abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32715289
Ik was niet van plan me aan te melden, maar ik kwam er langs en las toevallig de algemene voorwaarden eens door. Op een gegeven moment staat daarin het volgende:
quote:
Schoolbank is gerechtigd zonder nadere waarschuwing of ingebrekestelling, en zonder dat daartoe rechterlijke tussenkomst is vereist, een direct opeisbare boete van ¤ 1.000,- (duizend euro) per gebeurtenis aan U in rekening te brengen, waarbij het Misbruik van een enkel (persoon)gegeven, foto of een ander deel van het Materiaal van een Gebruiker geldt als één gebeurtenis, onverminderd het recht van Schoolbank nadere rechtsmaatregelen tegen U te nemen en schadevergoeding te eisen, ook voor het herstel van door U veroorzaakte Misbruik en/of Overlast.
Ik geef direct toe dat ik niet extreem veel verstand van deze dingen heb, maar ik vraag me af of dit wettelijk eigenlijk wel mag. Schoolbank.nl is geen overheidsinstantie, dus het lijkt me sterk dat zij een boete kunnen opleggen (en nog wel direct opeisbaar ook).

Hoe zit dit?
Bananenyoghurt...
pi_32715422
Mmm, ik heb zo'n "EULA" nog nooit gezien. Het lijkt mij niet wettig.
pi_32715426
Om iets in rekening te brengen heb je geen rechter nodig hoor.
Je hebt hem echter wel nodig indien je die rekening betaald wilt zien terwijl de ander niet wenst te betalen
pi_32715480
Wat een grappenmakers.

Ze mogen je natuurlijk wel een rekening sturen, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat zo even gaan betalen. Leuk geprobeerd, dat wel.
pi_32715546
quote:
Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij.
6:233(a) BW

Het lijkt mij dat deze voorwaarden toch wel onredelijk bezwarend zijn..
  † In Memoriam † donderdag 1 december 2005 @ 00:37:34 #6
21636 Feestkabouter
pi_32715667
1000 euro boete voor misbruik van persoonlijke gegevens of foto's die op de site worden geplaatst door medegebruikers......... vind ik niet niet onredelijk.
pi_32715716
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:37 schreef Feestkabouter het volgende:
1000 euro boete voor misbruik van persoonlijke gegevens of foto's die op de site worden geplaatst door medegebruikers......... vind ik niet niet onredelijk.
Als er al schade is dan zal een rechter die wel vaststellen?

Zou wel leuk zijn, als je dat als gedupeerde zelf mag bepalen hé?
pi_32715722
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:37 schreef Feestkabouter het volgende:
Ik zeg ook niet dat ik het bedrag niet onredelijk vind, maar ik verbaasde me een beetje over de toon van dat stukje. Ze brengen het alsof ze zelf de boete mogen innen, maar dat is dus niet het geval. Er staan trouwens wel meer dingen in de voorwaarden waardoor ik van een eventuele registratie afzie, maar deze viel me nogal op.
Bananenyoghurt...
pi_32715739
Nee dat kunnen ze schudden in de rechtzaal, het enige wat ze mogen doen is dat geld eisen in het kader van een schadevergoeding, maar dan moeten ze aannemelijk kunnen maken dat die schade ook echt geleden is.
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_32715752
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:39 schreef Murray het volgende:

[..]

Als er al schade is dan zal een rechter die wel vaststellen?

Zou wel leuk zijn, als je dat als gedupeerde zelf mag bepalen hé?
Dat wordt één grote kaalplukkerij dan, denk ik.
Bananenyoghurt...
pi_32716001
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:41 schreef Hayek het volgende:
Nee dat kunnen ze schudden in de rechtzaal, het enige wat ze mogen doen is dat geld eisen in het kader van een schadevergoeding, maar dan moeten ze aannemelijk kunnen maken dat die schade ook echt geleden is.
Er kan meer geeist worden dan schadevergoeding hoor.
In andere bewoordingen (van schoobank) zeggen ze gewoon dat dingen doen die niet vantevoren overeengekomen waren 1000 euro kosten (aanbod van iets dus, geen boete maar het aangaan van een overeenkomst). Indien jij als gebruiker dan iets doet wat niet overeengekomen was (bijvoorbeeld een foto van die site plukken) dan heb je op dat moment het aanbod aanvaard, en ben je 1000 euro schuldig.
De toonzetting is alleen niet echt veel voorkomend voor algemene voorwaarden, en het geen rechter nodig hebben is ook wat makkelijk gedacht indien jij als mis/ge-bruiker die 1000 euro niet wenst te betalen
pi_32716038
Hoe zit het eigenlijk met die EULA's die bij elk stukje software en elk forum zitten, wordt je geacht die gelezen te hebben? Als elk bedrijf zo iets bij haar producten zou stoppen dan zou je toch nooit alles kunnen lezen?

En volgens mij zitten ze daar in Amerika niet heel ver meer van af.
deze account is gehacked door GreyHatHacks
pi_32716157
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:55 schreef EnderOnline het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met die EULA's die bij elk stukje software en elk forum zitten, wordt je geacht die gelezen te hebben? Als elk bedrijf zo iets bij haar producten zou stoppen dan zou je toch nooit alles kunnen lezen?

En volgens mij zitten ze daar in Amerika niet heel ver meer van af.
Algemene voorwaarden moeten voor het sluiten van een overeenkomst beschikbaar zijn volgens nederlands recht, EULA's bij software lees je pas bij installatie, en hebben dus geen enkele juridische waarde (tenzij ze bij aanschaf eveneens verstrekt zijn).
Wat betreft fora, een slim opgezet forum zorgt dat die een verwijzing naar de faq of iets dergelijks in zijn aanmeldprocedure heeft zitten, al dan niet met verplichte lezing ervan voor aanmelding

Edit: dingen in EULA's kunnen natuurlijk ook zonder geldige eula gewoon geldig blijven. Denk aan de auteurswet, met de copyeermogelijkheden, ook zonder geldige eula zul je geen copy mogen maken en die daarna aan je buurjongen geven
pi_32716166
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:54 schreef frederik het volgende:

In andere bewoordingen (van schoobank) zeggen ze gewoon dat dingen doen die niet vantevoren overeengekomen waren 1000 euro kosten (aanbod van iets dus, geen boete maar het aangaan van een overeenkomst). Indien jij als gebruiker dan iets doet wat niet overeengekomen was (bijvoorbeeld een foto van die site plukken) dan heb je op dat moment het aanbod aanvaard, en ben je 1000 euro schuldig.
De toonzetting is alleen niet echt veel voorkomend voor algemene voorwaarden, en het geen rechter nodig hebben is ook wat makkelijk gedacht indien jij als mis/ge-bruiker die 1000 euro niet wenst te betalen
Dus als ze 1 miljoen hadden genoemd, was het ook geldig geweest?
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_32716196
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:54 schreef frederik het volgende:

[..]

Volgens schoolbank ja, dat had iedereen al door.

Wat bedoel je nou met je post?
pi_32716244
Ik heb Schoolbank eens even gemaild met de vraag wat er zou gebeuren als iemand dit zou weigeren te betalen. Ben benieuwd of, en zo ja wanneer, ik antwoord krijg.
Bananenyoghurt...
pi_32716258
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:03 schreef Murray het volgende:

[..]

Volgens schoolbank ja, dat had iedereen al door.

Wat bedoel je nou met je post?
Ik bedoel met mijn post dat schoolbank het wat raar neerzet (het een boete noemen), terwijl het ook in het verbintenissenrecht gezocht kan worden.
Aanbod en aanvaarding van iets, niet in het uitdelen van boetes of schadeloosstellingen
pi_32716296
Dus als ik een klassenfoto van mijn klas opsla en op m'n eigen site zet, kunnen ze van mij 1000 euro eisen?
  donderdag 1 december 2005 @ 01:09:51 #19
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32716325
Waar baseren ze dat recht eigenlijk op? Omdat het nu betaalde content is?
pi_32716521
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:06 schreef frederik het volgende:

[..]

Ik bedoel met mijn post dat schoolbank het wat raar neerzet (het een boete noemen), terwijl het ook in het verbintenissenrecht gezocht kan worden.
Aanbod en aanvaarding van iets, niet in het uitdelen van boetes of schadeloosstellingen
Dan zoek je het toch wel te ver denk ik. Het is geen aparte verbintenis, het gaat hier toch wel heel duidelijk over de algemene voorwaarden die gesteld worden bij een overeenkomst.
  donderdag 1 december 2005 @ 01:20:02 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32716523
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:06 schreef frederik het volgende:

[..]

Ook in het privaatrecht komen boete-clausules voor. En je maakt zelf de keuze: als je het met die voorwaarde niet eens bent zie je van de verbintenis af. Overigens ben ik een paar jaar geleden al opgestapt bij Schoolbank, ze hanteren daar wel meer vreemde regels, en het toontje ligt wel heel erg in hun voordeel.

Iemand had het hierboven over EULAs: Microsoft heeft de EULA vaak meegesealed met de CDROMs. Winkels willen deze eenmaal geopend niet meer terugnemen, want de verpakking is beschadigd, en de CDROM mogelijk gekopieerd. Helaas hebben ze pech, want Microsoft heeft een blunder begaan. In veel van hun EULAs (misschien wel alle) staat dat het openen van de verpakking gelijk staat aan het accepteren van de EULA (en dat is waar de winkelier zich op zal beroepen). Volgens de rechter is deze overeenkomst nietig, omdat je als eindgebruker geen mogelijkheid hebt gehad om vooraf van deze EULA kennis te nemen, immers: hij zit meegesealed in de verpakking. Je mag het dus gewoon retourneren, en je moet je geld terugkrijgen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 1 december 2005 @ 01:22:12 #22
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32716564
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:08 schreef Troeta het volgende:
Dus als ik een klassenfoto van mijn klas opsla en op m'n eigen site zet, kunnen ze van mij 1000 euro eisen?
Ik weet niet of het nog zo is, maar als jij een klassenfoto scant, en on line zet, dan was zo dat die scan automatisch eigendom werd van Schoolbank. Toen die verandering er aan zat te komen heb ik al mijn spullen van Schoolbank verwijderd.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_32716576
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:08 schreef Troeta het volgende:
In principe ja, onder misbruik wordt ook het openbaar maken van matriaal zonder toestemming gerekend. Probleem hierbij is alleen dat schoolbank ook geen auteursrechthebbende is van die foto (plaatsing gebeurd zonder auteursrechten overdracht).
Duidelijker zou zijn wanneer je delen van schoolbank zou overnemen (inhoud danwel ontwerp), daarvan hebben ze natuurlijk wel het eigendom zelf
pi_32716619
Grappig, want van wie is zo'n klassenfoto in principe.
Dat is jaren geleden door een fotograaf gemaakt, uitgedeeld aan de kinderen door de school.
Lijkt mij dat de fotograaf nog steeds het auteursrecht heeft, ook al scant pietje hem in voor schoolbank.
pi_32716684
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:22 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik weet niet of het nog zo is, maar als jij een klassenfoto scant, en on line zet, dan was zo dat die scan automatisch eigendom werd van Schoolbank. Toen die verandering er aan zat te komen heb ik al mijn spullen van Schoolbank verwijderd.
Dat is nu niet meer zo (net even opgezocht)
citaat : " Plaatsing van Materiaal geschiedt dan ook op eigen risico. Schoolbank maakt geen aanspraak op overdracht van rechten, waaronder intellectueeleigendomsrechten ten aanzien van door U aangeleverde Materiaal en informatie. " einde citaat

Ik ben ook al een tijd lid-af trouwens, ze hebben in de tussentijd die algemene voorwaarden wel erg aangepast
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')