Vanzelfsprekend begin je klein, heb je een een bedrag die je in het bedrijfje (gevestigd in je eigen slaapkamer) kan stoppen. En dan? Dan moet je artiesten tekenen enzo... Hoe gaat dat nou eigenlijk precies in z'n werk? Ook met belasting betalen enzo... Ik ben benieuwd...
ik heb het verhaal van mental theo ergens gelezen, die heeft een klein labeltje
miss dat je daarover iets kan vinden, dat je wat op weg helpt?
quote:Zou ik persoonlijk aan iemand met een eigen platenlabel vragen. Die wil vast wel advies geven.
Op woensdag 14 november 2001 20:17 schreef Xhorder het volgende:
Ik zat laatst met wat vrienden te praten en we kwamen op het onderwerp een eigen platenlabel beginnen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit in z'n werk gaat. Iemand hier ervaring ofzo?Vanzelfsprekend begin je klein, heb je een een bedrag die je in het bedrijfje (gevestigd in je eigen slaapkamer) kan stoppen. En dan? Dan moet je artiesten tekenen enzo... Hoe gaat dat nou eigenlijk precies in z'n werk? Ook met belasting betalen enzo... Ik ben benieuwd...
quote:uhm... THANKS
Zou ik persoonlijk aan iemand met een eigen platenlabel vragen. Die wil vast wel advies geven.
SUC6
ik gok dat er vast wel iemand is op dit megagrote forum die er ervaring mee heeft
Er zit een maar aan: Er zijn regels voor musici en producenten, waaraan je je moet houden indien ze van toepassing zijn. De prijzen voor je cd's bepaal je wel zelf.
Een tweede maar kan de economisch terugval van dit moment zijn: zorg dat je niet te duur bent.
Ik raad je echt heel goed aan om eerst een degelijk bedrijfsplan/ marketingplan te schrijven waarin je je doelen bepaalt, zo heb je ook over een tijdje nog een richtlijn voor jezelf, en evt. voor de bank en de belastingdienst. Veel suc6
Maar qua inschrijfgeld bij de KvK en belasting hoef je je niet druk te maken; dat is een schijntje! Tuurlijk, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt: maak er een BV'tje van. Heeft zo zijn voordelen, maar je hebt er wel ee fokkin startkapitaaltje voor nodig.
Wij (een paar bevriende, lokale bands) hebben een label opgericht (Black Death Records) omdat we idd nergens anders aan de bak kwamen ( ), maar ook omdat het in mijn woonplaats (Roosendaal) totaal ontbreekt aan artiesteninfrastructuur. Het is overigens (nog) geen producerend label hoor; maar Black Death brengt de opname wel uit, en we hebben gemerkt dat je met een label op je cd een doos vol contacten binnenhaalt!
Suc7
Een vriend van mij heeft een techno en een trance platenlabel gehad. Maar dat was zeker geen vetpot. Het is wel tof om te doen, als je je eigen muziek en die van vrienden wilt uitbrengen.
En volgens mij is het inderdaad niet zo moeilijk, alleen moet je wel een klein beetje geld hebben. Alhoewel ik inschat dat dat niet meer dan enkele duizenden guldens hoeft te zijn, en zeker geen tienduizenden.
Veel succes in ieder geval.
Je kan ook ff in wat goeie platenzaken navragen of zij een eigen label hebben en hoe ze daar mee zijn begonnen enzo.. Clone in Rotterdam en RushHour in A'dam hebben in ieder geval eigen labels dacht ik en daar werken ook wel relaxte mensen..
Om wat voor muziek gaat t trouwens?
quote:Geen idee nog. Ik heb ook nog geen serieuze plannen, het is nog maar een ideetje.
Wat voor muziekstijl wil je eigenlijk gaan uitbrengen, Xhorder?
Maar alvast bedankt voor de tips iedereen..
quote:Is vinyl niet goedkoper in de winkel dan cd's? Dat dacht ik eigenlijk...
Als je vinyl wilt gaan uitbrengen mag je wel een aardig startkapitaaltje hebben volgens mij, platen persen is super duur.
Oprichten van een BV is kolder en kost je 40 ruggen. Pure onzin dus. Zorg dat je een studio bereid vindt die een dergelijke deal met je wilt maken. (goed zoeken, want ze zijn er wel degelijk). Breng het onder je eigen labeltje uit en ga de platenzaken langs met de vraag of ze 10 albums in hun schappen willen leggen in ruil voor x-procent van de opbrengst ofzo.
Tip is al eerder gegeven: radiostations. Bombardeer ze met promo's. Ze krijgen er tienallen per week binnen, weet ik. Maar je zult net mazzel hebben en een stukje airtime krijgen.
Probeer zowieso met 1 of 2 bands in zee te gaan die flink aan de weg timmeren (en wellicht al bij een boekingskantoor aangesloten zijn). Jij, als label, zult er hoogstwaarschijnlijk niets aan verdienen, tenzij je een kei bent in distributie. En dat is nou net het knelpunt.
Labeltje oprichten, bands zoeken, pr voeren is geen punt. Maar de cd's slijten en er een paar knaken aan overhouden is zelden of nooit een realistische gedachte.
Steek er dus niet teveel geld in, en praat eens met mensen die dit al doen, of ook op het punt staan om dit te doen.
Zorg dat je wat documentatie krijgt en adressen.
SPN bijvoorbeeld (Stichting Popmuziek Nederland). Deze hebben boeken vol met bedrijven in deze branche, bands, podia, de hele meuk.
SPN
Wibautstraat 214
1091 GS Amsterdam
020-6682255
Ze zullen ook wel een website hebben denk ik (spn.nl ofzow)
KvK-technisch moet je nog niets eens aan gaan denken.
Zet de boel eerst eens op een rijtje:
1. Waarom een eigen label?
2. Welke genre/welke bands
3. Puur opnames of ook boekingen (boekingen heb ik 3 jaar lang gedaan en kan je aardig wat opleveren als je een beetje wegwijs bent)
4. Wil je zelf gaan recorden?
5. Heb je de boel daarvoor in huis?
Uit de losse pols dus een aantal dingetjes waar je misschien eerst over moet gaan nadenken.
In Januari heb je het Noorderslag festival in Groningen. Daar heb je ook twee dagen seminars en lezingen van bekende bands, pluggers, A&R managers, podia, radiostations. Zeer de moeite waard om naar toe te gaan. (Ook als je geen eigen bedrijfje wilt beginnen) Vooral de discussies tussen bands en dj's zijn enorm vermakelijk. (*Denkt aan discussie tussen Rob Stenders en Def P (Osdorp P.) over het feit waarom Nederlandsche bands zo weining gedraaid worden op 3FM. Hillarisch!!
Maargoed, ik wens je veel succes en ik denk maar zo: 'Niet geschoten is altijd mis!'
quote:Die vriend van mij, die een platenlabeltje heeft gehad, vertelde dat je, als je 500 platen perst, en ze allemaal verkoopt net quitte speelt. Als je 1000 platen perst, en ze allemaal verkoopt dan begin je winst te maken. Maar dat betekent wel dat je een redelijk hitje in de discotheken moet hebben wil je in Nederland 1000 platen verkopen.
Op woensdag 14 november 2001 20:51 schreef Kid_RisK het volgende:
Als je vinyl wilt gaan uitbrengen mag je wel een aardig startkapitaaltje hebben volgens mij, platen persen is super duur.
Overigens geld bovenstaand verhaal als je nog geld moet afdragen aan een artiest de de muziek maakt. Je houdt natuurlijk meer geld over als je je eigen muziek gaat persen.
quote:Inkoop (2 jaar geleden) kostte een cd (advies verkoop fl. 42,95) gemiddeld fl. 23,50 inkoop (ex BTW). Dan kun je misschien wel een schatting maken wat er van die 23,50 nog af moet;
Op woensdag 14 november 2001 21:45 schreef IntroV het volgende:[..]
Overigens geld bovenstaand verhaal als je nog geld moet afdragen aan een artiest de de muziek maakt. Je houdt natuurlijk meer geld over als je je eigen muziek gaat persen.
1. Studiokosten + ontwerp cd/hoes
2. Platenlabel wil ook centjes
3. Boekingskantoor ook
4. Belasting helemaal
5. En wellicht vergeet ik het één en ander
De rest is voor de artiest(en)
Kortom: -branche met
-marges
Zie de veronica gids van volgende week, dan kan je er
zelfs eentje laten persen....ergens in Rotterdam
wel op afspraak...
quote:Inderdaad, zeer informatief. Thanks!
Kedocs weet waar de klepel hangt! Met jouw verhaal zou xhorder wel degelijk wat moeten kunnen! Well done!
Oh, kreeg wel een interessante mail van een vriend van mij (amerikaan), die er ook wel interesse in had en een mail had gestuurd naar een kennis bij een klein metal labeltje (The End records). Zie hier de reactie van het label:
Any way, you want to open a indie label, that's a cool idea, very hard work
though. The printing expenses are very expensive in the US, not as in
Europe, printing booklets is something that you have to sell you leg to
afford, of course, it just a matter of how many pages, quality, copies
etc..
it's almost impossible to print Digipaks here, this is why most of the
"Made
in USA" releases are Jewel cases! you can print around 600 booklets for 500
dollars, maybe even more, the CD is anther story as you have to print
limited quantity to get the Glass master free of charge, otherwise you have
to pay for this as well and it's very expensive, in fact, some places
doesnt
do it and they have to send the master to anther place who making this.
Don't forget that you have to pay for everything in advance! unless your
friend's father is the owner of the factory..:-)
The prices should include all the expenses, (printing, advance, promotion,
royalties) plus at list 30% prophet, it will be hard to get distribution in
USA, of course that you can open a web site with mail order and just trade
for your releases, distribution is something that hard to find, we've been
looking for good distribution for a long time and as a part of the contract
we obligate to do x advertisements, radio campaign etc.. you can always
contact a small label / distribution who support the underground and they
usually just making your product available in all the data bases.
To get a deal with a band is just a nightmare. (I hope I'm not bringing you
down...),. we paying advance payments for all our bands before they
entering
the studio, the payment should cover the expenses, also, the band usually
want to choose a graphic design to do the cover art, good artist take
approx
$500 per cover.. also, if you want to make an album, try to record it out
of
the country, the studio expenses are just to expensive here, try Norway,
Czech, even Mexico. (by the way, you can print good booklets for really
price in Germany & Czech republic), if you have a well known band (like
Ulver for example) they will ask for Royalties report every 3 mounts, (it
different but..) then you should pay a % of your prophet to the band.
Advertising cost approx $200 / $2000, its changing with the size of the
magazine and radio promotion is between $1500 / $2000 but you have to
remember that you need to send 200 promo's and it's approx 200 x $1.26
shipping.
That;s all I can think of at the moment, to open a label will be very hard
at the beginning but it's a lot of fun, plus my points it if you open a
label as a business as we're.. we eating, living and shitting The End
Records and we have to spend every dime to make this work.. of course that
we'll support you with everything you need! you know us!
I hope this info useful.. let me know if you need more points.
Best Regards!
Tomer
The End Records
[edit] Heb ff voor de grap uitgerekend. 1000 platen met full color label en cover kom ik uit op 5.10 gulden inclusief alles :p
[Dit bericht is gewijzigd door Kaos op 15-11-2001 20:17]
quote:Xhorder, het gaat misschien vlotter als je antwoord geeft op mijn vragen
Op donderdag 15 november 2001 19:39 schreef Xhorder het volgende:[..]
Inderdaad, zeer informatief. Thanks!
Oh, kreeg wel een interessante mail van een vriend van mij (amerikaan), die er ook wel interesse in had en een mail had gestuurd naar een kennis bij een klein metal labeltje (The End records). Zie hier de reactie van het label:
Any way, you want to open a indie label, that's a cool idea, very hard work
though. The printing expenses are very expensive in the US, not as in
Europe, printing booklets is something that you have to sell you leg to
afford, of course, it just a matter of how many pages, quality, copies
etc..
it's almost impossible to print Digipaks here, this is why most of the
"Made
in USA" releases are Jewel cases! you can print around 600 booklets for 500
dollars, maybe even more, the CD is anther story as you have to print
limited quantity to get the Glass master free of charge, otherwise you have
to pay for this as well and it's very expensive, in fact, some places
doesnt
do it and they have to send the master to anther place who making this.
Don't forget that you have to pay for everything in advance! unless your
friend's father is the owner of the factory..:-)The prices should include all the expenses, (printing, advance, promotion,
royalties) plus at list 30% prophet, it will be hard to get distribution in
USA, of course that you can open a web site with mail order and just trade
for your releases, distribution is something that hard to find, we've been
looking for good distribution for a long time and as a part of the contract
we obligate to do x advertisements, radio campaign etc.. you can always
contact a small label / distribution who support the underground and they
usually just making your product available in all the data bases.To get a deal with a band is just a nightmare. (I hope I'm not bringing you
down...),. we paying advance payments for all our bands before they
entering
the studio, the payment should cover the expenses, also, the band usually
want to choose a graphic design to do the cover art, good artist take
approx
$500 per cover.. also, if you want to make an album, try to record it out
of
the country, the studio expenses are just to expensive here, try Norway,
Czech, even Mexico. (by the way, you can print good booklets for really
price in Germany & Czech republic), if you have a well known band (like
Ulver for example) they will ask for Royalties report every 3 mounts, (it
different but..) then you should pay a % of your prophet to the band.Advertising cost approx $200 / $2000, its changing with the size of the
magazine and radio promotion is between $1500 / $2000 but you have to
remember that you need to send 200 promo's and it's approx 200 x $1.26
shipping.That;s all I can think of at the moment, to open a label will be very hard
at the beginning but it's a lot of fun, plus my points it if you open a
label as a business as we're.. we eating, living and shitting The End
Records and we have to spend every dime to make this work.. of course that
we'll support you with everything you need! you know us!I hope this info useful.. let me know if you need more points.
Best Regards!
Tomer
The End Records
quote:Nou, leek me wel interessant voor deze thread. Wat waren je vragen dan? Deze?
Xhorder, het gaat misschien vlotter als je antwoord geeft op mijn vragenQuoten kan iedereen, en jouw quote zet echt geen zolen aan de dijk (no offence)
1. Waarom een eigen label?
2. Welke genre/welke bands
3. Puur opnames of ook boekingen (boekingen heb ik 3 jaar lang gedaan en kan je aardig wat opleveren als je een beetje wegwijs bent)
4. Wil je zelf gaan recorden?
5. Heb je de boel daarvoor in huis?
1. Muziek is m'n leven, het zou leuk zijn om er iets meer mee te doen dan alleen luisteren. (instrument bespelen ben ik niet echt een kei in en zingen lukt me ook niet, dus een band is geen goede keus ) Nou weet ik dat dat wel een standaard antwoord is, maar goed.. ik vind het ook tof om andere mensen bekend te maken met de muziek die ik goed vind. En tja, als je een eigen labeltje hebt verkoop je muziek die jij goed vind...
2. Genre en bands ben ik nog niet uit. Ik heb een nogal brede smaak. Maar ik denk niet dat ik voor de metal ga, die markt is al aardig overspoelt vind ik
3. Puur opnames (later kan je boekingen ook zelf gaan doen eventueel)
4 en 5. Studio's boeken moet wel lukken. Het betalen is natuurlijk weer een verhaal apart. Ik ben geen producer, dus daar huur je iemand voor in...
Iets wat ik wel kan is vormgeven... heh, daar kun je op uitsparen (en dat is vaak ook veel geld).
Natuurlijk is dit nog maar een klein ideetje van mij. Ik heb voorlopig nog geen grote plannen om iets te beginnen. Maar de interesse heb ik wel. In ieder geval bedankt voor de perfecte uitleg... daar heb ik echt wat aan
Daarna zou ik als ik jou was een ondernemingsplan gaan maken en alles stap voor stap uitwerken, dus alles wat er moet gebeuren en de kosten daarvan. Zorg dat je in contact komt met de bedrijven waar je eventueel mee gaat samenwerken en vraag offerte aan, dus de platenpers, distributie, platenzaken etc. Wanneer je plan rond is zou ik eens kijken of je er dan nog hetzelfde over denkt
quote:Heeft iemand heel misschien hier het adres van? Of van een andere zaak in Nederland waar je een klein aantal platen kan laten persen?
Op woensdag 14 november 2001 23:12 schreef spommetje het volgende:Zie de veronica gids van volgende week, dan kan je er
zelfs eentje laten persen....ergens in Rotterdam
wel op afspraak...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |