abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33440624
Misschien toch inlezen...
Ik heb altijd geleerd dat je rekening met het paard moet houden.
Het is haar eerste veulen en zij heeft er met rijden last van haar buik.
Ze geven vaak zelf aan wat ze kunnen.

Net als bij mensen. De een kan wel lang doorwerken, de ander niet.
Ze heeft deze situatie al eerder gehad en daarna wilde ze weer wel galopperen.
Ik probeer het wel, wil ze niet, dan niet, dan werken we wel harder in de draf...
pi_33447617
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 15:11 schreef Kleintje het volgende:
Misschien toch inlezen...
Ik heb altijd geleerd dat je rekening met het paard moet houden.
Het is haar eerste veulen en zij heeft er met rijden last van haar buik.
Ze geven vaak zelf aan wat ze kunnen.

Net als bij mensen. De een kan wel lang doorwerken, de ander niet.
Ze heeft deze situatie al eerder gehad en daarna wilde ze weer wel galopperen.
Ik probeer het wel, wil ze niet, dan niet, dan werken we wel harder in de draf...
Niet meer op reageren, is denk ik het beste.
Jij bent voor 1000% procent goed voor je paard, en dat is toch goed.
Er zijn altijd mensen, die denken dat ze het beter weten.
pi_33447957
Heb je gelijk in.
Misschien ben ik wat voorzichtig.
Maar als ik merk dat mevrouw na veel galopperen zielig in stal gaat liggen, dan denk ik toch dat ze er last van heeft.
En nu ik niet galoppeer gaat het beter.

Het is haar eerste veulen. Geen natuurlijke dekking, dus hoe weet zo'n beest wat er in haar buik gebeurt???
pi_33453511
Precies. Maarja, is een dekking wel 'natuurlijk' als je merrie gekluisterd is?
pi_33453848
Dat is ook weer waar, dan is het ook niet meer natuurlijk.

Weet je wat het is. Denk even aan 'the blue lagoon'.
Zolang mensen niet wordt verteld wat zwanger zijn is, dan weet je het zelf ook niet.
En ja, hoeveel begrijpen paarden als je ze verteld dat ze drachtig zijn?
Ze voelen van alles in hun buik... maar hoe moeten ze nu weten dat ze drachtig zijn?

Ze leggen een link. Als ik druk galoppeer, dan krijg ik last van mijn buik. Dus, ze willen niet graag galopperen. Sja... wie ben ik dan om het door te zetten? Ik heb mijn paard voor mijn plezier en ik fok dit veulen voor mijn toekomst en mijn plezier.
Heb ik meer plezier als ik nu nog een paar maanden galoppeer? Ik vind het wel best zo... liever een gelukkig paard dan een paard wat alleen maar ligt zodra je weg bent...
pi_33454074
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 19:01 schreef ymme het volgende:

[..]

Niet meer op reageren, is denk ik het beste.
Jij bent voor 1000% procent goed voor je paard, en dat is toch goed.
Er zijn altijd mensen, die denken dat ze het beter weten.
Niet beter. Ik denk er wel wat anders over en vind dat vrouwen te voorzichtig zijn met een drachtige merrie.
Dit is ook nog een Jazz nakomeling die zoals de eigenaresse al zegt, een nogal lastig karakter hebben. Die moet je niet teveel in de watten leggen,daar maken ze misbruik van.

*btw wel een goede hengstkeuze, Rubiquil geeft namelijk juist nakomelingen met een superkarakter, dat ie vererfd heeft van zijn vader Rubinstein.
pi_33454416
.... gaan we weer.... niet alle Jazz'jes hebben een lastig karakter.

Sig000, mijn merrie, Treasure, die doet heel hard haar best voor me.
Gezien de hoeveelheid voer die ze nu krijgt, gezien ze ook een veulen groot moet krijgen in haar buik, komt ze er op het moment 2 x per dag uit. Ik longeer 1 x per dag of gooi los en jaag haar op. Ook dan galoppeert ze niet. De andere keer rij ik haar.

Ook op het strand wil ze niet graag galopperen.
Thuis in de bak oefen ik dus op het moment alleen het aanspringen in de galop en het terugkomen. Dat vind ze geen probleem. Maar als ik een rondje lekker door wil galopperen, dan hoor je haar gewoon kreunen, steunen en zuchten.
Op dit moment heeft ze het gewoon zwaar. Laat mij haar dan maar in de watten leggen, zolang ze verder maar 2 x per dag goed loopt. 3 kwartier rijden en een half uur longeren.

De hengst heb ik ook gekozen om diverse dingen te verbeteren. Ik moest een wat kalmer karakter hebben, een beter achterbeengebruik, een mooiere, langere en van nature gebogen nek, het liefst wat meer kap op de hals en een betere galop. daardoor kwam de keuze op Rubiquil....
  woensdag 28 december 2005 @ 00:22:26 #133
106102 Mabelle
Hi.... haaaa
pi_33458379
Ik ben het helemaal met Kleintje eens ... je kijkt gewoon naar wat je dier aan kan.
Mijn pony heeft 3 drachten gehad en die waren allen verschillend. Wat ze bij de 1 kon tot aan de laatste maand lukte bij de ander na 7 niet meer.

Maar dat vind ik zijn algemeen belangrijk in het werken met paarden ... goed kijken naar je dier.
Heeft het plezier?
Oogt het gezond? etc.

Kijken en aanvoelen zijn voor mij sleutelwoorden ik vind dat veel paardenmensen dat te weinig doen
Hij: "Je zult er morgenvroeg spijt van hebben......."
Ik: "Dan slapen we toch tot morgenmiddag??..."
pi_33461295
quote:
Op woensdag 28 december 2005 00:22 schreef Mabelle het volgende:
Ik ben het helemaal met Kleintje eens ... je kijkt gewoon naar wat je dier aan kan.
Mijn pony heeft 3 drachten gehad en die waren allen verschillend. Wat ze bij de 1 kon tot aan de laatste maand lukte bij de ander na 7 niet meer.

Maar dat vind ik zijn algemeen belangrijk in het werken met paarden ... goed kijken naar je dier.
Heeft het plezier?
Oogt het gezond? etc.

Kijken en aanvoelen zijn voor mij sleutelwoorden ik vind dat veel paardenmensen dat te weinig doen
Dat kijken en aanvoelen kan ook te ver gaan.
Een gezonde merrie is prima in staat om een veulen te krijgen binnen een uur.
Alle ongemakken van een veulen wat dusdanig groot is dat 't in de weg zit, ikomt pas laat doordat paarden nog redelijk dicht bij de natuur staan,van natuurwege geregeld zodat een veulen pas in de laatste paar maanden de grootste groei doormaakt.
Een merrie kan daardoor gewoon volwaardig mee in de kudde, de laatste paar maanden wordt ze dan beschermd door zo'n kudde die zuinig is op de nakomelingen.
pi_33461655
Kijk, daar zeg je het al, de merrie kan volwaardig mee in de kudde.
Sja... zij kon dat dus niet. Ze heeft de laatste maanden van het land (september en oktober) alles gedekt wat ze kon dekken. Alles in elkaar geramd wat ze in elkaar kon rammen. Het was niet leuk voor alle andere eigenaren om hun paard steeds onder de wonden het land uit te halen.
Goed, weer 1 uit de kudde halen, kijken of het dan goed gaat, maar ze bleef bezig.
Er waren maar 1 of 2 paarden met wie ze samenkon.

Op dit moment gaat dat goed. Kan haar weer bij ieder paard neerzetten. Ze heeft nog wel het 'blijf van mijn lijf' principe. Ik mag wel aan jou komen, maar jij niet aan mij, anders jaag ik je op, bijt ik je, bespring ik je en ik blijf bezig. Maar het gaat steeds beter.

Tuurlijk kan het aanvoelen ook te ver gaan. Tuurlijk kan je je paard teveel in de watten leggen. Ze is drachtig, niet ziek. Maar op het moment dat je paard zelf aangeeft dat het amper kan. Op het moment dat als je wel galoppeert en je wordt dagelijks gebeld dat ze een soort koliekachtige verschijnselen heeft, dan ga je toch achter je oren krabbelen.

Normaal, vooral met dit weer, ging ze als een debiel tekeer als je haar losgooide. Rennen, staart op haar rug, snuiven en vooral... heel hard galopperen. Gezien dat ook geen galop meer is maar alleen stap en draf, zegt dat voor mij wel wat.
Dat is toch goed kijken en voelen.

Maar goed... gelukkig is het mijjn paard en hoef jij er niet wakker van te liggen dat ik niet galoppeer. Ieder zijn eigen ding. Ik heb duidelijk het gevoel dat ik het zo goed doe voor mijn paard. Misschien doe ik het fout en verwen ik haar, sja... dan weet ik dat over een paar maanden en dan los ik het dan wel weer op. Dan heb ik daar ook weer van geleerd. Maar vooralsnog is het niet zo dat ze gaat staken als ik wil galopperen. Ze doet het wel, maar ik merk dat ze het zwaar heeft. Dus ik hou er rekening mee.
pi_34192735
Schop omhoog. Daar ben ik weer.

We zijn verhuisd, ze staat op haar nieuwe stal en het gaat zeer goed. Ze trapt niet meer in stal en het rijden gaat ook weer beter. Galopperen vind ze op dit moment niet erg en ze ligt ook niet meer zo veel in stal.
Dus... de training is weer helemaal hervat.

Afgelopen vrijdag voelde ik het veulen een behoorlijke tik tegen mijn hand geven toen ik met mijn hand over de flank van Treas streek om de losse haren weg te krijgen. Echt een heel erg leuk gevoel.

Verder is ze behoorlijk dik aan het worden. We zitten vandaag op 207 dagen dracht. Uitgaande van een dracht van 340 dagen, hebben we nog maar 133 dagen te gaan!
pi_34196507
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 10:48 schreef Kleintje het volgende:
Schop omhoog. Daar ben ik weer.

We zijn verhuisd, ze staat op haar nieuwe stal en het gaat zeer goed. Ze trapt niet meer in stal en het rijden gaat ook weer beter. Galopperen vind ze op dit moment niet erg en ze ligt ook niet meer zo veel in stal.
Dus... de training is weer helemaal hervat.

Afgelopen vrijdag voelde ik het veulen een behoorlijke tik tegen mijn hand geven toen ik met mijn hand over de flank van Treas streek om de losse haren weg te krijgen. Echt een heel erg leuk gevoel.

Verder is ze behoorlijk dik aan het worden. We zitten vandaag op 207 dagen dracht. Uitgaande van een dracht van 340 dagen, hebben we nog maar 133 dagen te gaan!
Fijn om te lezen, dat het goed gaat
pi_34197382
Inderdaad!

Zaterdag is de smid lang geweest bij Walter. Meneer gaf duidelijk te kennen dat ie er helemaal geen zin in had. Deze smid had ik uitgezocht omdat ik weet dat ze veel geduld heeft met lastige paarden.

Uiteindelijk heeft ze hem los in de longeerbak bekapt na een join up. Ik moet zeggen dat ik echte rotdingen over een join up had gehoord, maar op Walter had het wel een heel rustgevende invloed.
pi_34197546
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:15 schreef wendy-tje het volgende:
Inderdaad!

Zaterdag is de smid lang geweest bij Walter. Meneer gaf duidelijk te kennen dat ie er helemaal geen zin in had. Deze smid had ik uitgezocht omdat ik weet dat ze veel geduld heeft met lastige paarden.

Uiteindelijk heeft ze hem los in de longeerbak bekapt na een join up. Ik moet zeggen dat ik echte rotdingen over een join up had gehoord, maar op Walter had het wel een heel rustgevende invloed.
Ok verklaar je nader: na een join up.

Eerst even flink opjagen, totdat ze moe zijn
pi_34198774
Ik denk eerder even kennis laten maken, een soort paardenfluisteraar principe dus. Zoek op Google maar ens op "join up horse", dan krijg je hits zat.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34198938
Inderdaad, even kennis maken. Dus inderdaad opjagen, maar niet tot ze moe zijn, dat ligt aan het paard. Tot het moment dat het onderdanig wordt en respect vertoond.

Ik heb er goede ervaringen mee in ieder geval...
pi_34199249
Oh ok. Bedankt. Nu weet ik wat het is ja.
pi_34199404
Klopt precies. Uiteindelijk duurde het helemaal niet lang hoor, en zo snel is Walter echt niet moe te krijgen
Het zorgde er wel voor dat hij zich veilig voelde en dat hij zich niet meer druk maakte om de rest van de paarden, maar rustig bleef staan zonder vastgehouden te worden.
pi_34199585
super hoor. Lekker zo zonder dwang. Want hoe je het ook ziet, die hoefsmid komt iedere zoveel weken terug en het is lekker als dat zonder gestress en ruzie kan!
Weer wat gewonnen!
pi_34200033
Ik heb deze hoefsmid er ook op uitgezocht haha, ze is niet goedkoop maar wel goed

En ook onder de hoefsmeden zitten een hoop prutsers.
pi_34304439
Ik sta in dubio... moet ik van stal veranderen of niet?

Ik baalde er gisteren weer behoorlijk van dat er met een aantal mensen bij ons (eigenlijk vooral de stalhouder) gewoon geen afspraken te maken valt!
pi_34304530
Kijk eerst eens rond of er in de buurt ook stallen / maneges zijn die jouw bevallen en waar nog plaats is.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_34304905
Daar was ik mee bezig, en ik heb er 1 gezien die me wel aanstaat en die ik ook ken. Het enige nadeel is dat het verder weg is, maar dichterbij dan dat ik nu sta kan ook haast niet
Ik heb dat meisje in ieder geval al gemaild.
pi_34560145
Even een vraagje, omdat ik toevallig weet dat iig Kleintje een nieuw proevenboekje had besteld: heeft iemand deze al binnen gekregen? Ik ben nieuwsgierig en hoop dat 't gauw komt
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_34572469
Ik heb nog helemaal niets...
helaas...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')