abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 december 2005 @ 13:34:21 #1
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_32724812
Hier een stukje waar ik al een tijdje over nadenk. Ik wil het niet echt een hypothese noemen, met name omdat ik twijfel aan de volledigheid van mijn redenatie. Het ontbreekt nog even aan een redelijke inleiding en ik val misschien teveel met de deur in huis maar ik wil graag weten of het onderwerp op zich discussie waard is en of er iets klopt van wat ik denk. Graag jullie reactie:

Mensen hebben houvast nodig, stabiliteit, en willen vooruit kunnen kijken. Mensen zijn gewend om voorruit te kunnen kijken en hechten waarde aan voorspelbaarheid als het de dagelijkse gang van zaken betreft.
Zodra de politiek op steeds kortere termijn beslissingen gaat nemen die een radicale invloed hebben op de dagelijkse gang van zaken, en deze beslissingen zodoende de voorspelbaarheid van de dagelijkse gang van zaken van de Nederlandse burger vertroebelen, zal er onbegrip ontstaan. Vanuit dit onbegrip ontstaat er wantrouwen in de politiek omdat men zijn of haar houvast en overzichtelijkheid kwijt raakt.

Deze situatie waarin de politiek steeds sneller radicalere omzwaaien maken is mede te danken aan het feit dat de huidige media van elk wissewasje nieuws proberen te maken. Men zoekt sensatie op het gebied van “human interest” en is bereid nietige zaken op te blazen om zo enige nieuwswaarde te creëren.

In plaats van hier boven te staan gaan politici hier in mee, en dit heeft invloed op hun politieke beslissingen, die steeds meer genomen worden in de hectische situatie die de media creëren en dus op korte termijn genomen worden.
Ook denk ik dat het gevoel van “we hebben maar vier jaar”onder politici “ad-hoc” beslissingen versterken omdat, naar het schijnt, politici toch de neiging hebben iets te willen nalaten als ze uitgeregeerd zijn.

Dit zorgt ervoor dat burgers hun overzichtelijkheid en stabiliteit kwijt raken en op die manier steeds meer vertrouwen verliezen in de Politiek, met als bijkomstigheid dat "informatie" uit de media te weinig nuance bevat en wantrouwen tegen de poltiek bevestigen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_32724865
You got a point!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  donderdag 1 december 2005 @ 13:44:53 #3
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_32725116
Het is uiteraard allemaal de schuld van de media.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_32725257
Zoals jij het nu stelt brengt de media politiek en burger juist dichterbij elkaar . Of het op een juiste manier is dat is een tweede.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  donderdag 1 december 2005 @ 13:53:40 #5
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32725355
quote:
Op donderdag 1 december 2005 13:50 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Zoals jij het nu stelt brengt de media politiek en burger juist dichterbij elkaar . Of het op een juiste manier is dat is een tweede.
Volgens mij was dat nou juist het punt van zijn post.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_32725563
De media is niet de schuld van de kloof. De media heeft wel invloed op hoe we naar de politiek kijken. Sterker nog dankzij de Media zien we hoe groot die kloof geworden is.

Ze hebben het in den haag aan zichzelf te danken. Ik heb bij overheden gewerkt. Zelfverijking leuke uitjes en presentjes is aan de orde van de dag. Alles word gevierd of het nu werktijd of buitenwerk tijd is met wijn en bier. Ze begeven zich continue in een beschermde omgeving die ver van de normale burger af staat. Risico gebieden zal je ze echt niet zien en als je ze daar ziet is het met bewaking en mogen vooraf gesecteerde mensen eventueel een gesprekje voeren.

Daarnaast heeft de politiek geen idee wat er zich zoal in een gemiddelde woon arbeiderswijk afspeeld omdat dat ook niet intresant voor ze is. Daarnaast ook al zouden ze zich er wel in verdiepen zouden ze het niet geloven en af doen met ah man dat gebeurd maar zelden het valt allemaal wel mee. Weet je wat we zetten wel een knuffelclub op.. Laten criminele jonger voor buurtwachter spelen ohw enne wij oorspronkelijke bewoners moeten niet klagen maar ons maar aanpassen aan onze nieuwe medemens.. Echt de politiek denk geheel omgekeerd.. Er komt een tijd dat er gezegd word dat wij ons maar moeten schikken en aanpassen
Denial isnt that a river in egypt ?
pi_32725628
quote:
Op donderdag 1 december 2005 13:53 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Volgens mij was dat nou juist het punt van zijn post.
Dan moet hij duidelijker zijn: de topictitel zegt dat hij vindt dat de media een kloof creeert tussen politiek en burger. Zijn verhaal zegt echter het tegenovergestelde...
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_32726915
quote:
Op donderdag 1 december 2005 13:44 schreef Verbal het volgende:

V.
Yep...de politiek heeft er uiteraard zelf geen schuld aan.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_32726920
Niet mee eens. Er zijn politici doen gewoon doen wat zij willen , ook al is de meerderheid in de kamer het daar niet mee eens en is er een motie door die groep aangenomen.
Politici zijn allang niet meer alleen maar volksvertegenwoordigers , maar vooral vertegenwoordigers van zich zelf. Zo word een bureaucratisch landje alleen nog maar bureaucratischer.
pi_32727185
We zijn allemaal schuldig; politiek, media en burgers.
Politiek: door zich niet aan verkiezingsprogramma's maar aan coalitieverdragen te houden. Verkiezingsprogramma's stellen geen reet voor als die toch weer uitlopen op wazige compromissen.
Media: door elk wissewasje op te blazen, van elke mug een olifant te maken, persoonlijke meningen uitlokken terwijl die altijd kunnen afwijken van het beleid dat iemand voert, en ga zo maar door.
Burgers: door slecht stemgedrag, onredelijkheid, domheid.

In theorie is Democratie een prachtig systeem. Net als een Republiek, Communisme, Monarchie, noem maar op. Helaas draait elk van die systemen op mensen, en daarom is elk van die systemen gedoemd te falen en per definitie waardeloos.
If you can't beat them: beat harder next time.
pi_32727361
Ik weet niet of je het wist, maar de media is onderdeel van de politiek. Hoofdredacteuren die vaak onderonsjes hebben met politici.
Het is dus de schuld van de politiek zelf, ze houden (nu erger dan ooit) de politieke elite in stand.
Hebt u een oorlog in Irak besteld?
Onie da?!
pi_32727605
quote:
Op donderdag 1 december 2005 13:44 schreef Verbal het volgende:

V.
De linkse bij voorkeur.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32728826
Zeker willen ze iets nalaten.... Alleen of de burger daar op zit te wachten, is de vraag.
De media is er juist voor om openheid te geven. Zou de politiek goed werk leveren, kon de media niets over hun falen berichten.
Waarom denk je dat in dictaturen de media aan banden gelegd wordt, de Amerikaanse pers zich niet vrij in Irak mag bewegen, niet in Quantanamo mag filmen?
Waarom beschuldigt Donner achtereenvolgens de media en de rechters wanneer Samir wordt vrijgelaten, omdat het OM zo'n uitgebreide bewijslast verzameld heeft?

Bij de opvolging van Lubbers gilden ze al dat de kloof tussen politiek en burgers groot was en trokken ze het land in. En dat gebeurt vlak voor elke verkiezing opnieuw. Bij Pim stonden ze helemaal versteld. Wat een kloof. Weer gingen ze naar de kiezer toe. En de volgende verkiezing staan ze weer versteld, gaan ze weer en verandert er weer niets.

Felix Rothenberg verklaarde het eens heel mooi.
Politici zijn goedwillende amateurs tot zij gekozen worden in de regering. Dan komen zij in het Haagse circuit, horen nog maar een taal, spreken nog maar een groep mensen, het partijbelang staat voorop en worden blind voor de realiteit (=burger).
Wilde de burger de snelheidslijn, de IDkaart, privatisering NS, deelname aan de oorlog in Irak, de Euro, de verandering in de zorg, om zo maar een paar punten te noemen.
Bij de Europese grondwet werd weer heel duidelijk hoe groot de kloof tussen regering en volk is.

En dat komt allemaal door de hectische situaties die de media creëren?
De politiek probeert zich aan te passen........ of eruit te kletsen?
Bot: achteraf gezien geen oorlog met Irak.
Veerman: foutjes in zorgverzekering.
Bolkenstein: achteraf gezien spijt van euro, enz., enz.
En dit ligt allemaal aan de media?
Dacht het niet, toch.

donderdag 1 december 2005 @ 18:30:38 #14
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_32732493
Ik wil wel even nuance aanbrengen aan het geheel, want volgens mij krijgt iedereen het idee dat ik de media overal de schuld van geef:
quote:
mede te danken
Ik realiseer me heel goed dat de media zelf het probleem niet zijn, maar een versterker van of slechts een manier waarin het probleem zich manifesteert.

Jullie hebben gelijk te zeggen dat het de schuld is van de politiek zelf. Immers, waar rook is, is vuur. Ik zal hier in ieder geval wat mee doen, dank.
quote:
de topictitel zegt dat hij vindt dat de media een kloof creeert tussen politiek en burger. Zijn verhaal zegt echter het tegenovergestelde....
Dat haal ik echt niet uit mijn tekst, maar dat kan zijn omdat ik weet wat ik bedoel Zou je jezelf eens toe willen lichten?
quote:
Ik weet niet of je het wist, maar de media is onderdeel van de politiek. Hoofdredacteuren die vaak onderonsjes hebben met politici.
Onderonsjes bedoel je? Dat zal, maar dat betekend niet dat de media deel uitmaken van de politiek. Ik ben best bereid de integriteit van een aantal media in twijfel te trekken, maar niet zo radicaal als jij dat nu doet.

pi_32733915
Je springt wat van de hak op de tak, maar in grote lijnen ben ik het met je eens. Tussen de politiek en de burger zit de media. De media is een communicatiemiddel voor de politiek om positieve aandacht -en daarmee meer stemmen- te krijgen. Ik denk dat je je dan ook moet afvragen welke rol de media uberhaupt in de publieke opinie heeft. Maakt zij de opinie of geeft ze er alleen een beeld van? In het algemeen zie je ook wel een trend van sensationalisering. Daar passen ook de hypes van tegenwoordig in. (zie sig)

Aan de andere kant kan je niet eenvoudigweg zeggen dat DE schuld bij de media ligt. Politici hebben een eigen verantwoordelijkheid om de kiezer zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Daarbij is het hun eigen keuze om de gunst van de kiezer te winnen met sensatie-politiek.

Wat wel de schuld van de media is is het opblazen van futiliteiten en incidenten. Bijvoorbeeld bij de belegering van het Laakwaterkwartier. Er vindt 1 opstootje plaats tussen 2 mensen en meteen is dat voorpaginanieuws. Of Van Balen van de VVD die iets over rekeningrijden zegt. Nog een week nadat dat meningsverschil tussen de VVD'ers is uitgepraat vraagt nova er nog steeds naar.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  vrijdag 2 december 2005 @ 00:11:38 #16
120392 Coldplaya
Speed of sound
pi_32743609
De kloof tussen de burger en politiek is zeker niet de schuld van de media. Deze tijden laten zich gewoon kenmerken door een morele stuurloosheid. De opwinding die ontstaat na de dood van een mus (ik kan me nog herinneren dat je een knaak kreeg voor 10 afgeschoten mussen) is daar de exponent van. Waar men met zichzelf geen raad meer weet verliest men zich in het kleine en weerloze: de dierenwereld.

Holle vaten als Geert Wilders, Peter R. De Vries, spelen in op de onzekerheid en ongerustheid van mensen. Ze overschatten zichzelf. De media en de peilingen hebben al groot genoeg van hen: de nieuwe held is Marco Pastors. Het begint zo'n cliche te worden. Echter bieden ook zij geen concrete, vaderlijke boodschap aan het electoraat.
Fear and Loathing in Clarksville.
  vrijdag 2 december 2005 @ 13:08:59 #17
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_32752808
quote:
Ik denk dat je je dan ook moet afvragen welke rol de media uberhaupt in de publieke opinie heeft.
Dat is een discussie op zich natuurlijk. Ik weet niet inhoeverre jij thuis bent in het communicatie vak, maar er is (hier) natuurlijk altijd sprake van agendasetting versus nieuwsselectie als het gaat over de rol, en zojewil macht, van media.
quote:
niet eenvoudigweg zeggen dat DE schuld bij de media ligt.
Dat probeer ik ook niet te beweren, mijn topic titel doet dat echter wel denken. Ik besef heel goed dat één schuldige heel moeilijk aan te wijzen is. Wat ik wil berijken is aantonen dat media wel een ("groot") deel van die schuld op zich nemen.

vrijdag 2 december 2005 @ 13:12:08 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32752880
Schuld ligt bij de burger zelf. Als de burger lid zou worden van een politieke partij en zich in ging zetten voor een goed bestuur van het land was er geen kloof. Verder Koopt de burger de klotekranten, en is er blij mee, men wil toch zeker de krant van het niveau wat je in NL krijgt? De Burger kijkt toch massaal naar het walgelijk lage niveau hebbende NOS journaal?
Kortom, de fout ligt grotendeels bij de burger zelf.

De maatschappij, dat ben JIJ
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')