abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32706107
Een werknemer van ons is tijdens een voetbalwedstrijd opzettelijk (waren getuigen bij) tegen zijn voet getrapt. Zijn pezen zijn gescheurd en hij moet in het gips. Dit kan nog even duren. Nu is hij door de bedrijfsarts tijdelijk voor 100% arbeidsongeschikt verklaard.
We verwachten dat hij circa 1,5-2 maanden uit de roulatie zal zijn.
Is er een mogelijkheid, en zo ja, is dit rendabel om het te verhalen op degene die hem opzettelijk schopte. Wij hebben namelijk extra kosten moeten maken om dit gat op te vullen.
pi_32706594
Nee, die extra kosten kun je in Nederland niet verhalen. Het enige wat je kunt verhalen zijn de netto loonkosten, voor zover die niet door een verzekeraar uitgekeerd zijn. (BW 6:107a).

Juist *omdat* deze wettelijke regeling er is, is er een basis voor de rechter om de rest van de schade tot het gewone bedrijfsrisico te rekenen.

Dit neemt niet weg dat je, nu er opzet in het spel is, je kunt proberen deze schade toch te verhalen, maar ik geef je heel weinig kans.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_32706934
Deze kans is zeer groot zelfs. Civiele procedure starten wegens opzettelijk toebrengen van ernstig lichamelijk letsel. Dit is makkelijk aantoonbaar door het feit dat het om een voetbal wedstrijd ging en iedereen die deze sport beoefend weet dat schoppen tegen de enkel funest zijn en daardoor ook altijd bestraft dienen te worden met een rode kaart.
Kan nog wel een beetje doorlullen maar dat wordt vervelend.

-edit- deze civiele procedure gaat alleen op voor de werknemer, srry te snel gelezen.
Waar ze wel mee bezig zijn, en wat als bedrijf zo nu en dan ook al gedaan wordt, is om de gemaakte kosten te verhalen op de werknemer zelf. Deze kiest er tenslotte zelf voor om zo'n 15 dagen per jaar gewond thuis te zitte.
  woensdag 30 november 2005 @ 21:17:16 #4
3542 Gia
User under construction
pi_32708906
Ik geef je weinig kans. Voortaan geen voetballers meer in dienst nemen.
  woensdag 30 november 2005 @ 21:50:28 #5
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_32710117
Dit is niet mogelijk aangezien men, in het geval van een sport/spel-situatie, vrijwel nooit aansprakelijk gesteld wordt voor veroorzaakt letsel bij derden. In sommige extreme gevallen kan het wel, maar dat zijn dan ook de extreme gevallen. Je moet daarbij denken aan die ene speler die een tijdje terug iemand zo hard tackelde dat deze nooit meer normaal zal kunnen lopen.

Een tijdje terug heeft de VVD gepleit voor de laissez faire. Zou de werkgevers enorm schelen, maar op die manier gaat natuurlijk niemand meer sporten.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_32711933
lijkt me een vordering die moet worden beoordeeld naar de maatstaf van 6:98 BW
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  woensdag 30 november 2005 @ 23:29:28 #7
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_32713668
quote:
Op woensdag 30 november 2005 22:37 schreef Argento het volgende:
lijkt me een vordering die moet worden beoordeeld naar de maatstaf van 6:98 BW
Lijkt mij niet. Dat causale verband ligt er wel erg dicht bovenop. Artikel 6:98 BW gaat op in situaties waarbij een actie bijvoorbeeld kilometers verderop schade toebrengt. Dan moet er een causaal verband aangetoond worden volgens 6:98 BW. In dit geval is het zo klaar als een klontje.

Het lijkt mij meer een gevalletje 6:162 BW.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_32714770
quote:
Op woensdag 30 november 2005 23:29 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Lijkt mij niet. Dat causale verband ligt er wel erg dicht bovenop. Artikel 6:98 BW gaat op in situaties waarbij een actie bijvoorbeeld kilometers verderop schade toebrengt. Dan moet er een causaal verband aangetoond worden volgens 6:98 BW. In dit geval is het zo klaar als een klontje.

Het lijkt mij meer een gevalletje 6:162 BW.
6:162 BW is een open deur. Die was ik al voorbij. 6:98 BW is op zichzelf ook geen grond voor aansprakelijkheid, zoals 162 dat wel is.

Het gaat om de twee stadia van causaal verband. Het eerste stadium is het causale verband in de vorm van de condicio sine qua non die het verband tussen onrechtmatige gedraging en schade vestigt en op zichzelf noodzakelijk is voor de aansprakelijkheid uit 6:162 BW.

Volgende vraag is of een schadepost in een dusdanig verband staat met de gebeurtenis die de aansprakelijkheid van de dader in het leven roept, dat deze schade nog met goed fatsoen aan de dader kan worden toegerekend.

Ik denk dat het in deze niet moeilijk is om een causaal verband tussen de kosten van de werkgever en de onrechtmatige gedraging van de dader aan te nemen (even los van het relativiteitsvereiste) maar dat het de vraag is of die kosten in een dusdanig verband met de schadeveroorzakende gebeurtenis staan, dat zij aan de dader kunnen worden toegerekend. 6:98 BW vereist een voldoende verband en is in deze dus, volgens mij, de maatstaf.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_32714807
quote:
Op woensdag 30 november 2005 23:29 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Lijkt mij niet. Dat causale verband ligt er wel erg dicht bovenop. Artikel 6:98 BW gaat op in situaties waarbij een actie bijvoorbeeld kilometers verderop schade toebrengt.
Het lijkt me niet noodzakelijk dat de schade in geografische zin is verwijderd van de schadeveroorzakende gebeurtenis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')