quote:
Op woensdag 30 november 2005 23:29 schreef Ludwig het volgende:[..]
Lijkt mij niet. Dat causale verband ligt er wel erg dicht bovenop. Artikel 6:98 BW gaat op in situaties waarbij een actie bijvoorbeeld kilometers verderop schade toebrengt. Dan moet er een causaal verband aangetoond worden volgens 6:98 BW. In dit geval is het zo klaar als een klontje.
Het lijkt mij meer een gevalletje 6:162 BW.
6:162 BW is een open deur. Die was ik al voorbij. 6:98 BW is op zichzelf ook geen grond voor aansprakelijkheid, zoals 162 dat wel is.
Het gaat om de twee stadia van causaal verband. Het eerste stadium is het causale verband in de vorm van de condicio sine qua non die het verband tussen onrechtmatige gedraging en schade vestigt en op zichzelf noodzakelijk is voor de aansprakelijkheid uit 6:162 BW.
Volgende vraag is of een schadepost in een dusdanig verband staat met de gebeurtenis die de aansprakelijkheid van de dader in het leven roept, dat deze schade nog met goed fatsoen aan de dader kan worden toegerekend.
Ik denk dat het in deze niet moeilijk is om een causaal verband tussen de kosten van de werkgever en de onrechtmatige gedraging van de dader aan te nemen (even los van het relativiteitsvereiste) maar dat het de vraag is of die kosten in een dusdanig verband met de schadeveroorzakende gebeurtenis staan, dat zij aan de dader kunnen worden toegerekend. 6:98 BW vereist een voldoende verband en is in deze dus, volgens mij, de maatstaf.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.