abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33903267
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:25 schreef BrauN het volgende:
x (x^2 + 2x - 8) = 0

wordt herschreven als

x (x+4)(x-2) = 0

Maar hoe!?

Ik mis denk ik de hele tussenstap... Iemand die het effe kan uitleggen?
de tussenstap;

van de eerste x moet je je nu niks aantrekken
zoek eerst de nulpunten van x^2 + 2x -8 =0 (1)
dat kan je met de discriminantmethode doen, dan krijg je als nulpunten 2 en -4
dus kan je (1) schrijven als (x-(-4))(x-(+2)) = 0 dus (x+4)(x-2) = 0
je gooit de x er weer voor, en je krijgt x(x+4)(x-2) = 0

simpel, dit moesten wij al in het 3e middelbaar kennen
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:44:52 #277
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33903422
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:13 schreef Jvvianen het volgende:
Ik snap wat je bedoelt, maar er zitten ook wat meerkeuze vragen tussen... en meerdere regels lukt dus ook niet echt :/

Dan krijg je nl. dit:

Re
sp
on
de
nt

Ziet er ook niet uit
Kolombreedte 2 op lettertype 6 is al geeneens een optie op liggend formaat... en het moet in een word document komen straks.
Zit nu nog in excel
Ik voel me dom, maar ik snap het probleem niet. Waarom is het fysiek onmogelijk om enerzijds te hebben:

Waar doet u boodschappen?

a) AH
b) C1000
c) Anders, nl. [....]

Wat koopt u meestal:
......
......
.....

[/quote]

Zo zie je toch heel vaak enquêtes?
Het is tijd voor wat anders.
pi_33903456
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:25 schreef BrauN het volgende:
x (x^2 + 2x - 8) = 0

wordt herschreven als

x (x+4)(x-2) = 0

Maar hoe!?

Ik mis denk ik de hele tussenstap... Iemand die het effe kan uitleggen?
quote:
Opleiding: Universiteit natuurlijk, ik ben niet achterlijk.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:46:23 #279
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33903476
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:40 schreef Chimay het volgende:
van de eerste x moet je je nu niks aantrekken
zoek eerst de nulpunten van x^2 + 2x -8 =0 (1)
dat kan je met de discriminantmethode doen, dan krijg je als nulpunten 2 en -4
Met alle respect, maar voor +2 en -8 kun je toch simpelweg ontbinden in factoren? Er is geen Einstein voor nodig om te zien dat dat +2 en -4 wordt. 'Discriminantmethode' lijkt me hier moeilijker doen dan nodig.
Het is tijd voor wat anders.
pi_33903539
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:46 schreef AtraBilis het volgende:

[..]

Met alle respect, maar voor +2 en -8 kun je toch simpelweg ontbinden in factoren? Er is geen Einstein voor nodig om te zien dat dat +2 en -4 wordt. 'Discriminantmethode' lijkt me hier moeilijker doen dan nodig.
Voor mensen zonder wiskundig inzicht, is "simpelweg ontbinden in factoren" dikwijls niet zo evident,
en dan is de discriminantmethode altijd juist.
pi_33903558
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:29 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Zet sowieso de printmarges eens wat lager dan (maar niet té laag, anders mis je een hoop op het papier wat op de computer wel zichtbaar is)
En als je de woorden zoals jij het uitlegt krijgt terwijl je het op een paar regels verdeelt heb je wel een hele smalle kolom!

Screenshot?
Heb het al een soort van opgelost, niet mooi... maar het gaat erom dat ik de resultaten onbewerkt op papier heb. Het is gewoon een bijlage, maar hij hoort er in
Zal effe screen maken zo.. 1 mom
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:44 schreef AtraBilis het volgende:

[..]

Ik voel me dom, maar ik snap het probleem niet. Waarom is het fysiek onmogelijk om enerzijds te hebben:

Waar doet u boodschappen?

a) AH
b) C1000
c) Anders, nl. [....]

Wat koopt u meestal:
......
......
.....
Ik heb het over de resultaten van de enquete, niet de enquete zelf.
Resultaten zijn via internet afgenomen, en zo kant en klaar in een excel gezet.... maargoed, de screen komt er aan

Screen: http://www.vanvianen.net/screenexcel.png
Blitskikker 8)
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:52:26 #282
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33903671
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:48 schreef Chimay het volgende:

[..]

Voor mensen zonder wiskundig inzicht, is "simpelweg ontbinden in factoren" dikwijls niet zo evident,
en dan is de discriminantmethode altijd juist.
M'n moeder kan het. Doorslaggevend argument.
Het is tijd voor wat anders.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:55:46 #283
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33903786
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:49 schreef Jvvianen het volgende:

[..]

Heb het al een soort van opgelost, niet mooi... maar het gaat erom dat ik de resultaten onbewerkt op papier heb. Het is gewoon een bijlage, maar hij hoort er in
Zal effe screen maken zo.. 1 mom
[..]

Ik heb het over de resultaten van de enquete, niet de enquete zelf.
Resultaten zijn via internet afgenomen, en zo kant en klaar in een excel gezet.... maargoed, de screen komt er aan

Screen: http://www.vanvianen.net/screenexcel.png
Ik snap het. Daar ik geen verstand van Excel heb weet ik niet of het haalbaar is, maar, is het dan niet logischer om de open vragen een eigen rij te geven?

(Respondent 1)
[lijst meerkeuze]
[eerste open vraag]
[tweede open vraag]

(Respondent 2)
[lijst meerkeuze]
[eerste open vraag
[tweede open vraag]
Het is tijd voor wat anders.
pi_33903800
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:52 schreef AtraBilis het volgende:

[..]

M'n moeder kan het. Doorslaggevend argument.
Mijn moeder niet. Zou m'n vader soms zijn vreemdgegaan?
pi_33903838
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:52 schreef AtraBilis het volgende:

[..]

M'n moeder kan het. Doorslaggevend argument.
Ik ben eens benieuwd hoeveel middelbare scholieren dit snel uit het hoofd zouden kunnen "zien", zou best nog wel eens kunnen tegenvallen.
pi_33904036
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:57 schreef Chimay het volgende:

[..]

Ik ben eens benieuwd hoeveel middelbare scholieren dit snel uit het hoofd zouden kunnen "zien", zou best nog wel eens kunnen tegenvallen.
middelbare scholieren als in: vmbo? havo? vwo? gymnasium?
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:05:34 #287
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_33904117
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:36 schreef AtraBilis het volgende:

[..]

Tja, die factor x blijft hetzelde, dus het enige waar ze zich mee bezighouden is (x^2 + 2x - 8), maar dat is gewoon een kwadratische vergelijking die je ooit al hebt leren factoriseren toch? 'Zoek twee getallen die opgeteld +2 en vermenigvuldigd -8 geven': Ergo: +4 en -2. Dus, (x + 4)(x - 2); immers, schrijf dit uit en je krijgt weer: x^2 -2x + 4x -8, wat gelijk is aan x^2 +2x -8.

Toegepast geeft dit dus x(x+4)(x-2).
Kan toch ook veel makkelijker? Gewoon vermenigvuldigen.

(x + 4) (x - 2) = x*x - 2*x + 4*x - 8 = x^2 - 2x + 4x -8 = x^2 +2x - 8

Een kind kan de was doen..
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:28:22 #288
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33904867
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 15:05 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Kan toch ook veel makkelijker? Gewoon vermenigvuldigen.

(x + 4) (x - 2) = x*x - 2*x + 4*x - 8 = x^2 - 2x + 4x -8 = x^2 +2x - 8

Een kind kan de was doen..
Ja, maar dat is meer om aan te tonen dat het klopt als je het antwoord al weet dan om te zien hoe je eraan komt, althans, als het je niet duidelijk is, dan leid je hier denk ik niet heel snel de omgekeerde weg uit af. Maar zo zie je wel dat het klopt.
Het is tijd voor wat anders.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:31:51 #289
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33904977
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:57 schreef Chimay het volgende:

[..]

Ik ben eens benieuwd hoeveel middelbare scholieren dit snel uit het hoofd zouden kunnen "zien", zou best nog wel eens kunnen tegenvallen.
Toen ik op de middelbare school zat, en dat is minder dan 10 jaar geleden, en wij nog geen grafische rekenmachines hadden kregen we voor de discriminantmethode geïntroduceerd werd eerst hele hoofdstukken met kwadratische vergelijkingen die je gewoon door ontbinden moest oplossen. Ik kan me niet heugen dat er velen waren voor wie dat onoverkomelijke problemen waren. Hooguit dat zaken als x^2 + 3x - 13,75 problemen vormden. En ik kan me niet voorstellen dat degenen die er nu zitten zoveel dommer zijn, hooguit dat ze dommer gehouden worden.wat een kwalijke zaak is
Het is tijd voor wat anders.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:34:45 #290
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_33905070
Ach, ik ben met wiskunde gewoon zo lomp als het achtereind van een varken... Ik mis gewoon een groot stuk basiskennis waardoor ik veel dingen niet kan oplossen omdat ik het gewoon 'niet zie'.

Je zult mij de komende twee dagen nog wel vaker zien hiero. Vrijdag het tentamen...
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:45:13 #291
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_33905443
Komt-ie-dan-hè.

9 * 3^x - 3^x = 24

Herschreven als

8 * 3^x = 24

Hoe de hoerentyfus komen ze daar bij die 8? Ik snap er geen kloot van.
pi_33905679
-

[ Bericht 50% gewijzigd door Repeat op 10-01-2006 15:52:09 ]
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:52:07 #293
137793 Insertusername.
Insert ondertitel.
pi_33905728
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 15:45 schreef BrauN het volgende:
Komt-ie-dan-hè.

9 * 3^x - 3^x = 24

Herschreven als

8 * 3^x = 24

Hoe de hoerentyfus komen ze daar bij die 8? Ik snap er geen kloot van.
Daar maken ze gebruik van de alom bekende wiskundige regel: 9 appels - 1 appel = 8 appels.
Insert signature.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 15:52:23 #294
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_33905736
Het mag duidelijk zijn hoeveel tijd ik de afgelopen jaren heb besteed aan wiskunde.
pi_33905755
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 15:52 schreef BrauN het volgende:
Het mag duidelijk zijn hoeveel tijd ik de afgelopen jaren heb besteed aan wiskunde.
dit is zooo basic man
  dinsdag 10 januari 2006 @ 16:17:19 #296
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_33906614
En hoezo kun je van:

(x/y) / (z/1)

dit maken

(x) / (yz)

  dinsdag 10 januari 2006 @ 16:27:45 #297
137793 Insertusername.
Insert ondertitel.
pi_33906977
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 16:17 schreef BrauN het volgende:
En hoezo kun je van:

(x/y) / (z/1)

dit maken

(x) / (yz)

Delen is gelijk aan vermenigvuldigen met het omgekeerde.

(x/y) / (z/1) = (x/y) * (1/z) = x / (yz)
Insert signature.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 16:28:20 #298
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_33906993
Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeeerde.
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
pi_33906994
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 16:27 schreef Insertusername. het volgende:

[..]

Delen is gelijk aan vermenigvuldigen met het omgekeerde.

(x/y) / (z/1) = (x/y) * (1/z) = x / (yz)
dat zeg ik!
  dinsdag 10 januari 2006 @ 16:29:23 #300
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_33907023
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 16:28 schreef Repeat het volgende:

[..]

dat zeg ik!
Had je reactie nog niet gezien .
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')