bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=634322&c=22&rssquote:CIA-chef ontkent geheime gevangenissen in EU niet
Uitgegeven: 29 november 2005 18:43
Laatst gewijzigd: 29 november 2005 18:51
WASHINGTON - De chef van de Amerikaanse Centrale Inlichtingendienst (CIA), Porter Gross, heeft dinsdag desgevraagd niet ontkend dat de CIA geheime detentieoorden in Europa heeft.
Gross zei voor de tv-zender ABC enkel dat "wij een oorlog tegen het terrorisme voeren en daar slaan we ons goed doorheen".
Het was zijn antwoord op de vraag of het noodzakelijk is er geheime gevangenissen op na te houden op verscheidene plaatsen in wereld zoals het oosten van Europa. Hij ontkende wel stellig dat de Verenigde Staten zich schuldig maken aan martelingen.
Ja, dat is ook op meerdere manieren te lezen, denk ik. Ik ben er vooralsnog niet uit. Hij heeft het in ieder geval nog niet ontkend, er zijn een hoop onderzoeken gaande, onder andere vanuit de EU zelf, en dat zullen we een beetje af moeten wachten voordat er conclusies getrokken worden.quote:We don't get it right every time," he said, "but I don't think there's anybody who could even come close."
Goss also would not address recent reports that the CIA runs secret prisons in Europe for detaining and interrogating detainees.
"We're fighting a war on terror," he said in response to a question about the prisons. "We're doing quite well. Inevitably, we're going to have to capture some terrorists and inevitably they're going to have to have some due process. It's going to be done lawfully."
http://service.spiegel.de(...),1518,386033,00.htmlquote:The Zammar case typifies the "war on terror," in which the US government seems to believe that almost any means are justified, even torture in a country like Syria, a country that, ironically, the Americans have branded a "rogue state." The case is also symbolic, raising, as it does, the issue of just how far a state governed by the rule of law can go, especially when the division between right and wrong is so murky.
Idd, ik kan het me niet indenken dat Nederland Amerika en de VS een halt toeroept, wat ik de EU eigenlijk ook niet zie doen.quote:Op woensdag 30 november 2005 17:19 schreef DionysuZ het volgende:
Ik geloof niet dat de EU iets zal ondernemen... laat staan Nederland.
Interessant, nooit van gehoord trouwens, en vrij zorgwekkend. Ik las vandaag ook de Financial Times van gister in de trein, en heb daarop even de website bezocht, die hadden namelijk ook nieuws. Het volgende (alweer vrij oude)quote:Op woensdag 30 november 2005 11:54 schreef RM-rf het volgende:
als een CIA-chef opzichtig _niet_ ontkent dat er gevangenissen in EU-staten gebruikt worden voor marteling ... is dat een groot argument ervoor dat ze daar niet bestaan in EU-staten ...
de CIA kent als voornaam wapen desinformatie, oftewel, het suggereren van mensen in de verkeerde richting .. om de aandacht af te leiden van een mogelijk nog veel gevaarlijker feit ...
[.. en verdere interessante tekst.. ]http://service.spiegel.de(...),1518,386033,00.html
bron: http://news.ft.com/cms/s/(...)66-00000e25118c.htmlquote:Washington seeks to shift EU focus from 'secret jails'
By Daniel Dombey in Brussels
Published: November 18 2005 02:00 | Last updated: November 18 2005 02:00
The US sought yesterday to push ahead with its attempt to strengthen ties with Europe, in spite of the continuing furore over allegations that Washington has maintained secret prisons in the continent.
Speaking in Brussels, Dan Fried, the State Department's senior official on European affairs, insisted that US treatment of prisoners conformed with international law and hailed the European Union's growing engagement in regions such as the Middle East.
Bron: Financial Times / Europe edition, dinsdag 29 november, pagina 7 linksonder.quote:You don't talk about torture in the morning and then say in the afternoon: 'Democratise yourself'
Niemand gaat de krant van gister kopen, toch? En ik ben nu wel geintresseerd in deze krant.quote:Decadent America must give up imperial ambitions
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |