De Wereld Draait Door sloeg on air aan het muiten en zond niet actief uit; dwz het publiek was in beeld, maar de redactie en presentatie weigerden een programma te maken vandaag uit protest tegen de plannen van het bestuur van de publieke omroep, waarbij heél veel programma's dreigen te gaan verdwijnen.
Nieuwslicht, De leugen regeert, De wereld draait door, Woestijnruiters, Zembla, Tegenlicht en meer. Kortom, interessante programma's die geen kijkcijferkanonnen zijn, maar die al met al zeer velen aanspreken.
Ook De leugen regeert zendt niet actief uit. Ook daar is het publiek te zien, in hevige discussie onderling. Een verklaring wordt af en toe uitgesproken door de presentator en aan tafel zitten Menno Bentveld, Felix Meurders, Paul Witteman en Kees Driehuis, grotendeels niet verbonden aan dit programma maar solidair met deze actie.
Het middel is ongewoon - niet uitzenden - maar de boodschap is duidelijk: met de huidige plannen vallen deze programma's volgend jaar zowiezo weg. Publiek, zó wordt het in de toekomst.
Ik ben het eens met de actie (hoewel ik nu al twee programma's misloop vanavond) en ik vind het krankzinnig om programma's die inhoudelijk goed zijn, trouwe kijkers trekken op te heffen, zonder daarin programmamakers te betrekken. Een plan van bovenaf in een tijd dat zowiezo niemand begrijpt wat er met de omroepen zal gaan gebeuren (met dan aan Medy).
Ik ben benieuwd of ook andere omroepen zich bij de actie zullen aansluiten. Voor deze zaak wil ik best een keer Nova en Buitenhof mislopen!
Ook eens met de omroepen-in-actie?
Stuur je steunbetuiging aan vara@vara.nl !