abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 december 2005 @ 11:33:49 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32776406
Volgens diverse berichten zijn de Amerikanen van plan om de stekker uit het JSF programma te zetten. Te duur en het levert uiteindelijk te weinig op, zo is de trend.
quote:
Bouw JSF in gevaar

Uitgegeven: 3 december 2005 07:19
Laatst gewijzigd: 3 december 2005 07:27

WASHINGTON - De ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF), het supergevechtsvliegtuig F35, waarbij ons land ook voor 857 miljoen euro is betrokken, dreigt te stranden. Het Pentagon heeft serieuze plannen om helemaal of gedeeltelijk van de bouw van het hypermoderne jachtvliegtuig af te zien, onder zware druk van de bezuinigingen op defensie in de VS.

De Amerikaanse staatssecretaris van defensie heeft dat kenbaar gemaakt aan zijn Nederlandse collega Cees van der Knaap (CDA), zo schrijft De Telegraaf zaterdag. Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken heeft bevestigd dat de Amerikanen zich wellicht uit het project terugtrekken.

De Amerikaanse heroverweging van het JSF-project is het gevolg van bezuinigingen op defensie. De uitgaven aan de oorlog in Irak, onvoorziene miljardenuitgaven door orkanen en tegenvallende belangstelling voor het vliegtuig spelen daarbij een rol. Eerder meldde ook deelnemer Noorwegen zich te 'herbezinnen' op deelname aan het project, omdat Noorse bedrijven niet de verwachte compensatieorders kregen.

Nederland heeft 857 miljoen euro gereserveerd voor het JSF-project. In de Tweede Kamer bestond verdeeldheid over de Nederlandse deelname aan de ontwikkeling van het gevechtsvliegtuig. De Kamer koos voor deelname omdat werd verwacht dat het project de industrie acht tot tien miljard euro aan tegenorders zou opleveren en een stimulans zou zijn voor de werkgelegenheid.
http://www.nu.nl/news/636342/22/Bouw_JSF_in_gevaar.html

Ik vraag me ten eerste af of Nederland nu zijn 800 miljoen euro terug krijgt en of er al wordt gepraat met andere fabrikanten over een ander vliegtuig. Hoe dan ook zal Nederland mooi in de aap gelogeerd zijn, want onze onderhandelingspositie zal een stuk slechter zijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32776482
Dit betekent dus het einde van het JSF project, mochten de amerikanen zich terugtrekken. Welke andere opties heeft Nederland dan ter vervanging van de JSF? Ik dacht dat de andere opties door defensie van de hand gewezen waren omdat ze kwalitatief toch een stuk minder waren dan de toekomstige JSF.
  zaterdag 3 december 2005 @ 11:38:50 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32776519
Na het fiasco van de 'tegenorders' nu dus de stekker eruit. Dag 800 miljoen. Want is er iemand die ook maar voor een minuut gelooft dat we die centen terugkrijgen? Misschien leert de Regering nu eens , dat het niet slim is om jezelf zo in te willen likken bij Amerika dat je een vliegtuig koopt op basis van beloften en tekeningen, maar dat je wacht tot het ding ook echt bestaat.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_32776528
Als dit inderdaad gaat gebeuren, is het wederom een teken van Amerikaanse onbetrouwbaarheid.
pi_32776535
De JSF zou bij het op de markt komen ook al verouderd zijn!
Dit is waar de tegenstanders ook al bang om waren.
VS bedankt. het geld had Nederland veel beter kunnen besteden.
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
pi_32776550
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vraag me ten eerste af of Nederland nu zijn 800 miljoen euro terug krijgt en of er al wordt gepraat met andere fabrikanten over een ander vliegtuig. Hoe dan ook zal Nederland mooi in de aap gelogeerd zijn, want onze onderhandelingspositie zal een stuk slechter zijn.
Er liggen iig al grote contracten bij bv Stork, die zullen toch zeker eerst afgekocht moeten worden dus een deel van het geld komt iig weer terug naar NL. Het blijft uiteraard een kwalijke zaak als het niet doorgaat aangezien er veel meer orders binnengehaald hadden moeten worden.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_32776616
Als dit waar is dan blijkt maar weer dat die gasten in Den Haag voor de zoveelste keer geld weggooien van de burger. Koop gewoon die moderne en onverwoestbare russische vliegtuigen, spotgoedkoop en je haalt de band met rusland er enorm mee op. Amerika is passée, Rusland rules.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32776620
Eens even peilen of er nog steeds zoveel voorstanders zijn. Sp3c, waar blijf je?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  zaterdag 3 december 2005 @ 11:45:28 #9
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_32776657
De vraag is hoeveel van die 800 miljoen al betaald is. Waarschijnlijk is het grootste deel alleen gereserveerd om te gaan gebruiken later in het proces. Grote kans dat een fors deel van het geld NL nog niet heeft verlaten.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_32776678
Pim had gelijk.
For great justice!
  zaterdag 3 december 2005 @ 11:49:58 #11
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32776752
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:45 schreef Dante_A het volgende:
De vraag is hoeveel van die 800 miljoen al betaald is. Waarschijnlijk is het grootste deel alleen gereserveerd om te gaan gebruiken later in het proces. Grote kans dat een fors deel van het geld NL nog niet heeft verlaten.
Da's waar. Al is het natuurlijk mogelijk dat er toch al verplichtingen mee aangegaan zijn, ook al is het nog niet daadwerkelijk uitgegeven. Is er trouwens geen boeteclausule voor terugtrekkende deelnemers?
Vampire Romance O+
pi_32776810
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:46 schreef QyRoZ het volgende:
Pim had gelijk.
Jan M ook
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_32776818
Doet me denken aan die docu "De dag dat de dollar valt". Misschien een beetje vergezocht, maar dit is toch wel een pittige beslissing...
pi_32776820
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:49 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Is er trouwens geen boeteclausule voor terugtrekkende deelnemers?
Dat geldt natuurlijk alleen voor andere deelnemers en niet voor de US of A. Vergelijk het maar met internationale regels, daar hoeft de USA zich ook niet aan te houden. Handig, zo'n uitzonderingspositie.
For great justice!
pi_32776835
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:52 schreef Kjew het volgende:
Doet me denken aan die docu "De dag dat de dollar valt". Misschien een beetje vergezocht, maar dit is toch wel een pittige beslissing...
Ik ben al lang blij dat ze eindelijk iets doen om dat begrotingstekort aan te pakken. Nu nog terugtrekken uit Irak en ze kunnen hun wonden gaan likken. En hopelijk ooit in de toekomst weer een keer een sluitende begroting maken.
For great justice!
pi_32776911
Ach, een supermacht op haar retour moet gekke dingen gaan doen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_32777045
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:53 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Ik ben al lang blij dat ze eindelijk iets doen om dat begrotingstekort aan te pakken. Nu nog terugtrekken uit Irak en ze kunnen hun wonden gaan likken. En hopelijk ooit in de toekomst weer een keer een sluitende begroting maken.
Ik weet niet of dat nou een reden is om blij te zijn, want of hier sprake is van goede wil, betwijfel ik... Ik denk eerder dat ze niet meer "kunnen"... Gevaarlijk en "een beetje eng"; een grootmacht "in het nauw"...
  zaterdag 3 december 2005 @ 12:05:00 #18
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32777103
Waar willen ze nu zelf hun bejaard rakende luchtvloot eigenlijk mee vervangen? Die f22 was toch alleen geschikt voor luchtoverwicht? De bestaande vliegtuigen zijn dan misschien nog niet ontzettend verouderd maar ze hebben wel al een hele leeftijd. Zoiets kun je ook niet straffeloos te lang rekken.
Vampire Romance O+
  zaterdag 3 december 2005 @ 12:07:17 #19
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32777161
de f16 en f15 worden nog gewoon nieuw geproduceerd en voldoen qua concept nog prima. ook daar kun je de nieuwsete electronia in zetten.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32777336
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 12:05 schreef MouseOver het volgende:
Waar willen ze nu zelf hun bejaard rakende luchtvloot eigenlijk mee vervangen? Die f22 was toch alleen geschikt voor luchtoverwicht? De bestaande vliegtuigen zijn dan misschien nog niet ontzettend verouderd maar ze hebben wel al een hele leeftijd. Zoiets kun je ook niet straffeloos te lang rekken.
F22 kost 200 miljoen per stuk.
For great justice!
  zaterdag 3 december 2005 @ 12:18:49 #21
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_32777425
Nog even doorvliegen met de F-16's dan maar.
The Internets, I needs it..
  zaterdag 3 december 2005 @ 12:21:00 #22
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_32777473
Okay, en kunnen we dan het resterende bedrag in opvoeding en onderwijs stoppen?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zaterdag 3 december 2005 @ 12:21:41 #23
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32777487
of nieuwe bestellen. het gaat erom dat het airframe op een gegeven moment op is. Er komen haarscheurtjes en ontstaan andere problemen. Je zal toch moeten vervangen op een gegeven moment. Maargoed, zoals al eerder gezegd is dat moment nog lang niet daar. Het besluit de JSF aan te willen schaffen was nogal prematuur.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32777509
Gewoon Spitfires gaan produceren

ontopic:

Voor de kenners: is een F16 nou zo achterhaald? Zou zo'n JSF 1,5x zo snel vliegen, raketten op 2x zo'n grote afstand afvuren etc?

En die miljarden die het zou opleveren aan werkgelegenheid, is dat al meegenomen in de financien of zou dat meer een extraatje zijn? Want als dat niet doorgaat, dan lijkt me dat toch een fikse tegenvaller.
  zaterdag 3 december 2005 @ 12:26:56 #25
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32777602
jsf is trager zelfs en minder wendbaar. Het is de geavanceerde electronicje snufjes en mindere zichtbaarheid op de radar die het toestel op papier interessant maken. onder de JSF gaan dezelfde raketten en bommen als onder een F16, dat is ook een belangrijke reden geweest om voor de JSF te kiezen en niet voor de concurrenten.

Maargoed, nu blijkt het gevaar van het kiezen voor een vliegtuig op papier. In het artikel wordt over een overweging gesproken, het staat nog niet vast dat de Amerikanen zich ook echt terug gaan trekken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')