abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32695147
Ik weet nou echt niet meer wat ik moet doen.
Toen ik op de VMBO zat besefte ik ineens dat ik naar de universiteit wou gaan. Ik zou er alles voor over hebben om dat te behalen.
Ik sloeg dus op het VMBO met achten en negens. Hup naar de HAVO.
Hier kwam ik er achter dat het VMBO dus gewoon te makkelijk was en moest er nu dus daadwerkelijk iets voor doen. Gemmiddeld dus buiten school nog 2 a 3 uur hw maken per dag. Met als gevolg dat ik het afgelopen jaar met achten en een 9 ben geslaagd.

Nu zit ik op het VWO En hier kwam ik er pas achter hoe zwaar het allemaal is. Nog steeds heel erg gemotiveerd op de universiteit maak ik buiten school om 6 uur per dag huiswerk. Nu heb (had) ik deze week ct (centrale toets) week en hebben we voor het gros van de vakken een toets gehad.
Nu ben ik er dus achter gekomen dat de VWO te hoog voor mij gegrepen is.

Maar ik wil alsnog naar de universiteit (business studie) maar ik heb het gevoel dat het op dit moment niet goed gaat komen.
Is er een andere manier om mijn doel te behalen? Of is er geen andere manier om er te komen en moet ik gewoon nog harder studeren?
En ja ik heb er nog steeds alles voor over.

wat losse informatie:
Doe het N&G profiel met keuze vakken eco 1&2 samen met M&O. Waarbij eco 1&2 en M&O me tot nu toe met gemak zijn gelukt.
pi_32695344
Had je dan niet beter gewoon profiel 2 kunnen pakken (E&M).Nou heb je ook gewoon veel vakken... En dat betekend natuurlijk veel huiswerk.
pi_32695391
Waarom wil je zo graag naar de universiteit? HBO is ook goed toch? soms wel beter zelfs.
  woensdag 30 november 2005 @ 13:53:06 #4
26670 renewing
Mooi vals is niet lelijk
pi_32695398
Je kunt ook eerst HBO gaan doen en daarna door naar de universiteit
pi_32695419
quote:
Op woensdag 30 november 2005 13:50 schreef Unneoetech het volgende:
Had je dan niet beter gewoon profiel 2 kunnen pakken (E&M).Nou heb je ook gewoon veel vakken... En dat betekend natuurlijk veel huiswerk.
Toen ik nog op de VMBO zat had ik voor het pakket natuurkunde en scheikunde gepakt omdat ik absoluut geen geschiedenis of aardrijkskunde wou. Die vakken heb ik toen altijd moeten houden. (En trouwens als ik geschiedenis en aardrijkskunde op de HAVO had dan had ik het waarscheinlijk maar net gehaald).
pi_32695545
Havo doen, Propedeuse HBO halen en door naar de Uni. Houd er wel rekening mee dat de Uni behoorlijk zwaar kan zijn (kijk maar naar alle zwetende studenten op zondagochtend na een nacht studeren in de kroeg )
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_32695571
Blij dat ik geen studiehuis heb hoeven volgen, Mijn pakket bestaat nu helemaal niet. waarom niet eerts HBO en dan WO. Misschien is het WO ook wel gewoon wat te theoretisch voor je?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_32695595
Als VWO je nu te hoog gegrepen is dan is de universiteit dat waarschijnlijk ook, dat heeft gewoon met capaciteiten te maken en zal met de tijd niet beter worden denk ik (tenzij je gewoon het verkeerde vakkenpakket hebt). Je geeft aan dat de HAVO wel goed is gegaan, waarom ga je dan inderdaad niet een HBO-opleiding doen? Dan kun je er eventueel nog een master op een universiteit achteraan doen als je dan het idee hebt dat dat wel moet kunnen.
A mind with a heart of it's own
pi_32695622
Je had ipv te beginnen met vwo denk ik veel beter kunnen beginnen met het HBO. Daar heb je twee mogelijkheden om naar de uni te gaan.

1. met je hbo propedeuse naar de universiteit (zou ik zelf niet voor kiezen omdat je, als dat toch niet gaat lukken, je nog steeds geen opleiding af hebt en daarnaast vallen ook echt ruim 75% van de studenten die het via deze weg proberen voortijdig af)
2. na je hbo bachelor instromen als premaster en in 2 jaar (ipv 1 jaar) je universitaire master halen (en mocht dat niet lukken heb je toch nog altijd je hbo bachelor in je zak. Dan hoor je ook al tot de 20% hoogst opgeleiden van de samenleving!)

Zeker omdat ik (k zit op de uni) lees dat je al moeite hebt vwo zou ik niet via die weg naar de universiteit gaan; dat is namelijk behoorlijk wat zwaarder qua stof dan de hbo/vwo. Ook moet je de waarde van praktijk (stages) niet onderschatten. Dat is iets wat je op de universiteit niet krijgt en waar werkgevers toch vaak om vragen. De combinatie hbo bachelor/wo master is dan ook een veelgevraagde op de werkvloer.
  woensdag 30 november 2005 @ 14:03:29 #10
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_32695669
Misschien kun je eerst wat op HBO gaan doen en daarna nog 2 jaar een Master (MSc) aan de unie, dat is tegenwoordig mogelijk met die BAMA structuur.

Heb dat zelf ook gedaan, eerst HAVO toen HBO en nu MSc. Dacht dat het zelfs mogelijk is als je propedeuse van HBO haalt daarna aan unie kunt beginnen dit wordt door veel unies wel afgeraden.
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
pi_32695706
Lijkt mij juist goed, als je goed bent in huiswerk maken.

Iemand die op HAVO/VWO niks uitvoert, komt zich later vaak tegen, omdat het dan wel nodig is.
Iemand Fien soms gezien?
  woensdag 30 november 2005 @ 14:11:15 #12
48058 Patron
ricordi chi sono
pi_32695854
Gewoon naar het HBO gaan, als je zo'n knokker bent zoals ik het opmerk heb je niks te vrezen daar. De unie is na je propedeuse optioneel. Zelfstudie is op de unie het devies. Maak je niet al te druk zou ik zeggen .
pi_32695867
levens moe ? ga lekker van je leven genieten je ben jong leren werken of iets anders kan ook als je ng 40 ben tegenwoordig
  woensdag 30 november 2005 @ 14:12:40 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_32695890
Ta als VWO echt te lastig voor je is dan kun je de Universiteit voorlopig beter even laten varen

Rond een HBO-studie af en dan kun je nog altijd proberen een master te halen, en als dat niet lukt heb je nog altijd je HBO diploma
pi_32696017
Lijkt me een goed idee via de HBO en dan nog die 2 jaar uni. Maar wat is het verschil dat als ik HBO -> master ga doen of bachelor -> master?

En even een vraagje, want er zijn hier allemaal mensen die zeggen dat ik omdat ik de VWO niet aan kan de Uni ook maar aan mij voorbij moet laten gaan. Maar is het niet zo dat het VWO heel breed is? En de HBO al wat meer gericht? Ik ga morgen ook een afspraak maken met de decaan want ik weet er nog helemaal niets van.
pi_32696049
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:11 schreef Flash55 het volgende:
levens moe ? ga lekker van je leven genieten je ben jong leren werken of iets anders kan ook als je ng 40 ben tegenwoordig
Het is eigenlijk heel gek maar ik geniet zo wel van mn leven.....
  woensdag 30 november 2005 @ 14:19:56 #17
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_32696054
quote:
Op woensdag 30 november 2005 13:58 schreef SocialDisorder het volgende:
Havo doen, Propedeuse HBO halen en door naar de Uni. Houd er wel rekening mee dat de Uni behoorlijk zwaar kan zijn (kijk maar naar alle zwetende studenten op zondagochtend na een nacht studeren in de kroeg )
Eensch is. ben in bovenstaande zelf ervaringsdeskundige en durf te zeggen dat je met een HBO studie beter voorbereid bent op de Uni dan met je VWO. (mits je wel een studie op het HBO doet die min of meer verwant is aan je WO studie. Zelf ben ik er in ieder geval NIET slechter van geworden; al moet je wel even wennen aan de manier van doen op de VU; zowel in onderwijs- als sociaal opzicht.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  woensdag 30 november 2005 @ 14:27:13 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_32696206
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:18 schreef sk888er het volgende:
Lijkt me een goed idee via de HBO en dan nog die 2 jaar uni. Maar wat is het verschil dat als ik HBO -> master ga doen of bachelor -> master?

