abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 19:43:41 #211
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32843523
hoe kom je aan die cijfers?

het eerste toestel is dit jaar in mei in productie gegaan dat moet wel heel raar lopen als dit 12 jaar gaat duren en 50 miljoen dollar aan de prijs toevoegd.
voor 100 miljoen dollar per stuk kopen de Amerikanen het toestel niet eens en 16 toestellen voor Nederland?
dat is niet eens 1 squadron, reken maar op 80 toestellen op zijn minst
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 5 december 2005 @ 20:02:05 #212
50671 Strijder
In Extremis
pi_32844053
quote:
Op maandag 5 december 2005 19:43 schreef sp3c het volgende:
hoe kom je aan die cijfers?

het eerste toestel is dit jaar in mei in productie gegaan dat moet wel heel raar lopen als dit 12 jaar gaat duren en 50 miljoen dollar aan de prijs toevoegd.
voor 100 miljoen dollar per stuk kopen de Amerikanen het toestel niet eens en 16 toestellen voor Nederland?
dat is niet eens 1 squadron, reken maar op 80 toestellen op zijn minst
Dat weet ik niet.
Op dit moment zie je in alle westerse landen dat alles zo goedkoop mogelijk moet, en daar dan nog eens 25% onder. Dus ook vliegtuigen. Misschien niet met 10 jaar, maar toch wel heel snel zal het merendeel van de menselijke onderdelen worden vervangen door "high-tech ai". Druk op de knop (natuurlijk niet van een of andere achterlijke militair, maar door de politicus met verstand van zaken...) en klaar, voor nagenoeg geen geld weer een oorlog gewonnen.
Untill I awake - / - Elu Elensar
  maandag 5 december 2005 @ 20:09:34 #213
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32844260
we zitten voorlopig nog in de ontwikkelingsfase, de echte productie begint volgens de Amerikanen op zijn vroegst in 2012 en de laatste berichten spreken al over 2014. Verder ben ik het met Strijder eens dat je niet zover van tevoren je al moet vastleggen op 1 toestel, zeker niet als je nu al ziet aankomen dat de JSF wel eens achterhaald zou kunnen zijn tegen de tijd dat de productie start. (als die ooit al start) één of ander testmodel kun je niet meerekenen als "productie"

Nederland hoeft zeker niet voor 2009 te beslissen hierover, laten we het dan ook vooral niet doen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 5 december 2005 @ 20:11:28 #214
14827 Kogando
Modelprutser
pi_32844319
Onzin, die JSF komt er echt wel.. dat ding vliegt al inmiddels.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  maandag 5 december 2005 @ 20:16:59 #215
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32844486
quote:
De productiefase ("Full Rate Production" (FRP)) vertraagt hiermee in totaal twee jaar en vangt aan in 2014.
staat gewoon op de mindef site .
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 5 december 2005 @ 20:17:34 #216
50671 Strijder
In Extremis
pi_32844501
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:11 schreef Kogando het volgende:
Nog steeds proefmodel. Ze worden wel steeds meer echt, maar toen hier de discussie ging over de opvolger van de F16 gold dat ook voor concurrenten van de jsf.
Natuurlijk gaat de jsf door, zoals al eerder gezegd zal het eerder chantage van de Amerikanen zijn.
Maar dat neemt niet weg dat wij ons nog eens heel erg goed moeten bezinnen over dat vliegtuig.
Untill I awake - / - Elu Elensar
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 20:22:05 #217
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32844651
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:09 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we zitten voorlopig nog in de ontwikkelingsfase, de echte productie begint volgens de Amerikanen op zijn vroegst in 2012 en de laatste berichten spreken al over 2014. Verder ben ik het met Strijder eens dat je niet zover van tevoren je al moet vastleggen op 1 toestel, zeker niet als je nu al ziet aankomen dat de JSF wel eens achterhaald zou kunnen zijn tegen de tijd dat de productie start. (als die ooit al start) één of ander testmodel kun je niet meerekenen als "productie"

Nederland hoeft zeker niet voor 2009 te beslissen hierover, laten we het dan ook vooral niet doen.
wat klets je nou???

het eerste toestel is in productie, die is volgend jaar klaar, doen ze nog wat laatste tests mee en dan komtie 2008 in dienst oid 2012 moet het eerste squadron online zijn
  maandag 5 december 2005 @ 20:23:19 #218
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32844690
dat lijkt me vrij moeilijk als er geen vliegtuigen zijn.. Waar haal je dat vandaan?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32844773
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:11 schreef Kogando het volgende:
Dat deed de comanche (stealth heli, opvolger apache) ook al wel volgens mij. Maar dat proces is al een tijdje helemaal stopgezet vanwege inmiddels alweer veroudering van de heli ofzo. Dus dat die JSF al heeft gevlogen zegt niks. En met de opkomende UAV's zou het me eerlijk gezegd niks verbazen als Amerika de stekker uit het project trekt. En dan gaat het geheid op zijn plaat. Maar goed, de tijd zal het ons leren....
Ik ben cool
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 20:32:00 #220
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32844941
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat lijkt me vrij moeilijk als er geen vliegtuigen zijn.. Waar haal je dat vandaan?
google???

of je kunt www.jsf.mil bekijken, die hebben er zelfs foto's van
quote:
F-35 Manufacturing
The first part for the first F-35 JSF aircraft was cut on 10 November 2003. Since then, thousands of parts have been coming together as the team works to complete the first (A-1) F-35. Check back for updates!

http://www.jsf.mil/gallery/gal_photo_sdd_f35manf.htm#30NOV05
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 20:35:25 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32845036
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

staat gewoon op de mindef site .
Full Rate production levert niet het eerste toestel op natuurlijk, dat wil enkel zeggen dat het vanaf dat moment lopende bandwerk is
  maandag 5 december 2005 @ 20:36:46 #222
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32845078
De kans lijkt me eigenlijk zelfs vrij groot dat we eruit gaan stappen, met name omdat het beslismoment NA de komende verkiezingen ligt. (en een kamermeerderheid voor de JSF dan hoofstwaarschijnlijk ontbreekt). Hoewel ik voor een nieuw vliegtuig ben ,ben ik ook voor uistel van de aankoopbeslissing, het is veel te vroeg je te commiteren aan 1 vliegtuig.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 5 december 2005 @ 20:38:41 #223
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32845139
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

Full Rate production levert niet het eerste toestel op natuurlijk, dat wil enkel zeggen dat het vanaf dat moment lopende bandwerk is
en jij denkt dat de partnerlanden al vliegtuigen krijgen uit de initial production fase? Als Nederland al besluit de JSF aan te schaffen, dan zal de eerste er zeker niet voor 2014 zijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 20:39:49 #224
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32845173
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:26 schreef TremorChrist het volgende:

[..]

Dat deed de comanche (stealth heli, opvolger apache) ook al wel volgens mij. Maar dat proces is al een tijdje helemaal stopgezet vanwege inmiddels alweer veroudering van de heli ofzo. Dus dat die JSF al heeft gevlogen zegt niks. En met de opkomende UAV's zou het me eerlijk gezegd niks verbazen als Amerika de stekker uit het project trekt. En dan gaat het geheid op zijn plaat. Maar goed, de tijd zal het ons leren....
Comanche was niet verouderd, maar het voegde te weinig toe tov Apache (no bang for our bucks) dus zijn ze er mee opgehouden en gaan ze de techniek in de Apache proberen te verwerken.

bij JSF is hier geen sprake van, juist vanwege de oorlog in Irak e.d. zou je eerder denken dat het toestel sneller in dienst wordt gebracht omdat het de taken van 2 of 3 vliegtuigen in 1 missie op zich kan nemen (minder vliegtuigen = minder geld/levens).

en als UAV's ooit meer worden dan veredelde verkenners dan zal dat niet in de komende 20/30 jaar gebeuren
  maandag 5 december 2005 @ 20:41:32 #225
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32845225
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:02 schreef Strijder het volgende:

[..]

Dat weet ik niet.
Op dit moment zie je in alle westerse landen dat alles zo goedkoop mogelijk moet, en daar dan nog eens 25% onder. Dus ook vliegtuigen. Misschien niet met 10 jaar, maar toch wel heel snel zal het merendeel van de menselijke onderdelen worden vervangen door "high-tech ai". Druk op de knop (natuurlijk niet van een of andere achterlijke militair, maar door de politicus met verstand van zaken...) en klaar, voor nagenoeg geen geld weer een oorlog gewonnen.
Het grappige is dat de techneuten allemaal dingen roepen over AI, terwijl die techniek nog helemaal niet uitgekristalliseerd is, en voorlopig ook nog lang niet zal zijn. Ik geef toe, het zit er wel aan te komen, maar uiteindelijk zullen het toch poppetjes zijn die het gevecht moeten doen, en niet AI-robots. Oorlogen voer je niet met robots namelijk, maar met mensen. Je kunt miljoenen robots tegen elkaar laten vechten, maar uiteindelijk komt het neer op een gevecht van poppetjes tegen elkaar. Immers: verliezen van materieel is niet zo'n drama, materieel kun je vervangen.

Er is nog een ander probleem. Niet dat Schwartsenegger nou zo'n genie is, maar heeft iemand van jullie de laatste Terminator gezien? En meer specifiek: de laatste 5 minuten, waarin de robots worden losgelaten? Zolang dat scenario niet afdoende afgedekt is denk ik niet dat er AI op het strijdgewoel wordt losgelaten. Echte AI is namelijk levensgevaarlijk.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 20:45:16 #226
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32845313
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

en jij denkt dat de partnerlanden al vliegtuigen krijgen uit de initial production fase? Als Nederland al besluit de JSF aan te schaffen, dan zal de eerste er zeker niet voor 2014 zijn.
zeg ik dat dan?
nee ... als je me woorden in de mond gaat leggen ben ik heel snel klaar met een discussie met jouw want als ik ergens een schijthekel aan heb dan is dat het wel

ik zeg enkel dat het eerste toestel al in ontwikkeling is en dat het dan ook onwaarschijnlijk is dat het project nog heel erg veel vertragingen of prijsstijgingen zal kennen
pi_32845330
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

yadayada bladiebla

en als UAV's ooit meer worden dan veredelde verkenners dan zal dat niet in de komende 20/30 jaar gebeuren
Wat denk je van UAV's die van grote hoogte een bombardemt uitvoeren? Want dat is toch grotendeels waar oorlogen op gewonnen worden, je hoort niet meer zoveel over dogfights maar genoeg over bombardementen. Dit scheelt dan ook weer minder piloten en dus minder levens.
Ik ben cool
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 20:49:11 #228
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32845426
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:45 schreef TremorChrist het volgende:

[..]

Wat denk je van UAV's die van grote hoogte een bombardemt uitvoeren? Want dat is toch grotendeels waar oorlogen op gewonnen worden, je hoort niet meer zoveel over dogfights maar genoeg over bombardementen. Dit scheelt dan ook weer minder piloten en dus minder levens.
je ze kunnen 2 hellfires meebrengen ... zolang je er niet meerdere 2000 pond bommen en luchtdoelraketten aan kan hangen en er een snelvuurkanon in kan verwerken ben ik nog niet onder de indruk.

bovendien heeft een bemand vliegtuig situational awareness en initiatief ... een UAV niet
pi_32845491
Ooit al eens gehoord van ontwikkeling, technische vooruitgang. Als Amerika zo'n toestelletje wil wat grotere ladingen kan vervoeren hebben ze die binnen een jaar de lucht in.
Ik ben cool
  maandag 5 december 2005 @ 20:53:24 #230
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32845563
mijn voorspelling is dat Nederland de beslissing tot aanschaf, die volgend jaar genomen zou worden, uitstelt naar 2009.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 20:55:37 #231
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32845636
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:51 schreef TremorChrist het volgende:
Ooit al eens gehoord van ontwikkeling, technische vooruitgang. Als Amerika zo'n toestelletje wil wat grotere ladingen kan vervoeren hebben ze die binnen een jaar de lucht in.
yeah right ... daarom vliegt F22 al sinds begin jaren 90
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 20:58:30 #232
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32845711
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
mijn voorspelling is dat Nederland de beslissing tot aanschaf, die volgend jaar genomen zou worden, uitstelt naar 2009.
ja maar jouw voorspellingen komen niet zo heel vaak uit

ik voorspel dat de eerste bestelling van 40 tot 60 toestellen volgend jaar op zijn laatst en volgende week op zijn vroegst word gedaan
pi_32845749
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:26 schreef TremorChrist het volgende:

[..]

Amerika heeft eigenlijk geen alternatief voor de F-35, de F-22 is veel te duur, en minder geschikt als multi-role fighter, de Typhoon en Rafale ed. voldoen niet aan de eisen (en Amerika koopt natuurlijk liever hun eigen bak) en de F-16 is toch ECHT aan vervanging toe.

CUAV's is nog net iets te ver weg om het gat op te vullen.

Probleem met de comanche was trouwens dat ze er steeds meer eisen aan gingen stellen (het zou eerst een lichte verkenningsheli worden, maar later kwamen er steeds meer computersystemen, sensoren, wapens, een magnetron en een koelkast, en een bubbelbad bij en dat was iets teveel..
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 21:00:57 #234
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32845782
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:59 schreef RuL0R het volgende:

[..]

Probleem met de comanche was trouwens dat ze er steeds meer eisen aan gingen stellen (het zou eerst een lichte verkenningsheli worden, maar later kwamen er steeds meer computersystemen, sensoren, wapens, een magnetron en een koelkast, en een bubbelbad bij en dat was iets teveel..
Amerikanen ...

Nederlanders zouden een koffiezetautomaat eisen
pi_32845811
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

yeah right ... daarom vliegt F22 al sinds begin jaren 90
F-22 is een karig pauperproject, ze hollen eeuwig achter de feiten aan met dat ding, hij had 5 jaar geleden al moeten vliegen, nu zijn ze continu het ontwerp aan het aanpassen om niet over een paar jaar met een al verouderde kist aan te komen zakken.
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
pi_32845848
quote:
Op maandag 5 december 2005 21:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

Amerikanen ...

Nederlanders zouden een koffiezetautomaat eisen
Is het geen idee om een senseo en een beertender in die JSF te bouwen?
Succes verzekerd, en Nederland wordt het rijkste land ter wereld
pi_32845892
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wat lul jij nou? dat ding vliegt al een tijdje hoor..
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 21:04:19 #238
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32845903
quote:
Op maandag 5 december 2005 21:01 schreef RuL0R het volgende:

[..]

F-22 is een karig pauperproject, ze hollen eeuwig achter de feiten aan met dat ding, hij had 5 jaar geleden al moeten vliegen, nu zijn ze continu het ontwerp aan het aanpassen om niet over een paar jaar met een al verouderde kist aan te komen zakken.
dat gebeurt met elk project ... onze F16's werden bij aankomst ook gelijk door gestuurd naar de fabriek voor de OCU

vliegtuigen ontwikkelen doe je nu eenmaal niet in een kwartier, dat geld ook (in grotere mate zelfs) voor UAV's
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 21:05:17 #239
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32845927
quote:
Op maandag 5 december 2005 21:02 schreef RuL0R het volgende:

[..]

Is het geen idee om een senseo en een beertender in die JSF te bouwen?
Succes verzekerd, en Nederland wordt het rijkste land ter wereld
biertender
  maandag 5 december 2005 @ 21:22:04 #240
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32846429
quote:
Op maandag 5 december 2005 21:01 schreef RuL0R het volgende:

[..]

Het probleem van de F-22 is dat de klant iedere keer dat de fabrikant het ontwerp heeft aangepast weer met nieuwe eisen komt. Eerst moest het ding boven de Sovjet-Unie kunnen opereren. Toen die wegviel moest hij Amerika kunnen verdedigen. Toen dat nogal duur bleek moest hij ook als bomb-truck ingezet kunnen worden. Toen moest hij zonder steun van Tankvliegtuigen naar Europa kunnen vliegen, etc, etc. Dat is de reden dat dat ding zo duur wordt (en het zelfde euvel speelt tot op zekere hoogte ook bij de JSF): iedere keer komen er vanuit de klant nieuwe eisen, en als uiteindelijk aan alle eisen is voldaan, dan is hij te zwaar geworden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')