abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32748494
Ik zit op dit moment midden in contractbesprekingen, en daarover heb ik een vraag.

Een van de paragrafen van het concept-contract wat ik nu voor me heb liggen, gaat over geheimhouding, kort samengevat:
Ik mag niet binnen 2 jaar in enigerlei vorm betrokken zijn bij werkzaamheden die vergelijkbaar zijn met die van het bedrijf waar ik nu mee in onderhandeling ben. En dat binnen een straal van 100km rondom mijn woonplaats. Indien dit toch het geval is zou mij een zeer flinke boete te wachten staan.

Nu is het toch zo: ik heb gestudeerd voor b.v. P&O medewerker, dan kan ik toch niet gedwongen worden om b.v. putjesschepper te gaan worden?

Gaarne jullie meningen/ervaringen.
pi_32748536
beetje raar dat dat onder geheimhouding valt,

meestal valt dat onder concurrentiebeding,
en zou het niet moeten zijn een straal om de plaats waar de werkzaamheden zich bevinden.
buiten dat is 100km nogal een groot gebied.

ik zou er even over babbelen.
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_32748560
je kan het uiteindelijk ook nog aanvechten onder het kopje broodroof,
ze kunnen je niet verbieden om te werken.
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_32748569
Ik heb ooit eens gehoord dat concurrentiebeding in Nederland niet geldig is. Maar ik ben geen expert, dus pin me er niet op vast.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_32748571
Dat is (voor zover ik het kan zien) een concurrentiebeding.

Nu wil dat tegenwoordig niet zoveel meer zeggen en wordt het meestal vervangen door een relatiebeding (dat je, wanneer je weg zou gaan, geen relaties "meeneemt" naar je volgende werkgever).

Een concurrentiebeding kan volgens mij vaak als onredelijk worden beschouwd indien jij in dat geval geen werk kunt vinden waarvoor je bent opgeleid. Daarnaast is de termijn van 2 jaar veel te lang.
Dit soort bedingen wordt, als het voor een rechter komt en het is onredelijk, van tafel geveegd en dat weet jouw toekomstige werkgever ook. (ook al teken je het, overigens)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32748735
Inderdaad, het valt onder het kopje non-concurrentie. Excuus.

Als ik het goed samenvat kan ik een eventuele claim van mn (dan ex-) werkgever bij de rechter met grote kans van tafel laten vegen mocht het daartoe komen. Puur omdat de factoren 2 jaar en 100km 'ietwat' overdreven zijn.

Echter is het wijs om er even over te babbelen voordat ik teken. (Om het te laten vervangen door bv relatiebeding?)
pi_32748802
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 10:08 schreef Syb-Sosef het volgende:
Inderdaad, het valt onder het kopje non-concurrentie. Excuus.

Als ik het goed samenvat kan ik een eventuele claim van mn (dan ex-) werkgever bij de rechter met grote kans van tafel laten vegen mocht het daartoe komen. Puur omdat de factoren 2 jaar en 100km ietwat overdreven zijn.

Niet alleen door die factoren, maar ook omdat dat jou belemmert in het vergaren van inkomen. Het heet anders, maar dit is iets dat volgens mij onredelijk bezwarend is.(daarnaast is er voldoende jurisprudentie te vinden over concurrentiebedingen die laten zien dat het vaak van tafel wordt geveegd)
quote:
Echter is het wijs om er even over te babbelen voordat ik teken. (Om het te laten vervangen door bv relatiebeding?)

Uiteraard kun je het er over hebben. Zij weten ook dat het nutteloos is. Een relatiebeding kun je erin laten opnemen, dat is op zich niet vreemd. Als je relatie meeneemt valt dan onder het "niet goed werknemersschap", als ik goed heb opgelet.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32760832
Bedankt voor jullie reacties!
pi_32761492
Opzich zou je de huidige passage er in kunnen laten staan, in je achterhoofd wetende dat het voor een rechter nooit stand zal houden. Heb je er dus ook weinig 'last' van in de toekomst. Iets wat met een relatie-beding wel is, aangezien men je hier wel aan kan houden (want dit is geen broodroof e.d.)
pi_32774828
Ik ga er waarschijnlijk ook niet over beginnen. Vrienden van mij zijn nu aan t uitzoeken in hoeverre de tekst in mjin contract over die concurrentie dichtgetimmerd zit of niet.

Waar ik ook niet over ga beginnen is relatiebeding: staat het er niet in, kunnen ze je daarop ook niet naaien toch?
  zaterdag 3 december 2005 @ 18:36:40 #11
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_32785987
Ik heb met een oud collega hetzelfde, hij wil graag komen werken voor mij, maar heeft een concurentie beding in zijn contract staan.

maar zijn functie omschrijving is "algemeen medewerker in de ruimste zin van het woord" ik mag toch aannemen dat je daar niemand kan verbieden om dan niet ergens anders te gaan werken. hij heeft wel eens een bus gewassen, dus dan zou hij ook niet in een wasserette mogen werken.

beetje raar allemaal
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
pi_32788065
Heb je het nu over concurrentiebeding of over geheimhoudings-clausule?

Concurrentiebeding is nogal wankel hier in NL. Gewoon omdat jij vrij bent om je eigen werkgever te kiezen. Als je bij de concurrent gaat werken dan is dat jouw keuze. De achterliggende gedachte van concurrentiebeding is dus niet om jouw het leven zuur te maken, maar om te voorkomen dat jij met de kennis van je oude werkgever, je nieuwe werkgever in staat stelt om je oude werkgever te benadelen.

Een geheimhoudingsverklaring is wat anders. Ik heb zelf een geheimhoudingsverklaring moeten tekenen waarin opgenomen is dat als ik naar een andere werkgever ga, ik bepaalde informatie niet mag doorgeven aan de nieuwe werkgever. En dan heb ik het over informatie als:
- broncodes, bekende fouten/problemen, verkoopcijfers en werking van ontwikkelde software
- wachtwoorden, netwerkomgeving, contactpersonen e.d. van klanten
Dit om (de gegevens van) de huidige werkgever en haar klanten te beschermen.
Don't hurry, be crappy!
pi_32791707
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 09:06 schreef Syb-Sosef het volgende:
Ik ga er waarschijnlijk ook niet over beginnen. Vrienden van mij zijn nu aan t uitzoeken in hoeverre de tekst in mjin contract over die concurrentie dichtgetimmerd zit of niet.
Zoals hier boven al ergens staat: je huidige werkgever kan je niet verbieden je werk te kunnen doen de komende 2 jaar binnen een straal van x-kilometer.
quote:
Waar ik ook niet over ga beginnen is relatiebeding: staat het er niet in, kunnen ze je daarop ook niet naaien toch?
Nop. Indien er niets over in staat, kunnen ze je daar ook niet aan houden. Ik zou het ook zeker niet voorstellen als vervanging van het concurrentiebeding.
pi_32795181
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 21:52 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Zoals hier boven al ergens staat: je huidige werkgever kan je niet verbieden je werk te kunnen doen de komende 2 jaar binnen een straal van x-kilometer.
Kan 'ie wel, maar de kans is reëel dat de rechter zo'n beding zal matigen.
quote:
Nop. Indien er niets over in staat, kunnen ze je daar ook niet aan houden. Ik zou het ook zeker niet voorstellen als vervanging van het concurrentiebeding.
Ook wanneer er geen relatiebeding is, kun je niet zondermeer relatie's meenemen wanneer je een werkgever verlaat. Een werkgever kan je zonder zo'n beding niet verbieden om in dienst te treden bij een relatie, maar wanneer je klanten meeneemt naar een nieuwe werkgever, of je als zelfstandige voor klanten van je (ex)werkgever gaat werken, dan is het goed mogelijk dat de rechter een verzoek om schadevergoeding toewijst.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  zondag 4 december 2005 @ 03:12:01 #15
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_32799026
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 23:38 schreef _-rally-_ het volgende:

Ook wanneer er geen relatiebeding is, kun je niet zondermeer relatie's meenemen wanneer je een werkgever verlaat. Een werkgever kan je zonder zo'n beding niet verbieden om in dienst te treden bij een relatie, maar wanneer je klanten meeneemt naar een nieuwe werkgever, of je als zelfstandige voor klanten van je (ex)werkgever gaat werken, dan is het goed mogelijk dat de rechter een verzoek om schadevergoeding toewijst.
In hoeverre kan dit gaan dan? als je dus voor jezelf begint en alle eventueel toekomstige klanten een Offerte stuurt, zonder dat je eventueel weet dat dit al klanten van je oude baas zijn?
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
pi_32801062
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 23:38 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Kan 'ie wel, maar de kans is reëel dat de rechter zo'n beding zal matigen.
Dus kan ie het niet in de zin zoals het omschreven is. Aangezien de rechter dat te algemeen zal achten en het dus zal matigen (zoals je zelf al zei). Mischien zal de rechter het concurrentiebeding wel omzetten in een relatiebeding.

Verder mag een concurrentiebeding maximaal 1 jaar 'duren'. (http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=74791). Dus in hoeverre het bovenstaande stand zal houden is ook weer een tweede.
quote:
Ik had het dan puur over het gaan werken bij een relatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')