Antwoord:quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:55 schreef Onderbroek het volgende:
ik moet als opdracht voor school een klein invulschermpje maken (php). alles is goed gegaan maar ik weet niet hoe ik alles netjes onder elkaar kan zetten, misschien dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
de code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12<body>
<FORM name=Voornaam action=toon_keuze.php method=get>
<?php echo ("voornaam")?><INPUT value=... name=Voornaam><BR>
<?php echo ("achternaam")?><INPUT value=... name=Achternaam> <BR><BR>
<?php echo ("geslacht")?><BR>
<?php echo ("man")?><INPUT type=radio value=man name=geslacht> <BR>
<?php echo ("vrouw")?><INPUT type=radio value=vrouw name=geslacht> <BR><BR>
<?php echo ("interesse")?><BR>
<?php echo ("Volkskrant")?><INPUT type=checkbox value=Volkskrant name=Interesse> <BR>
<?php echo ("Algemeen Dagblad")?><INPUT type=checkbox value="Algemeen Dagblad" name=Interesse> <BR>
<INPUT type=submit value=send name=submit> </FORM>
</body>
1 2 3 4 5 6 | <tr width=100%> <td width="40%"><?php echo "voornaam" ?></td> <td> <INPUT value=... name=Voornaam></td> </tr> </table> |
ik heb alles in een tabel staan maar het blijft scheef...zou je misschien precies uit kunnen leggen hoe de code eruit moet zien?quote:Op zaterdag 3 december 2005 15:03 schreef existenz het volgende:
Laatste stukje uit vorige topic:
[..]
Antwoord:
[ code verwijderd ]
Hoeft dus niet in php te gebeuren Gewoon met tabellen of divjes in html werken.
quote:Op zaterdag 3 december 2005 15:13 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
ik heb alles in een tabel staan maar het blijft scheef...zou je misschien precies uit kunnen leggen hoe de code eruit moet zien?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | <tr width=100%> <td width="40%"><?php echo "voornaam" ?></td> <td> <INPUT value=... name=Voornaam></td> </tr> <tr> <td><?php echo "achternaam" ?></td> <td> <INPUT value=... name=Achternaam></td> </tr> </table> |
Dat had ik kunnen weten dat het zoiets lomps zou zijnquote:
1 2 3 4 5 | <col width="40%"> <col width="60%"> <tr> ... |
Ik snap niet waarom je : <?php echo "Voornaam"; ?> gebruikt.... gewoon "Voornaam" doet precies hetzelfde dacht ik zo... Of ga je met verschillende talen werken? Dan moet je ze in variabelen gooien:quote:Op zaterdag 3 december 2005 15:03 schreef existenz het volgende:
Laatste stukje uit vorige topic:
[..]
Antwoord:
[ code verwijderd ]
Hoeft dus niet in php te gebeuren Gewoon met tabellen of divjes in html werken.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | $word_voornaam = "Voornaam"; $word_achternaam = "Achternaam"; enz... echo $word_voornaam; echo "<br><input type=\"text\" name=\"voornaam\"><br>"; Enz enz enz... ?> |
Ik heb geen flauw idee. Ik heb dat stuk uit de code van Onderbroek gekopieerd en heb dus geen idee wat hij er mee wil doen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 16:04 schreef visvogel het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je : <?php echo "Voornaam"; ?> gebruikt.... gewoon "Voornaam" doet precies hetzelfde dacht ik zo... Of ga je met verschillende talen werken? Dan moet je ze in variabelen gooien:
<code>
<?
$word_voornaam = "Voornaam";
$word_achternaam = "Achternaam";
\\ enz...
echo $word_voornaam;
echo "<br><input type=\"text\" name=\"voornaam\"><br>";
\\Enz enz enz...
?>
</code>
ik moet gewoon een invulschermpje maken voor een oefenopdracht voor school. Het is de bedoeling dat je op deze manier php leert kennen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 16:06 schreef existenz het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee. Ik heb dat stuk uit de code van Onderbroek gekopieerd en heb dus geen idee wat hij er mee wil doen.
Je mist volgens mij een puntkomma (';') achter de echo'squote:Op zaterdag 3 december 2005 15:47 schreef existenz het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Dus per "rij" een <tr> (tabel row) met 2 <td>'s (Tabel d?? (wtf is die d eigenlijk?) kolom).
Dankje weer wat html geleerdquote:Op zaterdag 3 december 2005 16:04 schreef SuperRembo het volgende:
In plaats van de width op elke td zetten, is het mss makkelijker om de col-tag te gebruiken:
[ code verwijderd ]
ow....quote:Op zaterdag 3 december 2005 16:54 schreef SuperRembo het volgende:
Voor de php sluittag (?>) hoeft geen ;
Hoeft niet perse. Je kunt ook gewoon 1x de size zetten. Daarna kopieert ie hem voor de rest. Is gewoon wat je makkelijk vind. Je zou het zelfs in je CSS kunnen opnemen als je dat liever hebt.quote:Op zaterdag 3 december 2005 16:04 schreef SuperRembo het volgende:
tr: table row
td: table data cell
th: table header cell
Daar is niets onlogisch aan.
In plaats van de width op elke td zetten, is het mss makkelijker om de col-tag te gebruiken:
[ code verwijderd ]
Je zou het ook met een definitionlist (dl) kunnen stylen.
quote:Op zaterdag 3 december 2005 17:09 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Hoe voorkomen jullie die irritante fouten als een variable een verkeerde naam te geven waardoor je uren zit te staren waarom ie het niet doet...?
1 |
Daar zijn standaard geoptimaliseerde oplossingen voor in googlequote:Op zaterdag 3 december 2005 21:24 schreef Wifibro het volgende:
Ik wou even zeggen dat er helemaal geen nieuwe PHP GOLF #7 is gestart op http://www.phpfreakz.nl/forum.php?iid=741097, waarin je zonder eval() toch moet proberen in zo weinig mogelijk tekens een per formulier ingevoerd sommetje weer te geven met 2 decimalen.
En dat er een verzoek is om ook hier geen oplossingen te posten. Allemaal laster en leugens!
ik heb ze idd nog niet anders mee gemaakt..quote:Op zaterdag 3 december 2005 23:35 schreef existenz het volgende:
Die ZCE courses zijn net zo lomp als elk ander certificaat. Jammer, je leert er weer niets van. Gewoon uit je kop stampen en je hebt je certificaat. Helaas is dat bij elk examen tegenwoordig zo![]()
Ja, vroegâhquote:Op zondag 4 december 2005 00:00 schreef mschol het volgende:
[..]
ik heb ze idd nog niet anders mee gemaakt..
waren die er wel dan?
Ik denk eerder dat het om je werkgever gaat.quote:Op zondag 4 december 2005 03:45 schreef DionysuZ het volgende:
geen enkele klant van mij tot nu toe heeft ooit gehoord van Zend of het zijn van een ZCE, dus ik vraag me werkelijk af of het zijn geld waard is. (eigenlijk een soort van tvp dus)
maar die heb ik nietquote:Op zondag 4 december 2005 04:38 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het om je werkgever gaat.
Daarom. Je klanten zal het in 99% van de gevallen aan hun aarschen roesten wat voor certificaten je hebt, als het gewenste product maar afgeleverd wordt.quote:
Dat zou moeten werken, tenzij PHP als CGI draait ipv als Apache Module. Workaround isquote:Op maandag 5 december 2005 14:48 schreef papernote het volgende:
Maar als ik de volgende regel invoer in mijn .htaccess:
php_value upload_max_filesize 20M
Dan krijg ik een mooie 500 Internal Error nogwat. En bijkomend voordeel is, dat m'n hele site offline is
1 |
upload_max_filesize is 'changeable' PHP_INI_PERDIR, dus: " Entry can be set in php.ini, .htaccess or httpd.conf".quote:Op maandag 5 december 2005 15:00 schreef Niox het volgende:
[..]
Dat zou moeten werken, tenzij PHP als CGI draait ipv als Apache Module. Workaround is
[ code verwijderd ]
in je script zetten
een extra kolom in de huidige tabel met daarin true/false werkt ook, echter zal dat de consistentie van de database niet te goede komen. Boeit je dat niets (Geldt voor 99% vd phpérs), dan is je tabel uitbreiden het makkelijkste voor je, anders de oplossing voor cyberstalker. Die is netter.quote:Op maandag 5 december 2005 20:04 schreef cyberstalker het volgende:
Maak gewoon een extra tabel, waarin je de historie opslaat.
De volgende velden o.i.d.
- userId (de gebruiker die het product heeft gekocht)
- productId (id van het aangeschafte product)
- eventueel nog datum/tijd kolom
Ik heb het in m'n .htaccess proberen in te stellen, toen kwam er een 500 Internal Server Error en was m 'n site downquote:Op maandag 5 december 2005 17:22 schreef SuperRembo het volgende:
Je kan proberen of je het in een .htaccess file kan instellen. Als dat niet kan dan heeft je webhost het geblokkerd (wat me niet onverstandig lijkt).
Ik wilde zeggen:quote:Op maandag 5 december 2005 21:19 schreef Desdinova het volgende:
dat weet ik
haha. maar hoe moet ik t form opzetten?
form tag begint, dan komen alle items met bijbehorende checkboxes (via een while), en dan het eind van de form tag.
en dan als name van elk item iets van 'items[]' doen ofzo? zo wordt het een array toch?
maar hoe vang ik het dan weer op bij de uiteindelijke verwerking
1 2 3 | clb.DataSource = this.data; clb.DataMember = "Veldje"; |
Ohquote:Op maandag 5 december 2005 21:31 schreef cyberstalker het volgende:
@existenz: hij wil juist weten hoe hij het formulier goed verwerkt na het versturen volgens mij.
1 2 3 | echo '<b>' . $key . '</b>: ' . $value . '<br />'; } |
1 2 3 4 | while (list($key, $value) = each($array)) { echo '<b>' . $key . '</b>: ' . $value . '</br >'; } |
Klanten zal het waarschijnlijk ook niet zo heel veel uitmaken welke taal je gebruikt voor een site. Ik denk dat een klant eerder zegt "ik wil een online shop" dan "ik wil een online shop in php". Als een klant al weet wat php is dan nog zullen ze er niet alles van weten, ook niet dat er een bedrijf Zend achter zit. En als je dat niet weet dan is het logisch dat ZCE je ook niets zegt.quote:Op zondag 4 december 2005 05:42 schreef JeRa het volgende:
[..]
Daarom. Je klanten zal het in 99% van de gevallen aan hun aarschen roesten wat voor certificaten je hebt, als het gewenste product maar afgeleverd wordt.
True, dat kan wel handig zijnquote:Werkgevers denken daar in eerste instantie niet zo over en kunnen aan certificaten als ZCE zien dat je de nodige kennis in huis hebt
1 2 3 4 5 6 7 | [tab="link1"]Link #1[/tab] [tab="link2"]Link #2[/tab] [tab="link3"]Link #3[/tab] [tab="link4"]Link #4[/tab] [tab="link5"]Link #5[/tab] [/menu] |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | <tr> <th colspan="5">Menu Titel</th> </tr> <tr> <td><a href="link1">Link #1</a></td> <td><a href="link2">Link #2</a></td> <td><a href="link3">Link #3</a></td> <td><a href="link4">Link #4</a></td> <td><a href="link5">Link #5</a></td> </tr> </table> |
1 2 | "/\[tab=\"(.+?)\"\](.+?)\[\/tab\]/ies" |
Dan verwissel je dat toch gewoon in je INSERT INTO regel?quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:51 schreef Desdinova het volgende:
ik heb een vraagje over Insert-select.
Dat is dus iets van:
INSERT INTO table1 (col1, col2, col3)
SELECT table1.col1, table1.col2, table1.col3
FROM table1 WHERE ID = $id
nou wil ik dit een tikkie anders. in plaats van dat table1.col2 in table1.col2 wordt ingevoerd, wil ik daar $col2 invoeren. Hoe doe ik dat?
tevens las ik iets over dat je niet kan insert-selecten en lezen uit dezelfde tabel tegelijk. Dat zou dus betekenen dat ik helemaal niet mijn items kan kopieren van table1 naar table1. klopt dat?
quote:Op dinsdag 6 december 2005 12:28 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
Dan verwissel je dat toch gewoon in je INSERT INTO regel?
Doe je het vanuit php? dan lijkt me dat je zo je query in elkaar draait:quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:51 schreef Desdinova het volgende:
INSERT INTO table1 (col1, col2, col3)
SELECT table1.col1, table1.col2, table1.col3
FROM table1 WHERE ID = $id
nou wil ik dit een tikkie anders. in plaats van dat table1.col2 in table1.col2 wordt ingevoerd, wil ik daar $col2 invoeren. Hoe doe ik dat?
1 2 3 | (SELECT table1.col1, ".$col.", table1.col3 FROM table1 WHERE ID = ".$id.")"; |
Je haalt dan gewoon eerst in je php script de data op die je wilt kopieren, en dan insert je het ook weer vanuit je php-script. Gewoon 1 extra tussenstap.quote:tevens las ik iets over dat je niet kan insert-selecten en lezen uit dezelfde tabel tegelijk. Dat zou dus betekenen dat ik helemaal niet mijn items kan kopieren van table1 naar table1. klopt dat?
quote:Op dinsdag 6 december 2005 12:20 schreef Nevermind het volgende:
Een regexp vraagje:
De volgende code:
[ code verwijderd ]
Moet iets dergelijks als dit worden:
[ code verwijderd ]
Er is dus een variabel aantal menu-items. Nou heb ik wel deze expressies:
[ code verwijderd ]
Maar, ik zou het graag in één preg_replace willen hebben. Er wordt, indien deze expressie aangetroffen wordt, een functie aangeroepen die het menu (de tabel) bouwt. Komt het volgende probleem erbij; hoe kan ik een variabel aantal items naar een functie sturen? Alle [tab=\"bla\"]bla[/tab] in een array stoppen is bijvoorbeeld een mogelijkheid, maar hoe doe ik dat via een preg_replace?
1 |
aah ok. heel simpel dus eigenlijk. gaat idd vanuit php.quote:Op dinsdag 6 december 2005 12:58 schreef Jimmy het volgende:
[..]
Doe je het vanuit php? dan lijkt me dat je zo je query in elkaar draait:
[ code verwijderd ]
[..]
Je haalt dan gewoon eerst in je php script de data op die je wilt kopieren, en dan insert je het ook weer vanuit je php-script. Gewoon 1 extra tussenstap.
Wat is trouwens de situatie waarin je regels wilt kopieren?
Bedankt voor de hulpquote:Op dinsdag 6 december 2005 12:59 schreef Light het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Zo even uit de losse pols, niet getest dus
Gebruik de /e-modifier op deze manier:quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:06 schreef Nevermind het volgende:
[..]
Bedankt voor de hulpMaar, hoe gebruik ik de gevonden waarden in een functie? De preg_replace roept de functie buildMenu() aan, hoe geef ik de argumenten daar aan door? Ik heb dan toch iets nodig als de $matches-array die je bijvoorbeeld bij preg_match hebt?
1 |
Dat kan wel eens lastig worden als je niet weet hoeveel argumenten er zijn.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:45 schreef JeRa het volgende:
[..]
Gebruik de /e-modifier op deze manier:
[ code verwijderd ]
En dan zou het moeten lukkenje kunt dus gewoon argumenten in de vervangingsstring meegeven.
Och ja, dan gebruik je toch preg_replace_callback()?quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:02 schreef Light het volgende:
[..]
Dat kan wel eens lastig worden als je niet weet hoeveel argumenten er zijn.
Ik had het ook niet getestquote:Op dinsdag 6 december 2005 23:00 schreef JeRa het volgende:
Ik wist het zo ook niet Nevermind, in alle testcases die ik had gedaan kwam dezelfde fout naar bovenaltijd werd het laatste subelement geretourneerd ipv. alle subelementen. Ik denk dat dat gewoon de implementatie van de PCRE-functies is.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 | { $sizes = getimagesize($start_image); $extension = addslashes($sizes['mime']); if(in_array($extension, array('image/jpg','image/jpeg','image/pjpeg'))){$src_img=imagecreatefromjpeg($start_image);} elseif (eregi("image/png",$extension)){$src_img=imagecreatefrompng($start_image);} else {imagecreatefromgif($start_image);} //print_r($sizes); $old_x = $sizes[0]; $old_y = $sizes[1]; if ($old_x > $old_y) { $thumb_w=$new_w; $thumb_h=$old_y*($new_h/$old_x); } if ($old_x < $old_y) { $thumb_w=$old_x*($new_w/$old_y); $thumb_h=$new_h; } if ($old_x == $old_y) { $thumb_w=$new_w; $thumb_h=$new_h; } $thumb_w =ceil($thumb_w); $thumb_h =ceil($thumb_h); $dst_img=ImageCreateTrueColor($thumb_w,$thumb_h); imagecopyresampled($dst_img,$src_img,0,0,0,0,$thumb_w,$thumb_h,$old_x,$old_y) or die($enddirectory_image.'<br>'.$thumb_w.'<br>'.$thumb_h.'<br>'.$old_x.'<br>'.$old_y); if(in_array($extension, array('image/jpg','image/jpeg','image/pjpeg'))) {imagejpeg($dst_img,$enddirectory_image);} elseif (eregi("image/png",$extension)) {imagepng($dst_img,$enddirectory_image);} else {imagegif($dst_img,$enddirectory_image);} imagedestroy($dst_img); } |
Ik heb het opgelost door de inhoud van de [menu]-tag (alle [tab]-tags dus) door te sturen naar een functie, en die dan te parsen. Dan kan ik het zelf nog begrijpen in ieder gevalquote:Op woensdag 7 december 2005 00:15 schreef Light het volgende:
[..]
Ik had het ook niet getestMakkelijkere optie is waarschijnlijk om toch maar gebruik te maken van 2 expressies, als je dat handig aanpakt dan werkt die tweede alleen op de match van de eerste. Dat kan ook in de callback functie van de /e modifier natuurlijk
misschien gewoon met imagecreate?quote:Op woensdag 7 december 2005 18:31 schreef Darkomen het volgende:
DOH, ff zoeken hoe wel gif images te resizen
1 2 3 4 5 6 | $r=mysql_query($query); $row=mysql_fetch_assoc($r); if($row['aantal']!=0){ echo'<script type="text/javascript">if (confirm(\'verwijderen?\')){document.write(\'<?//delete query;?>\')}</script>'; } |
Hoezo niet? Kun je die gif niet laden en naar een truecolor canvas kopiëren?quote:Op woensdag 7 december 2005 21:04 schreef Darkomen het volgende:
maar dat ging weer niet met mn gifs
Tja, of een mooi plaatje, of een lelijke animatie. Denk niet dat je het heel gemakkelijk kunt oplossen, hoewel er misschien wel ergens implementaties van een gif-resizer te vinden zijnquote:Op woensdag 7 december 2005 21:27 schreef Darkomen het volgende:
Ze bewegen dan niet meer
1 |
Thnx.quote:Op woensdag 7 december 2005 21:45 schreef JeRa het volgende:
Je mag kolomnamen niet met singlequotes omvatten, dat zul je zonder moeten doen of met backticks (`), die zit links van je niet-keypad '1'-knop op je toetsenbord.
Overigens wordt het over het algemeen wel gewaardeerd als je bij iets dat 'niet werkt' een foutmelding levertdan kunnen we meestal wat sneller zien waar de fout zit.
Hmz...., ja dat kan werken.quote:Op woensdag 7 december 2005 19:30 schreef SuperRembo het volgende:
Dan zal je met een XMLHttpRequest moeten kijken of je een confirm moet tonen.
Inderdaad. Waarom vraag je niet standaard om een confirm (je verwijdert iets!)?quote:Op woensdag 7 december 2005 23:03 schreef SuperRembo het volgende:
Een XMLHttpRequest is voor php een request (get of post) als alle andere.
Je haalt je wel flink wat op de hals, en dat alleen om een confirm over te kunnen slaan.
Het gaat om een menu item. En ik wil eigenlijk een EXTRA warning geven wanneer er aan dat menu item produkten gekoppeld zijn.quote:Op woensdag 7 december 2005 23:13 schreef JeRa het volgende:
[..]
Inderdaad. Waarom vraag je niet standaard om een confirm (je verwijdert iets!)?
Dit is dus nog vrij moeilijk te vinden, wel genoeg mensen die met hetzelfde zittenquote:Op woensdag 7 december 2005 21:33 schreef JeRa het volgende:
[..]
Tja, of een mooi plaatje, of een lelijke animatie. Denk niet dat je het heel gemakkelijk kunt oplossen, hoewel er misschien wel ergens implementaties van een gif-resizer te vinden zijn
Ik zou dát als oplossing nemen met eventueel een extra melding ná het verwijderen in de trant van 'Het door u zojuist verwijderde menu-item bevatte subitems die nu niet meer gekoppeld zijn'.quote:Op donderdag 8 december 2005 08:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar het is inderdaad een hoop moeite voor een extra warning. En in principe is het ergste wat er kan gebeuren dat je via het menu niet meer bij een aantal produkten kan komen. Die moet je dan in het CMS eerst aan een andere menu item koppelen.
Kan fok het ook?quote:Op donderdag 8 december 2005 10:15 schreef Darkomen het volgende:
[..]
maar fok kan het ook, dus waarom wij niet
Dat is wel een mooie oplossing inderdaad.quote:Op donderdag 8 december 2005 10:27 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ik zou dát als oplossing nemen met eventueel een extra melding ná het verwijderen in de trant van 'Het door u zojuist verwijderde menu-item bevatte subitems die nu niet meer gekoppeld zijn'.
Sowieso is het geen risico voor het menu. Parents kunnen niet verwijderd worden, alleen childeren/leafenodes. Alleen het diepste level dus.quote:Een alternatief is om alle subitems onder de parent van het zojuist verwijderde item te hangen, maar dit is niet professioneel op een live site en moet je alleen doen als je het menu naar hartelust kunt wijzigen zónder dat dit effect heeft op het 'echte' menu.
Als je de usericons op de FP bedoelt, die zijn "geresized" met width="30" height="30".quote:Op donderdag 8 december 2005 10:15 schreef Darkomen het volgende:
[..]
maar fok kan het ook, dus waarom wij niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |