abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 november 2005 @ 23:14:45 #1
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32684473
quote:
CIA-chef ontkent geheime gevangenissen in EU niet

Uitgegeven: 29 november 2005 18:43
Laatst gewijzigd: 29 november 2005 18:51

WASHINGTON - De chef van de Amerikaanse Centrale Inlichtingendienst (CIA), Porter Gross, heeft dinsdag desgevraagd niet ontkend dat de CIA geheime detentieoorden in Europa heeft.

Gross zei voor de tv-zender ABC enkel dat "wij een oorlog tegen het terrorisme voeren en daar slaan we ons goed doorheen".

Het was zijn antwoord op de vraag of het noodzakelijk is er geheime gevangenissen op na te houden op verscheidene plaatsen in wereld zoals het oosten van Europa. Hij ontkende wel stellig dat de Verenigde Staten zich schuldig maken aan martelingen.
bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=634322&c=22&rss

Zie ook:
'CIA heeft wereldwijd antiterreurnetwerk opgezet'
Raad van Europa wil onderzoek CIA-kampen
'Geheime CIA-gevangenissen mogelijk op satellietbeelden'
Eurocommissaris dreigt lidstaten over CIA-geheimen

Even politiek gezien, wat nu?

• Moeten we blij zijn dat er nog 1 land is die 'de hete kastanjes uit het vuur haalt'?
  • Kunnen we hier niks mee, en zijn we gewoon het schoothondje, het bijzettafeltje?
  • Zijn hier mensen blij / niet blij mee?
  • Gaat de macht van de USA dankzij dit debacle in de toekomst afnemen?
    >> CIA doet even de voorspelling:
    2020 Vision - A CIA report predicts that American global dominance could end in 15 years.

Of kan hier nog een persoontje naast?

En nog even, op http://abcnews.go.com/GMA/story?id=1355192 staat dus het volgende.
    quote:
    We don't get it right every time," he said, "but I don't think there's anybody who could even come close."

Goss also would not address recent reports that the CIA runs secret prisons in Europe for detaining and interrogating detainees.

"We're fighting a war on terror," he said in response to a question about the prisons. "We're doing quite well. Inevitably, we're going to have to capture some terrorists and inevitably they're going to have to have some due process. It's going to be done lawfully."
    Ja, dat is ook op meerdere manieren te lezen, denk ik. Ik ben er vooralsnog niet uit. Hij heeft het in ieder geval nog niet ontkend, er zijn een hoop onderzoeken gaande, onder andere vanuit de EU zelf, en dat zullen we een beetje af moeten wachten voordat er conclusies getrokken worden.

Al twijfel ik wel of er daadwerkelijke geen gevangenissen van de CIA in de Europese achtertuin staan.
  • Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      dinsdag 29 november 2005 @ 23:23:56 #2
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_32684737
    Even een linkje naar een bijbehorend NWS topic: EU commissaris dreigt lidstaten ivm CIA geheimen
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    pi_32685900
    off-topic: Die spotprent stond geloof ik in in ieder geval het Noordhollands Dagblad. Ik vond 'm geweldig.
      woensdag 30 november 2005 @ 00:25:49 #4
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_32686457
    Dat kastanje/vuur deel is zondermeer waar. Alleen is het jammer dat amerika een fors deel van die kastanjes er zelf ingegooid heeft.
    Vampire Romance O+
    pi_32691309
    Die ''kabinet'' spotprent is inderdaad erg goed En je zou er een geweldige rij van politici van vorige kabinetten naast kunnen zetten.
    pi_32691391
    Het interesseert mij overigens eigenlijk geen ruk waar die geheime gevangenissen precies staan, het bestaan ervan an sich is natuurlijk een daad van vergaande stupiditeit en moreel faillesement aan de kant van de VS.

Als ze ooit nog een cursus "Hoe maak ik vijanden" geven dan wordt dit les 1.
      woensdag 30 november 2005 @ 11:44:58 #7
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_32692518
    Ik vind dat we als Europa moeten ingrijpen.

De beelden van dergelijke gevangenissen wakkeren terrorisme aan. Daar plukken we allemaal de wrange vruchten van.
    pi_32692728
    als een CIA-chef opzichtig _niet_ ontkent dat er gevangenissen in EU-staten gebruikt worden voor marteling ... is dat een groot argument ervoor dat ze daar niet bestaan in EU-staten ...
    de CIA kent als voornaam wapen desinformatie, oftewel, het suggereren van mensen in de verkeerde richting .. om de aandacht af te leiden van een mogelijk nog veel gevaarlijker feit ...

war nu bv dat de CIA gebruik maakt van gevangenissen in erkende schurkenstaten, als Syrie en Iran .... er zijn bewijzen ervoor dat de CIA gevangenen laat verhoren, met medeweten va de europeanen en Canadaezen, tot op regeringsniveau, in bv, de Far-Filastin-gevangenis in Damascus ..., op dit moment zitten daar Duitse (Mohammed Haydar Zammar ) en canadese staatsburgers ( Abdullah al-Malki ) vast op beschuldigingen van terrorisme en worden verhoord met folteringen, waarbij de canadeze, duitse regeringen en de CIA inzicht krijgen in de verhoorresultaten

het Hoofd van de Far-Filstain gevangenis, generaal Assif Shaukat, is ook hoofd van de Syrische Geheime Dienst, een van de actiefste internationale spionage-netwerken en zeer actief in Europa: momenteel is er een internationaal arrestatiebevel tegen hem wegens betrokkenheid of mogelijk opdrachtgeven voor de moord op de LIbanese ex-premier Rafik Hariri.
    quote:
    The Zammar case typifies the "war on terror," in which the US government seems to believe that almost any means are justified, even torture in a country like Syria, a country that, ironically, the Americans have branded a "rogue state." The case is also symbolic, raising, as it does, the issue of just how far a state governed by the rule of law can go, especially when the division between right and wrong is so murky.
    http://service.spiegel.de(...),1518,386033,00.html
    "Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
      woensdag 30 november 2005 @ 12:05:00 #9
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_32692946

Deze schurkenstaat is erkend lid van de As van het Kwaad. Getest, en moreel kwalijk bevonden.
      woensdag 30 november 2005 @ 17:19:53 #10
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_32701442
    Ik geloof niet dat de EU iets zal ondernemen... laat staan Nederland.
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_32701657
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 17:19 schreef DionysuZ het volgende:
    Ik geloof niet dat de EU iets zal ondernemen... laat staan Nederland.
    Idd, ik kan het me niet indenken dat Nederland Amerika en de VS een halt toeroept, wat ik de EU eigenlijk ook niet zie doen.
    En bovendien vraag ik me dan ook af of de VS dan ook werkelijk luistert naar de EU, dat valt nog te bezien.
      woensdag 30 november 2005 @ 19:22:44 #12
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_32704976
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 11:54 schreef RM-rf het volgende:
    als een CIA-chef opzichtig _niet_ ontkent dat er gevangenissen in EU-staten gebruikt worden voor marteling ... is dat een groot argument ervoor dat ze daar niet bestaan in EU-staten ...
    de CIA kent als voornaam wapen desinformatie, oftewel, het suggereren van mensen in de verkeerde richting .. om de aandacht af te leiden van een mogelijk nog veel gevaarlijker feit ...
    [.. en verdere interessante tekst.. ]http://service.spiegel.de(...),1518,386033,00.html
    Interessant, nooit van gehoord trouwens, en vrij zorgwekkend. Ik las vandaag ook de Financial Times van gister in de trein, en heb daarop even de website bezocht, die hadden namelijk ook nieuws. Het volgende (alweer vrij oude)
    quote:
    Washington seeks to shift EU focus from 'secret jails'
    By Daniel Dombey in Brussels
    Published: November 18 2005 02:00 | Last updated: November 18 2005 02:00

The US sought yesterday to push ahead with its attempt to strengthen ties with Europe, in spite of the continuing furore over allegations that Washington has maintained secret prisons in the continent.

Speaking in Brussels, Dan Fried, the State Department's senior official on European affairs, insisted that US treatment of prisoners conformed with international law and hailed the European Union's growing engagement in regions such as the Middle East.
    bron: http://news.ft.com/cms/s/(...)66-00000e25118c.html

Nou, die focus verleggen is dus niet echt gelukt.

Verder heeft Financial Times er een subsite van: http://www.ft.com/cialeak
    Waar een hoop artikelen staan.
    Waar het krantenartikel gisteren over ging, was onder andere dat Brussel zei:
    quote:
    You don't talk about torture in the morning and then say in the afternoon: 'Democratise yourself'
    Bron: Financial Times / Europe edition, dinsdag 29 november, pagina 7 linksonder.
    Ach wat, hier is het artikel.
    Voorpagina (van gister)

En pagina 7:

Pagina 14 opent met de volgende kop:
    quote:
    Decadent America must give up imperial ambitions
    Niemand gaat de krant van gister kopen, toch? En ik ben nu wel geintresseerd in deze krant.
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')