http://www.nu.nl/news/636342/22/Bouw_JSF_in_gevaar.htmlquote:Bouw JSF in gevaar
Uitgegeven: 3 december 2005 07:19
Laatst gewijzigd: 3 december 2005 07:27
WASHINGTON - De ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF), het supergevechtsvliegtuig F35, waarbij ons land ook voor 857 miljoen euro is betrokken, dreigt te stranden. Het Pentagon heeft serieuze plannen om helemaal of gedeeltelijk van de bouw van het hypermoderne jachtvliegtuig af te zien, onder zware druk van de bezuinigingen op defensie in de VS.
De Amerikaanse staatssecretaris van defensie heeft dat kenbaar gemaakt aan zijn Nederlandse collega Cees van der Knaap (CDA), zo schrijft De Telegraaf zaterdag. Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken heeft bevestigd dat de Amerikanen zich wellicht uit het project terugtrekken.
De Amerikaanse heroverweging van het JSF-project is het gevolg van bezuinigingen op defensie. De uitgaven aan de oorlog in Irak, onvoorziene miljardenuitgaven door orkanen en tegenvallende belangstelling voor het vliegtuig spelen daarbij een rol. Eerder meldde ook deelnemer Noorwegen zich te 'herbezinnen' op deelname aan het project, omdat Noorse bedrijven niet de verwachte compensatieorders kregen.
Nederland heeft 857 miljoen euro gereserveerd voor het JSF-project. In de Tweede Kamer bestond verdeeldheid over de Nederlandse deelname aan de ontwikkeling van het gevechtsvliegtuig. De Kamer koos voor deelname omdat werd verwacht dat het project de industrie acht tot tien miljard euro aan tegenorders zou opleveren en een stimulans zou zijn voor de werkgelegenheid.
Er liggen iig al grote contracten bij bv Stork, die zullen toch zeker eerst afgekocht moeten worden dus een deel van het geld komt iig weer terug naar NL. Het blijft uiteraard een kwalijke zaak als het niet doorgaat aangezien er veel meer orders binnengehaald hadden moeten worden.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vraag me ten eerste af of Nederland nu zijn 800 miljoen euro terug krijgt en of er al wordt gepraat met andere fabrikanten over een ander vliegtuig. Hoe dan ook zal Nederland mooi in de aap gelogeerd zijn, want onze onderhandelingspositie zal een stuk slechter zijn.
Da's waar. Al is het natuurlijk mogelijk dat er toch al verplichtingen mee aangegaan zijn, ook al is het nog niet daadwerkelijk uitgegeven. Is er trouwens geen boeteclausule voor terugtrekkende deelnemers?quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:45 schreef Dante_A het volgende:
De vraag is hoeveel van die 800 miljoen al betaald is. Waarschijnlijk is het grootste deel alleen gereserveerd om te gaan gebruiken later in het proces. Grote kans dat een fors deel van het geld NL nog niet heeft verlaten.
Jan M ookquote:Op zaterdag 3 december 2005 11:46 schreef QyRoZ het volgende:
Pim had gelijk.
Dat geldt natuurlijk alleen voor andere deelnemers en niet voor de US of A. Vergelijk het maar met internationale regels, daar hoeft de USA zich ook niet aan te houden. Handig, zo'n uitzonderingspositie.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:49 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Is er trouwens geen boeteclausule voor terugtrekkende deelnemers?
Ik ben al lang blij dat ze eindelijk iets doen om dat begrotingstekort aan te pakken. Nu nog terugtrekken uit Irak en ze kunnen hun wonden gaan likken. En hopelijk ooit in de toekomst weer een keer een sluitende begroting maken.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:52 schreef Kjew het volgende:
Doet me denken aan die docu "De dag dat de dollar valt". Misschien een beetje vergezocht, maar dit is toch wel een pittige beslissing...
Ik weet niet of dat nou een reden is om blij te zijn, want of hier sprake is van goede wil, betwijfel ik... Ik denk eerder dat ze niet meer "kunnen"... Gevaarlijk en "een beetje eng"; een grootmacht "in het nauw"...quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:53 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Ik ben al lang blij dat ze eindelijk iets doen om dat begrotingstekort aan te pakken. Nu nog terugtrekken uit Irak en ze kunnen hun wonden gaan likken. En hopelijk ooit in de toekomst weer een keer een sluitende begroting maken.
F22 kost 200 miljoen per stuk.quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:05 schreef MouseOver het volgende:
Waar willen ze nu zelf hun bejaard rakende luchtvloot eigenlijk mee vervangen? Die f22 was toch alleen geschikt voor luchtoverwicht? De bestaande vliegtuigen zijn dan misschien nog niet ontzettend verouderd maar ze hebben wel al een hele leeftijd. Zoiets kun je ook niet straffeloos te lang rekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |