quote:Aanleiding vormde een incident van 13 november, toen een 18-jarig meisje van Marokkaanse afkomst in brand werd gestoken door een man wiens huwelijksaanzoek ze had afgewezen.
Het slachtoffer, Chahrazad Belayni, ligt met brandwonden die 60 procent van haar lichaam bedekken in het ziekenhuis. De dader, een jonge man van Pakistaanse afkomst, is voortvluchtig.
In de stille tocht, die werd gehouden in Neuilly-sur-Marne, liepen familieleden en vrienden van het slachtoffer mee, maar ook veel onbekenden. Deelnemers vooraan de stoet droegen een spandoek met zich mee waarop stond: ‘Vandaag Chahrazad. Wie is de volgende?’.
ik kan moeilijk weigeren dat eerwraak vooral bij Pakistanen voorkomenquote:Op maandag 28 november 2005 23:51 schreef Malchevia het volgende:
Volgens mij was er ook weer een pakistaanse man die besloot de benen van zijn zus eraf te hakken met een groepje vrienden, omdat zij een man was getrouwd welke ze zelf had uitgekozen.
Eh, dit is toch helemaal geen eerwraak ?quote:Op maandag 28 november 2005 23:48 schreef Meki het volgende:
[..]
Elsevier.nl
Er moet keihard opgetreden worden tegen elke vorm van eerwraak
Eerwraak is zeer slecht
volgens jou nietquote:Op maandag 28 november 2005 23:54 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, dit is toch helemaal geen eerwraak ?
Dit is weer wel een voorbeeld van eerwraak.quote:Op maandag 28 november 2005 23:51 schreef Malchevia het volgende:
Volgens mij was er ook weer een pakistaanse man die besloot de benen van zijn zus eraf te hakken met een groepje vrienden, omdat zij een man was getrouwd welke ze zelf had uitgekozen.
Nee, het is wel een heel zieke daad, maar voor eerwraak moet het gaan om de eer van een mannelijk lid van haar familie (vooral de vader, maar ook broers) die zich in hun eer aangetast voelen. Nu zij geen relatie heeft met die Pakistaan kan het per definitie niet gaan om eerwraak. Als zij getrouwd of verloofd waren geweest had het weer anders gelegen.quote:
quote:Op maandag 28 november 2005 23:55 schreef COLAIUTA het volgende:
Bravo Meki voor dit bericht!
Gisteren had je nog enige twijfel of eerwraak cultuur gebonden is.
Nu kom je zelf met een bevestigend bericht.
Mijn dank is groot!
![]()
ik zie dat als eerwraak omdat zij weigert met hem te gaan trouwenquote:Op maandag 28 november 2005 23:57 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, het is wel een heel zieke daad, maar voor eerwraak moet het gaan om de eer van een mannelijk lid van haar familie (vooral de vader, maar ook broers) die zich in hun eer aangetast voelen. Nu zij geen relatie heeft met die Pakistaan kan het per definitie niet gaan om eerwraak. Als zij getrouwd of verloofd waren geweest had het weer anders gelegen.
dit is geen eerwraak, die vent die dit gedaan heeft is gewoon een psychopaat. Ik denk dat hij in die cultuur ook niet lang meer leeft.quote:Op dinsdag 29 november 2005 00:00 schreef Meki het volgende:
[..]
ik zie dat als eerwraak omdat zij weigert met hem te gaan trouwen
Ik zie dat een vorm van een eerwraak er zijn verschillende vormenquote:Op dinsdag 29 november 2005 00:04 schreef JohnDope het volgende:
[..]
dit is geen eerwraak, die vent die dit gedaan heeft is gewoon een psychopaat. Ik denk dat hij in die cultuur ook niet lang meer leeft.
Zo ontstaan bloedvetes inderdaad.quote:Op dinsdag 29 november 2005 00:04 schreef JohnDope het volgende:
dit is geen eerwraak, die vent die dit gedaan heeft is gewoon een psychopaat. Ik denk dat hij in die cultuur ook niet lang meer leeft.
En te ziek voor woordenquote:Op dinsdag 29 november 2005 01:13 schreef kLowJow het volgende:
Dit is nou een crime passionel Meki.
Tsja, jij kunt het misschien wel als eerwraak zien, maar dat betekent nog niet dat het dan ook eerwraak is.quote:Op dinsdag 29 november 2005 00:06 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik zie dat een vorm van een eerwraak er zijn verschillende vormen
cultuur etc.
de man was toch gekrenkt in zijn eer door te denken dat vrouwen niet mogen weigeren? en heeft, toen de schande hem te groot werd, dit meisje in de fik gestoken?quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:26 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
Tsja, jij kunt het misschien wel als eerwraak zien, maar dat betekent nog niet dat het dan ook eerwraak is.
en schande. ik kan van hieruit niet zien of de familie van de dader achter zijn daad staat omdat de familieer is gekrenkt.quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:58 schreef natte-flamoes het volgende:
Het gaat om familie eer.
ik stel dat het zeer goed om eerwraak kan gaan. niet dat het absoluut zo is. anders had ik geen vraagtekens gezet. bovendien denk ik met 90% kans dat deze man die vrouw in de fik heeft gestoken omdat hij zich schaamt en die schande niet uit te leggen is binnen zijn familie.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:05 schreef natte-flamoes het volgende:
Maar op voorhand spreek je dan wel over 'eerwraak'? Raar hoor.
Dan nog is het geen eerwraak. Eerwraak is een schande die over de familie valt, omdat een lid van die familie die eer heeft geschend. Het meisje is geen lid van de familie van de pleger.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:08 schreef zoalshetis het volgende:
bovendien denk ik met 90% kans dat deze man die vrouw in de fik heeft gestoken omdat hij zich schaamt en die schande niet uit te leggen is binnen zijn familie.
zie aanpassing hierboven.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:10 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
Dan nog is het geen eerwraak. Eerwraak is een schande die over de familie valt, omdat een lid van die familie die eer heeft geschend. Het meisje is geen lid van de familie van de pleger.
Dan nog is het geen eerwraak. Het gaat niet om de schande van de man die vervolgens over zijn familie valt. Omdat hier 1) schande 2) een man 3) een familie bij zijn (dat laatste is er overigens helemaal niet betrokken, maar goed) betekent het niet dat dit ook automatisch eerwraak is.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:08 schreef zoalshetis het volgende:
zal je wel eens gelijk kunnen hebben. als eruit komt dat deze man alleen handelde en niet eerst zijn familie heeft geraadpleegd.
Als de jongen uit een familie met een hogere status komt dan de familie van het meisje en het meisje wijst hem af, dan is dat wel degelijk een schande voor de familie, en is er dus sprake van eerwraak.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:10 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
Dan nog is het geen eerwraak. Eerwraak is een schande die over de familie valt, omdat een lid van die familie die eer heeft geschend. Het meisje is geen lid van de familie van de pleger.
dus eerwraak als letterlijke conclusie is altijd als er vanuit dezelfde familie waar de schande wordt gemaakt inhumaan gehandeld wordt, dus binnenskamers?quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:12 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
Dan nog is het geen eerwraak. Het gaat niet om de schande van de man die vervolgens over zijn familie valt. Omdat hier 1) schande 2) een man 3) een familie bij zijn (dat laatste is er overigens helemaal niet betrokken, maar goed) betekent het niet dat dit ook automatisch eerwraak is.
Van veel moorden is het motief wraak. Zijn al die moorden dan eerwraak? Of krenkwraak?quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:25 schreef zoalshetis het volgende:
wraak door gekrenkte eer dan maar. krenkwraak?
Dat zou alleen zijn als zij weigert met hem te trouwen terwijl haar vader al heeft ingestemd met het huwelijk en zij zich na de verloving terugtrekt, en dan zou het aan de vader zijn om zijn eer te wreken.quote:Op dinsdag 29 november 2005 00:00 schreef Meki het volgende:
[..]
ik zie dat als eerwraak omdat zij weigert met hem te gaan trouwen
Er is een heel groot verschil; bij eerwraak gaat het om een tamelijk steriel concept. Er hoeft niemand boos te zijn. Het is vaak zelfs zo dat de 'wraak' wordt gezien als een familiezaak, waarbij de belangrijkste mannen uit de familie semi-democratisch besluiten wat er moet gebeuren.quote:Op dinsdag 29 november 2005 14:17 schreef tbl1966 het volgende:
Je ziet in Pakistan en India ook vaak dat de vrouwen na het afwijzen van een aanzoek accuzuur over zich heen krijgen gegooid door de afgewezene. In ieder geval is het iemand die niet met deze afwijzing om kan gaan. Dus of je het nu eerwraak, krenkwraak of anders noemt, het gaat weer gewoon om een of andere eikel die zich op z'n pik getrapt of in zijn eer gekrenkt voelt. En meestal zijn dit mannen die vinden dat ze boven vrouwen staan en dus maar vinden dat ze de vrouw mogen mismaken omdat ze boos (beledigt) zijn.
Dat zóu kunnen, maar is niet erg waarschijnlijk in het geval dat een Pakistaan wordt afgewezen door een Marokkaanse. Hij zal als buitenstaander sowieso buiten de hierarchie vallen. Maar stel dat het wel zo was, dan was het nog steeds aan háár familie om op te treden, want dan zou hun eer geschonden zijn.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:17 schreef Tarak het volgende:
[..]
Als de jongen uit een familie met een hogere status komt dan de familie van het meisje en het meisje wijst hem af, dan is dat wel degelijk een schande voor de familie, en is er dus sprake van eerwraak.
Eerwraak heeft ook met hierarchie te maken, zowel tussen mannen en vrouwen als tussen verschillende families. En wie weet was ze wel door haar ouders aan die man toegezegd.
Of het hier speelt weet ik niet.
Vanuit het perspectief van die vrouw maakt het geen donder uit. Maar het maakt wel uit of dit een eenzame gek is die zichzelf niet in de hand kon houden of dat er een heel systeem aan ten grondslag ligt.quote:Op dinsdag 29 november 2005 20:55 schreef tbl1966 het volgende:
Is het belangrijk dat wij discussieren over het feit of het wel of geen eerwraak is. Feit blijft dat het een gewoon om een of andere eikel gaat die niet tegen afwijzing kan en daardoor een jonge vrouw voor het leven verminkt of zelfs vermoord heeft.
Denk dan nog maar eens naquote:Op dinsdag 29 november 2005 00:04 schreef JohnDope het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 1 december 2005 15:17 schreef BansheeBoy het volgende:
Waarom heeft ze de man eigenlijk afgewezen?
In plaats van haar te verbranden had hij "Ben ik te min!?" kunnen zingen onder haar balkon.²
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |