Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Het is schade die door een derde veroorzaakt is.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:58 schreef Flyingdutchman het volgende:
Wat voor huurmaatschappij? Had je de huurvoorwaarden gelezen?
Dit slaat natuurlijk als kut op dirk, aangezien een eigen auto je geen ¤ 50,- per dag kost (Dat mag ik hopen tenminstequote:Op vrijdag 2 december 2005 15:56 schreef Moonah het volgende:
Mag ik even mijn levensgrote verbazing hier uiten?
Mijn geparkeerde auto is vorige week aangereden door iemand die aan het uitparkeren was. Gevolg, een enorme deuk, bijna er doorheen. Tegenpartij had gelukkig een briefje achtergelaten, dus alles wordt geregeld door de verzekering. Dénk je.
Nu blijkt dat slechts 75% van de kosten van een huurauto vergoed worden. De rest mag ik zelf bijdragen. Dat is toch van de zotte? Of ben ík nou gek?
"Ja, mevrouw, dat is een afspraak tussen de verzekeringen. U bespaart immers ook kosten met uw eigen auto."
"Oh ja? Wat bespaar ik dan?"
"Nou, uw banden slijten bijvoorbeeld minder."![]()
Yep. Stom he?quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:02 schreef longinus het volgende:
De tegenpartij is bekend en erkend schuld en toch moet je betalen
Mijn eigen tussenpersoon bevestigde het verhaal.quote:Wat de verzekeringsmaatschappijen onderling regelen is hun zaak, daar moeten ze jou toch niet mee lastig vallen. lees eens goed je kontrakt door.
Oh, wacht ff.. Ik dacht dat je bedoelde dat de schade aan een huurauto was veroorzaakt. Da's dus niet zo, het gaat je om de vergoeding voor vervangend vervoer wanneer jouw auto in de garage staat.quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Yep. Stom he?
[..]
Mijn eigen tussenpersoon bevestigde het verhaal.
Ik heb nog geen huurauto geregeld.
Ik wil het eerst proberen anders op te lossen.
Wat voor tussenpersoonquote:Op vrijdag 2 december 2005 16:06 schreef Moonah het volgende:
Mijn eigen tussenpersoon bevestigde het verhaal.
Ik heb nog geen huurauto geregeld.
Ik wil het eerst proberen anders op te lossen.
quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:54 schreef lg_greenman het volgende:
Dealtje maken met de huurmaatschappij? Paar dagen bij optellen zodat je uit de kosten komt ?
Dat kan dus niet.quote:Verder zou ik dan ook gewoon de benzine bij de huurmaatschappij vandaan halen, zodat die ook op de rekening komt.
Valsheid in geschrifte is strafbaar.quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:54 schreef lg_greenman het volgende:
Dealtje maken met de huurmaatschappij? Paar dagen bij optellen zodat je uit de kosten komt?
Als de benzinekosten niet bij de huurkosten inzitten, zou ik wel even informeren over niet de volledige nota vergoed kan worden. Doorgaans worden bijvoorbeeld ook de kosten van OV volledig vergoed.quote:Verder zou ik dan ook gewoon de benzine bij de huurmaatschappij vandaan halen, zodat die ook op de rekening komt.
Je zou die 25% toch ook nog rechtstreeks bij de veroorzaker kunnen neerleggen?quote:Op vrijdag 2 december 2005 22:41 schreef Argento het volgende:
Dit zijn overigens vaste verzekeringsafspraken waar jij als benadeelde partij in wezen niets mee te maken hebt, maar ik vraag me af in hoeverre je erin zult slagen de volledige huurnota vergoed te krijgen.
Nee, het gaat om vergoedbare schade. Schade die de WAM-verzekeraar niet hoeft te vergoeden, heeft de tegenpartij persoonlijk ook niet te vergoeden. Het is geen beperking die de verzekeraar hanteert, het is een beperking die uit de aard van de schade voortvloeit. Bespaarde kosten komen logischerwijs op gemaakte kosten in mindering. Dat de verzekeraar er voor de werkbaarheid een stelregel aan heeft verbonden (25% eraf) doet daar niets aan af, en houdt in de meeste gevallen in rechte wel stand.quote:Op vrijdag 2 december 2005 22:47 schreef frederik het volgende:
[..]
Je zou die 25% toch ook nog rechtstreeks bij de veroorzaker kunnen neerleggen?
Dat zijn of haar verzekering een beperking wenst op te leggen ontslaat de veroorzaker nog niet van zijn of haar aansprakelijkheid
Met zijn verzekeraar. Daarop heb je een direct vorderingsrecht en het lijkt me zinvol om de vordering in zijn geheel neer te leggen bij degene van wie je de schade vergoed wil zien. Een verzekeraar kan zich tegenover jou niet zomaar beroepen op die 25%. Dat is immers een afspraak tussen verzekeraars onderling en niet zondermeer aan een benadeelde partij (die immers geen partij is bij die afspraak) tegen te werpen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 23:11 schreef frederik het volgende:
Vraag is dus, indien jij met onderbouwde gegevens komt waarom die 25% toch veel te hoog is, of de veroorzaker in discussie moet met zijn verzekeraar of dat jij als slachtoffer in discussie moet met de verzekeraar
Weet je, het gaat mij niet zo zeer om die paar tientjes. Het gaat me om het principe.quote:Op zaterdag 3 december 2005 10:20 schreef Argento het volgende:
Het blijft echter vaak tientjeswerk.
De verzekering moet op grond van de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen dekking bieden voor schade die door het gebruik van een WAM-plichtig motorrijtuig aan derden ontstaat. Het kan dus niet zo zijn dat krachtens de regels van het aansprakelijkheidsrecht, een benadeelde derde recht heeft op vergoeding van zijn schade, doch dat de WAM-verzekeraar op grond van dekkingsbepalingen (gedeeltelijke) vergoeding ontzegt. Daarbij is nog altijd het beginsel dat schade volledig voor vergoeding in aanmerking komt.quote:Op zaterdag 3 december 2005 10:42 schreef frederik het volgende:
Waarom heb je (alleen) een direct vorderingsrecht op de verzekeraar?
Die laatste is immers geen partij in het ongeluk zelf, is alleen maar een organisatie die haar verzekerde heeft verteld dat verzekerde de schade niet zelf hoeft te betalen.
Wat als de verzekeraar wegens de kleine lettertjes zegt dat verzekerde in dit geval niet verzekerd is, en daarom afziet van betalen (weet dat in geval van WA dit geen mogelijkheid is voor de verzekeraar, maar met andere verzekeringen wel natuurlijk)?
De veroorzaker is naar mijn gevoel (even geen tijd om dingen na te zoeken) degene waarmee jij mee te maken hebt, en wat de kleine lettertjes van zijn of haar verzekeraar ook zeggen, claims op basis van onrechtmatige daad komen voor zijn rekening, ook indien de verzekeraar legaal minder biedt dan hetgeen de veroorzaker wegens onrechtmatige daad zou moeten vergoeden.
Ik weet dat WA een bijzonder geval in het verzekeringsrecht is, waarbij eerst uitbetaling geregeld moet worden, en daarna pas gekeken kan worden naar de lettertjes die de overeenkomst verzekerde-verzekeraar bepalen.
Tot je voor de rechter staat. Uiteindelijk gaat het altijd om geld en principes zijn niet te koop noch te verkopen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Weet je, het gaat mij niet zo zeer om die paar tientjes. Het gaat me om het principe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |