abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32708942
Hey,
Ik zou wel eens willen weten wat jullie vinden:

Was de scheiding tussen Nederland en België in 1830 onvermijdelijk, of had het ook anders (beter?) kunnen lopen?

En waarom denk je dat?

Ikzelf denk dat de scheiding NIET onvermijdelijk was. Het is waar dat er veel verschillen tussen NL-Belg. zaten, al in 1815 toen ze één land werden, maar dat had geen reden hoeven zijn voor een scheiding op lange termijn, denk ik.
pi_32709129
Ik had een andere scheiding logischer gevonden. Wallonie naar Frankrijk, Vlaanderen samen met Brabant, Limburg,Zeeland en mogelijk (een deel van) Gelderland als een nieuwe natie. De rest verder onder de naam Holland.Dat bundelde toen de culturele eigenschappen beter. Denk bijvoorbeeld aan godsdienst, maar zelfs nu nog is er een duidelijk verschil tussen "boven" en "onder" de rivieren. En wallonie was dan daar terecht gekomen waar het nu nog steeds wil zijn...
** Als iedereen eens net zo perfect was als ik zou moeten zijn **
pi_32709349
Toen Nederland en België ‘samenkwamen’, in 1815, hadden ze al erg veel verschillen. Beide landen waren opgegroeid als natie met eigen normen, waarden, en regels. Beide landen hadden hun volk, trots en vol zelfvertrouwen over hun land.

De reden dat de landen samengevoegd waren, heeft niks met noodzakelijkheid te maken, de reden was immers ‘een dam op te werpen tegen Frankrijk’, maar dat was niet noodzakelijk. Als de reden nou was geweest dat het zo slecht ging met België en dat land om die reden samen te voegen met het welvarende Nederland, was België vast bereid zich aan te passen gezien de situatie.
Maar in 1815 was er geen reden tot aanpassing van beiden volken aan elkaar. Eigenlijk krijg ik de indruk dat ze helemaal niet zo nodig ‘samen’ wilden zijn. Ookal was het dan misschien veiliger tegenover Frankrijk, andere culturen en gewoontes mengen met de jouwe (want aanpassing moet als je samenleeft) daar was de trots gewoon te groot voor.
pi_32709490
Dat is wat ik zeg: er zit cultureel een groot verschil tussen de noordelijke en de zuidelijke nederlanden. Maar de grens ligt hoger. In ieder geval brabant en limburg passen beter bij Belgie. Denk daarbij aan het katholieke geloof (tot 1850 zo goed als onmogelijk in Nederland) en alles wat daarbij hoort. Het bourgondische leven, carnaval, de schutterijen, de historie, maar ook "het brabants/limburg kwartiertje", het om de zaak heen lullen, etc. Dit tegenover het calvinistische, recht door zee gaande noorden.
** Als iedereen eens net zo perfect was als ik zou moeten zijn **
pi_32710249
Ja
Er waren dus al veel verschillen in het begin en misschien is daar op het Congres van Wenen ook niet goed naar gekeken. Maargoed, ik denk dat samenwerken, ondanks die verschillen, níet onmogelijk is.
Het waren ook maar een handjevol radicalen België als een aparte staat wilden, de meeste Belgen praatten met respect over de koning. Maar de economische crisis zorgde voor meer opstand.
Toen koning Willem I uiteindelijk zijn leger naar Brussel stuurde om 'orde op zaken' te stellen, was een scheiding onvermijdelijk.
pi_32740909
Ik denk dat de houding van Nederland (Koning Willem I) uiteindelijk voor de afscheiding gezorgd heeft. België is volgens mij wel bereid geweest zich aan Nederland aan te passen maar Nederland wilde bijna niets aan de Belgen toegeven, zo wilde Nederland dacht ik Vlaams afschaffen zodat er alleen maar Nederlands en in het zuiden Frans gesproken zou worden.

Ook na de afscheiding probeerde Nederland een onevenredig deel van de staatschuld op België af te schuiven.
pi_32747161
Brabant en Limburg werden alleen onder militaire en internationale druk bij het Noorden gehouden.
  vrijdag 2 december 2005 @ 14:40:24 #8
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_32755131
Op zich zou wat Lucky zegt wel logisch zijn. Naast de eigenschappen die hij opnoemt is het ook nog zo dat zuidelijke Nederlanden veel langer onder Spaans juk hebben doorgebracht, wat misschien wel hoofd reden voor een aantal verschillen is?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  vrijdag 2 december 2005 @ 21:10:37 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32774847
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 21:10 schreef Floripas het volgende:
Je hebt mijn onderwerp gekozen!
Whaha!

Het was voor mij een deelvraag in een P.O geschiedenis
Heb je hier wat aan??
  zaterdag 3 december 2005 @ 12:58:20 #11
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_32778310
quote:
Op donderdag 1 december 2005 22:51 schreef KoningsCobra het volgende:
Ik denk dat de houding van Nederland (Koning Willem I) uiteindelijk voor de afscheiding gezorgd heeft. België is volgens mij wel bereid geweest zich aan Nederland aan te passen maar Nederland wilde bijna niets aan de Belgen toegeven, zo wilde Nederland dacht ik Vlaams afschaffen zodat er alleen maar Nederlands en in het zuiden Frans gesproken zou worden.

Ook na de afscheiding probeerde Nederland een onevenredig deel van de staatschuld op België af te schuiven.
Ze wilde het Vlaams niet afschaffen. Toen was er geen Vlaams. Men dacht enkel in twee smaken: Nederlands of Frans.

Het was zelfs zo dat de Vlaamse bevolking zich gesterkt voelde door de Noorderlingen, want voor het eerst in eeuwen móchten ze hun eigen taal spreken na jaren van gedwongen Frans en Duits spreken.
Het is wel zo dat Willem I zijn beleid iets had kunnen minderen. Het was zeer terecht dat hij eiste dat alle ambtenaren Nederlands spraken, maar om meteen alle louter Franstaligen daardoor te ontslaan was misschien wat overdreven. Wat misschien een groter rift veroorzaakte was de geloofskwestie. De katholieken hadden eeuwenlang de scholen gerund en Willem I wilde geen geloof op school en dus enkel maar Openbare Scholen (hiermee is gelijk verklaard waarom de meeste scholen in NL Openbaar zijn en in B katholiek ). De katholieke kerk in B begon te steigeren.

Het is jammer, want Willem I bedoelde het geenzins onderdrukkend. Een tijd terug was er een Belgische historisch-socioloog (oid) op tv en hij vond dat België wat langer vol had moeten houden.

De verschillen tussen Noord en Zuid zijn volgen hem na de deling pas écht ontstaan. Hij benadrukte bijv het verschil binnen Nederland tussen bijv Holland en Brabant. Brabanders en Vlamingen (van meerdere smaken) lijken qua mentaliteit meer op elkaar dan Hollanders en Brabanders, maar de laatste twee wonen ook prima in één land. Als wij nu 175 jaar in één land hadden gewoond dan waren de verschillen ook minimaal geweest en waren we alle gelukkige Nederlanders, Noord ende Zuid.

Alleen hadden we met z'n alleen moppen verteld over Luxemburgers ofzo.

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_32780873
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 12:58 schreef Witchfynder het volgende:

Ze wilde het Vlaams niet afschaffen. Toen was er geen Vlaams. Men dacht enkel in twee smaken: Nederlands of Frans.
ja ik wist dat er een talen strijd was maar niet meer precies tussen wie
quote:
Het is wel zo dat Willem I zijn beleid iets had kunnen minderen. Het was zeer terecht dat hij eiste dat alle ambtenaren Nederlands spraken, maar om meteen alle louter Franstaligen daardoor te ontslaan was misschien wat overdreven.
quote:
Als wij nu 175 jaar in één land hadden gewoond dan waren de verschillen ook minimaal geweest en waren we alle gelukkige Nederlanders, Noord ende Zuid.
Dan denk ik dat de schuld toch wel bij Koning Willem I ligt, hij heeft weinig rekening gehouden met de minderheden in België.
quote:
Alleen hadden we met z'n alleen moppen verteld over Luxemburgers ofzo.
Luxemburg hoorde tot 1890 ook nog bij Nederland
pi_32784580
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 15:03 schreef KoningsCobra het volgende:
Luxemburg hoorde tot 1890 ook nog bij Nederland
Luxemburg hat welliswaar hetzelfde staatsthoofd als Nederland, het behoorde niet tot Nederland als staat.
pi_32786441
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 17:38 schreef ultra_ivo het volgende:

Luxemburg hat welliswaar hetzelfde staatsthoofd als Nederland, het behoorde niet tot Nederland als staat.
ja inderdaad Nederland en Luxemburg waren een zogehete personele unie, twee aparte staten met dezelfde vorst.
  zondag 4 december 2005 @ 02:21:06 #15
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_32798477
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 15:03 schreef KoningsCobra het volgende:
Dan denk ik dat de schuld toch wel bij Koning Willem I ligt, hij heeft weinig rekening gehouden met de minderheden in België.
Minderheden? Welke minderheden?

De Konings plannen waren trouwens erg goed. Ik denk dat de non-cooperatie van een deel van de Belgen net zo goed schuldig is aan het mislukken van de unie als de 'grote boze Hollanders'.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 4 december 2005 @ 02:42:59 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32798727
ja de scheiding was onvermijdelijk aangezien we anders duizenden moppen waren misgelopen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 5 december 2005 @ 18:52:42 #17
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32842036
De scheiding was er zowiezo gekomen. Belgie was namelijk voornamelijk Katholiek, en Holland boven de rivieren (waar dus de macht zat) was voornamelijk Protestant. Omdat de Nederlandse koning Protestant was, en het grootste deel van de regering destijds protestant was viel dat natuurlijk niet erg goed bij de Katholieke belgen, en dat heeft er mede tot toegedragen om in opstand te komen.

Had het kunnen voorkomen worden? Ik denk dat het alleen had kunnen voorkomen worden als de Nederlandse koning Antwerpen als hoofdstad had gekozen voor de Verenigde Nederlanden en in de landsregering vertegenwoordigers had uit alle provincien, en niet alleen uit de hoogste elite uit de Hollandse provincies.

Belgie had in het begin van de 18e eeuw een economische achterstand op de Noordelijke Nederlanden, en koning Willem I deed er ook niet al te veel aan om de economie op gang te helpen. Pas NA de Belgische onafhankelijkheid kwam de industriele revolutie in Belgie pas echt op gang.

Destijd was het beter. En alhoewel ik best symphatiek ben tegenover een "Groot Nederland" dat alle gebieden waarin Nederlands wordt gesproken onder het beheer krijgt, werkt dat de EU eigenlijk compleet tegen, en kunnen we beter alles laten zoals het is en onze focus leggen op de EU en samenwerking met Vlaanderen en Wallonie.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_32842888
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 07:58 schreef ultra_ivo het volgende:
Brabant en Limburg werden alleen onder militaire en internationale druk bij het Noorden gehouden.
Ja. Vergeet niet dat Limburg vanaf de Belgische afscheiding in 1830 tot 1839 zich bij Belgie aansloot. Er zijn brieven uit die tijd bekend, gericht aan Willem I om zich niet in te spannen om Limburg terug bij Nederland te laten horen. Brieven waarin met zoveel woorden staat dat "Limburg geen band heeft met Nederland".

Ik denk dat in die tijd de godsdienst daar ook een heel grote rol in speelde.
  FOK!fotograaf maandag 5 december 2005 @ 23:05:11 #19
73911 ultra_ivo
pi_32849482
quote:
Op maandag 5 december 2005 19:23 schreef mdeen het volgende:

Ik denk dat in die tijd de godsdienst daar ook een heel grote rol in speelde.
Niet echt. Als je kijkt naar de argumentatie in de brochures van van Scherpenzeel-Heusch (Limburgs seperatist) van een tiental jaar later dan speelt religie geen hoofdrol. Economische, politieke en sociale redenen zijn veel belangrijker. In 1848 kregen de seperatisten tijdens de verkiezingen voor het Frankfurter Parlement trouwens iets van 90% van de stemmen.
  woensdag 7 december 2005 @ 22:50:06 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32904918
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:22 schreef Lucky8 het volgende:
Ik had een andere scheiding logischer gevonden. Wallonie naar Frankrijk, Vlaanderen samen met Brabant, Limburg,Zeeland en mogelijk (een deel van) Gelderland als een nieuwe natie. De rest verder onder de naam Holland.Dat bundelde toen de culturele eigenschappen beter. Denk bijvoorbeeld aan godsdienst, maar zelfs nu nog is er een duidelijk verschil tussen "boven" en "onder" de rivieren. En wallonie was dan daar terecht gekomen waar het nu nog steeds wil zijn...
Dat lijkt mij ook logischer. Misschien iets om in Europees verband nogmaals over na te denken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33033800
de scheiding is opzich heel logisch. boven de grote rivieren wonen vnl. saksen en bezuiden de grote rivieren vnl .de franken.

het onderscheid in taal in nagenoeg geheel verdwenen maar nog steeds bestaand is dat de ene groep op de een of andere manier nog steeds ongunstig denkt over de andere volksgroep.

ook het verschil in saksisch of frankisch recht is grotendeels verdwenen. verschllen zijn alleen nog te vinden in het zgn plaatselijk gewoonterecht.

in architectuur is bij oude boerederijen nog aan de bouwstijl te zien of het een frankisch of saksische bewoners betrof.
  dinsdag 13 december 2005 @ 01:16:26 #22
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_33033814
Ik denk op basis van wat ik er van weet dat het een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden was, maar dat het ook anders had kunnen lopen
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_33037730
Religie en taalstrijd waren de belangrijkste redenen waarom Belgie zich afscheidde van Nederland, maar dat had niet hoeven gebeuren wanneer Belgie wat belangrijker was gemaakt door Koning Willem I. Ik heb vorig jaar nog eens een artikel daarover geschreven in het blad van een studievereniging.
http://www.induplo.nl/duplomaat/artikel/w7mHNPAl

Zelf zou ik een hereniging met Belgie (Vlaanderen) niet eens zo onwenselijk vinden. In een groter wordende Europese Unie heeft een groter land meer invloed. Omdat we dezelfde taal spreken kunnen veel bedrijven dan ook veel makkelijker efficient opereren. Er wordt een veel grotere thuismarkt gecreeerd. En ik vraag me af hoe groot de culturele verschillen werkelijk zijn tussen Nederlanders en Vlamingen. Het gat tussen Walloniers en Vlamingen is net zo groot.
Maak nie regtig saak nie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')