abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 november 2005 @ 13:39:13 #1
56411 welck
Music, Video & Art
pi_32695070
De topic is...Wat moet er gebeuren om de kloof tussen overheid en kiezers te dichten?
  woensdag 30 november 2005 @ 13:41:49 #2
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_32695130
Heb je zelf een idee?
pi_32695207

[ Bericht 100% gewijzigd door ExtraWaskracht op 30-11-2005 13:50:00 (Reageer dan niet.) ]
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  woensdag 30 november 2005 @ 13:46:40 #4
50490 wjschreuder
-------------------
pi_32695243
die hele kloof is eigenlijk onzin, omdat het altijd al zo geweest is.

Een van de belangrijke ideeën van democratie is dat 'het volk' leiders kiest die de kennis e.d. hebben om te kunnen leiden. Het volk hoeft dat niet te hebben, en heeft dat ook nooit gehad.
Waarom het tegenwoordig opeens in is om te schreeuwen dat burgers het allemaal moeten weten... geen idee. 80% van de burgers zal nooit snappen hoe politiek werkt.
pi_32695457
Daar ben ik het mee eens. DE burger moet weer meer bewust worden van zijn rol binnen het proces van een representatieve democratie, namelijk het controleren van leiders en eenmaal in de vier jaar (in NL) laten zien of hij/zij tevreden is met het gevoerde beleid.

Het is een misvatting om aan te nemen dat toenemende democratisering de kloof zal dichten of dat het zal leiden tot beter beleid. Om hier een voorbeeld van te zien moet men maar eens een kijkje nemen naar de chaos die Calafornie heet.

Maar hoe we weer terug kunnen naar een zelfbewuste burger die slechts als controleur en niet als verstroorder van de politiek optreed weet ik niet. Ik ga er even over nadenken.

Don gurgen
  woensdag 30 november 2005 @ 16:32:01 #6
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_32699900
Democratie afschaffen lijkt me een goed plan. Is er meteen geen kloof meer.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_32700798
Alleen door populisme kan men denk ik de kloof tussen burger en politiek verkleinen.
pi_32701107
De kloof ligt net zo goed aan de politiek als de burger. HEt schijnt tegenwoordig mode te zijn om veel te roepen, ook al is het onzin.
Neem bijvoorbeeld de euro: Veel mensen roepen dat de euro alles zo duur maakt. vroeger begreep bijna nemand wat van de invloed van de gulden op de prijs. Nu is ineens iedereen een economiedeskundige.
Er wordt ook veel ongefundeerde ongenuanceerde uitspraken als, dit is de schuld van links/rechts. Mensen hebben er een mening over zonder zich ergens in hebben verdiept. Sinds fortuyn is het mode om dit dus ook te schreeuwen.

De politiek daartegen kan er ook wat aan doen. Neem nu het laatste incident met Veerman. Iedereen weet nu wat zijn prive mening is, maar moet de officieel intrekken, iedereen weet nu wel wat hij eigenlijk bedoelt. Hetzelfde geldt voor Bot. Dat zei hun mening vertellen lijkt me niet slecht. Of je moet als kabinet afspreken om dit soort dingen niet te zeggen. Of je maakt er geen punt van als een minister zijn mening geeft over een ander beleidsterrein. Wat er nu gebeurt komt de geloofwaardigheid niet ten goed. Een minister ex-topdiplomaat als Bot, die in zijn rol als diplomaat zijn woorden zorgvuldig kost en een misser zich niet kon veroorloven, zo ''per ongeluk'' zoiets zeggen. Sinds wanneer zeggen 3 minister in een paar maanden per ongeluk wat? Alleen als ze willen dat het bekend wordt wat hun eigen mening is.
Nu moeten ze hun woordn weer intrekken waardoor de burger inofficieel de prive mening weet en officieel het kabinetsstandpunt.
Wat gaat de minister dus volgens, zijn mening of die van het kabinet, dus het vertrouwen wordt er niet beter op.
Ik zou voorstellenom open kaart te spelen. Minister mogen zeggen wat ze vinden. een kabinetsbesluit wordt dan genomen op een meerderheidsbesluit. Een meerderheid van de ministers zijn vol. Nu worden besluiten ook genomen ook al is iemand er niet helemaal mee eens. Zolang een meerderheid voor is in het kabinet is er niks aan de hand. Dit zou openheid bevorderen, er wordt meer verantwoording afgelegd en het wordt meer duidelijk wie waar voor verantwoordelijk is.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 30 november 2005 @ 17:13:27 #9
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_32701239
Klinkt leuk, maar je vergeet het diplomatieke 'spel'.

Om het voorbeeld van Bot aan te halen: Dat was geen foutje. Het was een subtiele wijze om UK/VS te attenderen op het feit dat als men Iran binnenvalt, de steun van NL niet vanzelfsprekend is.
Doe je die mededeling officieel, is het veel te zwaar en gaat het ten koste van je relatie met die landen.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_32701713
quote:
Op woensdag 30 november 2005 17:13 schreef Xtreem het volgende:
Klinkt leuk, maar je vergeet het diplomatieke 'spel'.

Om het voorbeeld van Bot aan te halen: Dat was geen foutje. Het was een subtiele wijze om UK/VS te attenderen op het feit dat als men Iran binnenvalt, de steun van NL niet vanzelfsprekend is.
Doe je die mededeling officieel, is het veel te zwaar en gaat het ten koste van je relatie met die landen.
Ja weet ik, maar waarom dat signaal af geven? De VS en UK laten zich niet weerhouden door Nederland. Dus het signaal is eigenlijk bedoelt voor onze bevolking als jij en ik. Juist door mijn voorstel kan je dit rechtstreeks zeggen en is het niet meer nodig om dit soort spelletjes te spelen.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 1 december 2005 @ 15:18:55 #11
56411 welck
Music, Video & Art
pi_32727254
Ligt de grondslag van de kloof ligt niet in een gebrek aan vertrouwen? Men zou vertrouwen moeten hebben dat onze 'leiders' de maatschappelijke problematiek kunnen aanpakken. Maar dit vertrouwen is juist tanend omdat ik denk dat de maatschappelijke problematiek niet om de juiste manier wordt vertaald. Ik denk zelf dat dit door een zwakheid komt van ons kiesstelsel.

Persoonlijk vind ik dat het stellen dat te kiezers te 'dom' of verstoorders zijn onzinnig. De duizenden werknemers in de gezondheidszorg of in maatschappelijk werk, weten het heus wel beter te vertellen wat de problemen (en oplossingen) in hun vakgebied zijn dan ik of jij.Zou het juist geen idee zijn om zulke kennis aan te wenden om dat vertrouwen te winnen en de kloof te dichten?

Ik ben het trouwens, er zeker mee eens dat zowel de politiek als de kiezers elkaar moet benaderen. Maar de democratie is juist praktisch in het vlak dat we een groep hebben die met onze problematiek bezig houd en wij met de brood op de plank. Het 'diplomatieke spel' in onze politiek, met name de poldermodel-achtige methode, zorgt er wel voor de heel veel standpunten worden verwaterd door bemiddeling. Of dit nou de bedoeling is?

ps: ik hoop dat een admin even de titel corrigeert, ik schaam me dood
pi_32774189
Wat dacht je van referenda? Of van politici die eens iets doen voor het volk, want daar lijkt het nu echt niet op (zie laatste nieuws over het kabinet dat geen compensatie voor gestegen kosten wil, en dat een begrotingsmeevaller zelfs niet voor 1/10 aan de burger wil geven). Ze beloven van alles, maar er komt niets van terecht. Er is geen grotere fout die ze kunnen maken dan het volk voor te liegen. Zie bv ook het kwartje van kok. Hoe geloofwaardig ben je dan nog?
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 8 december 2005 @ 11:27:50 #13
56411 welck
Music, Video & Art
pi_32914047
Daar heb je zeker gelijk in, maar beloftes kunnen ook niet waargemaakt worden als je alles moet bemiddelen; hoe waar of praktische dit ook moge zijn. Het tast inderdaad de geloofwaardigheid van de politici aan.

Laat ik eens een andere vraag stellen; hoe zou het vertrouwen tussen kiezer en de politiek verbeterd kunnen worden?
  donderdag 8 december 2005 @ 11:41:44 #14
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_32914368
uhum, nevermind

[ Bericht 94% gewijzigd door ethiraseth op 08-12-2005 11:47:35 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 20 december 2005 @ 12:48:28 #15
56411 welck
Music, Video & Art
pi_33241969
Zo te zien aan het gebrek van reacties kan enkel concluderen dat de meeste Fok'ers niks constructiefs bijdragen aan het probleem en maar wat roepen (wat al duidelijk bleek uit de Frontpage)

Ik vind het jammer dat er op een site zoals dit men niet discussies of acties kan aandragen waar we met zijn allen wat aan hebben. Er worden veel nihilistische en bevooroordeelde mededelingen geschreeuwt waardoor degene die het hardst schreeuwt altijd gelijk heeft. Jammer, er zijn namelijk veel mensen hier die intelligent genoeg zijn om iets moois te laten ontstaan.
  dinsdag 20 december 2005 @ 13:01:00 #16
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33242313
ik ben voor een correctief bindend referendum. Sowieso meer inspraak van de burger en wat nog belangrijker is, betere communicatie tussen burger en staat
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_33243378
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 12:48 schreef welck het volgende:
Zo te zien aan het gebrek van reacties kan enkel concluderen dat de meeste Fok'ers niks constructiefs bijdragen aan het probleem en maar wat roepen (wat al duidelijk bleek uit de Frontpage)

Ik vind het jammer dat er op een site zoals dit men niet discussies of acties kan aandragen waar we met zijn allen wat aan hebben. Er worden veel nihilistische en bevooroordeelde mededelingen geschreeuwt waardoor degene die het hardst schreeuwt altijd gelijk heeft. Jammer, er zijn namelijk veel mensen hier die intelligent genoeg zijn om iets moois te laten ontstaan.
Je moet de mensen natuurlijk wel wat tijd geven om te kunnen antwoorden

Ik denk dat het democraties model wat wij nu hebben een goed model is. Het enigste wat er denk ik moet veranderen is dat er minder partyen moeten bijkomen en duidelijk moeten vasthouden aan hun stand punten. Op dit moment lijken CDA, VVD, PvdA allemaal veel te veel op elkaar, ze zeggen wel wat anders maar als ze moeten regeren kunnen ze ineens heel goed met elkaar opschieten en verschilt het programma niet zoveel.

Misschien is het volgende een goed idee:

Iedereen mag een party stichten maar er moeten bij de verkiezingen b.v. gelijk of meer als 4 zetels gehaald worden anders wordt de party opgeheven. Om zo het partyen aantal een beetje in te perken.
pi_33247163
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 12:48 schreef welck het volgende:

Dat is inderdaad jammer ja. maar ja, als ik iets opper is er 1 iemand die er 1x op reageert. dus dan houd het een keer op. Ik zou wel een leuke discussie hierover willen.
And that is the news.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')