quote:
Op donderdag 1 december 2005 22:51 schreef KoningsCobra het volgende:Ik denk dat de houding van Nederland (Koning Willem I) uiteindelijk voor de afscheiding gezorgd heeft. België is volgens mij wel bereid geweest zich aan Nederland aan te passen maar Nederland wilde bijna niets aan de Belgen toegeven, zo wilde Nederland dacht ik Vlaams afschaffen zodat er alleen maar Nederlands en in het zuiden Frans gesproken zou worden.
Ook na de afscheiding probeerde Nederland een onevenredig deel van de staatschuld op België af te schuiven.
Ze wilde het Vlaams niet afschaffen. Toen was er geen Vlaams. Men dacht enkel in twee smaken: Nederlands of Frans.
Het was zelfs zo dat de Vlaamse bevolking zich gesterkt voelde door de Noorderlingen, want voor het eerst in eeuwen móchten ze hun eigen taal spreken na jaren van gedwongen Frans en Duits spreken.
Het is wel zo dat Willem I zijn beleid iets had kunnen minderen. Het was zeer terecht dat hij eiste dat alle ambtenaren Nederlands spraken, maar om meteen alle louter Franstaligen daardoor te ontslaan was misschien wat overdreven. Wat misschien een groter rift veroorzaakte was de geloofskwestie. De katholieken hadden eeuwenlang de scholen gerund en Willem I wilde geen geloof op school en dus enkel maar Openbare Scholen (hiermee is gelijk verklaard waarom de meeste scholen in NL Openbaar zijn en in B katholiek
![]()
). De katholieke kerk in B begon te steigeren.
Het is jammer, want Willem I bedoelde het geenzins onderdrukkend. Een tijd terug was er een Belgische historisch-socioloog (oid) op tv en hij vond dat België wat langer vol had moeten houden.
De verschillen tussen Noord en Zuid zijn volgen hem na de deling pas écht ontstaan. Hij benadrukte bijv het verschil binnen Nederland tussen bijv Holland en Brabant. Brabanders en Vlamingen (van meerdere smaken) lijken qua mentaliteit meer op elkaar dan Hollanders en Brabanders, maar de laatste twee wonen ook prima in één land. Als wij nu 175 jaar in één land hadden gewoond dan waren de verschillen ook minimaal geweest en waren we alle gelukkige Nederlanders, Noord ende Zuid.
![]()
Alleen hadden we met z'n alleen moppen verteld over Luxemburgers ofzo.
![]()
Mijn band:
Conorach ||
MySpace ||
Twitter ||
Lastfm"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.