abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 november 2005 @ 15:10:03 #1
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_32697424
Acht jaar cel geëist tegen 'lekkende' AIVD-tolk

Uitgegeven: 30 november 2005 12:03
Laatst gewijzigd: 30 november 2005 13:14
ROTTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag voor de rechtbank in Rotterdam acht jaar cel geëist tegen AIVD-tolk Outman Ben A. Officier van justitie A. Zwaneveld beschuldigt hem van het opzettelijk doorspelen van geheime onderzoeksinformatie van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), onder meer aan vermeende leden van het terreurnetwerk De Hofstadgroep.

De verdachte was als bewerker van afgeluisterde gesprekken van de geheime dienst direct betrokken bij het AIVD-onderzoek naar deze vermoedelijke terroristische organisatie. Hij heeft onder meer een afgetapt telefoongesprek van 5 augustus 2004 aan Hofstadverdachte A.H. gegeven. Aan Hofstadverdachte M.B. stuurde hij een verslag van de stand van zaken van het AIVD-onderzoek naar De Hofstadgroep, meent Zwaneveld.

Afgetapt

Ben A. heeft volgens het OM overigens nog meer informatie gelekt. Het gaat nog om een afgetapt gesprek en nog een weekverslag van de AIVD. Ook is een observatieverslag van de AIVD op straat komen te liggen.

AEL

Tenslotte heeft Ben A. volgens aanklaagster Zwaneveld ook nog een e-mailbericht aan bestuurslid S. Bellari van de Unie van Marokkaans-Nederlandse Academici en hbo'ers UMAH gestuurd. Bellari staat ook bekend als sympathisant van de Arabisch Europese Liga (AEL). In het bericht aan Bellari schrijft Ben A. onder meer: "Ik heb namelijk uit betrouwbare bron vernomen dat er personen zijn waarmee jij telefonisch contact hebt, worden afgeluisterd in verband met radicalisering in Nederland en internationaal terrorisme. Het betreft personen binnen de A..L."

"Uiteindelijk is de uitgelekte informatie zeer breed verspreid", concludeerde Zwaneveld woensdag. "Die was voor de ontvangers zeer interessant. Het werd voor hen duidelijk dat zij in de gaten werden gehouden", zei de aanklaagster verwijzend naar verdachten van terrorisme.

Terrorisme

Aan het bekend worden van AIVD-informatie kleven grote risico's voor het onderzoek naar terrorisme, benadrukte Zwaneveld: "Het bekend worden van deze gegevens, zeker bij kwaadwillende insiders, schaadt in hoge mate de mogelijkheden van de AIVD om effectief te functioneren bij de bestrijding van terrorisme en brengt daarmee ernstige schade toe aan de veiligheid van de Staat."

"De handelwijze van verdachte heeft gevaar opgeleverd voor informatie in lopende onderzoeken en voor de medewerkers van de AIVD zelf." De advocaten van de AIVD-tolk zullen woensdagmiddag hun verdediging voeren.

Bron nu.nl

Ik vind de straf vrij hoog aan de andere kant er zijn landen waar je voor landverraad de kogel kan krijgen. Ik vraag me af in hoeverre er mensen echt in gevaar gekomen zijn. Ik zou dit best een passende straf vinden, maar het is wel cru dat een man als Samir A er zowat ongestraft afkomt terwijl deze man 8 jaar moet zitten. Afschrikwekkend werkt het in ieder geval wel.
mai pen rai
pi_32698994
Mijn eerste reactie was: waarom moet hij 8 jaar zitten, terwijl een verkrachter maar iets van 2 jaar de bak ingaat!
pi_32699054
quote:
Op woensdag 30 november 2005 16:03 schreef Kwietje het volgende:
Mijn eerste reactie was: waarom moet hij 8 jaar zitten, terwijl een verkrachter maar iets van 2 jaar de bak ingaat!
8 jaar is de eis knaap.
pi_32699312
Laten we eerst maar eens afwachten of het OM echt een zaak heeft, 8 jaar eisen is niet moeilijk, dat kan ik zelfs, een rechter bewijzen voorleggen gaat het OM tegenwoordig een stuk moeilijker af.
  woensdag 30 november 2005 @ 16:16:40 #5
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32699398
Wat is de straf op hoog-verraad eigenlijk?
Wat mij betreft is de motivatie van de strafeis hoog-verraad.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_32699818
quote:
Op woensdag 30 november 2005 16:16 schreef ErwinRommel het volgende:
Wat is de straf op hoog-verraad eigenlijk?
Wat mij betreft is de motivatie van de strafeis hoog-verraad.
Hoogverraad heet juridisch landverraad en is geregeld in art. 98 wetboek van Strafrecht:
(...) gevangenisstraf van ten hoogste 6 jaren of een geldboete van de 5e categorie

Verder is het wat lastig: je hebt een wet (98a) die gaat over het doorspelen van geheime info naar een buitenlandse staat. En het gaat hier om een binnenlandse groep.

Dan heb je nog "hulp aan de vijand", art. 102. Maar die gaat alleen op als er sprake is van Nederland in oorlog. En voor zover ik weet zijn we dat niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2005 16:29:40 ]
  woensdag 30 november 2005 @ 16:33:08 #7
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32699936
quote:
Op woensdag 30 november 2005 16:29 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Hoogverraad heet juridisch landverraad en is geregeld in art. 98 wetboek van Strafrecht:
(...) gevangenisstraf van ten hoogste 6 jaren of een geldboete van de 5e categorie

Verder is het wat lastig: je hebt een wet (98a) die gaat over het doorspelen van geheime info naar een buitenlandse staat. En het gaat hier om een binnenlandse groep.

Dan heb je nog "hulp aan de vijand", art. 102. Maar die gaat alleen op als er sprake is van Nederland in oorlog. En voor zover ik weet zijn we dat niet.
Ok bedankt. 6 jaar voor landverraad
Misschien dat ze die wet eens moeten aanpassen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_32717016
quote:
Op woensdag 30 november 2005 16:33 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ok bedankt. 6 jaar voor landverraad
Misschien dat ze die wet eens moeten aanpassen.
't is wat vreemd ja. Apart: je kan 15 jaar krijgen als je in het leger van de vijand gaat, terwijl Nederland op het punt staat om oorlog met die vijand te hebben.
pi_32717924
We doen toch mee met de "war on terror" ? Daar is je stok om mee te slaan.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 1 december 2005 @ 03:38:19 #10
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32717968
laten we hopen dat de uitspraak conform eis is.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Moderator donderdag 1 december 2005 @ 06:59:29 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32718227
quote:
Op donderdag 1 december 2005 03:29 schreef Hathor het volgende:
We doen toch mee met de "war on terror" ? Daar is je stok om mee te slaan.
technisch gezien is die oorlog niet verklaard, das dat kan niet

maar goed, het OM eist wel vaker belachelijke dingen dus ik wacht eerst op wat meer info
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 1 december 2005 @ 07:04:24 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32718244
quote:
Op donderdag 1 december 2005 06:59 schreef sp3c het volgende:

maar goed, het OM eist wel vaker belachelijke dingen dus ik wacht eerst op wat meer info
het om eist conform hun bevindingen, die ze niet altijd juridisch hard kunnen maken...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Moderator donderdag 1 december 2005 @ 09:38:33 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32719594
ook hun bevindingen zijn niet altijd even realistisch, ik herinner me bv iets over een marinier en een schietpartij
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')