Tja, vragen staat vrij maar ik denk dat het zo goed als onmogelijk is om op basis van verkeersgegevens te concluderen dat er copyrights geschonden zijn.quote:Op woensdag 30 november 2005 17:29 schreef robh het volgende:
Het zou niet best zijn als elk bedrijf toegang tot de internetgegevens van iedereen krijgt teneinde te controleren of er überhaupt copyright geschonden is.
Ik mag hopen dat dit geen doorgang vindt.
Ik koop, net als velen, regelmatig cd's en dvd's en ik zal dat in de toekomst ook gewoon blijven doen. Nu koopt bijna niemand en in de toekomst helemaal niemand meer slaat dus nergens op.quote:Op woensdag 30 november 2005 17:17 schreef JohnDope het volgende:
Deze wet is idioot, maar toch vraag ik me af waar het gaat eindigen. Want nu koopt zowat niemand meer media. Maar in de toekomst als het internet nog sneller gaat en de dataformaten misschien kleiner dan koopt helemaal niemand meer, tenzij de overheid radicaal ingrijpt. Dus hoe je het wend of keert, het wordt steeds gekker hier.
Voor zover ik weet zou hier pas 13 december door het Europees Parlement over gestemd worden, dat een juridische commissie dat beslist, of dat de Europese Commissie dat wil, zegt volgens mij net zoveel als de toiletjuffrouw die dat wil.quote:Op woensdag 30 november 2005 16:35 schreef Keromane het volgende:
Vrijwel geruisloos is vorige week de bewaarplicht doorgevoerd, een juridische commissie van de het Europese Parlement is accoord gegaan met opslag van data en telefoniegegevens van iedereen voor de duur van een jaar. Hadden wij een tijdje geleden niet 'Nee' gestemd? Ach, laat maar.
Bewaarplicht dus, en de film- en muziekindustrie zit niet stil. De grote jongens willen inzage in de gegevens om mensen op te sporen.
http://www.volkskrant.nl/economie/1133244330367.html
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/009738.html
Dat is aantoonbaar niet waar.quote:Op woensdag 30 november 2005 17:17 schreef JohnDope het volgende:
Want nu koopt zowat niemand meer media.
Doorgaans wordt nadenken over ingewikkelde dingen overgelaten aan commissies Wijze Mensen die formeel iets grotere invloed hebben dan medewerksters in de toiletindustrie. Er is een voorstel en dat is juridisch OK bevonden. Het voorstel omzetten in beleid is slechts formaliteit. De EC wil niets anders, ministers willen niets anders, alleen het EP lag nog dwars. De commissie is van het EP.quote:Op woensdag 30 november 2005 20:00 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Voor zover ik weet zou hier pas 13 december door het Europees Parlement over gestemd worden, dat een juridische commissie dat beslist, of dat de Europese Commissie dat wil, zegt volgens mij net zoveel als de toiletjuffrouw die dat wil.
Had deze juridische commissie deze zelfde uitspraak al niet gedaan ten tijde van de zomer?quote:Op woensdag 30 november 2005 20:36 schreef Keromane het volgende:
[..]
Doorgaans wordt nadenken over ingewikkelde dingen overgelaten aan commissies Wijze Mensen die formeel iets grotere invloed hebben dan medewerksters in de toiletindustrie. Er is een voorstel en dat is juridisch OK bevonden. Het voorstel omzetten in beleid is slechts formaliteit. De EC wil niets anders, ministers willen niets anders, alleen het EP lag nog dwars. De commissie is van het EP.
Hahaha...wie wil er nou een politiestaat? Voor 99% van de machthebbers is het veel leuker op subtiele wijze je macht te behouden dan als de spreekwoordelijke olifant door de porceleinkast te denderen.quote:Op woensdag 30 november 2005 20:47 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Had deze juridische commissie deze zelfde uitspraak al niet gedaan ten tijde van de zomer?
Weet je nog? Dat Donner even door de 1e kamer teruggefloten werd, en niet naar het overleg tussen de ministers van justitie mochten gaan?
Een juridische commissie wil gewoon veel macht, een politiestaat met het label 'jullie hebben er zelf voor gekozen'. Maar dat wil niet zeggen dat het EP dat wil. Volgens mij hoor.
*nog steeds aan t zoeken is naar de agenda van 13 december 2005
Oke, dat was wat overdreven, maar weet jij niet meer dat Donner van de zomer teruggefloten werd door de Eerste Kamer? Betreffende dit gebeuren?quote:Op woensdag 30 november 2005 20:50 schreef klez het volgende:
[..]
Hahaha...wie wil er nou een politiestaat?
Jawel. Maar het probleem zit hem niet in de bewaarplicht, je moet gewoon middelen hebben om criminaliteit tegen te gaan. Ook op internet. Het gaat om de waarborgen waarmee je misbruik voorkomt. Ik denk dat Donner (en dat wil wat zeggen als ik dat zeg, want ik vind het echt een verschrikkelijke vent) niet de meest verkeerde is, als het om het verzekeren van die zorgvuldigheid gaat.quote:Op woensdag 30 november 2005 20:53 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Oke, dat was wat overdreven, maar weet jij niet meer dat Donner van de zomer teruggefloten werd door de Eerste Kamer? Betreffende dit gebeuren?
En Donner heeft nergens hard weten te maken dat dit het middel is. Nergens is er aangetoond dat een dergelijke hoeveelheid informatie überhaupt beheersbaar is. Dat het daarentegen een inbreuk op privacy is staat buiten kijf, en de drogreden "als je niets te verbergen hebt" is degene waar politiestaten op worden gebouwd.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:01 schreef klez het volgende:
[..]
Jawel. Maar het probleem zit hem niet in de bewaarplicht, je moet gewoon middelen hebben om criminaliteit tegen te gaan. Ook op internet.
Notice & Takedown is irrelevant in dit verband.quote:Op woensdag 30 november 2005 18:30 schreef Keromane het volgende:
Vergeet 'Notice and Takedown' niet. Er zijn nog wat oneffenheden, maar het komt eraan.
http://www.bof.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief_2005_20.html
Indien dat zo is dan vervalt ook de kopieerheffing, is dus niet zo problematisch lijkt mij.quote:Downloaden en copieren wordt trouwens ook strafbaar.
Onzin.quote:In principe wordt het straks mogelijk alles continu in de gaten te houden, elke overtreding bestraft.
Mjah, je zou ook kunnen beginnen met je aan de wet te houden...oh, sorry, da's wel een HELE rare suggestie, zeker?quote:Hetzelfde als op de openbare weg als je pech hebt, een paar kilometer te hard -> bon. Op de digitale snelweg is er dadelijk overal trajectcontrole.
Zeker mee eens, maar weeg het eens af met het volgende.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:01 schreef klez het volgende:
[..]
Jawel. Maar het probleem zit hem niet in de bewaarplicht, je moet gewoon middelen hebben om criminaliteit tegen te gaan. Ook op internet. Het gaat om de waarborgen waarmee je misbruik voorkomt. Ik denk dat Donner (en dat wil wat zeggen als ik dat zeg, want ik vind het echt een verschrikkelijke vent) niet de meest verkeerde is, als het om het verzekeren van die zorgvuldigheid gaat.
bron: http://www.bof.nl/quote:Politie kan nut en noodzaak bewaarplicht niet aantonen
[28.09.2005]
In de Tweede Kamer heeft de vaste commissie justitie op 28 september 2005 een gesprek gehad met diverse deskundigen over de bewaarplicht verkeersgegevens. Ook Bits of Freedom was uitgenodigd en sprak mede namens de Consumentenbond. Het debat concentreerde zich al snel op de vraag of de bewaarplicht eigenlijk wel een probleem oplost. Immers wanneer gegevens nu al beschikbaar zijn, voegt de bewaarplicht niets toe. Nadat De Wit (SP) deze vraag opwierp, moest officier van justitie Stein toegeven dat hij niet kon aantonen dat er onderzoek stukloopt door het ontbreken van een bewaarplicht.
Als dertiger kan ik stellen dat het heel goed is (en veel te laat) dat er paal en perk gesteld wordt aan bepaalde "principes" en "verworvenheden" van de jaren '70 en '80.quote:Als dertiger kan ik stellen dat er in enkele tientallen jaren tijd enorm veel is veranderd. In de jaren 80 nog ondenkbare dingen zijn tegenwoordig doodnormaal.
Daar zijn we het over eens.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:54 schreef klez het volgende:
Overigens is het overduidelijk dat een particulier of een bedrijf niet het recht moet hebben om de privacy te schenden.
Bij gerede verdenking een onderzoek in laten stellen door de overheid is prima. Particulieren, of dat nou Philips, Brein of Jan Modaal om de hoek is toegang geven tot dergelijke gegevens absoluut niet. Bij voorbaat die gerede verdenking bij iedere internetgebruiker aannemen wat mij betreft ook niet.quote:Dat jij of een bedrijf echter gehoor vind als je een beroep doet op de overheid om criminele activiteiten te stoppen, is een groot goed, wat maar al te vaak verwaarloosd is in Nederland. En dat gaat zeker boven het recht op privacy (daar is trouwens ook voldoende jurisprudentie over).
Daar hebben we het toch over?quote:Op woensdag 30 november 2005 22:02 schreef Litpho het volgende:
Bij gerede verdenking een onderzoek in laten stellen door de overheid is prima.
Ik zie er weinig kwaads in als een officiele instantie specifiek gericht op de aanklacht - illegaal downloaden - daar naar kijkt. Doe je niets verkeerd, heb je dus niets te vrezen.quote:Particulieren, of dat nou Philips, Brein of Jan Modaal om de hoek is toegang geven tot dergelijke gegevens absoluut niet. Bij voorbaat die gerede verdenking bij iedere internetgebruiker aannemen wat mij betreft ook niet.
Nee, daar hebben ze het niet over. Ze hebben het over direct al een onderzoek instellen, maar de gegevens niet gebruiken tot men dat nodig acht.quote:
Een overheidsinstantie, ja. Niet een lobbyorganisatie zoals Brein. Mijn mening over die laatste zin staat hierboven al te lezen.quote:Ik zie er weinig kwaads in als een officiele instantie specifiek gericht op de aanklacht - illegaal downloaden - daar naar kijkt. Doe je niets verkeerd, heb je dus niets te vrezen.
Haha...gerede verdenking...hoeveel % van de breedbandgebruikers met forse datastromen doet niet aan illegaal downloaden en/of uploaden denk je...quote:Op woensdag 30 november 2005 22:11 schreef Litpho het volgende:
[..]
Nee, daar hebben ze het niet over. Ze hebben het over direct al een onderzoek instellen, maar de gegevens niet gebruiken tot men dat nodig acht.
[..]
Mee eens.quote:Een overheidsinstantie, ja. Niet een lobbyorganisatie zoals Brein.
Zeer weinig, daar ben ik het volledig met je eens. Aangezien het hier echter niet om een misdrijf gaat maar om inbreuk op auteursrechten is het als het goed is een civielrechtelijke kwestie ipv. een strafrechtelijke. Dat maakt de overheid niet de juiste persoon om dergelijke onderzoeken te starten, en we zijn het er (geloof ik) over eens dat een particulier met heel wat betere redenen dan (hoeveel % zou je denken) moet komen om van dergelijke privacygevoelige gegevens gebruik te mogen maken.quote:Op woensdag 30 november 2005 22:17 schreef klez het volgende:
[..]
Haha...gerede verdenking...hoeveel % van de breedbandgebruikers met forse datastromen doet niet aan illegaal downloaden en/of uploaden denk je...
Aangezien de maatschappelijke gevolgen groot zijn (normvervagingquote:Op woensdag 30 november 2005 22:23 schreef Litpho het volgende:
[..]
Zeer weinig, daar ben ik het volledig met je eens. Aangezien het hier echter niet om een misdrijf gaat maar om inbreuk op auteursrechten is het als het goed is een civielrechtelijke kwestie ipv. een strafrechtelijke. Dat maakt de overheid niet de juiste persoon om dergelijke onderzoeken te starten, en we zijn het er (geloof ik) over eens dat een particulier met heel wat betere redenen dan (hoeveel % zou je denken) moet komen om van dergelijke privacygevoelige gegevens gebruik te mogen maken.
Ik zou bijna bang worden.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Notice & Takedown is irrelevant in dit verband.
[..]
Indien dat zo is dan vervalt ook de kopieerheffing, is dus niet zo problematisch lijkt mij.
Enne...lijkt mij sterk dat er een verbod op downloaden en copieren komt, hooguit een verbod op het downloaden en copieren van materiaal waarop rechten rusten.
Het aanbieden van materiaal waarop rechten rusten zonder toestemming van de rechthebbenden is sowieso niet toegestaan.
[..]
Onzin.
[..]
Mjah, je zou ook kunnen beginnen met je aan de wet te houden...oh, sorry, da's wel een HELE rare suggestie, zeker?
Anyways, dit alles is nogal OT, vind je niet?
Klinkt zinnig. Ik wil vooral duidelijke zekerheden dat elke zaak juridisch wordt aangepakt en dat nergens gegevens van particulieren voor particulieren inzichtelijk zijn zonder dat daar de rechterlijke macht naar heeft gekeken.quote:Op woensdag 30 november 2005 22:35 schreef klez het volgende:
[..]
Aangezien de maatschappelijke gevolgen groot zijn (normvervaging) zou de overheid alles op alles moeten zetten om dit gedrag tegen te gaan. De bewaarplicht faciliteert dan de civiele rechter, als het ware.
Los daarvan kan ik inderdaad niet beoordelen wat voor een civiele rechter "redenen" zijn om inzage te verlangen. Dat wordt mede door de wetgever bepaald. Pas de wet maar aan als dit soort gedrag door juridische haarkloverij niet kan worden aangepakt.
Volgens mij wordt er pas naar de gegevens gekeken als er een gereed vermoeden bestaat. Dat is toch echt wat anders.quote:Nee, daar hebben ze het niet over. Ze hebben het over direct al een onderzoek instellen, maar de gegevens niet gebruiken tot men dat nodig acht.
Maar die gegevens worden al wel opgeslagen "voor het geval dat". Dat is hetgene waar ik het niet mee eens ben en waarvan het ministerie van justitie niet kan aangeven waarom dat wel een goed idee is. Zie ook het stukje van Bits of Freedom wat een stukje hoger staat.quote:Op woensdag 30 november 2005 22:40 schreef klez het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er pas naar de gegevens gekeken als er een gereed vermoeden bestaat. Dat is toch echt wat anders.
Noem eens een paar vreselijke zaken die nu eindelijk worden / zijn opgelost? Ik ben erg benieuwd.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:54 schreef klez het volgende:
[..]
Als dertiger kan ik stellen dat het heel goed is (en veel te laat) dat er paal en perk gesteld wordt aan bepaalde "principes" en "verworvenheden" van de jaren '70 en '80.
Stel je voor dat men die gegevens realtime zou moeten inzien? Hoe moeilijk zou het dan worden om de privacy te respecteren?quote:Op woensdag 30 november 2005 22:43 schreef Litpho het volgende:
[..]
Maar die gegevens worden al wel opgeslagen "voor het geval dat". Dat is hetgene waar ik het niet mee eens ben en waarvan het ministerie van justitie niet kan aangeven waarom dat wel een goed idee is. Zie ook het stukje van Bits of Freedom wat een stukje hoger staat.
Dat hoeft helemaal niet. Men tapt ook niet continu alle telefoons af (dat wil zeggen, voor zover ik weet niet). Pas als men gerede verdenking heeft krijgt men toestemming om een bepaalde verbinding af te tappen en die gegevens op te slaan. Zo kan ik er ook met internet nog wel in meegaan. Maar preventief? Nee.quote:Op woensdag 30 november 2005 22:50 schreef klez het volgende:
[..]
Stel je voor dat men die gegevens realtime zou moeten inzien?
In het algemeen: afbouwen van de nevenverschijnselen van de gruwelijke misvatting van de babyboom generatie en aanhang dat je mensen zoveel mogelijk eigen initiatief en verantwoordelijkheid moet ontnemen.quote:Op woensdag 30 november 2005 22:45 schreef Keromane het volgende:
[..]
Noem eens een paar vreselijke zaken die nu eindelijk worden / zijn opgelost? Ik ben erg benieuwd.
Dan zou men continue zowat alle breedbandverbindingen kunnen aftappen...quote:Op woensdag 30 november 2005 22:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet. Men tapt ook niet continu alle telefoons af (dat wil zeggen, voor zover ik weet niet). Pas als men gerede verdenking heeft krijgt men toestemming om een bepaalde verbinding af te tappen en die gegevens op te slaan. Zo kan ik er ook met internet nog wel in meegaan. Maar preventief? Nee.
Ja, voor een verklaring van het nut en noodzaak van deze toch wel ingrijpende maatregel sturen ze ook de eerste de beste 'knuppel' naar de eerste kamerquote:Op woensdag 30 november 2005 22:50 schreef klez het volgende:
[..]
Stel je voor dat men die gegevens realtime zou moeten inzien? Hoe moeilijk zou het dan worden om de privacy te respecteren?
Kortom, een privacy beschermende maatregel, die bewaarplicht.
Dat die knuppels op het MvJ het niet zo helder kunnen vertellen als ik, kan het niet helpen...![]()
Nou, dat gaat men met een bewaarplicht dus ook doen. Permanent. Op kosten van de belastingbetaler en de internetter die mee betaalt aan een archief om zijn onschuld mee te kunnen bewijzen, terwijl die schuldvraag toch echt andersom hoort te liggen in ons rechtssysteem. Geen wenselijke situatie wat mij betreft.quote:Op woensdag 30 november 2005 22:59 schreef klez het volgende:
[..]
Dan zou men continue zowat alle breedbandverbindingen kunnen aftappen...
Jij wil dus een bewaarplicht, maar per 'geval' toestemming van een rechter om de gegevens van 1 (één) IP adres op te vragen? Niet dat justitie in de vorm van het OM continu zit te kijken en opspringt zodra er een nulletje teveel ergens staat?quote:Op woensdag 30 november 2005 22:59 schreef klez het volgende:
[..]
Dan zou men continue zowat alle breedbandverbindingen kunnen aftappen...
Nee, dan maar een bewaarplicht. Biedt de rechter meer mogelijkheden om die privacy te garanderen. Want meer tijd voor evaluatie van een verzoek...
En dat niet alleen wat denk je wat er kan gebeuren als die gevens in verkeerde handen vallenquote:Op woensdag 30 november 2005 23:03 schreef Litpho het volgende:
[..]
Nou, dat gaat men met een bewaarplicht dus ook doen. Permanent. Op kosten van de belastingbetaler en de internetter die mee betaalt aan een archief om zijn onschuld mee te kunnen bewijzen, terwijl die schuldvraag toch echt andersom hoort te liggen in ons rechtssysteem. Geen wenselijke situatie wat mij betreft.
Morgen verder. Maar dat is inderdaad ongeveer wat ik zou willen...quote:Op woensdag 30 november 2005 23:04 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Jij wil dus een bewaarplicht, maar per 'geval' toestemming van een rechter om de gegevens van 1 (één) IP adres op te vragen? Niet dat justitie in de vorm van het OM continu zit te kijken en opspringt zodra er een nulletje teveel ergens staat?
Ik snap wel ongeveer wat je wil, maar wat precies?
Verkopen aan de hoogste bieder, hebben ze met de medische gegevens van Canadezen ook gedaan, aan n Amerikaanquote:Op woensdag 30 november 2005 23:16 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En dat niet alleen wat denk je wat er kan gebeuren als die gevens in verkeerde handen vallen
Okey, dan praten we hier morgen verder over, ik ga ook pitten.quote:Op woensdag 30 november 2005 23:19 schreef klez het volgende:
[..]
Morgen verder. Maar dat is inderdaad ongeveer wat ik zou willen...
Notice & Takedown handelt over websites met illegale content, niet over downloaden en ook niet over verkeersgegevens zoals het voorstel er nu ligt, dat BOF de mogelijkheid ziet dat dit in de toekomst zou kunnen veranderen maakt het nog geen waarheid of een vaststaand feitquote:Op woensdag 30 november 2005 22:38 schreef Keromane het volgende:
Ik zou bijna bang worden.
Notice and takedwown is relevant. 'Notice' aan de hand van verkeersgegevens. Het gaat over het terugdringen van criminaliteit. Ook lichtere vergrijpen, lees anders de stukken even door. Waarom denk je dat opsporingsinstrumenten niet gebruikt gaan worden?
Ko-pi-eer he-ffing...heffing op beschrijfbare mediadragers...het is in Nederland toegestaan om kopieen te maken omdat wij de kopieerheffing hebben. Als kopieeren strafbaar wordt gestelt kan er geen sprake meer zijn van een kopieerheffing. Waar haal jij vandaan dat downloaden en kopieeren strafbaar wordt trouwens?quote:De kopieerheffing is er niet om niet-strafbare feiten te compenseren, maar strafbare feiten. Het zou anders leuk worden. Wanneer meer dingen strafbaar gesteld worden gaat die heffing dus niet verdwijnen.
Mwah, ik ben CTO van 2 ISP's geweest en ik ben nu mede eigenaar van een Internet provider, ik denk dat ik wel enige kennis van zaken heb.quote:Hoezo is het onzin dat alles in principe te traceren is? Enig idee waar het over gaat? Opslag verkeersgegevens van iedereen. Dat gaat niet gebeuren voor de kat z'n poesje.
Begin eerst eens met die van vandaag.quote:Oh wacht, je moet je aan de wet houden. De wet van morgen zelfs.
Nee, dat dacht ik al.quote:Nee, daar heb ik het niet van terug.
De eigen cijfers van de muziekindustrie melden nog steeds een uitstekende omzet en bijbehorende winst. De omzet is dalende, maar zeker niet die 99% die uit jouw omgeving spreekt.quote:Op donderdag 1 december 2005 00:07 schreef JohnDope het volgende:
ik weet niet wat ik daar van moet geloven, maar ik oordeel op mijn eigen ervaring en die zegt dat 99% niks meer koopt.
Nee, maar politie in opdracht van de overkoepelende stichting voor vereniging van shoarmatenten wel ;-)quote:Op woensdag 30 november 2005 21:10 schreef Keromane het volgende:
Mijn opening was ook overdreven, alsof het nu echt een feit zou zijn. (...) En on topic: niet alleen politie zou lukraak huiszoekingen mogen doen, maar mag Warner Bros straks ook in je kasten snuffelen? Of Philips? Of de shoarmatent? Wie weet heb je bestek gejat.
nou nou.. uitstekende omzet?quote:Op donderdag 1 december 2005 10:09 schreef Litpho het volgende:
[..]
De eigen cijfers van de muziekindustrie melden nog steeds een uitstekende omzet en bijbehorende winst. De omzet is dalende, maar zeker niet die 99% die uit jouw omgeving spreekt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |