abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32726000
Waarom is Amerika een oorlog begonnen? Waarom doet Nederland daaraan mee? Wat verdient Amerika ermee? De antwoorden op deze vragen zijn niet zo gemakkelijk te vinden.
Het verhaal heeft namelijk twee kanten. Niemand geloofd meer dat Amerika de oorlog is begonnen om Saddam weg te krijgen.
Nee, lieve mensen dit is de reinste onzin!

Nog nooit is president Bush zo onpopulair geweest dan nu in de Verenigde Staten van Amerika! Het land waar alles mogelijk is! Behalve als je natuurlijk een ander kleurtje hebt, homo bent of zelfs moslim bent! Dan moet je natuurlijk diep schamen en schop je het niet ver in het oh zo goede Amerika. President Bush is momenteel niet zo heel populair in Amerika zoals ik net al zei. Nog maar 35 procent van de Amerikanen zouden opnieuw op hem stemmen. Hadden ze daar niet een jaar eerder mee kunnen komen? Toen werd George W. Bush namelijk opnieuw verkozen als president. Maar de geschiedenis laat ons zien dat er in tijden van oorlog tijdens verkiezingen nooit een andere president wordt gekozen in Amerika.

Maar waarom is Amerika/George W. Bush eigenlijk de oorlog in Irak begonnen? Irak zat namelijk niet achter de aanslag op elf september 2001. Die mensen hebben ook wij (de Nederlanders) mee afgeslacht in Afghanistan. Daar zouden ze zich hebben verstopt, in de grotten van Tora Bora. Hebben ze die berg niet helemaal opgeblazen? Dus waarom dan nog in Irak vechten?

Ik weet niet of jullie de geschiedenis kennen van de familie Bush. De vader van George W. Bush was president van Amerika tijdens de eerste golfoorlog. Het Irakse leger werd toen in drie dagen tijd helemaal verslagen. De Amerikaanse tanks trokken op naar Bagdad, de hoofdstad van Irak. Toen ze vlakbij Bagdad waren stopte de Amerikanen en gingen ze naar huis, lekkere warme chocomel drinken met een donut erbij.

Wat de vader van de huidige president niet heeft afgemaakt wil de George W. Bush wel afmaken. Hij wil Saddam weg hebben! Dan komt de vraag waarom wil hij dit? Natuurlijk is Saddam geen engel en gaat hij zeker niet vrij uit. Was hij het niet die in 1988 een gifgas aanval inzetten tegen Kuweit waar een hele bevolking van een dorp overleed aan het gifgas? Maar komt Amerika dan niet een beetje heel erg laat om Irak daarvoor nu aan te vallen? Wat is het dan? Terroristen die zich verbergen in Irak? Nee, dit lijkt mij ook heel sterk. Amerika mag dan vijand zijn van Saddam, maar Saddam laat geen mensen uit Afghanistan binnen. Gaat het om de olie die Irak in overvloed heeft en Amerika wel nodig heeft voor hun groeiende economie? We zullen het nooit zeker weten.

Maar voor zover genoeg over het begin van de oorlog. Wat geweest is kunnen we niet meer keren. Wat belangrijker is, is de vraag hoe nu verder? Steeds meer landen beginnen zich van de oorlog in Irak af te zetten. Dit vooral na nieuwe berichten in de wereldmedia die zeggen dat Amerika geheime gevangenissen in Oost-Europa heeft waar mensenrechten niet tellen en gevangenen dood gemarteld worden. Net als of we terug in de middeleeuwen zijn!

We zitten nu op een punt dat de wereld eindelijk zegt: de oorlog in Irak had nooit plaats mogen vinden! Ja, dat is fijn, maar hij is nu in volle gang bezig. Om als land nu je troepen weg te halen is onmogelijk. Het land zal dan nooit stabiel worden en het zal een stuk niemandsland worden. Een soort nieuw ‘wild west’ waar geen wetten zijn en iedereen kan doen en laten wat hij wil. Dit is nu eigenlijk ook het geval, ondanks dat George W Bush na de val van Saddam zei dat er vrede in Irak was.

Op het nieuws zag ik een man die zei “Saddam was verschrikkelijk, maar de Amerikanen zijn niet veel beter! Tijdens Saddam zijn nooit zoveel mensen omgekomen als nu. Ik wou dat Saddam er nog was.” Deze man heeft het zwaar gehad onder Saddam, maar hij wil toch weer de dictator terug. Dit zegt toch iets over hoe de Amerikanen tekeer gaan in Irak.

De enige echte oplossing voor dit wereld probleem is dat Amerika Irak over draagt aan de VN en zich helemaal terug trekt uit Irak. Alleen zo kan de westerse wereld een beetje vertrouwen krijgen van de Islamitische wereld. De VN zal dan zo snel mogelijk een vast bestuur in Irak op moeten zetten wat door heel Irak wordt gesteund en wat geen vrienden zijn van de Amerikanen zoals nu het geval is. Dit bestuur moet neutraal zijn, en het vertrouwen van het Irakese volk hebben.

Amerika zal Irak nooit overdragen aan de VN. Daar is Amerika te trots voor. Ik voorspel dan ook dat dit het tweede Vietnam voor de Amerikanen wordt. De oorlog in Irak zal nog jaren gaan duren zonder uitzicht op een betere toekomst wat veel mensen zal doen besluiten de Amerikanen te gaan dwarsbomen. Hierdoor zullen er steeds weer nieuwe ‘terroristen’ komen die gewoon aanslagen plegen uit angst geen betere toekomst te krijgen voor hun kinderen.
Xbox Live: koenpijl
  donderdag 1 december 2005 @ 14:28:55 #2
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32726276
In de eerste golfoorlog zijn de Amerikanen nooit doorgereden naar Baghdad. Als het aan de VS had gelegen was dit wel gebeurd maar de VN stond dit niet toe. De missie was om Koewiet te bevrijden. Je verdraait de boel dus aardig.
Say your prayers
pi_32726406
quote:
Op donderdag 1 december 2005 14:28 schreef Sickie het volgende:
In de eerste golfoorlog zijn de Amerikanen nooit doorgereden naar Baghdad. Als het aan de VS had gelegen was dit wel gebeurd maar de VN stond dit niet toe. De missie was om Koewiet te bevrijden. Je verdraait de boel dus aardig.
Precies. Voorts is het onzin om te stellen dat niemand nog gelooft dat de oorlog bedoeld was om Saddam te wippen; de oorlog was wel degelijk bedoeld om hem te onttronen.
pi_32726429
Ik zeg toch niet dat ze in Bagdad zijn geweest? Je hebt helemaal gelijk hoor over de VN, maar ik verdraai niks. Amerika wilde naar Bagdad maar werdt terug geroepen door de VN. Dit hebt ik niet. Dit had ik dan misschien nog moeten doen. Maar ik verdraai niks.
Xbox Live: koenpijl
  donderdag 1 december 2005 @ 14:35:20 #5
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_32726457
Volgens mij kan dit gedoe ook best in het centrale Irak-topic, of niet?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_32727274
quote:
Op donderdag 1 december 2005 14:35 schreef Verbal het volgende:
Volgens mij kan dit gedoe ook best in het centrale Irak-topic, of niet?

V.
Exact. Daarom verder in NWS aub.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')