Is dat niet eerder pattriotisme ipv nationalisme?quote:Op zaterdag 3 december 2005 15:49 schreef TimMer1981 het volgende:
Bij mij is nationalisme liefde voor je vaderland hebben, meer niet. Niks engs dus.
quote:Op zaterdag 3 december 2005 16:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Is dat niet eerder pattriotisme ipv nationalisme?
Zo, jij bent echt goed met die CD-Rom van je hequote:Op zaterdag 3 december 2005 16:40 schreef Lienekien het volgende:
Dit geeft Van Dale (cd-rom van nieuwste editie)
1·voorliefde voor het nationale, het eigen volk, het eigen land e.d.
1a (in ’t bijzonder) streven om al wat als nationaal beschouwd wordt te bevorderen en te accentueren, gepaard met een zekere afkeer voor het vreemde
1azwart nationalisme
beweging onder de negerbevolking van Amerika waarbij de nadruk op de specifieke identiteit van de neger wordt gelegd
2·streven naar nationale zelfstandigheid
3·in extreme vorm de verabsolutering van de eigen natie, het eigen volk
Ja, goed hè!quote:Op zaterdag 3 december 2005 17:31 schreef PAA-053 het volgende:
[..]
Zo, jij bent echt goed met die CD-Rom van je he![]()
Dan is het toch geen nationalisme, het heeft immers niets met een natie (volk) van doen?quote:Op zondag 4 december 2005 15:26 schreef Pracissor het volgende:
Nationalisme kan ook een middel zijn om mensen van verschillende religies, rassen en culturen te verenigen onder een gezamelijke entiteit.
Vind het eerder andersom:quote:Op zondag 4 december 2005 15:37 schreef boskov het volgende:
Nationalisme vind ik uit de hand gelopen chauvinisme.
Inderdaad. Mensen kunnen meerdere tegelijkertijd hebben. Nationalisme kan als doel/gevolg hebben dat één van hun identiteiten (religie/ras/cultuur/taal) de bovenhand gaat voeren en diegenen die die ene identiteit delen ook heel belangrijk gaan vinden. Amin Maalouf heeft een heel lezenswaardig boekje hierover geschreven met als titel 'Les identités meurtrières.'quote:Op zondag 4 december 2005 15:26 schreef Pracissor het volgende:
Nationalisme kan ook een middel zijn om mensen van verschillende religies, rassen en culturen te verenigen onder een gezamelijke entiteit.
Dat is een heel beperkte definitie. Dan sluit je heel veel groepen uit, bijv. mensen die in kleine enclaves van hun eigen natie vormen, temidden van andere natie's.quote:Op zondag 4 december 2005 17:08 schreef Reya het volgende:
Nationalisme is een ideologie die stelt dat naties het recht hebben een natiestaat te vormen. Oftewel: naties (groepen mensen die zich door verschillende zaken met elkaar verbonden voelen) hebben het recht zichzelf en de gebieden waar ze wonen te besturen.
Het is inderdaad een vrij beperkte definitie. Dat valt ook te zien aan het feit dat staten met veel verschillende naties toch bij elkaar blijven; dit kan dor onderdrukking, maar ook door het feit dat naties, ondanks dat ze soms nationalistische trekken vertonen, vrede hebben met een bepaald status quo. Wellicht valt nationalisme beter te definiëren als de bewustwording van het bestaan van de natie en het lidmaatschap ervan. De vorming van een natie für sich, zeg maar. Dat hoeft inderdaad niet direct uit te monden in het streven naar een natiestaatquote:Op zondag 4 december 2005 19:43 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat is een heel beperkte definitie. Dan sluit je heel veel groepen uit, bijv. mensen die in kleine enclaves van hun eigen natie vormen, temidden van andere natie's.
Ik zie het streven naar een natiestaat als een extreme vorm van nationalisme.
In principe heeft een volk recht op zelfbeschikking en souvereiniteit.quote:Op zondag 4 december 2005 19:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik zie het streven naar een natiestaat als een extreme vorm van nationalisme. De natiestaat sluit iedereen anders in datzelfde gebied uit van het behoren tot die natiestaat. Dit voedt weer nationalisme bij de uitgesloten mensen, een sterk conflicterend nationalisme dat tot grote problemen zal leiden.
Ik denk dat ik je niet goed snapte met 'natiestaat'..quote:Op zondag 4 december 2005 23:02 schreef ultra_ivo het volgende:
Een eigen staat is niet per definitie gelijk aan een natiestaat. Een titulaire natie kan in z'n staat volledige vrijheden geven aan de andere natie's, kunnen zonder probleem zich als eigen natie's gedragen. Dat zag ik bijvoorbeeld in Litouwen toen ik er in '92/'93 woonde. Officiële toespraken rond de verkiezingen begonnen met de spreuk 'Gerbijamij Lietuvos zmones, pilieciai' (Geachte Litouwse mensen, staatsburgers) Dit om duitdelijk aan te geven dat het aan alle staatsburgers was gericht, niet alleen die die ook behoorden tot de Litouwse natie.
Pas als je de staat en de natie gelijk gaat stellen dan worden de niet titulaire natie's op een 2e plan geschoven. Dat is het gevaar van een natie-staat.
Dat is ook de eigenlijke betekenis van de natie-staat.quote:Op zondag 4 december 2005 23:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik denk dat ik je niet goed snapte met 'natiestaat'..
Als je bedoelt met natiestaat, een staat waar alleen plaats is voor 'eigen volk' en dat andere ethniciteiten verdreven worden of tot 2derangsburgers gemaakt worden dan heb je het over volksnationalisme lijkt me..
Als je dat extreem noemt, dan ben ik accoord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |