abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32731523
Sterk vervuilde mandarijnen in supermarkt

Amsterdam/Utrecht, 29 november 2005 –
Nederlandse supermarkten verkopen mandarijnen met zorgwekkend hoge concentraties bestrijdingsmiddelen.

Met name voor jonge en nog ongeboren kinderen is gevaar voor de gezondheid op lange termijn niet uit te sluiten.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie, Natuur en Milieu en consumentenvereniging Goede Waar & Co. Bij een kwart van de onderzochte filialen zou een kind dat twee mandarijnen eet al boven de Acceptabele Dagelijkse Inname (ADI) norm van de Wereldgezondheids-organisatie (WHO) uitkomen. De milieuorganisaties vragen supermarkten om strengere eisen aan de leveranciers te stellen, en de overheid om de verouderde normen snel aan te scherpen.

Bron http://www.weetwatjeeet.nl./persbericht29nov2005.html

Tot mijn stomme verbazing lees ik verder dat:

Begin november zijn van acht supermarktketens in totaal veertig monsters mandarijnen onderzocht op aanwezigheid van bestrijdingsmiddelen. Op alle monsters zijn bestrijdingsmiddelen aangetroffen, gemiddeld bijna zes verschillende gifstoffen per monster. De gifstoffen zitten niet alleen op de schil, maar ook in de vrucht zelf. Alle mandarijnen kwamen uit Spanje. Toch waren er grote verschillen tussen de supermarktketens. C1000 en Edah scoorden het slechtst terwijl Albert Heijn de ‘schoonste‘ mandarijnen in de schappen had liggen. Ook Lidl en Super de Boer deden het met een tweede en derde plaats relatief goed. Vorig jaar kwamen de mandarijnen van Lidl nog als slechtste uit de bus.

Op alle onderzochte mandarijnen zat imazalil. Deze stof heeft negatieve effecten op de voortplanting, is zeer irriterend voor huid en ogen en is mogelijk kankerverwekkend. De hoogste concentratie van imazalil werd aangetroffen op mandarijnen van een ALDI filiaal. Als een kind van twintig kilo twee van deze mandarijnen eet is bijna de helft van de dosis bereikt die volgens de WHO acuut giftig is.

Veertig procent van de aangetroffen stoffen zijn organofosfaten. Zij kunnen het zenuwstelsel aantasten. Een groot probleem met deze stoffen is dat effecten elkaar kunnen versterken. De wettelijke normen gaan slechts uit van de gevolgen van één stof, terwijl mensen dagelijks vele verschillende chemische stoffen binnenkrijgen. Op meer dan een kwart van alle monsters werden bijvoorbeeld al drie verschillende organofosfaten aangetroffen. Vorig jaar nog heeft de Gezondheidsraad gewaarschuwd voor gezondheidsrisico’s voor jonge kinderen van het organofosfaat chloorpyrifos. Deze stof is aangetroffen op 39 van de 40 monsters. Onderzoek heeft aangetoond dat met name blootstelling van kinderen en ongeborenen effecten kan hebben op het zich ontwikkelende zenuwstelsel. Geheugen- en coördinatieproblemen, ADHD en mogelijk cognitieve gevolgen zijn risico’s die blijken uit proefdierstudies. Daarnaast is de stof slecht afbreekbaar en zeer schadelijk voor het milieu.

Hoewel bij veel mandarijnen de gezondheidsnormen worden overschreden, voldoen zij toch aan de wettelijke eisen. Milieudefensie, Natuur en Milieu en consumentenvereniging Goede Waar & Co vinden dan ook dat supermarkten, vooruitlopend op nieuwe gezondheidsnormen, strengere eisen moeten stellen aan hun leveranciers. Daarnaast moet de overheid de verouderde normen snel aanpassen aan de wetenschappelijke inzichten.

Op 11 November is er nota bene door bedrijfsleven én millieu-organisaties GEZAMELIJK in brieven aan 2 Ministers aangedrongen op actie:

Bedrijfsleven en milieu- en consumentenorganisaties:

'Neem stappen rond bestrijdingsmiddelen in groente en fruit'

Amsterdam, 11 november 2005 - De ministers Hoogervorst en Veerman hebben een breed gedragen appèl ontvangen over resten van bestrijdingsmiddelen in groente en fruit. Handel, milieubeweging en consumentenorganisaties gezamenlijk verzoeken de ministers meetgegevens openbaar te maken. Ook vragen ze minder schadelijke bestrijdingsmiddelen sneller in Nederland toe te staan. De coalitie wil de productie van schone en veilige groenten en fruit bevorderen.

Bron http://www.weetwatjeeet.nl./persbericht11nov2005.html

http://www.weetwatjeeet.nl./brief_Veerman_11_nov_2005.pdf

http://www.weetwatjeeet.nl./brief_Hoogervorst_11_nov_2005.pdf

Op http://www.weetwatjeeet.nl./mandarijnen2005.html een analyse op deze pagina kun je alle feiten en details bestuderen.......

Hoeveel schade zal ons ongeboren kindje hierdoor kunnen oplopen?

Waarom worden deze mandarijnen niet gelijk uit de schappen verwijderd?

Wáar blijven die aankondigingen van verontruste (eventueel zwangere) ouders die in de laatste 6 maanden een normale portie mandarijnen heeft gegeten?

Wáárom is er op 1 december nog geen verkoopverbod, terughaalactie, voorlichtingscampagne,...enz,... ?

[ Bericht 2% gewijzigd door Oversight op 01-12-2005 17:59:40 ]
◢◤
pi_32731616
Hmm, net gister mandarijntjes gehaald in de supermarkt ... weggooien maar dan?
Where facts are few, experts are many.
pi_32731641
Mandarijntjes zijn veel te lekker om te laten liggen

En ik geloof dat de lucht hier in R'dam ongezonder is dan de mandarijntjes, dus ach
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_32731772
Het schijnt wel mee te vallen. Gif zit er bijna altijd op je fruit en bij te hoge concentraties zou dat dodelijk kunnen zijn bij baby's en jonge kinderne, mits ze er een paar kilo per dag van eten. Gevaarlijker is dat er zoveel verschillende soorten gif op ziiten, waarvan niemand weet wat de COMBINATIE van deze gifsoorten doet. Het zal nog wel jaren duren voordat men er achter is of het echt schadelijk is geweest, dan kan het voor veel mensen te laat zijn.
Maar ik ben het er mee eens dat we ons zorgen moeten maken over wat we eten. Probleem is dat we (bij fruit zeker) willen dat onze producten er goed uitzien en dat is blijkbaar alleen te voorkomen als we gif bij de productie gebruiken. Wil je zelf ook alleen fruit eten dat er goed uitziet, dan doe je er zelf ook aan mee! Ga maar eens in een boomgaard (onbespoten) op zoek naar gave appels, peren, maderijnen (niet in NL zoeken), etc., dan zie je dat maar weinig fruit er mooi en gaaf uit ziet.
pi_32731915
quote:
Op donderdag 1 december 2005 18:02 schreef TheRev het volgende:
Het schijnt wel mee te vallen. Gif zit er bijna altijd op je fruit en bij te hoge concentraties zou dat dodelijk kunnen zijn bij baby's en jonge kinderne, mits ze er een paar kilo per dag van eten.

Bij een kwart van de onderzochte filialen zou een kind dat twee mandarijnen eet al boven de Acceptabele Dagelijkse Inname (ADI) norm van de Wereldgezondheids-organisatie (WHO) uitkomen.

van de site http://www.milieudefensie.nl/persber/voedsel/051129.htm

Mijn kinderen eten vaak zelfs meer dan 2 mandarijnen ( waaronder mijn zoontje van 2 jaar).
Ik heb weinig snoep in huis, daar tegenover staat dat ze buiten de maaltijden om zo veel fruit mogen eten als ze willen.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_32732087
Als een light produkt consumeert..... dan zit er 9 van de 10 keer Aspartaam in.....

Daar heeft niemand het over....
pi_32732311
Wat een kouwe drukte om niks. En bij milieudefensie zijn het sowieso een stelletje huilebalken.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_32733467
quote:
Op donderdag 1 december 2005 18:24 schreef tre het volgende:
Wat een kouwe drukte om niks. En bij milieudefensie zijn het sowieso een stelletje huilebalken.

heb jij die cijfers bekeken?
◢◤
pi_32735022
Gelukkig eet ik de normale Sinaasappelsappen

Begin november zijn van acht supermarktketens in totaal veertig monsters mandarijnen onderzocht op aanwezigheid van bestrijdingsmiddelen. Op alle monsters zijn bestrijdingsmiddelen aangetroffen, gemiddeld bijna zes verschillende gifstoffen per monster. De gifstoffen zitten niet alleen op de schil, maar ook in de vrucht zelf. Alle mandarijnen kwamen uit Spanje. Toch waren er grote verschillen tussen de supermarktketens. C1000 en Edah scoorden het slechtst terwijl Albert Heijn de ‘schoonste‘ mandarijnen in de schappen had liggen. Ook Lidl en Super de Boer deden het met een tweede en derde plaats relatief goed. Vorig jaar kwamen de mandarijnen van Lidl nog als slechtste uit de bus.
Schandalig dat Edah en C1000 gif verkoopt
ze moeten een voorbeeld nemen van AH
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_32735045
[b]

Op alle onderzochte mandarijnen zat imazalil. Deze stof heeft negatieve effecten op de voortplanting, is zeer irriterend voor huid en ogen en is mogelijk kankerverwekkend. De hoogste concentratie van imazalil werd aangetroffen op mandarijnen van een ALDI filiaal. Als een kind van twintig kilo twee van deze mandarijnen eet is bijna de helft van de dosis bereikt die volgens de WHO acuut giftig is.

[/quote]

SLUITEN dat filiaal
pi_32735070
quote:
Op donderdag 1 december 2005 18:08 schreef Mirage het volgende:

[..]

Bij een kwart van de onderzochte filialen zou een kind dat twee mandarijnen eet al boven de Acceptabele Dagelijkse Inname (ADI) norm van de Wereldgezondheids-organisatie (WHO) uitkomen.

van de site http://www.milieudefensie.nl/persber/voedsel/051129.htm

Mijn kinderen eten vaak zelfs meer dan 2 mandarijnen ( waaronder mijn zoontje van 2 jaar).
Ik heb weinig snoep in huis, daar tegenover staat dat ze buiten de maaltijden om zo veel fruit mogen eten als ze willen.
vanaf nu alleen AH sinaasappelsappen dat is nog betrouwbaar
  donderdag 1 december 2005 @ 19:56:54 #12
19194 Oversight
◢◤
pi_32735131
quote:
Op donderdag 1 december 2005 19:53 schreef Meki het volgende:

Als een kind van twintig kilo twee van deze mandarijnen eet is bijna de helft van de dosis bereikt die volgens de WHO acuut giftig is.
Als een kind van twintig kilo twee van deze mandarijnen eet is bijna de helft van de dosis bereikt die volgens de WHO acuut giftig is.

Zullen we ze zélf maar uit de handel gaan halen morgen?

◢◤
  donderdag 1 december 2005 @ 20:05:47 #13
131348 Andrea001
Just Love England...
pi_32735362
M'n dochtertje van 3 is dol op mandarijnen. WAAROM wist ik dit niet eerder? Denk je dat je ze goed doet fruit te geven... Echt erg dit. Hoe zit het met mandarijnen uit groentewinkels??
"the room is small, the room is bright, her hair is black, the bed is white and the night is always young..."
gup
pi_32735383
Ach, het valt allemaal wel mee.
geen
pi_32735531
quote:
Op donderdag 1 december 2005 20:06 schreef natte-flamoes het volgende:
Ach, het valt allemaal wel mee.
tot dat je ziek wordt van Aldi mandarijnen
pi_32735643
iedereen in rep en roer en al die bombarie voor niks dus, want het is gewoon wettelijk toegestaan
Nothing to see here, carry on
  donderdag 1 december 2005 @ 20:14:58 #17
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_32735683
Biologisch....! Eigenlijk heel logisch!
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
  donderdag 1 december 2005 @ 20:18:39 #18
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_32735803
quote:
Op donderdag 1 december 2005 20:13 schreef RijstNatie het volgende:
iedereen in rep en roer en al die bombarie voor niks dus, want het is gewoon wettelijk toegestaan
Asbest was 30 jaar geleden ook wettelijk toegestaan, terwijl ze wisten wat de gevolgen waren.

Roken is nog steeds legaal, terwijl al heel lang bekend is wat de gevolgen zijn.

Diesel is zwaar giftig en kankerverwekkend, daar heeft de overheid ook absoluut geen problemen mee.

Need I go on!
  donderdag 1 december 2005 @ 20:26:03 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32736032
Ik had uit het bericht op tv begrepen dat een kind van 2, 20 kilo manderijen moet eten om aan de norm te komen en dat het onder de wettelijke normen bleef.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 1 december 2005 @ 20:26:44 #20
19194 Oversight
◢◤
pi_32736053
quote:
Op donderdag 1 december 2005 20:05 schreef Andrea001 het volgende:
M'n dochtertje van 3 is dol op mandarijnen. WAAROM wist ik dit niet eerder? Denk je dat je ze goed doet fruit te geven... Echt erg dit. Hoe zit het met mandarijnen uit groentewinkels??
Dit bedoel ik nou,.....

Wáárom zijn er geen waarschuwingen op TV/ radio/ geluidswagens/ sirene's.... ?
◢◤
  donderdag 1 december 2005 @ 20:27:58 #21
19194 Oversight
◢◤
pi_32736106
quote:
Op donderdag 1 december 2005 20:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik had uit het bericht op tv begrepen dat een kind van 2, 20 kilo manderijen moet eten om aan de norm te komen en dat het onder de wettelijke normen bleef.

◢◤
  donderdag 1 december 2005 @ 20:28:25 #22
45206 Pietverdriet
pi_32736119
quote:
Op donderdag 1 december 2005 20:14 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Biologisch....! Eigenlijk heel logisch!
Ik heb regelmatig manderijen en ander fruit uit eigen teelt (mijn zus heeft veel in de tuin staan) die onbespoten zijn.
Het is echter vrij normaal dat bij onbespoten fruit er eens een beestje in zit, en dat willen veel mensen absoluut niet.
  donderdag 1 december 2005 @ 20:30:13 #23
45206 Pietverdriet
pi_32736176
quote:
Op donderdag 1 december 2005 20:27 schreef Oversight het volgende:

[..]

Volgens milieu defensie, ik kan lezen. Er staat overginds dat het de veilige dosis is, niet dat als je daar overheen gaat je dood omvalt. Een ons zout eten is ook gevaarlijk, maar toch krijg jij een gram of 15 a 20 binnen per dag.
Zoals gezegt, uit de uitzending van twee vandaag waar een levensmiddeltechnoloog hierover sprak had hij het over absurde hoeveelheden manderijnen die je moest eten.
  donderdag 1 december 2005 @ 20:30:33 #24
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_32736182
quote:
Op donderdag 1 december 2005 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is echter vrij normaal dat bij onbespoten fruit er eens een beestje in zit, en dat willen veel mensen absoluut niet.
Mensen moeten niet zo janken.
  donderdag 1 december 2005 @ 20:30:34 #25
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_32736184
quote:
Op donderdag 1 december 2005 20:26 schreef Oversight het volgende:

[..]

Dit bedoel ik nou,.....

Wáárom zijn er geen waarschuwingen op TV/ radio/ geluidswagens/ sirene's.... ?
Ik vind serieus dat je overdrijft.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')