abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32793561
Het gebeurt wel eens dat ik een foto heb gemaakt met de digicam, en dat ik er dan bepaalde gedeelten uit de foto wil hebben voordat ik het wil printen. Ik bedoel dus dat gedeelte van de foto weghalen, en niet wegbewerken met de clonestamptool ofzo.
Ik dacht dat dat makkelijk kon, maar dat blijkt toch moeilijk te zijn Ik wil namelijk vooraf instellen dat er een bepaalde ratio moet zijn tussen de lengte en breedte. Bij de crop tool én bij de selectiontool zie ik die optie niet. Wie weet hoe ik dit kan aanpakken?

Dus stel dat ik een gedeelte van de zijkant weg wil hebben, dan kan ik dit met de crop tool doen, maar hoe weet ik dan wat de verhouding is tussen lengte en breedte. Die wil ik dus instellen voor het knippen.
  zaterdag 3 december 2005 @ 22:57:12 #2
15184 rolon
The Regulator
pi_32793939
Ik zou zeggen, verwijder het stuk wat je kwijt moet. Kopieer de 'rest' van de foto naar een nieuw bestand, en hoppakee, klaar.
  zaterdag 3 december 2005 @ 22:57:38 #3
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_32793952
Wat je kan doen is de maten even opschrijven en de verhouding uitrekenen, vervolgens croppen, en ff met de hand berekenen hoeveel er aan de andere kant af moet.
  zaterdag 3 december 2005 @ 23:00:39 #4
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_32794045
Als je met photoshop cropt kan je de maten ingeven die de foto moet hebben in de regel bovenaan.

10x 15, 13 x18 of wat je maar wil
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_32794136
Croppen met photoshop:
Eerst de hele foto selecteren, en dan kun je het "selectievak" (wat je dus overhoudt na het croppen) kleiner maken en neerzetten waar je wilt. Dit blijf in dezelfde verhoudingen als je de shift-toets ingedrukt houdt wanneer je het vak kleiner maakt.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  zaterdag 3 december 2005 @ 23:06:02 #6
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_32794226
Pea bedoelt dat je bij "Style" (in de menu balk als je de "selectie tool" geselecteerd hebt) moet kiezen voor "Fixed Aspect Ratio" en dan bij "Width" en "Height" idd de juiste groottes moet invullen... daarna maak jij je selectie en crop je.

Elefes heeft een andere weg naar Rome
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_32794891
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 22:57 schreef rolon het volgende:
Ik zou zeggen, verwijder het stuk wat je kwijt moet. Kopieer de 'rest' van de foto naar een nieuw bestand, en hoppakee, klaar.
Dit kan iig niet. Ik vind het moeilijk uitleggen waarom dit niet kan, maar wat ik wil is dus: niet na het croppen de verhouding bepalen, maar ervoor al. Zo kan ik mijn selectie aan de verhouding aanpassen, snappie.
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 22:57 schreef Slarioux het volgende:
Wat je kan doen is de maten even opschrijven en de verhouding uitrekenen, vervolgens croppen, en ff met de hand berekenen hoeveel er aan de andere kant af moet.
Dit wil als laatste mogelijkheid doen, want ik hoop dat er iets makkelijkers is.
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 23:00 schreef pea4fun het volgende:
Als je met photoshop cropt kan je de maten ingeven die de foto moet hebben in de regel bovenaan.

10x 15, 13 x18 of wat je maar wil
Dit is de oplossing! Bedankt!
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 23:06 schreef Shark.Bait het volgende:
Pea bedoelt dat je bij "Style" (in de menu balk als je de "selectie tool" geselecteerd hebt) moet kiezen voor "Fixed Aspect Ratio" en dan bij "Width" en "Height" idd de juiste groottes moet invullen... daarna maak jij je selectie en crop je.

Kan ik dit niet beter met de crop tool doen? Want ik vind de selectietool niet echt prettig werken; bij de croptool kan ik nl makkelijker gedeelten aan de selectie toevoegen dan bij de crop tool . Wat is het voordeel van de selectietool? (ik gebruik nl bijna altijd de crop tool)
  zaterdag 3 december 2005 @ 23:42:40 #8
32307 Cactus
Licht prikkelend
pi_32795288
Soms scherp doch altijd licht prikkelend ...
  zondag 4 december 2005 @ 11:53:32 #9
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_32802741
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 23:06 schreef Shark.Bait het volgende:

Hij snapt het ook zonder moeilijke woorden
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_32809742
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 23:27 schreef mrfox het volgende:
Dit is de oplossing! Bedankt!
[..]

Kan ik dit niet beter met de crop tool doen? Want ik vind de selectietool niet echt prettig werken; bij de croptool kan ik nl makkelijker gedeelten aan de selectie toevoegen dan bij de crop tool . Wat is het voordeel van de selectietool? (ik gebruik nl bijna altijd de crop tool)
De crop tool is uiteraard beter voor het (juist!) croppen. Het nadeel van de selectietool is dat je een geroteerd selectievak niet zodanig gecropt kan worden. Daarbij kan je met de crop tool al meteen de maten invoeren in cm/inch en DPI van je te croppen gedeelte- bij selectietool blijft dit beperkt tot alleen verhoudingen of absoluut aantal pixels. Geen maten.
pi_32862520
Oke, blijft nog 1 vraag over: als ik van een foto (van 3,2 MP) alleen de helft nodig heb, ga ik natuurlijk croppen. Dan vul ik in 15 cm bij 10 cm

Maar ik zou echt niet weten wat ik bij dpi moet invullen. Ik weet wat wat dpi is en wat het inhoudt, ook het verband met cm weet ik. Maar toch vind ik het nu erg verwarrend (klinkt misschien raar).
Wat zou ik nu bij dpi moeten invullen? Want als ik 300 dpi invul en de foto crop op 10*15 cm, dan cropt die telkens 1771*1182 px (duuh). Hij interpoleert dus. Hoe kan ik ervoor zorgen dat die niet interpoleert?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')