Bron: TT pag 192quote:LIMA Peru wil oude Inca-schatten terug
van de Yale Universiteit in Amerika.De
4900 kunstvoorwerpen zijn volgens Peru
in 1916 uitgeleend en daarna niet meer
teruggegeven.
Het gaat om keramiek,bewerkte metalen,
kleden en menselijke beenderen uit de
Inca-stad Machu Picchu.Deze stad werd
in 1911 ontdekt door de Amerikaan Hiram
Bingham.Hij nam de voorwerpen mee naar
huis.Later kwamen ze terecht bij de
Yale Universiteit.
De universiteit is niet van plan om de
kunstschatten terug te geven.Ze zegt de
rechtmatige eigenaar te zijn.Peru maakt
er nu een rechtszaak van.
Mij is verteld dat ze destijds zijn meegenomen voor historisch onderzoek. De gidsen in MP zijn erg positief over Bingham, maar dat heeft vast zo zijn redenen. Hier wordt nu aangegeven dat Peru heeft aangegeven dat de zaken uitgeleend zijn.quote:.De
4900 kunstvoorwerpen zijn volgens Peru
in 1916 uitgeleend en daarna niet meer
teruggegeven.
Al sinds 1916 wisten ze dat die schatten daar lagen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:52 schreef StefanP het volgende:
Ja, dat zou goed kunnen. Even iets uit de kast trekken om ergens anders de aandacht van af te leiden. Waarschijnlijk had geen haan er anders naar gekraaid, maar nu kan het mooi een ander doel dienen. Als ze er overigens de afgelopen decennia gewoon van wisten dat die spullen in de VS lagen, dan moeten ze ook niet zeiken. Tenzij die schatten nu "ineens boven water zijn gekomen" is het behoorlijk verjaard lijkt me.
Hehe ja inderdaad. Maar niet alleen boven het Midden-Oosten en Egypte hoor. Ook boven Griekenland, China, Mexico en ga zo nog maar even door. Dit verhaal lijkt inderdaad veel op de verhalen rond het British Museum in Londen. Die krijgen ook constant verzoeken van landen om (kunst)schatten te retourneren. Vooral van de Griekse regering die de beelden van de Akropolis terug wil hebben. De vrouw die mij daar rondleidde vertelde echter dat dit nooit zal gebeuren omdat het beleid van het museum nu eenmaal is dat ze niets teruggeven, met de uitleg dat zijn de eerlijke vinders zijn. Voor zover ik weet heeft het British Museum ook nog nooit een rechtzaak hierover verloren, als die er al geweest zijn.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:00 schreef Hallulama het volgende:
Nou nog effe die Britse musea ondersteboven houden en leegschudden boven het Midden-Oosten en Egypte
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |