quote:
Op donderdag 8 december 2005 23:16 schreef Elefes het volgende:Kleintje, heb je al vaker vrijheidsdressuur oefeningen gedaan met verschillende paarden dan? Wel interessant
![]()
Ik begin steeds meer te denken dat het voor mijn paard misschien niet alleen leuk kan zijn, maar ook nuttig zodat hij leert zijn aandacht er beter bij te houden.
Nog meer tips voor het stilstaan toevallig? Hoe begin je bijvoorbeeld, steeds een klein stukje weglopen, of een rondje om hem heenlopen? (Dat laatste deed ik vandaag, dat werkte eigenlijk het beste. Faraj is nieuwsgierig en wil altijd aandacht, dus hij komt gauw naar je toe gelopen als je een eindje van hem af staat.)
Ik heb het inderdaad al met meerdere paarden gedaan.
En de meesten vinden het echt leuk, zolang je ze maar niet overvraagt en het vooral niet te vaak doet.
Goed stilstaan.
Leer het paard eerst perfect mee te lopen aan de lijn. Als je weer gaat stappen, zeg dan in het begin het woordje stap. En als hij moet halthouden sta. (Of andere woorden, maar een kort simpel woord en altijd hetzelfde).
Je paard kan misschien perfect stilstaan als jij stilstaat en lopen als jij loopt, maar als je ooit in je
uppie wil trailerladen dan blijf jij ook staan, loopt je paard door en moet jij de stang dicht doen. En als je wil dat hij ooit blijft staan als je wegloopt, dan snapt ie het niet als je dan wel loopt en hij mag niet mee. Dus altijd een commando gebruiken.
Als ie er aan de lijn goed mee omgaat, dan doe je het als volgt, je legt de lijn op zijn hals. Zo ga je lopen en halthouden. Gaat dat goed, dan de volgende stap.
Je houdt halt, je draait je met je gezicht naar hem toe en herhaalt het commando om te blijven staan. Je doet 1 stap naar achteren, daarna nog 1. Je wacht heel even, gaat naar hem toe en beloont. Zo ga je steeds een stap verder. Je wacht steeds langer. Dan een rondje om hem heen, dan uit het zicht.
Als ik Treasure borstel in het gangpad dan staat ze helemaal los, ook als de deur naar buiten open staat (en die is dan recht voor haar neus). Ze blijft staan zolang als ik het wil. Ik kan terug naar mijn kast om zadel + hoofdstel etc. te halen.
Maar... zie het nooit als gewoon. Beloon ze altijd. In het begin met een lekkernij, later met een aai, je stem en af en toe een lekkernij. Ze gaan de dingen dus doen om jou blij te maken zodat zij hun lekkernij krijgen. Dus nooit de lekkernij helemaal nooit meer geven! Het hoeft dan niet meer altijd, maar op zijn tijd goed laten merken dat je het waardeert.
Snap je welke kant ik op wil?
Echt hele kleine stapjes. Niet te snel gaan omdat het paard echt moet bevatten wat er gewenst is.
Als dit gaat wil ik gerust meer dingen uitleggen hoe je het doet.