de tussenstap;quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:25 schreef BrauN het volgende:
x (x^2 + 2x - 8) = 0
wordt herschreven als
x (x+4)(x-2) = 0
Maar hoe!?![]()
Ik mis denk ik de hele tussenstap... Iemand die het effe kan uitleggen?
Ik voel me dom, maar ik snap het probleem niet. Waarom is het fysiek onmogelijk om enerzijds te hebben:quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:13 schreef Jvvianen het volgende:
Ik snap wat je bedoelt, maar er zitten ook wat meerkeuze vragen tussen... en meerdere regels lukt dus ook niet echt :/
Dan krijg je nl. dit:
Re
sp
on
de
nt
Ziet er ook niet uit
Kolombreedte 2 op lettertype 6 is al geeneens een optie op liggend formaat... en het moet in een word document komen straks.
Zit nu nog in excel
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:25 schreef BrauN het volgende:
x (x^2 + 2x - 8) = 0
wordt herschreven als
x (x+4)(x-2) = 0
Maar hoe!?![]()
Ik mis denk ik de hele tussenstap... Iemand die het effe kan uitleggen?
quote:Opleiding: Universiteit natuurlijk, ik ben niet achterlijk.
Met alle respect, maar voor +2 en -8 kun je toch simpelweg ontbinden in factoren? Er is geen Einstein voor nodig om te zien dat dat +2 en -4 wordt. 'Discriminantmethode' lijkt me hier moeilijker doen dan nodig.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:40 schreef Chimay het volgende:
van de eerste x moet je je nu niks aantrekken
zoek eerst de nulpunten van x^2 + 2x -8 =0 (1)
dat kan je met de discriminantmethode doen, dan krijg je als nulpunten 2 en -4
Voor mensen zonder wiskundig inzicht, is "simpelweg ontbinden in factoren" dikwijls niet zo evident,quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:46 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Met alle respect, maar voor +2 en -8 kun je toch simpelweg ontbinden in factoren? Er is geen Einstein voor nodig om te zien dat dat +2 en -4 wordt. 'Discriminantmethode' lijkt me hier moeilijker doen dan nodig.
Heb het al een soort van opgelost, niet mooi... maar het gaat erom dat ik de resultaten onbewerkt op papier heb. Het is gewoon een bijlage, maar hij hoort er inquote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:29 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Zet sowieso de printmarges eens wat lager dan (maar niet té laag, anders mis je een hoop op het papier wat op de computer wel zichtbaar is)
En als je de woorden zoals jij het uitlegt krijgt terwijl je het op een paar regels verdeelt heb je wel een hele smalle kolom!
Screenshot?
Ik heb het over de resultaten van de enquete, niet de enquete zelf.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:44 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Ik voel me dom, maar ik snap het probleem niet. Waarom is het fysiek onmogelijk om enerzijds te hebben:
Waar doet u boodschappen?
a) AH
b) C1000
c) Anders, nl. [....]
Wat koopt u meestal:
......
......
.....
M'n moeder kan het. Doorslaggevend argument.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:48 schreef Chimay het volgende:
[..]
Voor mensen zonder wiskundig inzicht, is "simpelweg ontbinden in factoren" dikwijls niet zo evident,
en dan is de discriminantmethode altijd juist.![]()
Ik snap het. Daar ik geen verstand van Excel heb weet ik niet of het haalbaar is, maar, is het dan niet logischer om de open vragen een eigen rij te geven?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:49 schreef Jvvianen het volgende:
[..]
Heb het al een soort van opgelost, niet mooi... maar het gaat erom dat ik de resultaten onbewerkt op papier heb. Het is gewoon een bijlage, maar hij hoort er in
Zal effe screen maken zo.. 1 mom
[..]
Ik heb het over de resultaten van de enquete, niet de enquete zelf.
Resultaten zijn via internet afgenomen, en zo kant en klaar in een excel gezet.... maargoed, de screen komt er aan
Screen: http://www.vanvianen.net/screenexcel.png
Mijn moeder niet. Zou m'n vader soms zijn vreemdgegaan?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:52 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
M'n moeder kan het. Doorslaggevend argument.
Ik ben eens benieuwd hoeveel middelbare scholieren dit snel uit het hoofd zouden kunnen "zien", zou best nog wel eens kunnen tegenvallen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:52 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
M'n moeder kan het. Doorslaggevend argument.
middelbare scholieren als in: vmbo? havo? vwo? gymnasium?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:57 schreef Chimay het volgende:
[..]
Ik ben eens benieuwd hoeveel middelbare scholieren dit snel uit het hoofd zouden kunnen "zien", zou best nog wel eens kunnen tegenvallen.
Kan toch ook veel makkelijker? Gewoon vermenigvuldigen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:36 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Tja, die factor x blijft hetzelde, dus het enige waar ze zich mee bezighouden is (x^2 + 2x - 8), maar dat is gewoon een kwadratische vergelijking die je ooit al hebt leren factoriseren toch? 'Zoek twee getallen die opgeteld +2 en vermenigvuldigd -8 geven': Ergo: +4 en -2. Dus, (x + 4)(x - 2); immers, schrijf dit uit en je krijgt weer: x^2 -2x + 4x -8, wat gelijk is aan x^2 +2x -8.
Toegepast geeft dit dus x(x+4)(x-2).
Ja, maar dat is meer om aan te tonen dat het klopt als je het antwoord al weet dan om te zien hoe je eraan komt, althans, als het je niet duidelijk is, dan leid je hier denk ik niet heel snel de omgekeerde weg uit af. Maar zo zie je wel dat het klopt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:05 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Kan toch ook veel makkelijker? Gewoon vermenigvuldigen.
(x + 4) (x - 2) = x*x - 2*x + 4*x - 8 = x^2 - 2x + 4x -8 = x^2 +2x - 8
Een kind kan de was doen..
Toen ik op de middelbare school zat, en dat is minder dan 10 jaar geleden, en wij nog geen grafische rekenmachines hadden kregen we voor de discriminantmethode geïntroduceerd werd eerst hele hoofdstukken met kwadratische vergelijkingen die je gewoon door ontbinden moest oplossen. Ik kan me niet heugen dat er velen waren voor wie dat onoverkomelijke problemen waren. Hooguit dat zaken als x^2 + 3x - 13,75 problemen vormden. En ik kan me niet voorstellen dat degenen die er nu zitten zoveel dommer zijn, hooguit dat ze dommer gehouden worden.wat een kwalijke zaak isquote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:57 schreef Chimay het volgende:
[..]
Ik ben eens benieuwd hoeveel middelbare scholieren dit snel uit het hoofd zouden kunnen "zien", zou best nog wel eens kunnen tegenvallen.
Daar maken ze gebruik van de alom bekende wiskundige regel: 9 appels - 1 appel = 8 appels.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:45 schreef BrauN het volgende:
Komt-ie-dan-hè.
9 * 3^x - 3^x = 24
Herschreven als
8 * 3^x = 24
Hoe de hoerentyfus komen ze daar bij die 8? Ik snap er geen kloot van.
dit is zooo basic manquote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:52 schreef BrauN het volgende:
Het mag duidelijk zijn hoeveel tijd ik de afgelopen jaren heb besteed aan wiskunde.
Delen is gelijk aan vermenigvuldigen met het omgekeerde.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:17 schreef BrauN het volgende:
En hoezo kun je van:
(x/y) / (z/1)
dit maken
(x) / (yz)
dat zeg ik!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:27 schreef Insertusername. het volgende:
[..]
Delen is gelijk aan vermenigvuldigen met het omgekeerde.
(x/y) / (z/1) = (x/y) * (1/z) = x / (yz)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |