abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32659894
quote:
Aanleiding vormde een incident van 13 november, toen een 18-jarig meisje van Marokkaanse afkomst in brand werd gestoken door een man wiens huwelijksaanzoek ze had afgewezen.

Het slachtoffer, Chahrazad Belayni, ligt met brandwonden die 60 procent van haar lichaam bedekken in het ziekenhuis. De dader, een jonge man van Pakistaanse afkomst, is voortvluchtig.

In de stille tocht, die werd gehouden in Neuilly-sur-Marne, liepen familieleden en vrienden van het slachtoffer mee, maar ook veel onbekenden. Deelnemers vooraan de stoet droegen een spandoek met zich mee waarop stond: ‘Vandaag Chahrazad. Wie is de volgende?’.

Elsevier.nl

Er moet keihard opgetreden worden tegen elke vorm van eerwraak
Eerwraak is zeer slecht
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 28 november 2005 @ 23:49:48 #2
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_32659944
Inderdaad.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_32659998
Volgens mij was er ook weer een pakistaanse man die besloot de benen van zijn zus eraf te hakken met een groepje vrienden, omdat zij een man was getrouwd welke ze zelf had uitgekozen.
In the long run, I hit what I aim at
pi_32660001
nou zeg
pi_32660035
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:51 schreef Malchevia het volgende:
Volgens mij was er ook weer een pakistaanse man die besloot de benen van zijn zus eraf te hakken met een groepje vrienden, omdat zij een man was getrouwd welke ze zelf had uitgekozen.
ik kan moeilijk weigeren dat eerwraak vooral bij Pakistanen voorkomen
omdat Pakistanen leven in 100 jaar geleden
pi_32660076
Is weer eens wat anders dan een auto
Punk !
pi_32660110
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:48 schreef Meki het volgende:

[..]
Elsevier.nl

Er moet keihard opgetreden worden tegen elke vorm van eerwraak
Eerwraak is zeer slecht
Eh, dit is toch helemaal geen eerwraak ?
pi_32660130
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, dit is toch helemaal geen eerwraak ?
volgens jou niet
pi_32660132
Bravo Meki voor dit bericht!

Gisteren had je nog enige twijfel of eerwraak cultuur gebonden is.

Nu kom je zelf met een bevestigend bericht.

Mijn dank is groot!
pi_32660134
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:51 schreef Malchevia het volgende:
Dit is weer wel een voorbeeld van eerwraak.
pi_32660199
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:55 schreef Meki het volgende:

[..]

volgens jou niet
Nee, het is wel een heel zieke daad, maar voor eerwraak moet het gaan om de eer van een mannelijk lid van haar familie (vooral de vader, maar ook broers) die zich in hun eer aangetast voelen. Nu zij geen relatie heeft met die Pakistaan kan het per definitie niet gaan om eerwraak. Als zij getrouwd of verloofd waren geweest had het weer anders gelegen.
pi_32660219
mwaw ik vind het wat makkelijk om dit meteen als eerwraak te bestempelen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_32660271
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:55 schreef COLAIUTA het volgende:
Bravo Meki voor dit bericht!

Gisteren had je nog enige twijfel of eerwraak cultuur gebonden is.

Nu kom je zelf met een bevestigend bericht.

Mijn dank is groot!
pi_32660307
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:57 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, het is wel een heel zieke daad, maar voor eerwraak moet het gaan om de eer van een mannelijk lid van haar familie (vooral de vader, maar ook broers) die zich in hun eer aangetast voelen. Nu zij geen relatie heeft met die Pakistaan kan het per definitie niet gaan om eerwraak. Als zij getrouwd of verloofd waren geweest had het weer anders gelegen.
ik zie dat als eerwraak omdat zij weigert met hem te gaan trouwen
pi_32660404
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:00 schreef Meki het volgende:

[..]

dit is geen eerwraak, die vent die dit gedaan heeft is gewoon een psychopaat. Ik denk dat hij in die cultuur ook niet lang meer leeft.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_32660470
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:04 schreef JohnDope het volgende:

[..]

dit is geen eerwraak, die vent die dit gedaan heeft is gewoon een psychopaat. Ik denk dat hij in die cultuur ook niet lang meer leeft.
Ik zie dat een vorm van een eerwraak er zijn verschillende vormen
cultuur etc.
pi_32660474
quote:
Zo ontstaan bloedvetes inderdaad.

Geen weldenkend mens kan achter deze daad staan.
  dinsdag 29 november 2005 @ 00:08:15 #18
3767 Herald
Come get some
pi_32660511
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_32660687
dat was in 2002
  dinsdag 29 november 2005 @ 00:15:38 #20
3767 Herald
Come get some
pi_32660720
weet ik, moest er ineens aan denken. Omdat het in die achterbuurten in Frankrijk geen ongewone zaak is.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_32662008
Dit is nou een crime passionel Meki .
  dinsdag 29 november 2005 @ 01:40:30 #22
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_32662393
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 01:13 schreef kLowJow het volgende:
Dit is nou een crime passionel Meki .
En te ziek voor woorden .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_32662760
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 01:40 schreef DaMook het volgende:

[..]

En te ziek voor woorden .
Dat spreekt voor zich.
pi_32665407
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:06 schreef Meki het volgende:

[..]

Ik zie dat een vorm van een eerwraak er zijn verschillende vormen
cultuur etc.
Tsja, jij kunt het misschien wel als eerwraak zien, maar dat betekent nog niet dat het dan ook eerwraak is.
geen
  dinsdag 29 november 2005 @ 10:27:30 #25
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_32665437
-edit: schelden-

[ Bericht 86% gewijzigd door kLowJow op 29-11-2005 19:24:54 ]
pi_32667154
-edit: zinloze oneliner-

[ Bericht 87% gewijzigd door kLowJow op 29-11-2005 19:24:09 ]
Remember Sammy Jenkis
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:57:03 #27
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32667540
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 10:26 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Tsja, jij kunt het misschien wel als eerwraak zien, maar dat betekent nog niet dat het dan ook eerwraak is.
de man was toch gekrenkt in zijn eer door te denken dat vrouwen niet mogen weigeren? en heeft, toen de schande hem te groot werd, dit meisje in de fik gestoken?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_32667573
Het gaat om familie eer.
geen
  dinsdag 29 november 2005 @ 12:01:11 #29
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32667630
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:58 schreef natte-flamoes het volgende:
Het gaat om familie eer.
en schande. ik kan van hieruit niet zien of de familie van de dader achter zijn daad staat omdat de familieer is gekrenkt.
pi_32667719
Maar op voorhand spreek je dan wel over 'eerwraak'? Raar hoor.
geen
  dinsdag 29 november 2005 @ 12:08:39 #31
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32667770
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:05 schreef natte-flamoes het volgende:
Maar op voorhand spreek je dan wel over 'eerwraak'? Raar hoor.
ik stel dat het zeer goed om eerwraak kan gaan. niet dat het absoluut zo is. anders had ik geen vraagtekens gezet. bovendien denk ik met 90% kans dat deze man die vrouw in de fik heeft gestoken omdat hij zich schaamt en die schande niet uit te leggen is binnen zijn familie.

daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen van een bepaalde familie gekend moeten zijn alvorens over eerwraak te spreken.

maar gezien deze conclusie:

Eerwraak
Ga naar: navigation, search
Eerwraak is een gewoonterechtelijk fenomeen waarbij een familie of stam de verloren gegane zedelijke eer kan herstellen door het plegen van een moord op de veroorzaker van het eerverlies. Het gaat uitsluitend om verlies van de zedelijke eer en wel na een fysieke aantasting daarvan. Het besluit eerwraak te plegen valt alleen als er geen andere oplossing is, zoals bijvoorbeeld een huwelijk. Een man kan in principe niet op eigen houtje besluiten eerwraak te plegen; het is een kwestie van de hele familie of de stam. De term 'eerwraak' is in 1978 bedacht door de Leidse turkoloog Ane Nauta, als pendant van bloedwraak.

zal je wel eens gelijk kunnen hebben. als eruit komt dat deze man alleen handelde en niet eerst zijn familie heeft geraadpleegd.
pi_32667813
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:08 schreef zoalshetis het volgende:

bovendien denk ik met 90% kans dat deze man die vrouw in de fik heeft gestoken omdat hij zich schaamt en die schande niet uit te leggen is binnen zijn familie.
Dan nog is het geen eerwraak. Eerwraak is een schande die over de familie valt, omdat een lid van die familie die eer heeft geschend. Het meisje is geen lid van de familie van de pleger.
geen
pi_32667829
Ik heb ook gelijk, zoalshetis.
geen
  dinsdag 29 november 2005 @ 12:11:28 #34
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32667834
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:10 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Dan nog is het geen eerwraak. Eerwraak is een schande die over de familie valt, omdat een lid van die familie die eer heeft geschend. Het meisje is geen lid van de familie van de pleger.
zie aanpassing hierboven.
pi_32667860
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:08 schreef zoalshetis het volgende:
zal je wel eens gelijk kunnen hebben. als eruit komt dat deze man alleen handelde en niet eerst zijn familie heeft geraadpleegd.
Dan nog is het geen eerwraak. Het gaat niet om de schande van de man die vervolgens over zijn familie valt. Omdat hier 1) schande 2) een man 3) een familie bij zijn (dat laatste is er overigens helemaal niet betrokken, maar goed) betekent het niet dat dit ook automatisch eerwraak is.
geen
  dinsdag 29 november 2005 @ 12:17:42 #36
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_32667977
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:10 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Als de jongen uit een familie met een hogere status komt dan de familie van het meisje en het meisje wijst hem af, dan is dat wel degelijk een schande voor de familie, en is er dus sprake van eerwraak.

Eerwraak heeft ook met hierarchie te maken, zowel tussen mannen en vrouwen als tussen verschillende families. En wie weet was ze wel door haar ouders aan die man toegezegd.

Of het hier speelt weet ik niet.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  dinsdag 29 november 2005 @ 12:17:47 #37
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32667980
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:12 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Dan nog is het geen eerwraak. Het gaat niet om de schande van de man die vervolgens over zijn familie valt. Omdat hier 1) schande 2) een man 3) een familie bij zijn (dat laatste is er overigens helemaal niet betrokken, maar goed) betekent het niet dat dit ook automatisch eerwraak is.
dus eerwraak als letterlijke conclusie is altijd als er vanuit dezelfde familie waar de schande wordt gemaakt inhumaan gehandeld wordt, dus binnenskamers?

je kan eerwraak ook zien, als een wraak nadat de eer wordt geschonden. hoe noemen we dat dan als dat niet binnen de conclusie van de bovengenoemde eerwraak valt? gewoon wraak?
pi_32668031
Geen eerwraak in ieder geval. Van eerwraak spreek je inderdaad wanneer iemand binnen de familie de eer schendt.
geen
  dinsdag 29 november 2005 @ 12:25:55 #39
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32668149
wraak door gekrenkte eer dan maar. krenkwraak?
pi_32669172
Of we noemen het gewoon moord. Kan mij het nou verotten hoe een of andere turkoloog (pracht vak) het wel of niet noemt.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_32670158
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:25 schreef zoalshetis het volgende:
wraak door gekrenkte eer dan maar. krenkwraak?
Van veel moorden is het motief wraak. Zijn al die moorden dan eerwraak? Of krenkwraak?
geen
pi_32670433
De term "eerwraak" is alleen maar bedoeld om dit soort duivelse praktijken en onderdrukking van de vrouw te kunnen voortzetten.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
pi_32670837
Je ziet in Pakistan en India ook vaak dat de vrouwen na het afwijzen van een aanzoek accuzuur over zich heen krijgen gegooid door de afgewezene. In ieder geval is het iemand die niet met deze afwijzing om kan gaan. Dus of je het nu eerwraak, krenkwraak of anders noemt, het gaat weer gewoon om een of andere eikel die zich op z'n pik getrapt of in zijn eer gekrenkt voelt. En meestal zijn dit mannen die vinden dat ze boven vrouwen staan en dus maar vinden dat ze de vrouw mogen mismaken omdat ze boos (beledigt) zijn.
Is it wrong to talk to myself even when there’s nobody else?
It's just a state of mind.
pi_32673943
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:00 schreef Meki het volgende:

[..]

Dat zou alleen zijn als zij weigert met hem te trouwen terwijl haar vader al heeft ingestemd met het huwelijk en zij zich na de verloving terugtrekt, en dan zou het aan de vader zijn om zijn eer te wreken.
pi_32674014
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:17 schreef tbl1966 het volgende:
Je ziet in Pakistan en India ook vaak dat de vrouwen na het afwijzen van een aanzoek accuzuur over zich heen krijgen gegooid door de afgewezene. In ieder geval is het iemand die niet met deze afwijzing om kan gaan. Dus of je het nu eerwraak, krenkwraak of anders noemt, het gaat weer gewoon om een of andere eikel die zich op z'n pik getrapt of in zijn eer gekrenkt voelt. En meestal zijn dit mannen die vinden dat ze boven vrouwen staan en dus maar vinden dat ze de vrouw mogen mismaken omdat ze boos (beledigt) zijn.
Er is een heel groot verschil; bij eerwraak gaat het om een tamelijk steriel concept. Er hoeft niemand boos te zijn. Het is vaak zelfs zo dat de 'wraak' wordt gezien als een familiezaak, waarbij de belangrijkste mannen uit de familie semi-democratisch besluiten wat er moet gebeuren.
pi_32674121
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:17 schreef Tarak het volgende:

[..]

Als de jongen uit een familie met een hogere status komt dan de familie van het meisje en het meisje wijst hem af, dan is dat wel degelijk een schande voor de familie, en is er dus sprake van eerwraak.

Eerwraak heeft ook met hierarchie te maken, zowel tussen mannen en vrouwen als tussen verschillende families. En wie weet was ze wel door haar ouders aan die man toegezegd.

Of het hier speelt weet ik niet.
Dat zóu kunnen, maar is niet erg waarschijnlijk in het geval dat een Pakistaan wordt afgewezen door een Marokkaanse. Hij zal als buitenstaander sowieso buiten de hierarchie vallen. Maar stel dat het wel zo was, dan was het nog steeds aan háár familie om op te treden, want dan zou hun eer geschonden zijn.
pi_32680297
Is het belangrijk dat wij discussieren over het feit of het wel of geen eerwraak is. Feit blijft dat het een gewoon om een of andere eikel gaat die niet tegen afwijzing kan en daardoor een jonge vrouw voor het leven verminkt of zelfs vermoord heeft.
Is it wrong to talk to myself even when there’s nobody else?
It's just a state of mind.
pi_32680478
Triest.
everybody must be happy
pi_32680510
-edit: atoombom, Frankrijk, -

[ Bericht 39% gewijzigd door kLowJow op 29-11-2005 21:08:55 ]
Ik ben cool
pi_32680564
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 20:55 schreef tbl1966 het volgende:
Is het belangrijk dat wij discussieren over het feit of het wel of geen eerwraak is. Feit blijft dat het een gewoon om een of andere eikel gaat die niet tegen afwijzing kan en daardoor een jonge vrouw voor het leven verminkt of zelfs vermoord heeft.
Vanuit het perspectief van die vrouw maakt het geen donder uit. Maar het maakt wel uit of dit een eenzame gek is die zichzelf niet in de hand kon houden of dat er een heel systeem aan ten grondslag ligt.

In het ene geval kun je het oplossen door de dader in de bak te gooien, in het tweede geval maakt dat nauwelijks iets uit.
pi_32719655
Eerwraak is vreselijk en vaak cultuurgebonden.
Hoewel niet ontkend kan worden dat ook de autochtone bevolking dergelijk gedrag kent.

Talloze jochies kunnen nog steeds geen "nee" accepteren van een meisje.
Weliswaar is dit misschien niet het soort eerwraak waarbij de eer van de familie gered moet worden, maar ook hier wordt iemand in zijn "eer" aangetast.
Het komt maar al te vaak voor dat er dan geweld wordt gebruikt of gestalkt.

Het gaat in alle gevallen om gebrek aan respect voor vrouwen.

Wat mij betreft schiet je als man te kort als je een vrouw iets aandoet omdat ze met iemand anders trouwt dan jij wilde, of omdat ze jou niet moet.
Vrouwen moeten zelf hun partner kunnen kiezen. En als je afgewezen wordt, zijn er nog genoeg andere vrouwen te vinden.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
pi_32721577
quote:

[..]

Denk dan nog maar eens na
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_32726813
Leijke shit
You gotta cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice.
  donderdag 1 december 2005 @ 15:17:20 #54
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_32727214
Waarom heeft ze de man eigenlijk afgewezen?

In plaats van haar te verbranden had hij "Ben ik te min!?" kunnen zingen onder haar balkon.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_32727252
quote:
Op donderdag 1 december 2005 15:17 schreef BansheeBoy het volgende:
Waarom heeft ze de man eigenlijk afgewezen?

In plaats van haar te verbranden had hij "Ben ik te min!?" kunnen zingen onder haar balkon.

²

Wat is dat in het Punjabi?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')