abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 november 2005 @ 17:24:07 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_32675484
quote:
Veerman geeft foute uitspraak toe

DEN HAAG (ANP) - Minister Veerman van Landbouw heeft zijn uitspraak dat het nieuwe zorgstelsel ,,fouten'' bevat, teruggenomen. De bewindsman betreurt het dat hij zaterdag in de Volkskrant het beeld heeft opgeroepen dat hij niet achter het nieuwe zorgstelsel staat.

Veerman zei dat dinsdag in het wekelijkse vragenuurtje van de Tweede Kamer, waar hij aan de tand werd gevoeld door SP-Kamerlid Kant. De landbouwminister had bedoeld te zeggen dat er aan elk stelsel schaduwzijden kleven. Een kwalificatie die hij daarna ook weer moest intrekken. Inmiddels heeft Hoogervorst die 'schaduwzijden' ondervangen, haastte hij zich te zeggen.

VVD-Kamerlid Schippers, die maandag nog speculeerde over het aftreden van Veerman, zei blij te zijn dat de landbouwminister zijn fouten toegaf: ,,Keurig''. D66-Kamerlid Bakker toonde zich minder mild. Hij verweet CDA'er Veerman ,,oncollegiaal'' gedrag tegenover zijn VVD-collega Hoogervorst van Volksgezondheid. Ook het tijdstip - een maand voor de invoering van het nieuwe stelsel - viel slecht in de Kamer.

De oppositiepartijen bekritiseerden de landbouwminister om het terugnemen van het woord ,,fouten''. Volgens Kant worden op deze manier in Den Haag ,,kritische denkers opgehokt''. PvdA'er Heemskerk noemde Veerman een ,,buitenstaander op het Binnenhof''. ,,Iemand die een fout maakt en dat eerlijk zegt, is in mijn beleving nog niet zo'n verkeerd mens'', verweerde Veerman zich.

Veerman zei zaterdag in de Volkskrant te geloven dat burgers niet in groten getale een andere verzekeraar zullen kiezen in het nieuwe zorgstelsel om een paar tientjes voordeel te behalen. Hij sprak van ,,onzin en fictie''.

Zijn twijfel aan een massale overstapbereidheid hield hij dinsdag staande, maar hij voegde er aan toe dat die ook niet nodig is om de in het nieuwe zorgstelsel beoogde concurrentie van de grond te krijgen.
Hierin werd Veerman tijdens het vragenuurtje bijgevallen door Hoogervorst. Die betoogde dat autokopers ook niet altijd beslissen uit rationele overwegingen, maar zich ook laten leiden door ,,de mooie dame op de motorkap'', die ze in een advertentie hebben gezien. Ook noemde Hoogervorst Veerman ,,een zeer gewaardeerde collega''.

De beide ministers leken het geschil voor aanvang van het vragenuurtje al bijgelegd te hebben. Hoogervorst deed de uitlatingen van de landbouwminister af als ,,ongelukkige opmerkingen''.
Nou, na het zoveelste geval van onhandige uitlatingen van politici die hun woorden publiekelijk weer terugnemen en vooral de hysterie eromheen, hadden we ook het geval Veerman, die dingen had gezegd over het zorgstelsel. Niet zo heel schokkend allemaal.

Maar wat ik wel opvallend vind is het vetgedrukte zinnetje over iets dat Hoogervorst zei. Ik plak het hier ook nog wel even:
quote:
Die betoogde dat autokopers ook niet altijd beslissen uit rationele overwegingen, maar zich ook laten leiden door ,,de mooie dame op de motorkap'', die ze in een advertentie hebben gezien.
Ligt het nou aan mij dat ik het apart vindt dat een minister zijn slappe idee van marktwerking in de zorg blijkbaar zo beziet, en sterker nog, gebruikt om de illusie te wekken dat alles pais en vree is met zijn collega? Zou een minister, die vindt dat concurrentie in de zorg hoort, niet een inhoudelijker standpunt op dit gebied moeten hebben?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_32679847
Vooropgesteld dat concurrentie geen doel is op zich, maar een middel om consumentenbelangen te behartigen, zou het eerder aan Hoogervorst zijn om de transparantie in de markt te vergroten, zodat de consument in staat is de verzekeraar die het beste in staat is in zijn consumentenbehoefte te voorzien, zodat hij niet hoeft te kijken naar de 'mooie dame op de motorkap' om vervolgens daarop zijn consumentenbeslissing te doen steunen.

Van de andere kant is de 'mooie dame op de motorkap' te vergelijken met de wervende activiteiten waartoe concurrenten op de markt nu eenmaal veroordeeld zijn, juist door die marktwerking. Als Hoogervorst daarvan zegt dat het een logisch gevolg is van marktwerking en op zichzelf niet verkeerd is, dan kan ik daar weinig tegenin brengen.

Zolang de consument maar in de gelegenheid is om uitsluitend rationeel te kiezen. Dat een consument dat vervolgens niet doet, of zich anderszins laat verleiden door een vorm van werving die niet ziet op het produkt zelf, maar op het creeren van de suggestie dat het produkt goed is, is geen punt van politiek.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_32679899
Marktwerking. . Dé hype van 2005.
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
pi_32679958
Dit zijn de mensen die bevoegd geacht worden om het land te besturen. Zo lang er maar een lekker wijf op de motorkap ligt, kan alles
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_32680321
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 20:39 schreef kippenek het volgende:
pi_32686758
Veerman had gewoon gelijk met zijn opmerkingen maar politiek gezien was het uitermate fout, natuurlijk...dus nu zegt Veerman dat hij het verkeerd uitgedrukt heeft.

Nieuwe politiek? 'tis goddome nog 10x erger als de oude politiek.
pi_32689632
quote:
Op woensdag 30 november 2005 00:38 schreef Tijger_m het volgende:

Nieuwe politiek? 'tis goddome nog 10x erger als de oude politiek.
De excuuscultuur is 100x zo erg als onder Paars. Dat zou toch allemaal gaan veranderen? Geen plucheplakkers meer die met alles weg konden komen? Nou, ik zie het hoor. .
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
pi_32689671
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 20:39 schreef kippenek het volgende:
Als het al een hype is dan wel al van een poosje eerder hoor.
[KNE]-Mod
pi_32695593
Met andere woorden, Hoogervorst vindt dat het niet om de kwaliteit of inhoud van een product gaat, maar om hoe je het verpakt? Misschien moeten we de nieuwe zorgverzekering dan ook maar in dat licht zien? Als we mensen eerst financieel uitkleden en ze dan weer wat geld teruggeven, slikken ze het misschien wel...
  woensdag 30 november 2005 @ 14:09:41 #10
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_32695823
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:00 schreef dVTB het volgende:
Met andere woorden, Hoogervorst vindt dat het niet om de kwaliteit of inhoud van een product gaat, maar om hoe je het verpakt? Misschien moeten we de nieuwe zorgverzekering dan ook maar in dat licht zien? Als we mensen eerst financieel uitkleden en ze dan weer wat geld teruggeven, slikken ze het misschien wel...
Dat lees ik toch wat anders. Hij maakt een constatering dat mensen niet altijd voor het beste produkt gaan maar ook wel eens kiezen voor de vorm/verpakking. Aangezien hij in dat citaat de vergelijking trekt met de auto-industrie kun je denk ik wel concluderen dat hij bedoelde dat zoiets een gezonde marktwerking niet in de weg hoeft te staan.
pi_32695864
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat lees ik toch wat anders. Hij maakt een constatering dat mensen niet altijd voor het beste produkt gaan maar ook wel eens kiezen voor de vorm/verpakking. Aangezien hij in dat citaat de vergelijking trekt met de auto-industrie kun je denk ik wel concluderen dat hij bedoelde dat zoiets een gezonde marktwerking niet in de weg hoeft te staan.
Hij zegt dus feitelijk dat mensen verleid worden door de buitenkant en niet door de kwaliteit. Dat is toch zorgelijk als het om gezondheidszorg gaat?

Veerman had voet bij stuk moeten houden zodat er een gezonde discussie had kunnen ontstaan. Hij had een uitstekend verhaal met een goed voorbeeld over zijn zoon, jammer dat hij zo wiebert.
  woensdag 30 november 2005 @ 14:25:18 #12
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_32696158
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Hij zegt dus feitelijk dat mensen verleid worden door de buitenkant en niet door de kwaliteit. Dat is toch zorgelijk als het om gezondheidszorg gaat?

Veerman had voet bij stuk moeten houden zodat er een gezonde discussie had kunnen ontstaan. Hij had een uitstekend verhaal met een goed voorbeeld over zijn zoon, jammer dat hij zo wiebert.
Het wordt een probleem als (bijna) iedereen alleen maar voor de buitenkant gaat. Dat is echter niet het geval, er speelt wel meer mee bij een keuze. Hiernaast worden er op het moment flink wat onderhandelingen verricht voor collectieve verzekeringscontracten. Aangezien zoiets doorgaans door mensen gedaan wordt die wat meer kaas hebben gegeten van verzekeringszaken dan de gemiddelde Nederlander is dat ook een incentive voor de zorgverzekeraars.

De hele discussie was denk ik zwaar overtrokken, want (bijna) niemand zal ontkennen dat een relatief gering aantal mensen zal overstappen.
pi_32696220
Tsja, ik moet eerlijk toegeven dat ik ook voor de allergoedkoopste zal gaan (tot nu toe de FNV aanbieding) met het allerhoogste eigen risico. Ik vind het wel welletjes zo, ik zorg dat ik altijd 500 euro achter de hand heb om het eigen irisico op te vangen en dan geloof ik het wel. Zover hebben ze me al.
pi_32696611
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:25 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De hele discussie was denk ik zwaar overtrokken, want (bijna) niemand zal ontkennen dat een relatief gering aantal mensen zal overstappen.
Dat betekent toch dat de hele operatie nergens goed voor is?
pi_32696654
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:42 schreef SCH het volgende:

[..]

Hoeveel mensen ken jij die van energieleverancier zijn geswitched?
  woensdag 30 november 2005 @ 14:47:19 #16
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_32696757
quote:

[..]

De vraag is denk ik eerder of er voldoende mensen zijn die overstappen (naast de ideologische kwestie van keuzevrijheid). Als er elk jaar 8 % van de mensen overstappen, dan zit je na 5 jaar al met een wisseling van 40%. Stel nu dat jij niet overstapt, maar anderen bij jouw verzekeraar doen het wel, dan betekent het nog steeds dat de verzekeraar er wat aan zal moeten doen zijn klanten tevreden te krijgen.
  woensdag 30 november 2005 @ 14:52:38 #17
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_32696892
Wat Hoogervorst zei (ik heb het debat gezien) kwam neer op:
In iedere markt zijn er mensen die niet-rationele beslissingen maken. Prijs is niet altijd doorslaggevenvd.
Auto's zijn daar het beste voorbeeld van: De presentatie (en dus ook imago en beeldvorming) zijn soms redenen om voor een duurder / technisch inferieurder model / merk te kiezen.
Bij de zorg zal, wat Veerman ook zei, niet iedereen overstappen omdat je 10 euro kunt besparen. Ook bij de zorg ( of juist bij de zorg?) spelen subjectieve factoren mee.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_32698815
quote:

Oh jawel hoor, we gaan allemaal meer betalen, operatie geslaagd.
  woensdag 30 november 2005 @ 15:59:58 #19
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_32698882
quote:
Op woensdag 30 november 2005 15:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh jawel hoor, we gaan allemaal meer betalen, operatie geslaagd.
We gaan vrijwel allemaal minder betalen.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  woensdag 30 november 2005 @ 17:05:42 #20
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_32700978
quote:
Op woensdag 30 november 2005 15:59 schreef Xtreem het volgende:

[..]

We gaan vrijwel allemaal minder betalen.
Heb je meegerekend dat je ook nog 2 procent van je bruto-inkomen gaat meebetalen?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')