Toen ik nog op de VMBO zat had ik voor het pakket natuurkunde en scheikunde gepakt omdat ik absoluut geen geschiedenis of aardrijkskunde wou. Die vakken heb ik toen altijd moeten houden. (En trouwens als ik geschiedenis en aardrijkskunde op de HAVO had dan had ik het waarscheinlijk maar net gehaald).quote:Op woensdag 30 november 2005 13:50 schreef Unneoetech het volgende:
Had je dan niet beter gewoon profiel 2 kunnen pakken (E&M).Nou heb je ook gewoon veel vakken... En dat betekend natuurlijk veel huiswerk.
Het is eigenlijk heel gek maar ik geniet zo wel van mn leven.....quote:Op woensdag 30 november 2005 14:11 schreef Flash55 het volgende:
levens moe ? ga lekker van je leven genieten je ben jong leren werken of iets anders kan ook als je ng 40 ben tegenwoordig
Eensch is. ben in bovenstaande zelf ervaringsdeskundige en durf te zeggen dat je met een HBO studie beter voorbereid bent op de Uni dan met je VWO. (mits je wel een studie op het HBO doet die min of meer verwant is aan je WO studie. Zelf ben ik er in ieder geval NIET slechter van geworden; al moet je wel even wennen aan de manier van doen op de VU; zowel in onderwijs- als sociaal opzicht.quote:Op woensdag 30 november 2005 13:58 schreef SocialDisorder het volgende:
Havo doen, Propedeuse HBO halen en door naar de Uni. Houd er wel rekening mee dat de Uni behoorlijk zwaar kan zijn (kijk maar naar alle zwetende studenten op zondagochtend na een nacht studeren in de kroeg)
Ik neem aan dat je het nivo van het VWO bedoelt en de hoeveelheid stof? Want op het WO is het theoretisch nivo gewoon erg moeilijk en moet je in korte tijd veel stof leren. Als je nu al zoveel tijd kwijt bent. Tenzij je problemen hebt met bepaalde vakken en anderen van ene leien dakje gaan.quote:Op woensdag 30 november 2005 14:18 schreef sk888er het volgende:
Lijkt me een goed idee via de HBO en dan nog die 2 jaar uni. Maar wat is het verschil dat als ik HBO -> master ga doen of bachelor -> master?
En even een vraagje, want er zijn hier allemaal mensen die zeggen dat ik omdat ik de VWO niet aan kan de Uni ook maar aan mij voorbij moet laten gaan. Maar is het niet zo dat het VWO heel breed is? En de HBO al wat meer gericht? Ik ga morgen ook een afspraak maken met de decaan want ik weet er nog helemaal niets van.
Als je je HBO af hebt, heb je een bachelor-diploma, dan kun je op een universiteit nog een masterdiploma-halen. Op de universiteit kun je in 3 jaar je bachelor halen, alleen ben je dan dus wel bezig met een volwaardige universitaire studie, waarvan het niveau dus hoger ligt dan op een HBO.quote:Op woensdag 30 november 2005 14:18 schreef sk888er het volgende:
Lijkt me een goed idee via de HBO en dan nog die 2 jaar uni. Maar wat is het verschil dat als ik HBO -> master ga doen of bachelor -> master?
Je vergelijkt eerst VWO en Universiteit en dan VWO en HBO. Wat bedoel je nu?quote:En even een vraagje, want er zijn hier allemaal mensen die zeggen dat ik omdat ik de VWO niet aan kan de Uni ook maar aan mij voorbij moet laten gaan. Maar is het niet zo dat het VWO heel breed is? En de HBO al wat meer gericht? Ik ga morgen ook een afspraak maken met de decaan want ik weet er nog helemaal niets van.
Sowieso lijkt het me goed om een beetje uit te stippelen wat je wil doen, maar ik vraag me af waarom je persé de universiteit wil doen. Waarom ga je niet eerst bekijken welke beroepen je leuk vindt, en welke vakken je goed liggen. Als je vervolgens de Business- studie wil doen, dan ga je dat, op basis van getoonde inzet, echt wel redden. Staar je in ieder geval niet blind op doelen je wellicht niet zult kunnen behalen, maar kijk vanuit wat je kan en écht wil.quote:Op woensdag 30 november 2005 14:18 schreef sk888er het volgende:
En even een vraagje, want er zijn hier allemaal mensen die zeggen dat ik omdat ik de VWO niet aan kan de Uni ook maar aan mij voorbij moet laten gaan. Maar is het niet zo dat het VWO heel breed is? En de HBO al wat meer gericht? Ik ga morgen ook een afspraak maken met de decaan want ik weet er nog helemaal niets van.
Ik bedoel dus te zeggen dat het HBO veel meer gericht is dan de vwo.quote:Op woensdag 30 november 2005 14:32 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Als je je HBO af hebt, heb je een bachelor-diploma, dan kun je op een universiteit nog een masterdiploma-halen. Op de universiteit kun je in 3 jaar je bachelor halen, alleen ben je dan dus wel bezig met een volwaardige universitaire studie, waarvan het niveau dus hoger ligt dan op een HBO.
[..]
Je vergelijkt eerst VWO en Universiteit en dan VWO en HBO. Wat bedoel je nu?
Als je HAVO goed aankunt en VWO met moeite, dan zul je het niveau op HBO waarschijnlijk prima aankunnen. Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat als je nu al moeite hebt met de hoeveelheid werk op het VWO, dat een universitaire opleiding nog een stuk zwaarder wordt.
Daarom zul je het HBO ook wel prima aankunnen. Universiteit is een heel ander verhaal.quote:Op woensdag 30 november 2005 14:58 schreef sk888er het volgende:
[..]
Ik bedoel dus te zeggen dat het HBO veel meer gericht is dan de vwo.
Ik wil dus heel graag iets met economie gaan doen en ik was al een beetje aan het rondzoeken. (Nu weet ik wel dat de economie heel groot is, maar ik kom met de dag dichter bij met wat ik wil qua informatie). Ook de vakken eco en M&O liggen mij goed en ik vind die vakken ook altijd leuk om te doen. Het zijn ook de enige 2 vakken waar ik veel minder voor hoef te doen voor ik het echt helemaal snap.quote:Op woensdag 30 november 2005 14:49 schreef Ciscus het volgende:
[..]
Sowieso lijkt het me goed om een beetje uit te stippelen wat je wil doen, maar ik vraag me af waarom je persé de universiteit wil doen. Waarom ga je niet eerst bekijken welke beroepen je leuk vindt, en welke vakken je goed liggen. Als je vervolgens de Business- studie wil doen, dan ga je dat, op basis van getoonde inzet, echt wel redden. Staar je in ieder geval niet blind op doelen je wellicht niet zult kunnen behalen, maar kijk vanuit wat je kan en écht wil.
Ikzelf ben ooit begonnen met Atheneum, maar al snel bleek mijn discipline voor blowen en gitaarspelen groter, dan voor huiswerk maken. Nadat ik de MAVO afgerond had, ben ik begonnen met een MBO- opleiding, omdat ik anders moest werken. Ook dat rondde ik zonder inspanning af. Op dat moment kreeg ik een vriendin die naar de Universiteit ging, en wilde ik niet voor haar onder doen. Ik ben op zoek gegaan naar een leuke HBO- studie en heb me ingeschreven. Een schot in de roos, want 3 jaar na mijn afstuderen ben ik manager bij een beursgenoteerde organisatie, en ben ik uitermate goed en tevreden met/ in mijn vak. Daarnaast doe ik een master.
Ik bedoel vooral te zeggen: je kunt alles bereiken, als je jezelf niet voor de gek houdt. Vraag jezelf af waarom je iets wil, en houd jezelf niet voor de gek. Laat je ook niet gek maken door je omgeving, maar kies je eigen weg.
Zo, en nu ga ik weer naar Full House kijken.![]()
Zoals ik al zei is dat juist een voordeel. je moet dus een hbo studie kiezen die aansluit bij je wensen en ook rekening houdt met een eventuele universitaire vervolgopleiding. HBO is veel praktischer dus je bent al veel eerder bezig met het arbeidsveld (stages) wat jou voor een werkgever aantrekkelijk maakt. Universiteit is eigenlijk altijd een niet zozeer vakgerichte opleiding maar eerder een theoretische brede 'veldverkenning' van de richting die je op wilt (de eerste bachelorjaren zéker). Als je al moeite hebt met het vwo kan je dus beter beginnen met de praktijkstudie (hbo) en dan als je die afgerond hebt misschien later nog eens die (theoretische) master halen.quote:Op woensdag 30 november 2005 14:58 schreef sk888er het volgende:
Ik bedoel dus te zeggen dat het HBO veel meer gericht is dan de vwo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |