Leuk Artikel van Frank in de Gelderlander. Kan iemand dit misschien naar Martin van Geel of een ander bestuurslid sturen
---------------------
‘ Ajax is branie, bluf en arrogantie’Frank de Boer won tien jaar terug met Ajax de Champions League. De voetballer die in Qatar speelt, ziet zijn oude liefde vervallen. „ Charisteas? Ik had ze ook wel kunnen vertellen dat dat geen topper is.” Hij droeg wel duizend keer het Ajax- shirt. Was aanvoerder van het eerste elftal, won de Champions League en de wereldbeker. Maar op de vraag wie op dit moment voorzitter is van ‘ zijn’ club antwoordt hij vragend: „ Jakke?” Het zegt misschien iets over Frank de Boer ( 35) dat hij de naam van de huidige preses niet kent, maar het zegt ook veel over Ajax en de relatie die de club onderhoudt met zijn beeldbepalende oud- spelers. Uit het oog, uit het hart. Het is dit jaar tien jaar geleden dat Ajax de Champions League en de wereldbeker won.
Een mooi moment om de selectie van toen weer eens bijeen te halen. Een reünie? Een diner? „ De meeste jongens voetballen nog”, zegt De Boer, die zelf in Qatar speelt, „ dus het is moeilijk om zoiets te verwezenlijken. Maar de club zou wel het initiatief kunnen nemen.” En? „ Ik heb niks gehoord.” Een kaartje, een mooie brief, een aandenken? „ Nee.”
De manier waarop het Ajax- elftal van 1995 bijna letterlijk uiteen viel, is schrijnend. De Boer: „ Een groot deel van die jongens is niet lekker weggegaan: Kluivert, Seedorf, Reiziger, Davids, Kanu, Finidi, Bogarde. Ronald en ik ook niet, maar wij hadden een meningsverschil met Ajax, dan ga je niet als vrienden uit elkaar. Maar de rest?” De overgang van de gebroeders De Boer naar Barcelona leverde Ajax nog veertig miljoen gulden op. Veel van hun ex- ploeggenoten maakten aan het eind van hun contract gebruik van een transfervrije status. Het werd ze door Ajax niet in dank afgenomen. „ Maar Mark van Bommel ging deze zomer toch ook voor niets weg bij PSV?”, countert De Boer. „ Kreeg hij een sneer? Nee, iedereen feliciteerde hem met de mooie stap die hij maakte naar Barcelona en vervolgens werd de afspraak gemaakt dat hij de laatste jaren van zijn carrière in Eindhoven afsluit. Ik denk dat Ajax daar wat van kan leren.”
Bij Ajax is de relatie club- speler verworden tot een relatie werkgever- werknemer. „ Zonde”, meent De Boer, „ want je komt elkaar altijd weer tegen. Spelers die na hun tijd in Amsterdam uitwaaien over de rest van de wereld blijven een visitekaartje van Ajax. En als je die lijntjes hebt, is het een geweldig scoutingsnetwerk. Zou Dennis Bergkamp niet af en toe een tip kunnen geven over een goeie speler die ergens buiten de boot valt en die een versterking kan zijn voor Ajax?” Een voorbeeld: Marc Overmars ziet een talent lopen bij Go Ahead Eagles. Hij belt met zijn voormalige trainer Louis van Gaal en nu speelt Demy de Zeeuw bij AZ.
De Boer: „ Ajax is de club van de branie, de bluf en de arrogantie. Het is de kracht en de zwakte tegelijk, want het stoot ook mensen af. En het slaat over naar het publiek, dat hard en cynisch kan zijn. Er is een tijd geweest, en misschien is dat nog wel zo, dat spelers liever niet naar Ajax kwamen. Dat zal de club toch zelf in de hand hebben gewerkt en als ‘ ze’ er iets aan willen veranderen, zullen ‘ ze’ zelf de eerste stap moeten zetten.” Hij was de afgelopen jaren zelf twee keer dichtbij een rentree. „ Ik heb met Ronald Koeman gesproken. Julien Escudé was zijn eerste keus. Er was voor mij alleen plaats als Andy van der Meyde ook nog verkocht zou worden.Ik moest dus wachten, terwijl ik al een goede aanbieding van Galatasaray op zak had. Toen was het niet moeilijk kiezen.” Het verhaal van Ajax was, dat De Boer voor het geld koos. „ Dat wordt dan gezegd. Ik maak me er niet druk om.” Later sprak hij ook nog een keer met Blind over een terugkeer.„ Maar het kwam er niet van. Ik heb Danny daarna nog aan de telefoon gehad. Volgens mij heeft hij er wel een beetje spijt van dat het niet is doorgegaan.”
Is Ajax nog wel zijn club? „ Ja, meer dan welke andere club ook. Ik was veertien toen ik bij Ajax begon en ik heb er zoveel meegemaakt. Ajax is voor mij dat jeugdteam dat hier in Qatar deelnam aan een toernooi. Ze waren klein van stuk, maar speelden verreweg het beste voetbal van alle teams. Dan hoop je dat er een of twee van die jongetjes doorbreken. Daar leeft Ajax van. Dàt is Ajax. Waarom Charisteas halen? Ik had ze ook wel kunnen vertellen dat dat geen topper is. Hij heeft één keer een maand goed gevoetbald. En hij komt niet voor niks, hè? Het is zo zonde allemaal.”