En even een vraagje, want er zijn hier allemaal mensen die zeggen dat ik omdat ik de VWO niet aan kan de Uni ook maar aan mij voorbij moet laten gaan. Maar is het niet zo dat het VWO heel breed is? En de HBO al wat meer gericht? Ik ga morgen ook een afspraak maken met de decaan want ik weet er nog helemaal niets van.
Ik neem aan dat je het nivo van het VWO bedoelt en de hoeveelheid stof? Want op het WO is het theoretisch nivo gewoon erg moeilijk en moet je in korte tijd veel stof leren. Als je nu al zoveel tijd kwijt bent. Tenzij je problemen hebt met bepaalde vakken en anderen van ene leien dakje gaan.

Wat betreft vershcil HBO-Master en Bachelor-Master. Als je de Master hebt niks. Maar de WO-Bachelor is meestal wel een wat hoger theoretisch nivo dan de HBO bachelor. Daarom moeten mensen die overstappen meestal een schakelprogramma volgen.
pi_32696349
quote:
Als je je HBO af hebt, heb je een bachelor-diploma, dan kun je op een universiteit nog een masterdiploma-halen. Op de universiteit kun je in 3 jaar je bachelor halen, alleen ben je dan dus wel bezig met een volwaardige universitaire studie, waarvan het niveau dus hoger ligt dan op een HBO.
quote:
Je vergelijkt eerst VWO en Universiteit en dan VWO en HBO. Wat bedoel je nu?
Als je HAVO goed aankunt en VWO met moeite, dan zul je het niveau op HBO waarschijnlijk prima aankunnen. Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat als je nu al moeite hebt met de hoeveelheid werk op het VWO, dat een universitaire opleiding nog een stuk zwaarder wordt.
pi_32696820
quote:

Sowieso lijkt het me goed om een beetje uit te stippelen wat je wil doen, maar ik vraag me af waarom je persé de universiteit wil doen. Waarom ga je niet eerst bekijken welke beroepen je leuk vindt, en welke vakken je goed liggen. Als je vervolgens de Business- studie wil doen, dan ga je dat, op basis van getoonde inzet, echt wel redden. Staar je in ieder geval niet blind op doelen je wellicht niet zult kunnen behalen, maar kijk vanuit wat je kan en écht wil.

Ikzelf ben ooit begonnen met Atheneum, maar al snel bleek mijn discipline voor blowen en gitaarspelen groter, dan voor huiswerk maken. Nadat ik de MAVO afgerond had, ben ik begonnen met een MBO- opleiding, omdat ik anders moest werken. Ook dat rondde ik zonder inspanning af. Op dat moment kreeg ik een vriendin die naar de Universiteit ging, en wilde ik niet voor haar onder doen. Ik ben op zoek gegaan naar een leuke HBO- studie en heb me ingeschreven. Een schot in de roos, want 3 jaar na mijn afstuderen ben ik manager bij een beursgenoteerde organisatie, en ben ik uitermate goed en tevreden met/ in mijn vak. Daarnaast doe ik een master.

Ik bedoel vooral te zeggen: je kunt alles bereiken, als je jezelf niet voor de gek houdt. Vraag jezelf af waarom je iets wil, en houd jezelf niet voor de gek. Laat je ook niet gek maken door je omgeving, maar kies je eigen weg.

Zo, en nu ga ik weer naar Full House kijken.
pi_32697049
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:32 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Als je je HBO af hebt, heb je een bachelor-diploma, dan kun je op een universiteit nog een masterdiploma-halen. Op de universiteit kun je in 3 jaar je bachelor halen, alleen ben je dan dus wel bezig met een volwaardige universitaire studie, waarvan het niveau dus hoger ligt dan op een HBO.
[..]

Je vergelijkt eerst VWO en Universiteit en dan VWO en HBO. Wat bedoel je nu?
Als je HAVO goed aankunt en VWO met moeite, dan zul je het niveau op HBO waarschijnlijk prima aankunnen. Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat als je nu al moeite hebt met de hoeveelheid werk op het VWO, dat een universitaire opleiding nog een stuk zwaarder wordt.
Ik bedoel dus te zeggen dat het HBO veel meer gericht is dan de vwo.
pi_32697151
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:58 schreef sk888er het volgende:

[..]

Daarom zul je het HBO ook wel prima aankunnen. Universiteit is een heel ander verhaal.
pi_32697211
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:49 schreef Ciscus het volgende:

[..]

Sowieso lijkt het me goed om een beetje uit te stippelen wat je wil doen, maar ik vraag me af waarom je persé de universiteit wil doen. Waarom ga je niet eerst bekijken welke beroepen je leuk vindt, en welke vakken je goed liggen. Als je vervolgens de Business- studie wil doen, dan ga je dat, op basis van getoonde inzet, echt wel redden. Staar je in ieder geval niet blind op doelen je wellicht niet zult kunnen behalen, maar kijk vanuit wat je kan en écht wil.

Ikzelf ben ooit begonnen met Atheneum, maar al snel bleek mijn discipline voor blowen en gitaarspelen groter, dan voor huiswerk maken. Nadat ik de MAVO afgerond had, ben ik begonnen met een MBO- opleiding, omdat ik anders moest werken. Ook dat rondde ik zonder inspanning af. Op dat moment kreeg ik een vriendin die naar de Universiteit ging, en wilde ik niet voor haar onder doen. Ik ben op zoek gegaan naar een leuke HBO- studie en heb me ingeschreven. Een schot in de roos, want 3 jaar na mijn afstuderen ben ik manager bij een beursgenoteerde organisatie, en ben ik uitermate goed en tevreden met/ in mijn vak. Daarnaast doe ik een master.

Ik bedoel vooral te zeggen: je kunt alles bereiken, als je jezelf niet voor de gek houdt. Vraag jezelf af waarom je iets wil, en houd jezelf niet voor de gek. Laat je ook niet gek maken door je omgeving, maar kies je eigen weg.

Zo, en nu ga ik weer naar Full House kijken.
Ik wil dus heel graag iets met economie gaan doen en ik was al een beetje aan het rondzoeken. (Nu weet ik wel dat de economie heel groot is, maar ik kom met de dag dichter bij met wat ik wil qua informatie). Ook de vakken eco en M&O liggen mij goed en ik vind die vakken ook altijd leuk om te doen. Het zijn ook de enige 2 vakken waar ik veel minder voor hoef te doen voor ik het echt helemaal snap.
pi_32697381
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:58 schreef sk888er het volgende:
Zoals ik al zei is dat juist een voordeel. je moet dus een hbo studie kiezen die aansluit bij je wensen en ook rekening houdt met een eventuele universitaire vervolgopleiding. HBO is veel praktischer dus je bent al veel eerder bezig met het arbeidsveld (stages) wat jou voor een werkgever aantrekkelijk maakt. Universiteit is eigenlijk altijd een niet zozeer vakgerichte opleiding maar eerder een theoretische brede 'veldverkenning' van de richting die je op wilt (de eerste bachelorjaren zéker). Als je al moeite hebt met het vwo kan je dus beter beginnen met de praktijkstudie (hbo) en dan als je die afgerond hebt misschien later nog eens die (theoretische) master halen.
pi_32697494
als jij op de havo al 2-3 uur bezig bent met je huiswerk en op het vwo zelf 6 (!!!!! wtf) dan lijkt het me wel een beetje te hoog gegrepen... (nofi uiteraard)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')