Kane met Golden Earring vergelijken?
Golden Earring evolueerde van een ordinairpopulair popbandje op t niveau Kane (Just Earrings in '65, in '67 opgevolgd door het betere Winter Harvest) op plaat naar een Psychedelische trip met deftige vocalen van Hay (Miracle Mirror '68), schone pop met uitschieters naar Beatles niveau (On the double '69), acid rock met een lading "emo" waar ze bij Radiohead en Muse nog jaloers van kunnen worden (8 miles high '69) en de allereerste Nederlandse hardrockplaat in progstijl (Golden Earring '70), terwijl ze live in '68 al de grenzen op gingen zoeken en met jams begonnen die uitmondden in massahysterie in de VS (rekeninghoudende met dat ze niet werden gepromoot, op kleine schaal dus) door de hele set te vullen met het 3 kwartier lange 8 miles high met unieke bas- , gitaar- en drumsolo's in '69. Ik weet niet waar mensen hierin de parallel met Kane zien? Dit was allemaal nog ruim voor ze met Radar Love een wereldhit scoorden die in de VS nog dagelijks op talloze radiostations gedraaid wordt
Moraal van het verhaal: Golden Earring is altijd blijven zoeken naar een soort muziek waar ze zich a) goed bij voelden b) mee aansloegen. George Kooymans was gewoon altijd bang dat ie slechte muziek maakte en was zodoende altijd zoekende naar iets beters. Dat ze in zon korte tijd zo veel uniek stijlen hebben weten te gebruiken is natuurlijk leuk, maar niet essentieel. Ze wilden alleen maar betere muziek maken. Bij Kane zijn ze nog niet eens op het idee gekomen om eens een klein beetje iets anders te doen. Die geilen zo op hun populariteit.
ja ik kan er niet tegen als er zulke vergelijkingen over legendarische artiesten gemaakt worden