abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32774335
quote:
LIMA Peru wil oude Inca-schatten terug
van de Yale Universiteit in Amerika.De
4900 kunstvoorwerpen zijn volgens Peru
in 1916 uitgeleend en daarna niet meer
teruggegeven.

Het gaat om keramiek,bewerkte metalen,
kleden en menselijke beenderen uit de
Inca-stad Machu Picchu.Deze stad werd
in 1911 ontdekt door de Amerikaan Hiram
Bingham.Hij nam de voorwerpen mee naar
huis.Later kwamen ze terecht bij de
Yale Universiteit.

De universiteit is niet van plan om de
kunstschatten terug te geven.Ze zegt de
rechtmatige eigenaar te zijn.Peru maakt
er nu een rechtszaak van.
Bron: TT pag 192

Denken jullie dat dit kansrijk is? Ik kan het me haast niet voorstellen eigenlijk. Natuurlijk heeft Bingham de boel leeggeroofd daar, maar in principe is hij wel de "eerlijke vinder" natuurlijk.... Hadden ze hem destijds maar moeten verbieden om die spullen mee te nemen naar de VS?

Het is best hard te maken dat Peru de rechtmatige eigenaar is van deze spullen, maar ze hebben uiteindelijk wel zelf deze spullen "uitgeleend"....

[ Bericht 4% gewijzigd door CherrymoonTraxx op 04-12-2005 16:45:29 ]
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_32774386
Ik zie eigenlijk het stuk niet waar staat dat ze uitgeleend zijn. Heeft hij ze zelf meegenomen zonder medeweten van Peru?

Wie er gelijk heeft... pfoeh. Voor beide kanten valt iets te zeggen. Het is natuurlijk niet netjes om zomaar dat soort waardevolle (vanuit geschiedenisoogpunt dan) zaken mee te nemen, maar hij heeft het toch echt zelf gevonden.

Mocht er destijds goedkeuring gegeven zijn zonder de expliciete vermelding dat het maar een uitleen voor X jaar gold, dan heeft Peru gelijk. Zo niet, dan vind ik dat het spul maar lekker moet blijven liggen bij de universiteit.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_32774396
quote:
.De
4900 kunstvoorwerpen zijn volgens Peru
in 1916 uitgeleend en daarna niet meer
teruggegeven.
Mij is verteld dat ze destijds zijn meegenomen voor historisch onderzoek. De gidsen in MP zijn erg positief over Bingham, maar dat heeft vast zo zijn redenen. Hier wordt nu aangegeven dat Peru heeft aangegeven dat de zaken uitgeleend zijn.

Dan hadden ze die spullen ook vast wel wat eerder terug kunnen vragen. Het lijkt me een populistische zet van Choledo om weer wat meer steun te krijgen. Hij heeft de wind nu toch al wat mee en dit soort dingen doen het altijd goed. Zeker als het gaat om spullen waarvan Peru in principe de rechtmatige eigenaar is en als men kan zeuren over Amerikanen....
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_32774591
Ja, dat zou goed kunnen. Even iets uit de kast trekken om ergens anders de aandacht van af te leiden. Waarschijnlijk had geen haan er anders naar gekraaid, maar nu kan het mooi een ander doel dienen. Als ze er overigens de afgelopen decennia gewoon van wisten dat die spullen in de VS lagen, dan moeten ze ook niet zeiken. Tenzij die schatten nu "ineens boven water zijn gekomen" is het behoorlijk verjaard lijkt me.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 3 december 2005 @ 11:00:06 #5
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_32775830
Nou nog effe die Britse musea ondersteboven houden en leegschudden boven het Midden-Oosten en Egypte
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_32776275
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:52 schreef StefanP het volgende:
Ja, dat zou goed kunnen. Even iets uit de kast trekken om ergens anders de aandacht van af te leiden. Waarschijnlijk had geen haan er anders naar gekraaid, maar nu kan het mooi een ander doel dienen. Als ze er overigens de afgelopen decennia gewoon van wisten dat die spullen in de VS lagen, dan moeten ze ook niet zeiken. Tenzij die schatten nu "ineens boven water zijn gekomen" is het behoorlijk verjaard lijkt me.
Al sinds 1916 wisten ze dat die schatten daar lagen.
pi_32776297
Omg, ninjaloot!
pi_32776317
T gebeurt toch wel vaker dat landen hun kunstschatten terug vragen? En ik hoor ook nog wel eens dat dat lukt. Dus wie weet, misschien lukt het nu ook wel.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_32776333
Ze hebben wel gelijk, het is belachelijk dat als jie iets maar een lange tijd in huis houdt, het je eigendom wordt.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32800127
Het is de vraag onder welke conditie het is "uitgeleend". Bij mijn weten heeft Bingham het gewoon meegenomen in het kader van "historisch onderzoek".
  zondag 4 december 2005 @ 12:15:09 #11
22944 Breetai
....Relax....
pi_32803307
Ik vind dat het uitlenen aan Amerika sinds 1916 toch al een aardige tijd duurt.
"I’ll renounce cynicism when it ceases having predictive powers" -- @devbisme
pi_32891259
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:00 schreef Hallulama het volgende:
Nou nog effe die Britse musea ondersteboven houden en leegschudden boven het Midden-Oosten en Egypte
Hehe ja inderdaad. Maar niet alleen boven het Midden-Oosten en Egypte hoor. Ook boven Griekenland, China, Mexico en ga zo nog maar even door. Dit verhaal lijkt inderdaad veel op de verhalen rond het British Museum in Londen. Die krijgen ook constant verzoeken van landen om (kunst)schatten te retourneren. Vooral van de Griekse regering die de beelden van de Akropolis terug wil hebben. De vrouw die mij daar rondleidde vertelde echter dat dit nooit zal gebeuren omdat het beleid van het museum nu eenmaal is dat ze niets teruggeven, met de uitleg dat zijn de eerlijke vinders zijn. Voor zover ik weet heeft het British Museum ook nog nooit een rechtzaak hierover verloren, als die er al geweest zijn.
pi_33014763
Zo wacht India ook al jaren op alle schatten die door de Engelsen zijn geroofd ten tijde van de kolonialisatie. Het begrip "eerlijke vinder" is dan in deze heel dubieus te noemen. India heeft bijvoorbeeld meerdere malen aangegeven de Kohinoor diamant te retouneren alsmede de edelstenen die uit de Taj Mahal zijn geroofd ... maken nu deel uit van de Engelse kroonjuwelen ... Maar het heeft tot nog toe niet mogen baten .

[ Bericht 10% gewijzigd door LuxXxie op 12-12-2005 14:55:26 (Typo) ]
:: Ethiek is zo flexibel als elastiek ::
pi_33023630
Ik denl dat die schatten voorlopig veiliger zijn in de US. Toen ik de shit-trail liep was er net een opname geweest voor een commercial van Budweiser. Daarbij was een stapen lampen precies op de meest belangrijke steen van de Machu Pichu terecht gekomen waarbij er een flink stuk vanaf was gebroken. In een woestijn waaiden de haren van indianen die daar al 5000 jaar in de grond zitten vrolijk rond. Echt een zooitje )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')