abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 december 2005 @ 23:56:10 #26
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32823817
Probleem overigens van Nederland is totale gebrek aan nationalisme, dit begrip is veels te kostbaar om over te laten aan rechts-extremistische groeperingen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:44:07 #27
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32857109
quote:
Op zondag 4 december 2005 23:56 schreef Pracissor het volgende:
Probleem overigens van Nederland is totale gebrek aan nationalisme, dit begrip is veels te kostbaar om over te laten aan rechts-extremistische groeperingen.
Hmmm, vind je?

Waarom stemde Nederland dan met een vrij grote meerderheid tegen de Europese Grondwet? Eén van de redenen daartoe was dat de EU teveel bevoegdheid over Nederland zou krijgen. Blijkbaar hechten Nederlanders toch aan zelfbeschikking. Een dergelijke verwerping van die Grondwet i ook een uiting van nationalisme
  dinsdag 6 december 2005 @ 12:30:30 #28
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32859512
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:44 schreef Reya het volgende:

[..]

Hmmm, vind je?

Waarom stemde Nederland dan met een vrij grote meerderheid tegen de Europese Grondwet? Eén van de redenen daartoe was dat de EU teveel bevoegdheid over Nederland zou krijgen. Blijkbaar hechten Nederlanders toch aan zelfbeschikking. Een dergelijke verwerping van die Grondwet i ook een uiting van nationalisme
Vind je?

Maar het feit dat wij al deel uitmaken van een unie die veel wetgeving voor ons ontwerpt zegt wel wat over nationalisme of gebrek eraan.
Daarnaast is dat natuurlijk geen goede graadmeter w.b.t. nationalisme in een land.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 6 december 2005 @ 14:38:31 #29
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32862619
Mijn definitie van Nationalisme uit zich in het uitdragen van de Nationaliteit, het trots zijn op je land, en dit voorop stellen in alle aspecten.
Tevens een stevige militaire macht die het nationalistische streven moet bewaken.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_32872181
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 14:38 schreef ErwinRommel het volgende:
Mijn definitie van Nationalisme uit zich in het uitdragen van de Nationaliteit, het trots zijn op je land, en dit voorop stellen in alle aspecten.
Tevens een stevige militaire macht die het nationalistische streven moet bewaken.
ha! hebben we rommel ook weer. Geef die beste man een tankdivisie zodat ie de woestijn (veluwe) onveilig kan gaan maken!

Nee rommel, nederland heeft geen sterker leger nodig... Het is nu al zo onzinnig dat we overal heen gaan om troep om te ruimen van anderen.
  woensdag 7 december 2005 @ 11:15:04 #31
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32885949
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 12:30 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Vind je?

Maar het feit dat wij al deel uitmaken van een unie die veel wetgeving voor ons ontwerpt zegt wel wat over nationalisme of gebrek eraan.
Daarnaast is dat natuurlijk geen goede graadmeter w.b.t. nationalisme in een land.
Of nationalisme al dan niet goed is wil ik niets over zeggen; dat is een puur ideologische en persoonlijke kwestie. Wel wil ik stellen dat het verwerpen van de EU-grondwet wel degelijk een uiting van nationalisme is
  woensdag 7 december 2005 @ 11:20:39 #32
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32886086
quote:
Op woensdag 7 december 2005 11:15 schreef Reya het volgende:

[..]

Of nationalisme al dan niet goed is wil ik niets over zeggen; dat is een puur ideologische en persoonlijke kwestie.
Om hier trouwens nog even verder op in te gaan: ik vraag me af of de vrij verstrekkende ideologie die over het algemeen onder 'nationalisme' wordt verstaan niet een vlucht van de werkelijkheid is. We leven in een tijd van steeds verdergaande globalisering; je dan terugtrekken binnen je eigen natie is dan niet alleen achterhaald, maar uiteindelijk ook nog eens zeer nadelig. Je kunt beter proberen je zoveel mogelijk aan te passen aan de omstandigheden dan er blind voor te zijn en binnen het beperkte kader van een natie te blijven denken. Imo zou Nederland best wat ontvankelijker mogen zijn voor de rest van de wereld
pi_33177894
Voor mij is nationalisme trots zijn op je land zonder blind te zijn voor de gebreken en zonder je tegen een andere natie af te zetten.
  maandag 26 december 2005 @ 15:19:05 #34
128095 metaposos
Cavalcare la tigre !
pi_33415457
Een uitgebreide uiteenzetting over nationalisme kun je vinden op:
http://apolitea.blogspot.(...)ch-nationalisme.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')