quote:
Op maandag 28 november 2005 10:37 schreef paracetamol87 het volgende:Lieve mensen,
Ik ben nu al een jaar aan het studeren (in leiden, pedagogie) maar ik wil toch liever geneeskunde gaan doen, het enige probleem is dat ik geen wiskunde, scheikunde, natuurkunde en bio heb, dus ik moet die vakken nog gaan halen.
Ik heb alleen een paar vraagjes daarover:
1)Hebben jullie nog tips waar ik die vakken het beste kan halen (goedkoop etc.)
beste lara,
alleen natuurkunde en scheikunde zijn verplichte vakken, maar geloof dat je tegenwoordig ook een bepaald profiel ervoor moet hebben ; zorg wel dat je gemiddeld een 8 of hoger staat (je oude vakken (5 hoogste) op je vwo diploma tellen mee minus 2 vakken (als je nat.+sk. haalt), anders wordt het lastiger, sowieso als je tijdens je vwo alleen maar talen hebt gedaan en dus de aanleg totaal niet hebt min of meer.
stufi gaat niet door tijdens het behalen van zulke vakken ; in utrecht kan dat bij onder meer het James Boswell instituut in een zomer (ca. 1400 euro per vak spoedcursus over gehele vwo-stof van ieder vak).
ingeloot worden gaat volstrekt willekeurig, maar bv utrecht kom je alleen in als je dat als voorkeur opgeeft ; ik had zelf een lotnummer <100 , dus mijn cijfers deden er niet eens toe, maar in de praktijk tellen die zéker wel mee en kun je gegarandeerd een plek krijgen als je 8 of hoger hebt (in bijvoorbeeld Utrecht).
ik zou niet teveel aan leiden blijven hangen, kies een opleiding die goed aangeschreven staat ipv te kijken naar waar de uni gevestigd is.