abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32730995
Dat is zeker waar, als je goed rijdt kun je er wel meerdere onvoldoendes uitrijden tot een winstpunt. Ik denk ook dat daar misschien het zwakke punt ligt bij de nieuwe proeven, en in het algemeen. De mensen die die dingen maken, jureren niet allemaal meer de laagste niveaus. Natuurlijk weten zijn hoe een paar zich zou moeten ontwikkelen, maar ik denk dat zij te weinig weten hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat. Een voorbeeld is mijn jury-examen, een van de hoofdjuryleden (waar jouw score als kandidaat-jurylid naast wordt gelegd om te kijken of je geslaagd bent) had helemaal niet gelet op op het goede been lichtrijden. Terwijl dat in de cursus juist extra benadrukt werd, het is iets wat iedereen kan en het is gewoon slordig wanneer je daar geen aandacht aan besteed. Hij had als excuus dat hij daar normaal niet mee te maken had
Op papier is wijken dus een hele mooie oefening voor paarden om klaar gestoomd te worder voor het "grotere werk", maar in de praktijk inderdaad wat minder vind ik..

Ik merk dat naarmate ik verder kom, mijn wijken ook steeds beter gaat. Het komt wel enigszins terug dat wijken, namelijk in de vorm van appuyeren. Alleen heeft het dan een andere stelling en buiging (maar ook hierbij mag de achterhand niet voor zijn bijvoorbeeld).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_32731799
Als ik dit zo lees weet ik niet of ik het wijken ooit goed onder de knie heb gehad, behalve bij 1 bijrijdpony misschien, maar daar kon ik gewoon mee lezen en schrijven. En die was qua niveau ongeveer m1/m2 dressuur, dus dan mag dat ook wel
pi_32732008
Nou, je hoeft je er in ieder geval niet voor te schamen wendy-tje, want bijna niemand doet het goed op wedstrijd (inclusief ikzelf niet toen ik L reede )
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_32732159
Elefes, ik vind dat wijken en appuyeren echt iets totaal anders is. De benen schakelen veel duidelijker, de buiging in het lichaam is heel anders waardoor je veel meer te maken hebt met lengtebuiging en paarden die naar de wand toe willen lopen.
Persoonlijk appuyeer ik liever dan dat ik wijk

Maar inderdaad, wijken is een oefening die maar weinig mensen goed doen. Vroeger... toen ik net begon, toen werd er nog een keertwending om de voorhand gevraagd... dat was veel fijner. Ik ben dus benieuwd wat de nieuwe proeven gaan doen...
pi_32732333
Ik bedoelde ook niet dat het precies hetzelfde is, maar het heeft wel verband met elkaar
Op het moment ben ik nog niet echt begonnen met appuyeren met mijn paard, behalve dan af en toe een kleine poging wagen. Maar wijken gaat me nu redelijk af
Zometeen naar de bijeenkomst, ik zal hier verslag doen
pi_32732378
Dank je wel!!

Ow.... heerlijk... straks staan we op een manege. Dan kunnen we met de onderlinge wedstrijden meedoen zolang ze nog haar buik heeft.En als het veulen eruit is weer trainen en starten. Heb er zin in!
pi_32744052
Ik ben al weer eventjes terug van de bijeenkomst, het was vooral erg druk daar Maar ook zeer interessant, en ik ben er ook erg positief over Ik heb wel door dat de manier van jureren die ik geleerd heb, de manier is die ook in de toekomst gehanteerd wordt. Eigenlijk veranderd er ook niet veel aan de manier van beoordelen, behalve dan dat het nu extra benadrukt wordt dat het om de rijtechnische kant gaat, en niet om de bordjes.
Eén dezer dagen zal ik wel wat punten hier neerzetten die veranderen in de proeven en in het algemeen (nu een beetje laat en nog erg druk).
De B, L1 en L2 gaan iig veel vloeiender in elkaar overlopen, het gat tussen de M1 en de M2 (wat m.i. het moeilijkste was, voor de nieuwe proeven al) blijft imho nog wat teveel bestaan. Je mag vanaf april ook 10 tot 30 winstpunten halen, dat is ook wel fijn (bij 30 moet je dan pas over).
Maar, gauw meer! Welterusten allemaal
pi_32747505
dank je wel. Erg jammer dat er niet veel wordt gedaan aan het gat tussen die proeven van M1 naar M2, want daarin kan ik het helemaal vinden.

Ben vooral benieuwd wat de jury nu wil zien in een B proef. Nagevelijk, lengtebuiging, correct gereden figuren, mooie overgangen. Maar hoe belangrijk is het daar om ze op het achterbeen te hebben en in de krul te hebben?
pi_32748826
Er wordt wel iets gedaan aan het gat tussen de M1 en de M2, in de M2 zit alles minder dicht op elkaar, maar toch heb ik het idee dat het nog een moeilijke overgang is (er komt bijvoorbeeld wel vaker een overgang van galop-stap in voor (plus de stap-galop die er nu al altijd in zit) en dat is best pittig ineens. We zullen het in het voorjaar zien, ik blijf nog lekker even M2 starten
(En nu ik mijn lijstje hieronder afgetypt heb zie ik ook dat er in de M1 geen wending om de achterhand meer zit, dit komt er dus ook in de M2 ineens bij)

Een B-proef: een paard wat een ontspannen, voorwaartse proef loopt zonder dat het door de ruiter tegengewerkt wordt, en wat verder figuren laat zien naar zijn africhtingsniveau (de B dus). Maar dat is eigenlijk hetzelfde als nu Op het achterbeen is nog niet heel belangrijk, maar hij moet natuurlijk niet op de voorhand gaan "vallen". Ook aanleuning en recht gericht zijn is heel belangrijk (als ik nu op wedstrijd kijk, hebben veel paarden geen idee waar ze in de aanleuning moeten lopen, gaan van hot naar her met hun hoofd).

Oke, dit heb ik verder opgeschreven aan veranderingen:
Algemeen:
- Halsstrekken altijd op de volte, teugels op maat maken mag op je eigen manier
- Er komen jonge paarden proeven voor 4-, 5- en 6-jarigen, op de "kür"-manier: je mag zelf je proef in elkaar draaien a.d.h.v. een aantal verplichte onderdelen, zodat je een voor jouw paard passende proef kunt maken. Dit lijkt wel wat meer voor de hoog geklasseerde ruiters te zijn die eigenlijk geen L of M meer mogen starten; je kunt geen winstpunten behalen (het is zo denk ik meer voor de ervaring van het op wedstrijd gaan).
- 3 maanden achter elkaar dezelfde proef, 4 proeven per jaar (zodat bij de regio- en KNHS-kampioenschappen dezelfde proef verreden wordt, wat een reden )
- Meer nadruk op de stap in alle proeven (heel goed vind ik, de stap is een weerspiegeling van het correct gereden zijn van het paard)
- veel wisseling (in hogere klassen) tussen verzamelde oefeningen (bijv schouderbinnenwaarts) en voorwaarts rijden (midden- / uitgestrekte draf)
- Meer algemene cijfers (3 afzonderlijk voor de zuiverheid van de gangen, afzonderlijk voor wijze van rijden van de ruiter en het effect en de doelmatigheid van de hulpen, afzonderlijk impuls, etc.)

Dan in de verschillende klassen:
B-dressuur:
- Er komt middenstap in de proef, om het belang van het correct en voorwaarts stappen te benadrukken (bij middenstap moet flink meer teugel gegeven worden; zo leer je ruiters los te laten in de stap)
- meer ruimte voor het rijden van overgangen (bijvoorbeeld bij F-A-K op de korte zijde, i.p.v. in een hoek)
- overgangen mogen soms in een wending gereden worden. Nu is het E afwenden, daarna arbeidsstap, het wordt: E afwenden én arbeidsstap.
- Binnenkomen niet over middenlijn en halthouden, maar over lange zijde

L1-dressuur
- Binnenkomen als in B-dressuur
- Minimaal 5 meter wijken (maximaal 10)
- Tussen twee letters overgangen rijden, en sommige overgangen (galop-draf) op een hele korte zijde.
- Ook hier enkele stappen middenstap
- Middengalop ergens op een grote volte (B-E-B grote volte en enkele sprongen middengalop)
- Doorzitten bij het wijken

L2-dressuur:
- Binnekomen over de A-C-lijn, maar niet halthouden
- Wijken: je mag zelf de steilheid bepalen: beginnen enkele paardlengtes na het afwenden bij A en eindigen tussen twee letters (bijvoorbeeld E en H)
- Halthouden bij het afgroeten tussen X en G (niet op de letten precies)

M1-dressuur:
- Geen wending om de achterhand meer

M2-dressuur:
- Om de proef travers (je kunt dus, als je in 3 maanden vaak rijdt, zonder travers te laten zien naar de Z1 )
- Ruimer opgezette proeven
- Minder nadruk op verzameling (arbeidsgalop aanspringen, in plaats van verzamelde galop)
- Meer minder progressieve overgangen (galop-stap)

Z1- en Z2-dressuur:
- Nadruk op recht richten en wisseling tussen verzameling en voorwaarts rijden. Bijvoorbeeld het schouderbinnenwaarts of appuyeren: eerst recht rijden over de hoefslag en bijvoorbeeld vanaf E de oefening inzetten.
- Z2: meer vliegende wissels, het wordt echt een voorbereiding voor het ZZ-licht (wel zwaar denk ik t.o.v. de Z1)

Ik heb niet alles kunnen meeschrijven enzo, maar dit zijn wel een aantal belangrijke wijzigingen. Ik zie het met veel vertrouwen tegemoet, de "nieuwe" generatie juryleden heeft al zo leren te jureren (wij in ieder geval wel) en de manier van kijken van het jurylid hoeft in principe ook niet veranderd te worden omdat er eigenlijk al zo gekeken moest worden.
De proeven zijn zover ik nu kan beoordelen goed opgebouwd en zeker voor de minder ervaren ruiter en jonger paard zijn de lagere proeven erg goed te rijden.

Verder kwam er gelukkig niemand met het argument dat nu alleen de goede paarden kunnen scoren, daar ben ik het ook nooit mee eens geweest. Er wordt bij deze nieuwe opzet juist minder de nadruk gelegd op het paard vind ik, en meer op de kwaliteiten van de ruiter
pi_32749200
Oef, rechtrichten in de B... best zwaar gezien veel mensen in de M daar nog moeite mee hebben!
En dat het hoofd niet meer mag zoeken, dat vind ik ook best pittig. Omdat er voornamelijk jonge paarden lopen, die eens willen kijken. Het paard is nog niet helemaal door het lichaam van achteren naar voren dus daardoor is de aanleuning nog niet constant.
Hier ga ik in ieder geval veel punten op verliezen met mijn kijkerige trut.

De rest vind ik logisch klinken. Vooral de stap juich ik toe.

Nog even benieuwd. Als er op 1 wedstrijd 2 proeven worden verreden, is het dan 2 x dezelfde proef of nog steeds 2 verschillende?
pi_32749206
Zijn de proeven eigenlijk al ergens te vinden?
pi_32749409
Overigens, nog een vraag.... de arbeidsdraf. Deze wordt verdomd vaak te langzaam gereden. Mensen die in de B en L al laten zien dat ze richting verzameling gaan. Deze mensen rijden een keurige proef en krijgen veel punten... alleen laten ze niet zien wat ze moeten laten zien, namelijk arbeidsdraf.
Dus nu vraag ik me af hoe dat zit.... gaat hier nu ook meer op gelet worden?
pi_32757180
Hmm even alle vraagjes af

Recht richten is één van de basispunten bij het rijden, ook in de B moet een paard redelijk recht zijn (een paard wat scheef halthoudt bijvoorbeeld, vaak zit de ruiter dan niet goed of geeft de verkeerde hulpen). Het is natuurlijk niet zo dat een paard in de B al even recht is als dat in de Z.
En het zoeken met het hoofd waar ik het over heb, ligt aan ruiters die geen benul hebben waar ze mee bezig zijn wat dat betreft (om het even lompt te zeggen), ze kunnen het paard niet haar hun hand toe rijden en dat moet ook bij een jong paard gewoon gebeuren. Kijkerig kan een paard altijd zijn, en een keer zijn hoofd optillen of iets dergelijks, maar dat bedoel ik er niet mee.
Dit zijn trouwens dingen waar ik zelf op let (en op geleerd heb te letten), niet wat gisteren gezegd is. Dit blijft gewoon hetzelfde als het nu is. Ik zou me er zeker geen zorgen om maken, het zijn bijvoorbeeld ook zeker niet alleen jonge paarden die te weinig goede aanleuning hebben.

Als er twee proeven worden gereden, is het net als nu (de proef van de periode daarna).
Ik weet niet of de proeven al ergens staan, misschien op de site van het KNHS. Als het goed is krijg ik binnenkort een boekje toegestuurd

En de arbeidsdraf, die moet nu precies hetzelfde gereden worden; voorwaarts met voldoende impuls voor de betreffende klasse en met takt. De mensen die nu te verzameld rijden, horen daar geen hoge punten voor te krijgen (bij de nieuwe proeven niet, maar nu ook zeker niet!) en krijgen dat van mij in ieder geval ook niet. De impuls moet altijd goed blijven tijdens het rijden (al heeft dat niets met tempo te maken!).
Zoals ik al heb gezegd verandert dit dus eigenlijk niet, maar er wordt meer nadruk op gelegd (omdat er een aantal juryleden zijn die vooral op de figuurtjes en bordjes jureren, maar daar gaat het bij het rijden niet om).

Nog vragen?
pi_32757542
Bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb geen vragen meer. Het is duidelijk!
Ben nu alleen nog maar zeer benieuwd naar de proeven. Mijn proevenboekje is al aangevraagd.

Heb vanmorgne zelf gereden met een paard die was als een tijdbom. Het is gewoon te koud voor haar. Ze blijft maar springen en achterlijk doen.
Probleem is wel... ze stond daarna gelijk stijf van de spierpijn. Was bijna bang voor spierbevangen, maar thank god, dat valt mee.

Ik vind het voeren van een drachtig paard met deze kou wel erg moeilijk. Ze is normaal heel moeilijk dik te krijgen. En nu heeft zo'n groeiend veulentje in haar buik ook nog stoffen nodig. Dus ze staat best in het voer, maar met dit weer is dat echt verschrikkelijk.
Straks nog maar een ronde met mijn dame wandelen... in de hoop dat er dan wat meer melkzuur weggaat en dat ze daarna toch nog wat energie kwijt is!
pi_32757714
Ik vind het wat frisheid van het paard betreft ook verschrikkelijk die kou. Toen ik B en L reed was mijn paard hartstikke makkelijk in de winter, niets aan te merken. Maar sinds ik M rijd (vorige winter) wordt het beest hartstikke gek af en toe, wat minder voeren helpt daar niet bij En het is af en toe eng, een paard dat steeds probeert te rennen en bokken. Afgelopen woensdag had hij er in de galop ook zin in..
Beste remedie is gewoon even longeren voor het rijden, even wat draven en galopperen zodat de grootste frisheid er af is. Dit doe ik dan ook als het te erg wordt, ik ga niet elke keer eerst een half uur met 'm "vechten" voordat ik fatsoenlijk kan rijden.
Zondag wedstrijd, ben benieuwd hoe hij dan is. Ik denk dat ik dan ook even vantevoren de longeerlijn tevoorschijn haal (gewoon voor de zekerheid). Als ik met anderen samen rijd vind ik het extra vervelend en storend voor die mensen.

De proeven die ik gisteren gezien heb (1 van elke klasse) waren erg oke, ik ben ook benieuwd naar de rest en naar hoe ze te rijden zijn
(Op de site van het KNHS, bij veelgestelde vragen, staat trouwens dat er wel eens in de maand gewisseld wordt tussen de proeven, terwijl ons gisteren duidelijk is verteld dat het eens in de drie maanden zal gebeuren..)
pi_32757931
Succes zondag met je wedstrijd.

Even vooraf longeren vind ik voor Treas geen optie. Want... ondanks dat ze pas op de helft van de dracht is, ik merk overduidelijk dat ze niet meer kan/wil. Galop wil ze nog wel, maar ze is gewoon sneller uitgeput. Ze heeft een kort vachtje, maar na 25 minuten rijden is ze niet meer voorwaarts te krijgen, gaat hangen, zweet tussen haar billen, bij haar flanken en op haar hals. Op stal gaat ze dan ook bijna direct liggen.

Als ik dan 's middags weer kom, dan is ze weer fris en doen we weer iets. Maar ik kan gewoon niet teveel achter elkaar doen.
Dus van mij hoeft deze koude winter niet!

Nog een maand... en dan staat ze op de andere stal. Heerlijk... dan kan ze ook in de stapmolen en ik denk dat dat wel heel veel scheelt...
pi_32770829
Mijn paard staat gewoon bij iemand thuis, en ik kan daar alleen maar in een buitenbak rijden (modder dus meestal ). Afgelopen zomer was de bak eigenlijk heel goed, maar nu is het een en al blub, helaas. Gelukkig gaat mijn lieve moeder vaak mee als ik ergens anders wil trainen waar het wat beter gaat (thuis is het alleen een beetje stappen, draven, galopperen en aan de hulpen, echte oefeningen kan ik er vaak niet rijden).
Stapmolen zal inderdaad veel schelen Beetje overtollige energie kwijt voordat je er op gaat. Ik kan me voorstellen dat je nu niet echt wilt longeren.. Mijn paard is uiteraard niet drachtig en als hij zo fris is kan hij goed na anderhalf uur rijden nog een keer wegspringen.
pi_32828745
Ik vraag me wat af heh... Eigenlijk wil ik vrijheidsdressuur gaan doen met mijn nu 16 jarige ruin (hij is best handig, als ie 1 keer iets ziet, vergeet ie t niet). Nou hoop ik dat jullie me iets kunnen vertellen over vrijheidsdressuur, misschien heeft er iemand ervaring mee? Ik heb wel een paar topics op bokt gelezen maar soms komen die een beetje vreemd over.

Iemand tips en adviezen?
pi_32828812
Hoe wil je het gaan doen?
Welk beloonsysteem?
Ga je het met de clicker doen of gewoon stem + snoepje?

Bedenk wat je wil doen, hak die oefening in stukjes en begin bij het eerste stukje. Als ie dat volledig beheerst dan verlang je het tweede stukje erbij en zo leer je langzaam de oefening.

Er is ook een boek van Nathalie Penquit hierover.
Staan alleen de basisdingen in. Ik wil Treas nu Ja en Nee leren knikken/schudden.
pi_32828934
Ik wil inderdaad het boek van Nathalie Penquit gaan gebruiken, voorlopig heb ik bedacht dat stop, stay, kom en volgen handig zijn misschien als dit goed lukt, ga ik verder met ja en nee, en daarna (als dat uberhaupt lukt) zie ik wel verder.

Ik was van plan om met stem en beloning te werken, Apollo is echt helemaal verslaafd aan rijpe peren dus ik denk dat hij voor stukjes peer wel veel wil doen.

Werk jij met een clicker? Is dat handig? kost het veel tijd om het paard de clicker te leren kennen? Ik ken de clicker namelijk alleen van gebruik bij honden,...
pi_32829159
Ik werk met de clicker en ik vind het echt verdomd handig. Omdat je enthousiasme nooit in je stem te horen is op dat moment.
Treas was er heel snel aan gewend. Als ik nu click dan zie je haar lippen al bewegen omdat ze weet dat ze wat krijgt.

Je moet verder gewoon consequent zijn.
Voetje geven doet ze weleens als ze trek heeft in iets lekkers. Dan beloon ik haar gewoon en vertel dat het een knappe dame is, verder negeer ik het. Want als ik het commando niet heb gegeven dan click ik ook niet en krijgt ze ook niets.
En dan houdt ze al snel op, ze weet dat het dan toch geen nut heeft.
pi_32835190
Lijkt mij ook wel leuk, om wat aan vrijheidsdressuur te gaan doen met Faraj
Heb op Bokt een topic gelezen waar iemand tips van een bepaalde site haalde (http://www.pink-horizon.nl/ en dan bij "Doe het zelf - Trainingen"). Dit klinkt op zich wel goed, maar ik denk wel dat je geduld moet hebben.
Het lijkt mij leuk om mijn paard op die manier misschien wat bewuster van zichzelf te krijgen en wat gehoorzamer te maken (het is af en toe zo'n lomperik, en stilstaan doet ie alleen als hij daar zin in heeft). En natuurlijk leuk tijdverdrijf voor als rijden eens niet zo'n optie is of ik veel tijd heb.

Mijn wedstrijd ging gisteren best goed trouwens, we waren 4e (158 punten). Het viel me alles mee, ik had bijzonder slordig gereden eigenlijk en Faraj ging er zelfs een keer vandoor in de galop, al kon ik nog wel de oefening goed af rijden. We zijn in ieder geval op de goede weg terug, en daar ben ik heel blij mee
pi_32835570
Gefeliciteerd Elefes!

Met Walter ben ik bezig met parelli dingetjes, dat is ook leuk en nuttig om te doen. Beetje voorwaarts, achterwaarts, wijken voor druk.
pi_32836110
Tnx

Het lijkt mij inderdaad ook nuttig, alleen vrees ik dat Faraj er niet zo gevoelig voor is (komt zijn lompheid weer om de hoek kijken, ook al is hij erg lief )
Mijn pony had ik in 1 dag geleerd niet uit de stal te lopen - en die deed dat dan ook echt nooit, ik kon weglopen en 5 min later terugkomen, ze stond er nog steeds in. Faraj kent het al 4 jaar niet Dus dat kan nog wel eens een lastige klus worden
pi_32836640
Hij dendert gewoon overal doorheen?

Walter probeert ook altijd uit tot hoe ver hij kan gaan, zit gedeeltelijk in het karakter en het is natuurlijk ook gewoon de leeftijd, het is immers een puber van 400 kilo

Grappig trouwens, ik sprak gisteren een kennis van me die ook paarden heeft, blijkt dat ze met de ene fries inmiddels wel M1 rijdt, leuke prestatie
De vorige keer dat ik het er met haar over had startte ze nog B met hem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')