abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32639596
Lieve mensen,

Ik ben nu al een jaar aan het studeren (in leiden, pedagogie) maar ik wil toch liever geneeskunde gaan doen, het enige probleem is dat ik geen wiskunde, scheikunde, natuurkunde en bio heb, dus ik moet die vakken nog gaan halen.
Ik heb alleen een paar vraagjes daarover:
1)Hebben jullie nog tips waar ik die vakken het beste kan halen (goedkoop etc.)
2)Ik wil eigenlijk ook graag dit jaar op kamers, maar hoe zit het met je stufi als je een jaarlang bezig bent met die vakken halen?
3)Hoe groot is de kans dat als ik ingeloot wordt en ik wil in leiden, dat ik ook echt daar terecht kom (zijn veel van jullie terechtgekomen waar jullie wilden)?
4)denken jullie dat ik als ik die vakken zelfstandig ga bijwerken (en dan staatsexamen doe) dat dat mogelijk is? en kan ik dat combineren met pedagogie wat ik nu doe (waar ik niet superveel tijd aan kwijt ben)
5) hoe zit het met de lotingskansen, tellen de oude cijfers op mijn diploma nog mee, of tellen juist NASK, bio en wB1 mee?

Ik hoop dat iemand van jullie dit weet en tips/ adviezen heeft....

groetjes Lara
  maandag 28 november 2005 @ 11:19:56 #2
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_32640504
quote:
Op maandag 28 november 2005 10:37 schreef paracetamol87 het volgende:
Lieve mensen,

Ik ben nu al een jaar aan het studeren (in leiden, pedagogie) maar ik wil toch liever geneeskunde gaan doen, het enige probleem is dat ik geen wiskunde, scheikunde, natuurkunde en bio heb, dus ik moet die vakken nog gaan halen.
Ik heb alleen een paar vraagjes daarover:
1)Hebben jullie nog tips waar ik die vakken het beste kan halen (goedkoop etc.)
beste lara,

alleen natuurkunde en scheikunde zijn verplichte vakken, maar geloof dat je tegenwoordig ook een bepaald profiel ervoor moet hebben ; zorg wel dat je gemiddeld een 8 of hoger staat (je oude vakken (5 hoogste) op je vwo diploma tellen mee minus 2 vakken (als je nat.+sk. haalt), anders wordt het lastiger, sowieso als je tijdens je vwo alleen maar talen hebt gedaan en dus de aanleg totaal niet hebt min of meer.

stufi gaat niet door tijdens het behalen van zulke vakken ; in utrecht kan dat bij onder meer het James Boswell instituut in een zomer (ca. 1400 euro per vak spoedcursus over gehele vwo-stof van ieder vak).

ingeloot worden gaat volstrekt willekeurig, maar bv utrecht kom je alleen in als je dat als voorkeur opgeeft ; ik had zelf een lotnummer <100 , dus mijn cijfers deden er niet eens toe, maar in de praktijk tellen die zéker wel mee en kun je gegarandeerd een plek krijgen als je 8 of hoger hebt (in bijvoorbeeld Utrecht).

ik zou niet teveel aan leiden blijven hangen, kies een opleiding die goed aangeschreven staat ipv te kijken naar waar de uni gevestigd is.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_32640628
Je kunt met een HBO- of WO-diploma geneeskunde gaan studeren als je voldoet aan de toelatingseis van het profiel Natuur & Gezondheid op VWO-niveau.

Je wordt dan getoetst op kennis van de vier profielspecifieke vakken. Je kunt hieraan voldoen door officiële deelcertificaten te halen van de volgende vakken:
1. natuurkunde 1 VWO 'nieuwe stijl' (natuurkunde VWO 'oude stijl' is vrijstellend)
2. scheikunde 1 VWO 'nieuwe stijl' (scheikunde VWO 'oude stijl' is vrijstellend)
3. biologie 1,2 VWO 'nieuwe stijl (biologie VWO 'oude stijl' is vrijstellend)
4. wiskunde B 1 VWO ' nieuwe stijl ( wiskunde A en/of B VWO 'oude stijl' is vrijstellend)
pi_32650810
4 vakken naast pedagogiek lijkt me wel erg pittig. Ik heb zelf NA1 en SK1 gedaan (ik had gelukkig al bio en Wis A oude stijl) om GNK te doen en had in eerste instantie daarnaast m'n oujde studie willen voortzetten maar uiteindelijk niet gedaan (maar goed, ik was dan ook liever lui dan moe en deed SK1 en NA1 op Luzac met relatief meer contacturen (al nam ik het daar ook niet altijd zo nauw mee)).
Het is heel achterlijk maar als je al een VWO diploma hebt (dit gold iigf voor oude stijl maar misschien is het anders met Tweede Fase), krijg je geen nieuwe. Ik moest dus meeloten op een VWO diploma met vakken als Filosofie, Frans, Eco 1, enz met een gemiddelde van 7,2 (ingeloot in 1 keer overigens in eerste keus Leiden), terwijl ik voor Na1 en Sk1 (de vakken die zogenaamd relevant zijn voor de studie waar je voor loot) voor beide een 9 had maar die telden dus niet meer mee!!!! Dus je zal wel gewoon op je oude diploma moeten meeloten, denk ik. Tegenwoordig kom je ook niet meer in een evt. hogere lotingsklasse met een propedeuse...

Bijna iedereen die ik ken in Leiden had Leiden als 1e keus... Maar je wordt pas in een stad geplaatst na dat je uberhaupt voor de studie betn ingeloot. Maar als je eenmaal zo ver bent, en je hebt Leiden als 1e keus, is de kans vrij groot dat je daar terecht kan, ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')