Ik zal maar even op deze ditmaal reageren, want op het andere vlak ben je toch niet redelijk en wil je alleen naar je eigen onderbuikgevoel luisteren in plaats van te kijken naar harde cijfers. Dat je Nederland noemt is wel het mooiste van alles!quote:Op zondag 4 december 2005 06:27 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Er zijn tientallen landen ter wereld waar er meer dan één taal gespoken wordt, het is alleen in landen zoals Zwitserland, Canada en België (en Zuid-Afrika, en Nederland (Fries), en waarschijnlijk nog wel wat landen), dat dit ook politiek verankerd is (in tegenstelling tot landen zoals Turkije enz. waar je dus gewelddadige opstanden van minderheidsgroeperingen met een andere taal en identiteit hebt).
Kies jij maar wat je het liefste hebt.
Helaas voor je, maar nee. Fries is wel degelijk een officiële taal. Nederland is officieel een tweetalig land.quote:Op zondag 4 december 2005 10:32 schreef Basze het volgende:
[..]
Fries een taal... HAHAHAHA. Friezen geloven dat maar al te graag en een handjevol mensen die er op een of andere manier aan kunnen verdienen. Fries is gewoon een triest dialect.
Het klopt dat het Fries erkend is als een officiële taal, dat er zo'n 400.000 friezen denken dat ze dus ook een taal brabbelen. Als dat zo is, dan zou het Vlaams onderhand ook een eigen taal zijn en geen officiële verbastering.quote:Op zondag 4 december 2005 10:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Helaas voor je, maar nee. Fries is wel degelijk een officiële taal. Nederland is officieel een tweetalig land.
Er zijn ongetwijfeld Vlamingen die dit een goed idee vinden. Dat percentage zal ongeveer even groot zijn als het percentage Nederlanders dat zich wil aansluiten bij Duitsland.quote:Op zondag 4 december 2005 06:20 schreef Clourhide het volgende:
Oh, maar daarom ging ik niet tegen je in. Ik ging alleen tegen je in omdat je er maar vanuit gaat dat Vlamingen zózeer opkijken naar het superieure Nederland dat we ons meteen bij jullie willen aansluiten. Wat we dus NIET willen (zeg ik nu even, terecht of onterecht, uit naam van landgenoten).
Ja, of Brabant en Limburg moet zich afscheiden van Nederland en zich bij Vlaanderen voegen!!quote:Op zondag 4 december 2005 04:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Die handel moet gesplitst worden en Vlaanderen kan bij Nederland gevoegd worden.
Doe toch niet zo dom / eigenwijs*quote:Op zondag 4 december 2005 10:57 schreef Basze het volgende:
[..]
Het klopt dat het Fries erkend is als een officiële taal, dat er zo'n 400.000 friezen denken dat ze dus ook een taal brabbelen. Als dat zo is, dan zou het Vlaams onderhand ook een eigen taal zijn en geen officiële verbastering.
Zoals ik al zei is het fries een dialect waar mensen graag wat aan verdienen, want opeens geniet het ook gelijk bescherming onder het Europees handvest voor regionale en minderheidstalen.
Moet je trouwens ook eens zoeken op frisisme, wat sommige mensen daaraan toedichten...
Maar ondertussen heeft het frysk inderdaad een officiële status als zijn een taal. Wel had daar eigenlijk een referendum over moeten komen, want de nederlandse belastingbetaler mag aan die friezengrap wel meebetalen.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 4 december 2005 14:57 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, of Brabant en Limburg moet zich afscheiden van Nederland en zich bij Vlaanderen voegen!!![]()
Waarom denk je dat men in Limburg en Brabant liever bij Vlaanderen of België zit? Vanwege de Hollandse arrogantie.quote:Op maandag 5 december 2005 15:52 schreef KlaPMonGooL het volgende:
Vlaanderen bij NL voegen zou een te grote weerstand bij de bevolking oproepen. Los nog van het taalprobleem, ja jullie vlamingen praten raar, denken, het gaat niet om feiten maar hoe de bevolking het percipieerd, de nederlanders dat de vlamingen arme schooiers zijn, en dat we dus een hoop geld naar vlaanderen zullen moeten verschepen. De weerstand bij de vlamingen komt vanzelf zodra wij nederlanders om aanpassing/assimilatie eisen. Moet je je toch verdomme voorstellen dat er zo'n figuur aan je telefoon hangt als je een helpdesk belt... leer nederlands zeggen we dan.
PS. leuk hoe weinig er veranderd is sinds de laatste keer dat we samen waren he
Dan moeten we vooral niks gaan forceren he?quote:Op maandag 5 december 2005 17:47 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Waarom denk je dat men in Limburg en Brabant liever bij Vlaanderen of België zit? Vanwege de Hollandse arrogantie.
Artikel uit de standaard:quote:Het einde van België?
Net op het moment dat België zijn 175-jarig bestaan viert, pleit een groep toplui uit de economische wereld voor een opsplitsing van Belgische staatsstructuur. België levert geen meerwaarde, maar vormt eerder een rem op de ontwikkeling en de welvaart van Vlaanderen. Dat is de conclusie van de zgn. Warande Groep. Die schreef hierover een manifest, op initiatief van oud-KBC-voorzitter Remi Vermeiren. Frans Crols, directeur van Trends, treedt hem bij. Ere-gedelegeerd-bestuurder van het VBO Tony Vandeputte denkt hier enigszins anders over.
quote:Vlaamse toplui vragen opsplitsing België
Een groep Vlaamse toplui uit de economische wereld pleit in een uitgebreid manifest voor het opsplitsen van de Belgische staatsstructuur. Het manifest van de zogenaamde Warande Groep komt er op initiatief van Remi Vermeiren, gewezen topman van de KBC Groep, één van de grootste financiële instellingen van het land. Vermeiren wou gisteren geen commentaar geven op het initiatief.
Vermeiren heeft verschillende mensen - onder de naam Warande Groep - samengebracht rond het idee van een zelfstandig Vlaanderen. Dat resulteerde in een lijvig boek dat een pleidooi vormt voor een zelfstandig Vlaanderen in Europa.
In het volgens betrokkenen goed onderbouwde manifest worden de nadelen van het huidige Belgische staatsbestel opgesomd en wordt aangetoond dat die een rem vormen op de ontwikkeling en het veilig stellen van de welvaart. Het boek verdedigt de stelling dat de kosten van het opheffen van het Belgische model lager zijn dan de instandhouding ervan.
Bekende klachten zijn de complexe staatsstructuur met de versnippering aan bevoegdheden, de politieke compromissen die niet op maat van de betrokken landsdelen zijn en de financiële transfers tussen noord en zuid. ,,De essentie is voor mij dat Vlaanderen de middelen moet krijgen om gepast te reageren op de uitdagingen die de mondialisering meebrengt. Dat kan alleen met een homogenere taakverdeling'', zei een betrokkene gisteren.
Bij het manifest zijn nog andere toplui betrokken: Herman De Bode (topman van McKinsey België), René De Feyter (voormalig gedelegeerd bestuurder van het VEV), Manu Ruys (ex-hoofdredacteur van De Standaard) en Frans Crols (directeur Trends ). Bij de ondertekenaars van het manifest, naar verluidt een vijftigtal prominenten, is onder anderen baron Hugo Vandamme terug te vinden, die commandeur in de Leopoldsorde is.
Opvallend is dat de groep rond Vermeiren geen politici bij het initiatief heeft betrokken. Ze willen tot een ,,gezond debat'' komen over de problematiek zonder dat het in een of ander politiek verdomhoekje wordt geduwd, zegt een betrokkene.
,,We hopen dat het initiatief ertoe zal leiden dat de juiste keuzes worden gemaakt op basis van volledige kennis van zaken'', zei Herman De Bode in een telefonische reactie. De Bode zegt als individu het initiatief te steunen en niet McKinsey te vertegenwoordigen.
De initiatiefnemers hebben zich voor hun oplossing voor Brussel laten inspireren door het Amerikaanse model in Washington DC. In hun manifest pleiten ze ervoor Brussel uit te bouwen tot Europese hoofdstad. Toch neemt het boek geen standpunt in over de staatsstructuur die het toekomstige België moet aannemen. Er wordt een lans gebroken voor de verzelfstandiging van de regio's, maar het zijn de regio's die moeten uitmaken of België een republiek wordt of een koninkrijk blijft.
Wel, ik ga er van uit dat jij een Nederlander bent?quote:Op maandag 5 december 2005 15:52 schreef KlaPMonGooL het volgende:
Vlaanderen bij NL voegen zou een te grote weerstand bij de bevolking oproepen. Los nog van het taalprobleem, ja jullie vlamingen praten raar, denken, het gaat niet om feiten maar hoe de bevolking het percipieerd, de nederlanders dat de vlamingen arme schooiers zijn, en dat we dus een hoop geld naar vlaanderen zullen moeten verschepen. De weerstand bij de vlamingen komt vanzelf zodra wij nederlanders om aanpassing/assimilatie eisen. Moet je je toch verdomme voorstellen dat er zo'n figuur aan je telefoon hangt als je een helpdesk belt... leer nederlands zeggen we dan.
PS. leuk hoe weinig er veranderd is sinds de laatste keer dat we samen waren he
Dat is trouwens een scenario dat al vele jaren de ronde gaat: Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk, en Brussel als een "Europese zone".quote:Op maandag 5 december 2005 17:59 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Dit werd een paar weken geleden ook besproken in De Zevende Dag. Zelf heb ik het manifest nog niet gelezen.. misschien moet ik dat toch maar eens doen.
[..]
Artikel uit de standaard:
[..]
Inderdaad, laten we daarom niet de twee landen samenvoegen, we immers allebei dat de ander raar is.quote:Op dinsdag 6 december 2005 06:57 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Wel, ik ga er van uit dat jij een Nederlander bent?
Vlamingen vinden net zo goed dat jij "raar praat", dat is het hele punt. Iemand uit (Nederlands) Brabant of Limburg die een carrière wil uitbouwen zal een Amsterdams accent willen aanleren, iemand uit Belgisch Limburg of West-Vlaanderen zal er alles aan doen om een accent uit de Vlaams Gouden Driehoek aan te nemen.
We hebben dus ook onze eigen talige identiteit als Vlamingen. (Wat zich bv. uit in het feit dat sprekers van West-Vlaamse dialecten op de Vlaamse televisie ondertiteld worden, en ook mensen die bepaalde Nederlandse dialecten of plat Randstads spreken... net zoals jullie een Friese boer of een Vlaming zouden ondertitelen).
geloof dat de belgen geen zin meer hadden in ons arrogante gezeikquote:Op dinsdag 6 december 2005 14:02 schreef du_ke het volgende:
Waarom werd in de 19e eeuw ook al weer besloten Nederland en België te splitsen?
En ze vonden dat ze te veel betaalden (Vooral de Walloniërsquote:Op dinsdag 6 december 2005 14:17 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
geloof dat de belgen geen zin meer hadden in ons arrogante gezeik
ik denk niet dat ze graag een amsterdams accent willen hebben eerder wat meer abn klanken (amsterdams is geen abn)quote:Op dinsdag 6 december 2005 06:57 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Wel, ik ga er van uit dat jij een Nederlander bent?
Vlamingen vinden net zo goed dat jij "raar praat", dat is het hele punt. Iemand uit (Nederlands) Brabant of Limburg die een carrière wil uitbouwen zal een Amsterdams accent willen aanleren, iemand uit Belgisch Limburg of West-Vlaanderen zal er alles aan doen om een accent uit de Vlaams Gouden Driehoek aan te nemen.
We hebben dus ook onze eigen talige identiteit als Vlamingen. (Wat zich bv. uit in het feit dat sprekers van West-Vlaamse dialecten op de Vlaamse televisie ondertiteld worden, en ook mensen die bepaalde Nederlandse dialecten of plat Randstads spreken... net zoals jullie een Friese boer of een Vlaming zouden ondertitelen).
Het doet pijn in mijn hart om dit te zeggen maar: mee eens. Dat volk onder de rivieren zijn nu toch al van die halve belgen. Cultureel zou dat denk ik ook makkelijker te linken zijn (is al een topic over geloof ik).quote:Ja, of Brabant en Limburg moet zich afscheiden van Nederland en zich bij Vlaanderen voegen!
Dat slaat echt als een lul op een drumstel. Fries maakt deel uit van de West-Gotische taal familie (Net als Duits, Nederlands en Engels) en heeft meer vergelijkingen met het Engels als met het Nederlands.quote:Fries een taal... HAHAHAHA. Friezen geloven dat maar al te graag en een handjevol mensen die er op een of andere manier aan kunnen verdienen. Fries is gewoon een triest dialect.
hmm, Limburg kan me niet zoveel schelen, maar volgens mij wil je als nederland Brabant niet kwijt, dat is een economisch erg sterke regio, met een lage werkloosheid, goede werkgelegenheid en bedrijven... bovenal nog veel groeiruimte, minder verkeersproblemen (zoals in de randstad).quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:30 schreef AgLarrr het volgende:
Het doet pijn in mijn hart om dit te zeggen maar: mee eens. Dat volk onder de rivieren zijn nu toch al van die halve belgen. Cultureel zou dat denk ik ook makkelijker te linken zijn (is al een topic over geloof ik).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |