Wat LGE dus wel doet is delen van haar divisies overzee zetten in bv 2e wereldland Brazilie.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:58 schreef Vitalogy het volgende:
@Rommel
Dat een Koreaans bedrijf dat zelf doet gaat het volgens mij hier niet over. Bovendien zou ik Korea ook geen onderontwikkeld land durven noemen.
Ik zal je nog sterker vertellen: Veel Taiwanese bedrijven verplaatsen nu al delen van hun productontwikkeling naar China. Want ook China is niet meer puur een fabrikage centrum.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:58 schreef Vitalogy het volgende:
@SeLang
Ok, excuus. Je belediging komt overigens wel aan.
Maar wel interessant om te lezen dat massa productie dus nu (al?) te duur is voor Taiwan.
Goh het netto loon ligt met die 1500 eur/maand dan echt niet echt veel hoger voor een technische hbo'ers hier. Ik heb in mijn contract staan dat mijn overwerk niet uitbetaald wordt. De winsten van het bedrijf waar ik werk worden afgeroomd naar de investerings bv toe, dus waarom zou ik dan zulke lange dagen gaan draaien.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:16 schreef SeLang het volgende:
Hier in Taiwan zijn bij de technologiebedrijven werktijden van 8:00-23:00u heel normaal.
Dan praat ik dus over bedrijven als Quanta, BenQ, Gigabyte, Asus, AOpen, LiteOn, etc.
Een van de redenen dat engineers zo lang willen werken is de beloningsstructuur; het vaste loondeel is heel laag (1000 - 1500 euro netto ofzo) maar als een project lukt en het bedrijf goed verdient dan kunnen ze aan het einde van het jaar een enorme bonus verdienen. 4 of 5 jaarsalarissen als eindejaars uitkering is zeker geen uitzondering. En dan heb je dus een heel aardig salaris, zeker in Taiwan waar het prijspeil een stuk lager ligt dan in NL.
Hierin moet ik je gelijk geven, maar het is voor onze politici toch een heel mooi woord wat wel uit 6 lettergrepen bestaat en daarom maar veel gebruikt moet wordenquote:Ik lach me ook altijd slap om die zogenaamde 'kenniseconomie' in NL.
Hoeveel engineers studeren er eigenlijk jaarlijks af aan de universiteiten in NL ?
In China zijn dat er 600.000.
Och dat er harder moet worden gewerkt is niet geheel onlogisch, alleen de manier waarop dat bereikt dient te worden is een ander verhaal. Als je alleen aankomt met geblaat over lagere lonen elders en het uit kunnen besteden dan houdt het direct op; dat is domweg chantage.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:31 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waar het in dat artikel overgaat is dat de uitspraak van de directeur van BT zeker geen onwaar feit is.
Deels is de overheid daar debet aan door werk niet meer te stimuleren en deels de werknemer.
Het eigen ik denken en de eigen belangen vooropstellen werken op de lange termijn gewoon niet.
Want dat is waar het Se-Lang gaf een mooi voorbeeld uit Taiwan bv.
Maar ook als dit niet zo is en de werkgever minder schikkelijk is moet men niet op sloffen lopen, al is het maar om behoud van de baan wanneer er een ontslaggolf komt.
Die mentaliteit, en het hokjes denken waarin velen helaas werken werken contra-competatief en dus verlies je het vermogen om competatief te werk te gaan.
Zeker met opkomende landen die goedkoper kunnen werken, en zeer competatief bezig zijn.
Om mee te kunnen gaan moet er gewoon een "mind switch" komen waarin het eigen belang word verlegd.
Zo kan ik het nog sterker vertellen tyco met de productie van hun kabels en connectors, is eerst naar polen gegaan (10 jaar geleden) , daarna naar china (5 jaar geleden) , en nu alweer naar de baltische staten aan het gaan omdat daar de lonen nog lager zijn als in china.quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zal je nog sterker vertellen: Veel Taiwanese bedrijven verplaatsen nu al delen van hun productontwikkeling naar China. Want ook China is niet meer puur een fabrikage centrum.
Hier heb je wel een goed punt.quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:10 schreef drexciya het volgende:
Ik heb inmiddels genoeg gezien bij werkgevers om uitspraken als die van de persoon in het artikel erg cynisch op te vatten. Hij wil dat we harder werken voor minder geld (geen salarisverhoging + inflatie is minder loon) en dat overwerk onbetaald dient te worden uitgevoerd. Ondertussen toucheert hij maar liefst 300% meer salaris (sowieso al >600.000 pond/jaar). Op zo'n manier maakt hij zich volledig ongeloofwaardig.
Bij mijn eerste werkgever was het niet eens zo qua beloning dat je erg profiteerde, maar daar was domweg een zeer duidelijk teamgevoel aanwezig/gegroeid. Dat is iets waardoor je de inzet en samenwerking van mensen binnen je bedrijf echt op een hoog niveau kunt krijgen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is dus totaal anders in Taiwan; als een project succesvol is heb je opeens 5x zoveel salaris. En dat geldt dus ook voor de gewone engineers. Het resultaat is dat het hele team echt gaat voor succes en dus niet om 5 uur naar huis terwijl het project in de soep loopt.
Het lijkt me sterk dat dat met loonkosten te maken heeft.quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zo kan ik het nog sterker vertellen tyco met de productie van hun kabels en connectors, is eerst naar polen gegaan (10 jaar geleden) , daarna naar china (5 jaar geleden) , en nu alweer naar de baltische staten aan het gaan omdat daar de lonen nog lager zijn als in china.
Dat laatste, waarom vinden de meeste dat ongeloofwaardig? Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Maar goed dat is ver offtopic.quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:10 schreef drexciya het volgende:
[..]
Och dat er harder moet worden gewerkt is niet geheel onlogisch, alleen de manier waarop dat bereikt dient te worden is een ander verhaal. Als je alleen aankomt met geblaat over lagere lonen elders en het uit kunnen besteden dan houdt het direct op; dat is domweg chantage.
Het voorbeeld van Taiwan geeft aan hoe het kan; maar je geeft al aan dat zoiets in Nederland ondenkbaar is. Vergis je niet; het beinvoedt de gehele maatschappij (24 uurs economie, winkels en andere voorzieningen bijvoorbeeld). Vergis je ook in dit geval trouwens niet; in dit voorbeeld denken werknemers ook aan hun eigen belang, namelijk meer geld verdienen.
Ik heb inmiddels genoeg gezien bij werkgevers om uitspraken als die van de persoon in het artikel erg cynisch op te vatten. Hij wil dat we harder werken voor minder geld (geen salarisverhoging + inflatie is minder loon) en dat overwerk onbetaald dient te worden uitgevoerd. Ondertussen toucheert hij maar liefst 300% meer salaris (sowieso al >600.000 pond/jaar). Op zo'n manier maakt hij zich volledig ongeloofwaardig.
Zoals se-lang ook al aan geeft dat zelf in taiwan managers soms gaan meewerken als de nood aan de man is bij kritische projecten. Dat leverd wat geloofwaardigheid op, die cijfertjes mannetjes die op papier elke jaar meer winst draaien, maar structureel de R&D eruit saneren (geen directe winsten) die zijjn ook voor mij ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat laatste, waarom vinden de meeste dat ongeloofwaardig? Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Maar goed dat is ver offtopic.
Een stukje loonkosten, maar ook een groot gedeelte heeft men eens gekeken hoeveel het wel niet kost aan communicatie en ander geregel met china, dan bleek toch dat de totale kosten van de stekkertjes maar een kleine besparing tov polen opleverde.quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat dat met loonkosten te maken heeft.
Wel wordt er vaak werk in Europa gedaan om een bepaald percentage 'Europese content' te hebben. Dan gelden er namelijk lagere import tarieven dan wanneer iets 100% in China wordt gemaakt. Daardoor zie je nog steeds dat bepaalde eind assemblage in de EU wordt gedaan.
Wat jij beschrijft is eigenlijk inherent aan een productie omgeving. Er moeten sowieso werkinstructies en goede kwaliteits controles zijn anders krijg je nieteens een ISO kwalificatie.quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:46 schreef Basp1 het volgende:
voorbeeld:
Dat alles compleet uitgekauwd wordt in werkinstructies, maar degene die stickertjes plakt en constateerd dat het stekkertje verkeerd gemonteerd is, deze kabel gewoon door laat gaan omdat zijn taak alleen stickertjes plakken is, en nog meer van die vreemde dingen. Met een geode eindcontrole is er wel weer een stuk van deze fouten uit te halen, maar daardoor kwam je toch niet op grote besparingen uit.
Deels ja. Als je zomaar ontslagen kunt worden, denk je wel drie keer na voordat je je targets niet haalt. Dat die iets hoger gelegd worden dan er in 8 uur per dag mogelijk is, neem je dan voor lief. Het omgekeerde, overprotectionisme van werknemers, is het geval in NL. Je moet het wel heel erg vreselijk bont maken wil je in NL ontslagen worden. Dat is aan de ene kant goed omdat je niet "misbruikt" kunt worden, maar aan de andere kant kun je als werknemer doen en laten wat je wil. Het is niet voor niets dat werkgevers hier steen en been over klagen en dreigen dat ze beter naar het buitenland kunnen vertrekken, omdat je als werkgever aan de grillen van de werknemer en de wet die ze beschermt bent overgeleverd.quote:Op vrijdag 2 december 2005 10:00 schreef halion het volgende:
[..]
Maar stefan P, als ik je goed begrijp, zeg je hier dus dat Amerikanen uit ANGST zo lang op hun werk blijven plakken??
Klopt wel hoor, want bedrijven willen "simpel" werk het liefst zo snel mogelijk naar het buitenland overhevelen. Aangezien er in de VS weinig bonden zijn en het bedrijfsleven en de economie heilig zijn, gebeurt dat veel sneller dan in NL. Het is dan ook onontkoombaar, zelfs voor in NL en de EU.quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:18 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Natuurlijk zal je dat zeggen als je zelf daar zit. Probleem met jouw hele redenering is echter dat Amerika nog veel meer last heeft van leegloop naar 3e wereldlanden dan Europa.
Dus wat blijft er dan nog over van jouw argumenten?
Bron?quote:Op donderdag 1 december 2005 16:42 schreef Basp1 het volgende:
Wat een onzin stukje, vooral dat men de nederlandse arbeisproductiviteit die het hoogste van de wereld is niet meeneemt.
En de meesten gaan na een aantal jaren weer terug met een hoop kennis en ervaring en helpen ze mee om de hightech industrie in Azie verder te versterken.quote:Op zaterdag 3 december 2005 06:31 schreef StefanP het volgende:
Maar kwa hightech werk gebeurt het eerder andersom geloof ik. In het bedrijf waar ik werk, is de helft van de werknemers buitenlands. Voornamelijk Indiers en Chinezen.
Dat dacht ik dus ook (dat ze teruggingen) maar ik iedereen die ik spreek en ken zit er of al 10 jaar zonder ooit nog van plan te zijn terug te gaan, of is er net en heeft datzelfde idee. Ik geloof gerust dat er velen teruggaan, maar ze worden weer vervangen door anderenquote:Op zaterdag 3 december 2005 07:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
En de meesten gaan na een aantal jaren weer terug met een hoop kennis en ervaring en helpen ze mee om de hightech industrie in Azie verder te versterken.
In het land van oorsprong zijn deze mensen uiteraard zeer gewild in het bedrijfsleven.
De dynamiek van het bedrijfsleven en arbeidsmarkt in de VS is inderdaad veel gezonder dan in de EU. Daardoor kan de VS zich ook sneller en krachtiger herstellen na een dip.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:37 schreef StefanP het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook (dat ze teruggingen) maar ik iedereen die ik spreek en ken zit er of al 10 jaar zonder ooit nog van plan te zijn terug te gaan, of is er net en heeft datzelfde idee. Ik geloof gerust dat er velen teruggaan, maar ze worden weer vervangen door anderenDat soort dynamiek zie ik in NL niet gebeuren, enkel de vlucht van werk naar het buitenland, wat is wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen in de context van dit topic.
Dat ben ik met je eens. Het hoeft niet zo extreem te worden als de VS, maar ik zie niet waarom je niet uit zou mogen blinken in een bepaald vak. Verder zie je met het studiehuis de belichaming van het gelijkheidsstreven in actie en daar word je niet vrolijk van.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:40 schreef Sessy het volgende:
Het Nederlandse onderwijssysteem is ook heel anders. In ontwikkelingslanden moeten studenten veel meer studeren en dat doen ze ook, omdat zij dat als hun kanst op een betere toekomst zien. En in Nederland heerst een beetje het idee dat wat je ook doet het toch wel allemaal goed komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |