan tentamens?
Overigens heb ik maandag en dinsdag ook tentamens
ohquote:Op donderdag 30 maart 2006 17:32 schreef ParanoidEv het volgende:
TechXP, ik gelofo dat het of prikkeldraad of schrikdraad is
Thanksquote:Je hebt mijn support trouwens hoor
Ik weet niet. Gewoon de datum iig. Maar misschien dacht men dat ze vanuit de circusorganisatie een grapje hadden rondgestuurd over activisten. Maar goed.. dat is niet zo hequote:Op donderdag 30 maart 2006 18:35 schreef ParanoidEv het volgende:
Wat zou er dan grappig aan zijn? Ik snap niet dat je het als 1 april-grap zou kunnen zien. Behalve die optocht zelf dan..
En wie zijn kont moet ik kussen om dit bericht op de frontpage te krijgen?quote:Assen, 31 maart 2006 – Op zaterdag 1 april zal Actiegroep CircusLeed een protest organiseren in Utrecht. In Utrecht zal op hetzelfde moment een Nationaal Circus Festival gehouden worden inclusief een circusparade. Actiegroep CircusLeed protesteert deze dag om aandacht te vragen voor het dierenleed in de circussen.
Wanneer: zaterdag 1 april 2006
Waar: In Utrecht. Hieronder een overzicht van de plekken waar wij ons zullen begeven:
- Wittevrouwenbrug (zijde Lucasbolwerk)
- Als parade daar gepasseerd is verplaatsen we ons naar Janskerkhof voor het pand van de Hogeschool van Kunsten
- Als parade daar gepasseerd is keren we weer terug naar de Wittevrouwenbrug
- Bij Circus Festival (na 15:00) bij kleine Singel/Grifthoek
Tijd: 13:00 Het protest begint bij de circusparade
15:00 Na de parade houden we nog een half uur een protest
bij het Griftpark op de hoek van kleine
Singel/Grifthoek
Tijdens de parade zal het circus met dieren volop gepromoot worden. Er doen diverse circussen aan de parade mee die in hun circus gebruik maken van (wilde) dieren. Ook in de parade zelf zullen dieren meelopen, namelijk paarden. In eerste instantie wilden de organisatoren van het festival ook olifanten laten meelopen, maar dit werd echter geweigerd door de gemeente Utrecht. Olifanten in circussen zijn niet voorspelbaar. Er zijn vele incidenten bekend, waarbij circusolifanten tijdens een voorstelling of parade wild worden en omstanders (waaronder kinderen) verwondden of doodden. De organisatie van het festival laat hiermee zien dat ze dat risico wel zouden hebben willen nemen. Gelukkig heeft de gemeente Utrecht de deelname van olifanten (en andere wilde dieren) uitgesloten.
Actiegroep CircusLeed zal er voor de circusdieren staan die elke dag weer moeten leven in slechte omstandigheden, waarin ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen uiten. De dieren staan in circussen bijna de hele dag opgesloten in hun vervoersverblijven of stallen. Hierdoor krijgen ze weinig beweegruimte, wat niet ten voordele komt van hun geestelijke en fysieke gezondheid. Sommige dieren (zoals olifanten) worden vaak vastgeketend (met voor –en achterpoten), waardoor ze niet eens een poot kunnen verzetten.
Ook krijgen dieren in het circus te maken met veel stress door het vervoer en door de gedwongen optredens. Om dieren te trainen moet er gebruik gemaakt worden van dwang. Dieren doen de kunstjes (die dikwijls tegen hun natuurlijke instinct in gaan) niet uit zich zelf. Hiervoor gebruikt men diverse dwangmethoden, zoals gebruik van fysiek geweld of onthouding van voedsel en water totdat ze doen wat de trainer zegt.
Door de slechte leefomstandigheden en de stress krijgen de dieren last van afwijkend gedrag. Dit gedrag heet ook wel stereotype gedrag en is te herkennen aan dieren die herhalend monotone bewegingen doen of apathisch zijn. Een voorbeeld van stereotype gedrag is het ijsberen wat veel katachtige in gevangenschap doen. Dit gedrag gebeurd niet alleen bij wilde dieren, maar dit gedrag hebben we ook geconstateerd bij gedomesticeerde dieren als paarden.
Actiegroep CircusLeed hoopt met de acties te bereiken dat mensen niet zomaar afgaan op wat het circus verkondigt, maar dat de mensen zelf gemotiveerd worden om te gaan observeren bij circussen. Een paar minuten de dieren zien geeft namelijk niet een goed beeld van het dagelijkse leven van de dieren en daarom hopen we ook dat mensen dan langere perioden gaan kijken.
Ook willen we de discussie over het gebruik van dieren in het circus op gang brengen op lokaal en landelijk niveau. Vorig jaar kondigde Winschoten al aan dat ze het voornemen hadden om circussen met wilde dieren te verbannen uit hun gemeente. Ook Amsterdam wil paal en perk stellen aan het dierengebruik in circussen . In Groot-Brittannië wil men een landelijk verbod op wilde dieren. In België zijn er strengere regels gekomen voor de circussen. En in Kroatië zijn er al 25 steden die dierencircussen niet toelaten. Op diverse plekken in Europa is men dus bewuster gaan nadenken over het dierengebruik in circussen. Het is nu een kwestie van tijd tot ook de landelijke politiek in Nederland zich sterk gaat maken voor de circusdieren.
Voor meer informatie over de omstandigheden van de dieren in het circus verwijzen we naar onze website: www.circusleed.nl
stuur persbericht altijd naar frontpage@fok.nlquote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:12 schreef Eveli het volgende:
Zou het niet met een gewone submit lukken?
Ik neem het wel even mee naar "achteren"quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:28 schreef TechXP het volgende:
stuur persbericht altijd naar frontpage@fok.nl
Maar mijn submits worden amper geplaatst. Nieuws van activisten wordt hier nooit geplaatst.
De Frontpage is inderdaad niet de juiste plaats voor dit bericht. Ik heb het in de FP-crew gegooid, maar het bericht wordt vooralsnog niet geplaatst.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 11:28 schreef TechXP het volgende:
[..]
stuur persbericht altijd naar frontpage@fok.nl
Maar mijn submits worden amper geplaatst. Nieuws van activisten wordt hier nooit geplaatst.
Jammer...quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:44 schreef Snarf het volgende:
De Frontpage is inderdaad niet de juiste plaats voor dit bericht. Ik heb het in de FP-crew gegooid, maar het bericht wordt vooralsnog niet geplaatst.
Ik maak zelf iig wat foto'squote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:22 schreef Eveli het volgende:
@ TechXP even een vraagje, weet jij of er toevallig foto's gemaakt zullen worden morgen, of dat er filmploegen aanwezig zullen zijn (voor jullie actie, of de optocht)?
quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:18 schreef TechXP het volgende:
En we hopen dat er veel mensen bewust zijn gemaakt.
Ja, best wel dichtbij, maar de politie haalde hem snel weg. Toen werd die erg boos.quote:Op zondag 2 april 2006 11:03 schreef Eveli het volgende:
Hey ziet er goed uit!
Gelukkig niet al te agressieve circuslui tegen gekomen? Alleen die toeteraar lijkt me irritant. Stond die echt keihard midden in je gezicht te toeteren?Daar kun je best gehoorbeschadiging van krijgen.
Leuk van dat 3-jarig meisje. Hopelijk blijft ze dit nog een hele tijd volhouden.
Goed werk verricht!
quote:Assen, zaterdag 1 april – Afgelopen zaterdag 1 april heeft actiegroep CircusLeed actie gevoerd in Utrecht tijdens het Nationaal Circus Festival. Deze werd georganiseerd door het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en diverse circussen.
Het festival werd geopend met een circusparade door de binnenstad van Utrecht. De actiegroep verzamelde zich op diverse plekken langs de route om het publiek te informeren over het dierenleed wat achter het circus schuil gaat. De actiegroep protesteerde tegen het dierencircus, maar was er ook om de circussen zonder dieren aan te moedigen.
Tijdens het protest merkten de actievoerders op dat er ook steun voor hen was vanuit de parade. De actiegroep kreeg applaus toen deze diervrije circussen, waaronder diverse kindercircussen, aanraadde aan het publiek.
Het is dus niet alleen de Nederlandse bevolking die steeds bewuster wordt van het leed, maar ook in de circuswereld zelf zijn ze niet allemaal akkoord met het gebruik van dieren. Met het steeds bewuster worden van het volk zal er straks uiteindelijk verboden ingesteld worden voor circussen met dieren. Dit zal betekenen dat wanneer circussen niet stoppen met het gebruik van dieren, dat ze uiteindelijk failliet gaan. Actiegroep CircusLeed zou graag zien dat circussen zelf voor zelfbehoud kiezen en gaan moderniseren, waardoor de traditie van het circus zonder dierenleed kan doorgaan.
Gereageerd.quote:Op donderdag 6 april 2006 10:17 schreef TechXP het volgende:
http://www.gelderlander.nl/nijmegen/article232845.ece
Sommige reacties zijn echt sneu.quote:Op zondag 9 april 2006 23:49 schreef TechXP het volgende:
Eindelijk fok die wat op de frontpage zet over de agressieve cirucslui
Medewerkers circus mishandelen activisten
Tuurlijkquote:Op maandag 10 april 2006 14:55 schreef Eveli het volgende:
@ Tech mag ik je misschien eens toevoegen op msn?
Dierenleed, een kinderdroom? Als deze persoon even de tijd had genomen om haar kind uit te leggen hoe de olifant daar was beland, en hoe hij de kunstjes had geleerd, en hoe hij had kunnen leven in zijn thuisland.... Dan had het meisje gegild, geschreeuwd en gehuild om maar niet op de rug van die arme Dombo te hoeven.quote:Op maandag 10 april 2006 00:05 schreef Shelbourne het volgende:
Ik heb een dochtertje van 4 en ben vorig jaar voor het eerst met haar naar het circus geweest.... weken later sprak ze er nog over. Met name de foto die van haar gemaakt werd op de rug van een olifant... Kinderdromen zijn soms zo mooi in al hun eenvoud.
Maar daar lullen deze actievoerders niet over. Nee... bij hun is elk vertoon van dieren buiten hun normale leefpatroon meteen dierenmishandeling.
Ik geloof best wel dat er geregeld over de schreef wordt gegaan... maar niet op de schaal waarop deze lui je dat willen doen geloven.
Daarbij staat er weinig bij over de vorm van de demonstratie en eerlijk gezegd, als ik soms zie hoe ver bepaalde actievoerders bereid zijn te gaan om kinderdromen te vernietigen, dan snap ik plotseling heel veel... o.a. hoe de wereld zo heeft kunnen veranderen over de afgelopen 20 jaar.
quote:Op maandag 10 april 2006 19:47 schreef beestjuh het volgende:
TechXP ik vind dat je er netjes op hebt gereageerd. Zoals je meestal doet, geduldig, duidelijk en zonder persoonlijke aanvallen ook al wordt je zelf aan alle kanten gebashed en krijg je de meest imbeciele pro-dierenleed-statements naar je hoofd. Thumbs up, ik kan het niet hoor, ik heb het geduld niet en zou het veel te persoonlijk oppakken.. Jij bent geen dierenrechtenterrorist maar een echte dierenvriend.
!
uh.. ik heb besloten dat ik mijn school snel ga af makenquote:denk je ook weleens aan jezelf?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |