Ik geef direct toe dat ik niet extreem veel verstand van deze dingen heb, maar ik vraag me af of dit wettelijk eigenlijk wel mag. Schoolbank.nl is geen overheidsinstantie, dus het lijkt me sterk dat zij een boete kunnen opleggen (en nog wel direct opeisbaar ook).quote:Schoolbank is gerechtigd zonder nadere waarschuwing of ingebrekestelling, en zonder dat daartoe rechterlijke tussenkomst is vereist, een direct opeisbare boete van ¤ 1.000,- (duizend euro) per gebeurtenis aan U in rekening te brengen, waarbij het Misbruik van een enkel (persoon)gegeven, foto of een ander deel van het Materiaal van een Gebruiker geldt als één gebeurtenis, onverminderd het recht van Schoolbank nadere rechtsmaatregelen tegen U te nemen en schadevergoeding te eisen, ook voor het herstel van door U veroorzaakte Misbruik en/of Overlast.
6:233(a) BWquote:Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij.
Als er al schade is dan zal een rechter die wel vaststellen?quote:Op donderdag 1 december 2005 00:37 schreef Feestkabouter het volgende:
1000 euro boete voor misbruik van persoonlijke gegevens of foto's die op de site worden geplaatst door medegebruikers......... vind ik niet niet onredelijk.
Ik zeg ook niet dat ik het bedrag niet onredelijk vind, maar ik verbaasde me een beetje over de toon van dat stukje. Ze brengen het alsof ze zelf de boete mogen innen, maar dat is dus niet het geval. Er staan trouwens wel meer dingen in de voorwaarden waardoor ik van een eventuele registratie afzie, maar deze viel me nogal op.quote:Op donderdag 1 december 2005 00:37 schreef Feestkabouter het volgende:
1000 euro boete voor misbruik van persoonlijke gegevens of foto's die op de site worden geplaatst door medegebruikers......... vind ik niet niet onredelijk.
Dat wordt één grote kaalplukkerij dan, denk ik.quote:Op donderdag 1 december 2005 00:39 schreef Murray het volgende:
[..]
Als er al schade is dan zal een rechter die wel vaststellen?
Zou wel leuk zijn, als je dat als gedupeerde zelf mag bepalen hé?
Er kan meer geeist worden dan schadevergoeding hoor.quote:Op donderdag 1 december 2005 00:41 schreef Hayek het volgende:
Nee dat kunnen ze schudden in de rechtzaal, het enige wat ze mogen doen is dat geld eisen in het kader van een schadevergoeding, maar dan moeten ze aannemelijk kunnen maken dat die schade ook echt geleden is.
Algemene voorwaarden moeten voor het sluiten van een overeenkomst beschikbaar zijn volgens nederlands recht, EULA's bij software lees je pas bij installatie, en hebben dus geen enkele juridische waarde (tenzij ze bij aanschaf eveneens verstrekt zijn).quote:Op donderdag 1 december 2005 00:55 schreef EnderOnline het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met die EULA's die bij elk stukje software en elk forum zitten, wordt je geacht die gelezen te hebben? Als elk bedrijf zo iets bij haar producten zou stoppen dan zou je toch nooit alles kunnen lezen?
En volgens mij zitten ze daar in Amerika niet heel ver meer van af.
Dus als ze 1 miljoen hadden genoemd, was het ook geldig geweest?quote:Op donderdag 1 december 2005 00:54 schreef frederik het volgende:
Er kan meer geeist worden dan schadevergoeding hoor.
In andere bewoordingen (van schoobank) zeggen ze gewoon dat dingen doen die niet vantevoren overeengekomen waren 1000 euro kosten (aanbod van iets dus, geen boete maar het aangaan van een overeenkomst). Indien jij als gebruiker dan iets doet wat niet overeengekomen was (bijvoorbeeld een foto van die site plukken) dan heb je op dat moment het aanbod aanvaard, en ben je 1000 euro schuldig.
De toonzetting is alleen niet echt veel voorkomend voor algemene voorwaarden, en het geen rechter nodig hebben is ook wat makkelijk gedacht indien jij als mis/ge-bruiker die 1000 euro niet wenst te betalen
Volgens schoolbank ja, dat had iedereen al door.quote:Op donderdag 1 december 2005 00:54 schreef frederik het volgende:
[..]
Er kan meer geeist worden dan schadevergoeding hoor.
In andere bewoordingen (van schoobank) zeggen ze gewoon dat dingen doen die niet vantevoren overeengekomen waren 1000 euro kosten (aanbod van iets dus, geen boete maar het aangaan van een overeenkomst). Indien jij als gebruiker dan iets doet wat niet overeengekomen was (bijvoorbeeld een foto van die site plukken) dan heb je op dat moment het aanbod aanvaard, en ben je 1000 euro schuldig.
Ik bedoel met mijn post dat schoolbank het wat raar neerzet (het een boete noemen), terwijl het ook in het verbintenissenrecht gezocht kan worden.quote:Op donderdag 1 december 2005 01:03 schreef Murray het volgende:
[..]
Volgens schoolbank ja, dat had iedereen al door.
Wat bedoel je nou met je post?
Dan zoek je het toch wel te ver denk ik. Het is geen aparte verbintenis, het gaat hier toch wel heel duidelijk over de algemene voorwaarden die gesteld worden bij een overeenkomst.quote:Op donderdag 1 december 2005 01:06 schreef frederik het volgende:
[..]
Ik bedoel met mijn post dat schoolbank het wat raar neerzet (het een boete noemen), terwijl het ook in het verbintenissenrecht gezocht kan worden.
Aanbod en aanvaarding van iets, niet in het uitdelen van boetes of schadeloosstellingen
Ook in het privaatrecht komen boete-clausules voor. En je maakt zelf de keuze: als je het met die voorwaarde niet eens bent zie je van de verbintenis af.quote:Op donderdag 1 december 2005 01:06 schreef frederik het volgende:
[..]
Ik bedoel met mijn post dat schoolbank het wat raar neerzet (het een boete noemen), terwijl het ook in het verbintenissenrecht gezocht kan worden.
Aanbod en aanvaarding van iets, niet in het uitdelen van boetes of schadeloosstellingen
Ik weet niet of het nog zo is, maar als jij een klassenfoto scant, en on line zet, dan was zo dat die scan automatisch eigendom werd van Schoolbank. Toen die verandering er aan zat te komen heb ik al mijn spullen van Schoolbank verwijderd.quote:Op donderdag 1 december 2005 01:08 schreef Troeta het volgende:
Dus als ik een klassenfoto van mijn klas opsla en op m'n eigen site zet, kunnen ze van mij 1000 euro eisen?
In principe ja, onder misbruik wordt ook het openbaar maken van matriaal zonder toestemming gerekend. Probleem hierbij is alleen dat schoolbank ook geen auteursrechthebbende is van die foto (plaatsing gebeurd zonder auteursrechten overdracht).quote:Op donderdag 1 december 2005 01:08 schreef Troeta het volgende:
Dus als ik een klassenfoto van mijn klas opsla en op m'n eigen site zet, kunnen ze van mij 1000 euro eisen?
Dat is nu niet meer zo (net even opgezocht)quote:Op donderdag 1 december 2005 01:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik weet niet of het nog zo is, maar als jij een klassenfoto scant, en on line zet, dan was zo dat die scan automatisch eigendom werd van Schoolbank. Toen die verandering er aan zat te komen heb ik al mijn spullen van Schoolbank verwijderd.
6.236 dquote:dat de beoordeling van de vraag of de gebruiker in de nakoming van een of meer van zijn verbintenissen is te kort geschoten aan hem zelf overlaat, of dat de uitoefening van de rechten die de wederpartij ter zake van een zodanige tekortkoming volgens de wet toekomen, afhankelijk stelt van de voorwaarde dat deze eerst een derde in rechte heeft aangesproken;
Het moet zelfs in het verbintenissenrecht gezocht worden, maar niets staat Schoolbank.nl eraan in de weg om dergelijke situaties middels de algemene voorwaarden te regelen.quote:Op donderdag 1 december 2005 01:06 schreef frederik het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |