abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32852177
Hij is gewoon lomp als een jong paard wat nog niet helemaal doorheeft wat hij doet en zijn eigen kracht nog niet kent (En hij is "al" 7) Soms is het net een kleuter/puber inderdaad, altijd maar aandacht vragen (al is dat wel lief maar soms ook vermoeiend..) en vooral als het nodig is net niet achteruit gaan bijvoorbeeld. Tijd om dat eens te gaan oefenen!

Friezen zijn ontzettend mooi, met al dat haar.. Als ik later ga trouwen ( ) wil ik in een witte koets met 4 of 6 friezen er voor
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_32855585
Er zijn nog wel meer paarden die ik ontzettend mooi vind om te zien. In het verleden heb ik ook een friese merrie gereden. Leuk boscrossdier, maar niks voor in de bak. Daar zou ik me op termijn niet meer mee vermaken denk ik. Ik wil toch een wat veelzijdiger paard. Maar er zijn dus ook gewoon friezen die het prima doen in de dressuur en waar je zelfs een sprongetje mee kunt maken, zoals die van mijn kennisje dus.

Met Walter heb ik ook weleens problemen gehad, dat is dus ook een echte puber. Hij verkent altijd zijn grenzen, gisteren ook weer toen ik met zijn hoeven bezig was.
pi_32856521
Arabieren Dat blijf ik toch de mooiste paarden vinden...
Machtig gewoon, hoe die er uit zien en hoe ze (soms) kunnen bewegen. Al vind ik ze voor de sport niet geschikt.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_32856597
Elefes, mag ik even een brutale vraag stellen? Is ie echt lomp of ben jij niet altijd consequent?
Treasure kan namelijk een trut zijn, hondsbrutaal en soms echt gevaarlijk. Maar naar bepaalde drillingen luistert ze altijd. Dit omdat ik altijd op zoek ben geweest naar een veilige basis om op terug te vallen.
Misschien iets voor jou om daar ook naar op zoek te gaan?
pi_32856697
Geen lompe vraag hoor
Ik ben niet overal superconsequent mee, maar met hem in zijn stal te laten blijven, stil te laten staan, terug te laten gaan en zijn been op de grond te houden (als ik er niet op zit, bij het rijden doet hij het allemaal braaf) ben ik altijd zeer consequent. Dat mag hij nooit doen, en ik corrigeer het altijd. Op de één of andere manier lijkt het niet goed tot hem door te dringen of is hij er te eigenzinnig voor.
Ik vind het ook belangrijk dat ie die basisdingen kent, bijvoorbeeld wanneer er iets gebeurt, dat hij meteen terug gaat op mijn commando, of stilstaay wanneer ik aan het zadelen ben.
Het lijkt er meer op of ie met andere dingen bezig is (bij het rijden is dit ook wel eens het geval, maar dan is het makkelijker tot de orde roepen).
pi_32856790
Mag ik je dan een tip geven?
Begin opnieuw, bij het begin. Niet afstraffen maar negeren.
En goed gedrag belonen. Gewoon een beetje muesli of bix in je zak en maar een paar korrels geven.
Kort beginnen. Je loopt, hij mag niet met zijn neus voor bij je arm komen. Een keer halthouden, hij moet voor je kijken. Kijkt ie jouw kant op, dan even met je elleboog hem een stoot voor zijn hoofd geven of een schijnbeweging. Gewoon wegduwen. Kijkt ie de andere kant op, dan rechttrekken. Staat ie een paar seconden goed, wat korrels en weer lopen.
Hele korte sessie, paar keer per dag. Steeds langer leren stilstaan.
En daarna het achterwaarts.

Op vreemd terrein komt Treas springend de trailer uit. Ik kan normaal met haar lopen en doen. Met opzadelen is ze al drukker, dat zit er nog neit helemaal in, maar als ik erop zit, dan is alles waar ze daarvoor gewoon voorbij liep doodeng en dara meot ze voorbij springen

Succes ermee, wnt het is inderdaad lekekr om altijd terug te kunnen naar een basis.
pi_32856850
Tnx voor de tips. Ik beloon hem vaak als hij iets goed doet, als hij wel achterwaarts gaat of zijn been netjes terug zet op de grond of mooi stil staat.
De eerste drie jaar van zijn leven heeft ie niet bij mij gestaan, en daar ook weinig geleerd heb ik het idee. Ik ben wel ontzettend blij dat hij goed vast kan staan: hij gaat niet hangen ofzo (dat heeft hij godzijdank wel geleerd). Ik heb ook het idee dat hij bijvoorbeeld nooit echt met anderen in de wei heeft gestaan (hij was hengst toen we hem kochten), hij is namelijk erg "vervelend" (eigenlijk meer speels tot vervelens toe) tegen de pony's en lijkt nooit manieren te hebben geleerd van andere paarden.
pi_32857347
Dat is toch wel jammer... voor een jong paard is het juist zo belangrijk dat ie opgevoed wordt door andere paarden. Gelukkig heeft walter dat wel gehad, en gebeurt het nog steeds
Maar ook hij kende nog weinig toen ik hem kreeg, ik heb dus wel een probleem gehad met hangen, maar tegenwoordig kan hij echt netjes vaststaan. Ook die dingen zoals kleintje beschrijft oefen ik regelmatig. Niet doorlopen als ik stilsta, dan moet ie achteruit, bijvoorbeeld.
pi_32920344
Het is inderdaad jammer.. Hij blijft gewoon aan het "klieren" in de wei tegen de anderen, en ook al heeft hij niets kwaads in de zin, het is toch wel eens vervelend (die beesten willen ook wel eens rust ).
Ik heb net met Faraj eventjes geoefend in stilstaan, halthouden en achterwaarts gaan, en zelfs het begin van een buiging. Stom genoeg was dat laatste nog zo ongeveer het makkelijkste
Ik kwam er wel achter dat hij voor stilstaan niet is gemaakt; meneer heeft zoiets van "jij bent weg, oh, dan ga ik lekker weer doen waar ik zin in heb"
pi_32920483
Elefes, ik denk dat je daar dus teveel in 1 keer doet. Leer eerst 1 ding tot het goed gaat en bevestigd is. Daarna het volgende.
pi_32920703
Het vooruit gaan, halthouden/stilstaan en achterwaarts lijkt me meer iets van een "serie"? Stukje vooruit, netjes halthouden. Dan achteruit, vooruit, stilstaan en blijven staan, etc.. Daar ben ik ook al langer mee bezig en vooral het achterwaarts gaat wel, wanneer meneer oplet.
De buiging wil ik ook nog niet echt doorzetten nu, dat was meer om te kijken hoe snel hij dat op zou pakken (en dat was dus redelijk snel).
pi_32920816
Dat klopt, het ene is een serie. Maar ik zou wel het stilstaan eerst goed willen hebben voor ik ze achterwaarts laat gaan, anders gaan ze dat tegen je gebruiken.

En het klopt, buiging, spaanse pas en dat soort dingen pakken ze sneller op. Waarom? Omdat wij er ook enthousiaster op reageren, het is een spel met ze.
Valt me bij bijna ieder paard op.
pi_32921686
Hmm oke dan, wist ik niet Lijkt me wel leuk als ie dat kan (ook al zal het met erg veel moeite gaan, maar goed.. Voorlopig hebben we de tijd).
pi_32931916
Kleintje, heb je al vaker vrijheidsdressuur oefeningen gedaan met verschillende paarden dan? Wel interessant
Ik begin steeds meer te denken dat het voor mijn paard misschien niet alleen leuk kan zijn, maar ook nuttig zodat hij leert zijn aandacht er beter bij te houden.
Nog meer tips voor het stilstaan toevallig? Hoe begin je bijvoorbeeld, steeds een klein stukje weglopen, of een rondje om hem heenlopen? (Dat laatste deed ik vandaag, dat werkte eigenlijk het beste. Faraj is nieuwsgierig en wil altijd aandacht, dus hij komt gauw naar je toe gelopen als je een eindje van hem af staat.)
pi_32943029
Walter is ook niet zo goed in stilstaan, met hem wandel ik nog weleens aan de hand, en train ik hem zodat ie op mij let. Als ik loop, hij ook, als ik sneller ga, hij ook. Ik stop, hij ook, zo niet, dan moet ie achteruit. Hij mag best bewegen dan, maar als ie te dichtbij komt, moet ie ook achteruit.
Hij moet gewoon leren dat hij mijn persoonlijke ruimte moet respecteren, en dat als ie niet stilstaat, de consequentie is dat ie achterwaarts moet.

Laatst in de sneeuw nog wat foto's gemaakt trouwens. Dit is mijn kereltje:
pi_32947543
quote:
Op donderdag 8 december 2005 23:16 schreef Elefes het volgende:
Kleintje, heb je al vaker vrijheidsdressuur oefeningen gedaan met verschillende paarden dan? Wel interessant
Ik begin steeds meer te denken dat het voor mijn paard misschien niet alleen leuk kan zijn, maar ook nuttig zodat hij leert zijn aandacht er beter bij te houden.
Nog meer tips voor het stilstaan toevallig? Hoe begin je bijvoorbeeld, steeds een klein stukje weglopen, of een rondje om hem heenlopen? (Dat laatste deed ik vandaag, dat werkte eigenlijk het beste. Faraj is nieuwsgierig en wil altijd aandacht, dus hij komt gauw naar je toe gelopen als je een eindje van hem af staat.)
Ik heb het inderdaad al met meerdere paarden gedaan.
En de meesten vinden het echt leuk, zolang je ze maar niet overvraagt en het vooral niet te vaak doet.

Goed stilstaan.
Leer het paard eerst perfect mee te lopen aan de lijn. Als je weer gaat stappen, zeg dan in het begin het woordje stap. En als hij moet halthouden sta. (Of andere woorden, maar een kort simpel woord en altijd hetzelfde).

Je paard kan misschien perfect stilstaan als jij stilstaat en lopen als jij loopt, maar als je ooit in je
uppie wil trailerladen dan blijf jij ook staan, loopt je paard door en moet jij de stang dicht doen. En als je wil dat hij ooit blijft staan als je wegloopt, dan snapt ie het niet als je dan wel loopt en hij mag niet mee. Dus altijd een commando gebruiken.

Als ie er aan de lijn goed mee omgaat, dan doe je het als volgt, je legt de lijn op zijn hals. Zo ga je lopen en halthouden. Gaat dat goed, dan de volgende stap.

Je houdt halt, je draait je met je gezicht naar hem toe en herhaalt het commando om te blijven staan. Je doet 1 stap naar achteren, daarna nog 1. Je wacht heel even, gaat naar hem toe en beloont. Zo ga je steeds een stap verder. Je wacht steeds langer. Dan een rondje om hem heen, dan uit het zicht.

Als ik Treasure borstel in het gangpad dan staat ze helemaal los, ook als de deur naar buiten open staat (en die is dan recht voor haar neus). Ze blijft staan zolang als ik het wil. Ik kan terug naar mijn kast om zadel + hoofdstel etc. te halen.
Maar... zie het nooit als gewoon. Beloon ze altijd. In het begin met een lekkernij, later met een aai, je stem en af en toe een lekkernij. Ze gaan de dingen dus doen om jou blij te maken zodat zij hun lekkernij krijgen. Dus nooit de lekkernij helemaal nooit meer geven! Het hoeft dan niet meer altijd, maar op zijn tijd goed laten merken dat je het waardeert.

Snap je welke kant ik op wil?
Echt hele kleine stapjes. Niet te snel gaan omdat het paard echt moet bevatten wat er gewenst is.

Als dit gaat wil ik gerust meer dingen uitleggen hoe je het doet.
pi_32947588
Jammer dat de foto zo donker is wendy-tje!

Overigens, zo werk ik verder ook. Als Treas niet doet wat gewenst is... achteruit!

Maar ik doe het niet alleen als straf, anders is het erg moeilijk om het ze aan te leren als je straks in de dressuur zo ver bent...
pi_32947879
Inderdaad, daar dacht ik ook aan: achterwaarts niet als echte straf leren, want dan gaan ze het als iets vervelends zien (en dat wil je idd niet in de proef, en als hij gewoon terug moet gaan).
Hij ziet er wel lief uit Wendy-tje Wat voor ras is het? En in de sneeuw zijn ze zo stoer

Tnx voor de tips Kleintje. Ik snap wel iets van de theorie; Pavlov etc. (het paard gaat een schouderklopje associeren met iets lekkers als je dit maar vaak genoeg herhaalt.)
Ik zal er eens flink mee aan de slag gaan. Wat dat betreft was het bij mijn pony te makkelijk; die kende het in een paar dagen. Faraj is wat minder oplettend en een stuk lomper dus bij hem zal het zeker meer moeite kosten. Maar dan heb je ook wat
pi_32947971
Het enige wat je dan kan doen Elefes is heel consequent zijn. Echt maar een paar woorden gebruiken. Loop, halt, sta en braaf. Als ie het niet goed doet en het levert geen gevaar voor je op, niet straffen, ook niet met je stem. Gewoon opnieuw. Dus als ie het wel goed doet, belonen.

Probeer je stem constant te houden. Dus laat je vreugde niet in je stem doorklinken, want jij ziet hem misschien als lomp, maar misschien is ie wel gewoon laks. Dus zo duidelijk mogelijk zijn. Als ie het eenmaal kan dan mag je wel boos worden als ie het niet doet, want dan staat het echt gelijk aan niet luisteren.
pi_32949194
Walter is een kruising arabier x kwpn.

Ik vind het ook jammer dat de foto te donker is, heb hem wel overdag gemaakt. Dat was ook het enige leuke aan de sneeuw, dat het supermooi om te zien was
pi_32958599
Goedenavond!

Zijn jullie paardjes ook zo gek als een loden deur?
Dees denkt echt dat ze nog maar 3 is Zodra de vries in de lucht hing 2 dagen geleden werd ze al gek. Grappig, want de dag ervoor was er echt niets aan de hand. Door een vliegende bak-kabouter belandde ik na een steigerbokhinkstapsprong bijn a op de grond
pi_32958898
Hey Juweel, het is inderdaad lekker koud, zo te merken aan mijn paard.. Afgelopen woensdag werd meneer steeds gekker in de galop, gelukkig was hij na een tijdje genoeg opgewarmd om gewoon normaal te doen Ik dacht dat het wel zou meevallen, omdat het toen niet zo super koud was, maar dat viel dus tegen

Kleintje, nog een keer bedankt voor de tips. Ik ga er zeker mee aan de gang, want het is eigenlijk een beetje te erg dat hij *zo* slecht luistert.
pi_32978496
Ik heb vandaag 20 minuten gelongeerd voor het rijden en nog was Faraj ontzettend fris.. Mijn hemel, ik had er mijn handel vol aan, en meneer vond alles interessant behalve mij
Na afloop heb ik hem maar lekker de wei in gedaan, dan kan hij zich daar misschien uitkuren.
Het mag van mij wat dit betreft wel weer iets warmer worden...
pi_32988663
Ik vandaag ook even gereden, op het paard van een kennis. Blijkbaar knijp ik mijn knieen nog teveel aan, dus tijd voor zitles!
pi_33029221

We zitten op de helft!!!!!
Een gemiddelde dracht is 340 dagen en we zitten vandaag op 170! Dus niet meer optellen maar.... aftellen!!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')